At fjerne dækkanter?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-03-02 18:55

Mit bagdæk er mere slidt på midten end ude i siderne. Dvs at fra at være
rundt (som det skal være) er bagdækket blevet kantet.

Kan det give uheldige køreegenskaber?

Kan jeg fjerne kanterne ved at lave cirkler på astfalten og er det
anbefalelsesværdigt?

Og i givet fald, hvordan gør man rent teknisk. Det må da være svært både at
bremse forhjuler og give gas...:) ?

Mvh Thomas
SV650S

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-03-02 19:27

On Sat, 16 Mar 2002 18:55:16 +0100, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote:

>Mit bagdæk er mere slidt på midten end ude i siderne. Dvs at fra at være
>rundt (som det skal være) er bagdækket blevet kantet.

He-he .....

>Kan det give uheldige køreegenskaber?

Ja da i høj grad,afhængig af hvor udtalt det er,det bliver styretrægt
af h... til,og når det så endelig er kommet over kanten kan det
"falde" overraskende hurtigt

>Kan jeg fjerne kanterne ved at lave cirkler på astfalten

Så skal du eddermame køre til du bliver godt rundtosset...

> og er det
>anbefalelsesværdigt?

Næh...

>Og i givet fald, hvordan gør man rent teknisk. Det må da være svært både at
>bremse forhjuler og give gas...:) ?

Man prøver at køre noget mere frisk til dagligt,eller rettere mere
afvekslende med noget mere nedlægning så sliddet bliver mere jævnt,men
på en gadecykel er det næsten umuligt at undgå helt med mindre man kun
kører weekendblast,racerdæk bliver slidt lige modsat,de bliver
trekantede med alt sliddet på siderne og jomfrueligt (stort set) på
midten....nogle gadekørere synes det er cool at købe sådanne udslidte
racerdæk (i virkeligheden er det dybt go'nat)

Der er ikke så meget at gøre nu andet end at købe et nyt sæt hvis det
er blevet for slemt

-M

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-03-02 19:40

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 16 Mar 2002 18:55:16 +0100, "Thomas Hjort"
>
> Så skal du eddermame køre til du bliver godt rundtosset...

Hvad med lige at arrangere et par fliser i en 45 graders vinkel og så ellers
bare brænde kanterne væk?
....men det kan da godt være at karkassen ikke har så godt af det :-/ ...men
skægt skal det nok være

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 16-03-02 20:12

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjernmig> skrev i en meddelelse

> [...]
ellers
> bare brænde kanterne væk?
> ...men det kan da godt være at karkassen ikke har så godt af det :-/

looooooll du er altid med på den værste va' ??
nu er mine dæk jo også så småt ved at blive flade, så det kan jo være man
skal prøve

--
jacob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-03-02 17:07

Jacob Stegelmann skrev:

> looooooll du er altid med på den værste va' ??

Tjoeh, det kommer sgu an på hvad det er!

> nu er mine dæk jo også så småt ved at blive flade, så det kan jo være man
> skal prøve

Jeps, tag lige nogle billeder

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-03-02 20:20

On Sat, 16 Mar 2002 19:39:59 +0100, "Jes Vestervang"
<jesvj@mailme.dk.fjernmig> wrote:

>Hvad med lige at arrangere et par fliser i en 45 graders vinkel og så ellers
>bare brænde kanterne væk?

Hardly - Derimod kan det undertiden godt skabe lidt lykke nede foran
stamcafe'en hvis man laver (husk kun en lille) brænder når nu
bagdækket alliwl er slidt firkantet og er moden til udskiftning )

-M

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-03-02 20:39

> [...]

ellers
> bare brænde kanterne væk?
> ...men det kan da godt være at karkassen ikke har så godt af det :-/

Ka' være jeg skulle opfinde en sådan, hvor man kunne indstille vinklen og
tage patent og blive millionær :)

Mvh Thomas

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 16-03-02 20:50

> Hvad med lige at arrangere et par fliser i en 45 graders vinkel og så
ellers
> bare brænde kanterne væk?

Hvad med at købe et nyt dæk??

Rasmus

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-03-02 17:05

Rasmus Rosenquist skrev:

> ellers
>
> Hvad med at købe et nyt dæk??

Det kan man jo altid gøre bagefter!

Fra : Tomas Linnet

Dato : 29-03-02 00:26

> [...]
ellers
> bare brænde kanterne væk?
> ...men det kan da godt være at karkassen ikke har så godt af det :-/

I Ringkøbing MC havde vi to brænderpladser, den ene en almindelig flise, den
anden var svejst af stålplader i ca. 45 gr.
Det virkede fint))

-Tomas

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-03-02 20:38

> [...]
> midten....nogle gadekørere synes det er cool at købe sådanne udslidte
> racerdæk (i virkeligheden er det dybt go'nat)

Dækket var slidt lidt ujævnt da jeg købte MC'en. Og det er ikke blevet bedre
af vinterkørslen hvor det er småt med at køre for friskt (i vinters kunne
jeg miste baghjulet ved blot en smule acceleration ud af en kurve, pisse
glat !).
Er dækkene lettere at slide i siderne? Altså er det en blødere i kanten end
på midten?
Hvis det er tilfældet kan man jo køre nogen lange kurve-ture på små veje og
dermed få slidt kanterne ned.

Mvh Thomas

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-03-02 20:47

On Sat, 16 Mar 2002 20:38:10 +0100, "Thomas Hjort"
> [...]

>jeg miste baghjulet ved blot en smule acceleration ud af en kurve, pisse

Undskyldninger ...

>Er dækkene lettere at slide i siderne? Altså er det en blødere i kanten end
>på midten?

Kan det være,nogle dæk er lavet i dual-compound...

>Hvis det er tilfældet kan man jo køre nogen lange kurve-ture på små veje og
>dermed få slidt kanterne ned.

Det er sandsynligvis allerede for sent,det kan iøvrigt slet ikke svare
sig,for at få et slid der batter skal du ind på en bane,forsøger du
med den metode du nævner får du brugt en masse benzin på ingenting og
dækket vil være ulovligt på midten - Antageligt slet ikke besværet
værd.

-M

Fra : Armand

Dato : 17-03-02 12:37

Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en

> [...]
> bedre af vinterkørslen hvor det er småt med at køre for friskt
> ................kan man jo køre nogen lange kurve-ture på små veje og

Det er nok forsent at rette op på nu :-/
Man kan principielt godt brænde hjørnerne af á "system Vestervang", men
det kræver at man mestrer dén diciplin, samt nøjes med en kort
afraspning dagligt nogle gange for ike at koge slidbanen helt af
karkassen!

Anden kørestil i det daglige er måden at holde dækket rimeligt rundt på:
- Primært er der ingen grund til at køre med max. dæktryk hvis man
hovedsagligt kører solo og endvidere tydeligt har problemer med kun at
slide på midten - Prøv fremover at holde dig til den nedre ende af
dæktrykket!
- At vænne sig til at accelerere lidt blødere i det daglige vil
ligeledes spare dels på dæksliddet på midten, og dels på dæksliddet i
almindelighed!
- Du er selv inde på det: At tilvænne sig at accelerere (behersket)
allerede imens at modellen er under nedlægning (ved svingning fra
kryds!), vil hjælpe med at nedslide den zone der p.t. fremstår som et
skarpt hjørne, hvorved dækket vil kunne holdes mere rundt lige indtil
udskiftning (hvorimod der ikke tillægges mer-distance derved!)!

Og så er der lige den om at det modsat rettede slid-billede (ved for
lidt dæktryk) er at dækket slides mest på hver side af midten, imens
midterrillen fremstår frisk, så hold også lige øje med det!!

--
Armand.

Fra : H. P. Holm

Dato : 17-03-02 14:19

Armand skrev:

> [...]
> hovedsagligt kører solo og endvidere tydeligt har problemer med kun at
> slide på midten - Prøv fremover at holde dig til den nedre ende af

Det kan godt blive lidt skummelt for en uerfaren kører at lukke luft
ud af dækkene. Den kommer nemt til at styre som en leddeløs damecykel
hvis der er for lidt i, men det er ikke sikkert at han selv kan mærke
der er noget galt. - Til hurtig ligeud kørsel vil det også give en
masse ekstra varmeudvikling og større risiko for punktering.

> - At vænne sig til at accelerere lidt blødere i det daglige vil
> ligeledes spare dels på dæksliddet på midten, og dels på dæksliddet i
> almindelighed!

Det er jo det..!

--
Hans

Fra : Armand

Dato : 17-03-02 18:39

H. P. Holm <hpholm@adresse.invalid> skrev i en

> [...]
> der er noget galt. - Til hurtig ligeud kørsel vil det også give en
> masse ekstra varmeudvikling og større risiko for punktering.

Næppe!
Bemærk at jeg skrev: "i den nedre ende", og for min tidligere 900'er
Ninja's vedkommnede var der opgivet et spænd imellem 2,5 og 2,9 bar!
Ved for lavt dæktryk vil der ligeledes hurtigt danne sig et forkert
slidbillede á mønsteret forbliver uberørt på midten, hvilket jeg også
påpeger at man bør holde øje med - Derved skulle for lavt dæktryk være
udelukket!

> Det er jo det..!

Jup! Nu er det jo efterhånden et stykke tid siden at jeg selv oplevede
det; men efter det første halve års tid burde man kunne ræssonere og
beherske accelerationen ved den daglige transport - ikke mindst hvis der
lige er en der prikker til ens bevidsthed derom :-/

--
Armand.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 17-03-02 14:21

> [...]
> hovedsagligt kører solo og endvidere tydeligt har problemer med kun at
> slide på midten - Prøv fremover at holde dig til den nedre ende af

Smart det havde jeg ikke tænkt på. Jeg har tendens til at lægge dæktrykket i
overkanten i stedet.

Og tak for de andre råd.

Mvh Thomas

Fra : OK

Dato : 17-03-02 18:16

Jeg ved ikke om man kan gøre det på mc dæk, men på bildæk kan man få en
fagmand til at raspe af dækkene hvis f.eks. mønstret har rejst sig, eller
dække ikke er helt rundt.

Jeg har ingen erfaringer med det, men ved at Villadsens dækfabrik
(regummirerede dæk til biler) i Pandrup har grejerne. om det så kan lade sig
gøre på mc'en..........

ole

Fra : Poul B-H

Dato : 17-03-02 02:10

Meld dig til en track day, der anvender du kun de yderste 1½cm

Poul B-H

Fra : Armand

Dato : 17-03-02 12:23

Poul B-H <pbekkerh@mail.dk> skrev i en
> Meld dig til en track day, der anvender du kun de yderste 1½cm

Under trackdays er det netop generende med et nærmest firkantet dæk,
uanset hvor meget mønster man har at bruge på siderne :-|

--
Armand.

Fra : Morten Dahl

Dato : 18-03-02 09:18

> Poul B-H <pbekkerh@mail.dk> skrev i en
>
> Under trackdays er det netop generende med et nærmest firkantet dæk,
> uanset hvor meget mønster man har at bruge på siderne :-|

Ja men det er fandme også irreterende at have et splinternyt dæk på til
djursland for så at stå met et trekantet dæk når man kommer hjem 2½time
nonstop på djursland med langsiderne lukket satte yderst kraftige spor på
mine dæk.. Nok også fordi cyklen ikke stod stille fra den kom derop til jeg
tog hjem..

Foriøvrigt meget anbefalingsværdigt at finde en makker man stoler på og så
bytte cykel undervejs med ham. Jeg byttede min 600 med MadsL (ikke meget
fornuft i, men sjovt) 125 Std. priller. Og hvilken forskel på de to
maskiner, faktisk sjovt at se jeg var hurtigere på 125´n en på min egen
600..

-
Morten Dahl

Fra : Armand

Dato : 18-03-02 16:34

Morten Dahl <news@mekasign.dk> skrev i en

> [...]
at se jeg
> var hurtigere på 125´n en på min egen 600..

Og Mads styrtede mindre på din 600'er end på sin egen 125'er

--
Armand.

Fra : S@nd

Dato : 18-03-02 09:07

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Mit bagdæk er mere slidt på midten end ude i siderne. Dvs at fra at være
> rundt (som det skal være) er bagdækket blevet kantet.

Jeg kender et par stykker, som har haft succes med at afrunde bagdækket på
deres cykler, vha. forsigtig brug med en båndpudser.
Meeen man skal passe meget på varmeudviklingen og sørge for at dækket hele
tiden er i rotation unde udførelsen.

IMO havde jeg nok valgt at købe et nyt dæk

Mvh. S@nd