Honda Cb500F 1976 kobling
Fra : Ivan Nielsen

Dato : 16-03-02 18:42

Har lige købt sådan en gammel model. En drengedrøm er gået i opfyldelse. Nu
er den startet op men.... olien væltede ud næsten lige så hurtigt som jeg
kunne fylde den på igen. Den kunne heller ikke koble ud. Af med dækslet bag
gearskiftearmen i venstre side - det var der olien kom fra. Olien tonsede ud
af en "pakdåse" med hul i midten. Og så er det at jeg tænker om der ikke
skulle sidde en pind igennem dette hul for at udløse koblingen. Men jeg har
nærkigget alle billeder og tegninger i Hyanes-bogen og kan ikke se sådan en
pind. Den forrige ejer mindes ikke at have skilt noget ad i nærheden. Hvad
mener i her i gruppen

Med venlig hilsen

Ivan Nielsen

www.kloge.dk

ivan@kloge.dk

Fra : Armand

Dato : 17-03-02 13:03

Ivan Nielsen <Ivan@kloge.dk> skrev i en
> [...]
at jeg
> tænker om der ikke skulle sidde en pind igennem dette hul for at

Jo akkurat!
Som jeg husker det generelt brugte system drejer det sig om ialt to
"pinde med en kugle imellem (kuglen kan optage de roterende kræfter uden
at smelte kontaktfladerne ned, hvad én/to pinde ikke kan!)!

>Den forrige ejer mindes ikke at have skilt noget ad i nærheden. Hvad
> mener i her i gruppen

Bull Shit!
Gad vide hvad der ellers mangler i dén motor??

--
Armand
(med en reservedelsmotor i kælderen)

Fra : Asger Steffensen

Dato : 17-03-02 23:37

> [...]
> "pinde med en kugle imellem (kuglen kan optage de roterende kræfter uden
> at smelte kontaktfladerne ned, hvad én/to pinde ikke kan!)!
Aha! Jeg har før undret mig over hvad den kugle skulle gøre godt for, men
det er jo egentlig indlysende.

> Bull Shit!
> Gad vide hvad der ellers mangler i dén motor??

Hmm, ja det tegner ikke for godt.

Asger
ZX-10

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 18-03-02 21:59

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Aha! Jeg har før undret mig over hvad den kugle skulle gøre godt for, men
> [...]
var lige hos forhandleren i dag. Så tegningen i reservedelskataloget. Der
var en kugle og en pind. Forhandleren havde kuglen, men ikke pinden. Pinden
er bestilt, kuglen fik jeg med hjem med det samme. Da jeg kom hjem kunne jeg
naturligvis ikke dy mig for at lave en pind selv. Jeg målte lidt hist og
pist for at regne ud hvor land den skulle være. Jeg fandt et stykke rundjern
fra en geringssav i en passende diameter og skar den til. I med kuglen og
pinden. Jeg kunne herefter foretage min første køretur på min nyerhvervelse.
Det var bare dejligt.

PS - jeg tror ikke at der ellers mangler noget i den motor - den kørte OK

Ivan