Server indmad?
Fra : Thomas

Dato : 16-03-02 18:07

Jeg har hidtil brugt en alm. PC som server, men har nu overvejet at
opgradere den. Er der nogle komponenter, som er speceilt velegnet til
servere? Jeg er ret bar på området, så alt "skåret ud i pap hjælp" modtages
med kyshånd. Jeg har tænkt på at sætte en Intel Celerin 1000 box med 512 mb
ram i maskinen, men resten ved jeg ikke endnu.

På forhånd tak.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside
....?!?

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 16-03-02 20:41

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev i en meddelelse news:3c937b57$0$66997$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har hidtil brugt en alm. PC som server, men har nu overvejet at
> opgradere den. Er der nogle komponenter, som er speceilt velegnet til
> servere?

Intel Xeon processor, ECC Ram, RAID Controller og SCSI harddiske
plejer at være minimum.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : Thomas

Dato : 17-03-02 01:05

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> Intel Xeon processor, ECC Ram, RAID Controller og SCSI harddiske
> plejer at være minimum.

Ok, det lyder som en noget dyrere version end en alm. PC med server software

Vi har nu en Novell server som kører med en Intel Celeron 466 CPU, alm. IDE
diske og 64 mb ram. Den kører faktisk forbløffende godt (kan ikke huske
hvornår den sidst har været genstartet, men det var engang sidste år), hvor
meget bedre ydelse får man ved at opfylde de specs. du beskriver? Vi er ca.
10 personer som bruger serveren. Den er ikke voldsomt belastet.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 17-03-02 11:03

Hej "Thomas" <flash4@it.dk>

> [...]
>meget bedre ydelse får man ved at opfylde de specs. du beskriver? Vi er ca.
>10 personer som bruger serveren. Den er ikke voldsomt belastet.

Hvis det kører godt allerede, så opnår i formentlig ikke ret meget ved
at skifte til noget større. Men tag og skift til en eller anden form
for RAID aht. datasikkerhed. Det er en god idé.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Henning

Dato : 17-03-02 12:08

On Sat, 16 Mar 2002 18:06:35 +0100, "Thomas" <flash4@it.dk> wrote:

> [...]
>med kyshånd. Jeg har tænkt på at sætte en Intel Celerin 1000 box med 512 mb
>ram i maskinen, men resten ved jeg ikke endnu.

Hvad skal din server lave - og hvor mange mennesker er I på den?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Thomas

Dato : 17-03-02 12:49

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal din server lave - og hvor mange mennesker er I på den?

Den fungerer pt. som filserver for omkring 10 personer. Vi har både en
Novell og en Windows maskine som "servere", Novell bruges til at
transportere filer med, i blandet Mac og PC miljø, Windows fungerer som
backup medie. Jeg overvejer at opgradere Windows serveren, og evt. lægge
Novell på i stedet, da det er meget stabilt i forhold til Windows.

Fra : Thomas

Dato : 26-03-02 16:04

Tak for din meget uddybende email ... Når jeg skriver at Novell er stabilt,
er det fordi vores server har nu kørt siden august sidste år uden at behøve
en genstart eller være gået ned. Det har jeg endnu ikke oplevet med en
Windows platform.

Men du er da meget velkommen til at forklare dig nærmere.

MVH

Thomas

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-03-02 17:52

> Tak for din meget uddybende email ... Når jeg skriver at Novell er
stabilt,

Åhh har han også angrebet dig via email ????
Han skrev til mig, at der var tale om en fejl da jeg pludseligt modtog
en beklagelse over et indlæg (i denne tråd) som jeg slet ikke havde
skrevet!!

Ham Fairware er da vidst ovre i Troll kategorien...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Thomas

Dato : 26-03-02 23:02

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrevet!!
> Ham Fairware er da vidst ovre i Troll kategorien...

Det bliver nok ikke fairware.dk man vælger, hvis man skulle få brug for
assistance ...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-03-02 23:07

> Det bliver nok ikke fairware.dk man vælger, hvis man skulle få brug
for
> assistance ...

Jeg har ikke engang besværet mig derover - det gider jeg simpelthen
ikke...

Fra : Mark

Dato : 17-03-02 16:37

en Celeron i en server....??.........ihvertifald skal sådan en Aldrig side i en
af mine servere !!!
Vælg en P3 med 512kb L2-cache !

Fra : Thomas

Dato : 17-03-02 16:52

"Mark" <mp-news@t5r.dk> skrev i en meddelelse
> en Celeron i en server....??.........ihvertifald skal sådan en Aldrig side
i en
> af mine servere !!!
> Vælg en P3 med 512kb L2-cache !

Giver det bedre stabillitet, ydelse eller ...? Jeg skal ikke føde 100+
personer med data fra den, og ej heller køre nogle krævende applikationer på
den.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-03-02 19:21

"Mark" <mp-news@t5r.dk> skrev i en meddelelse

> en Celeron i en server....??.........ihvertifald skal sådan en Aldrig side
> [...]

Koster en P3 det samme som en Celly ?

Btw, er du ikke rar at svare under det tidligere indlæg, og klippe det fra
som du ikke kommenterer ?
Læs evt. mere her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 17-03-02 21:54

"Mark" <mp-news@t5r.dk> wrote:

> en Celeron i en server....??.........ihvertifald skal sådan en Aldrig side
i en
> af mine servere !!!

Det lyder jo til at du ved en del om emnet, kan du komme med en teknisk
begrundelse for at en celeron CPU ikke skal side i en server.

> Vælg en P3 med 512kb L2-cache !

Og lige netop 512KB L2 cache, kan forbedre ydelsen på filserveren med hvor
mange procent ?

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-03-02 00:00

> Det lyder jo til at du ved en del om emnet, kan du komme med en teknisk
> begrundelse for at en celeron CPU ikke skal side i en server.

Nu har jeg ikke en teknisk begrundelse, kun praktisk erfaring.
Arbejder man med MS SQL og IIS, kan det i hvert tilfælde ikke anbefales at
anvende en Celeron, hvis man forventer bare et moderat antal samtidige
brugere.

Jeg har indtil for 4 dage siden anvendt en Celeron 900 MHz (SVJH) med 512 MB
RAM til et website med ca. 50 samtidige online i peak. Processoren var
belastet med 100% det meste af tiden.

Denne server er nu udskiftet med en Dell PE1400SC med 1 GHz P3 og 512 MB
RAM. Det samme antal brugere giver nu en belastning på ca. 20-25% - det må
da siges at være noget af en forskel.

--
Mvh. Jesper

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-03-02 00:07

Hej "Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk>

> [...]
>Arbejder man med MS SQL og IIS, kan det i hvert tilfælde ikke anbefales at
>anvende en Celeron, hvis man forventer bare et moderat antal samtidige

Jeg vil påstå at der mange andre faktorer der er mindst lige så
vigtige.

Og den eneste forskel var CPU'en?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-03-02 08:24

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev i en meddelelse

> Og den eneste forskel var CPU'en?

Hardly - lyder som om der er tale om en andet disk-setup...

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 19-03-02 00:37

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> wrote:

> [...]

> RAM. Det samme antal brugere giver nu en belastning på ca. 20-25% - det må

Og hvis du skifter CPU'en i den gamle server til en P3 falder ydelsen
tilsvarende ?

I realiteten er der ganske lidt forskel på CPU ydelsen, men det betyder
vanvitigt meget hvor meget CPU tid rensten af serveren kræver for at
fungere.

Det er historien om SCSI vs IDE om igen, IDE kan i mange tilfælde være lige
så hurtigt som SCSI, men der bruger mange flere resourcer.

At ALIbaba whatever chipset er også ganske meget ringere og langsommere end
et Serverworks ditto, og det betyder ofte meget mere end om CPU'en har 128,
256 eller 512KB Cache.

Fra : Thomas

Dato : 19-03-02 07:17

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
end
> et Serverworks ditto, og det betyder ofte meget mere end om CPU'en har

Hvilket bundkort kan anbefales?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 19-03-02 23:46

"Thomas" <flash4@it.dk> wrote:

> Hvilket bundkort kan anbefales?

Hvis du selv vil skrue en server sammen, kan jeg anbefale Intel server
bundkort, f.eks. SDS2 også kladet Dodson.

Fra : wheeeeeeee

Dato : 22-03-02 16:13

snip
> [...]
mb
> ram i maskinen, men resten ved jeg ikke endnu.

Hvis du går efter Intel, så er Tualatin godt. En PIII Tualatin med 512KB
cache kan fås for knap 2000,-

Hvilket harddisk system kører den med? Harddisken er ofte den store
flaskehals i almindelige PC'ere.

Fra : Thomas

Dato : 23-03-02 11:55

"wheeeeeeee" <uuuiiiiii.this.is.not.a.real@ddress.com.net.org> skrev i en
meddelelse news:a7fhmm$77u$1@sunsite.dk...
> Hvis du går efter Intel, så er Tualatin godt. En PIII Tualatin med 512KB
> cache kan fås for knap 2000,-
>
> Hvilket harddisk system kører den med? Harddisken er ofte den store
> flaskehals i almindelige PC'ere.

Den kører med alm. ide diske.

Fra : wheeeeeeee

Dato : 25-03-02 12:39

snip

> Den kører med alm. ide diske.

I RAID 1? Hvis de data der ligger på dem er vigtige og/eller det er vigtigt
at serveren kører, vil jeg stærkt anbefale at køre med en form for RAID med
redundans - dvs. hvor al data ligger mindst to steder, og at serveren kan
køre videre selvom en disk går ned, blot med en meddelelse om at den defekte
disk skal skiftes.

Hvis det udover at være sikkert, også skal være hurtigt, så køb en SCSI
controller med nogle hurtige SCSI diske og kør fx RAID 1.

Fra : Thomas

Dato : 25-03-02 13:31

"wheeeeeeee" <uuuiiiiii.this.is.not.a.real@ddress.com.net.org> skrev i en
meddelelse news:a7n298$t0a$1@sunsite.dk...
> [...]
> redundans - dvs. hvor al data ligger mindst to steder, og at serveren kan
> køre videre selvom en disk går ned, blot med en meddelelse om at den

Den kører pt. ikke raid, men jeg vil gerne have den til det. Er der forskel
på raid1? Jeg tænker her på arbejde med at skifte en evt. defekt disk.

Fra : wheeeeeeee

Dato : 26-03-02 15:16

snip
> [...]
forskel
> på raid1? Jeg tænker her på arbejde med at skifte en evt. defekt disk.

RAID 1 er bare et princip, så ja, der forskel på hvordan det fungerer i
praksis alt efter hvilken RAID controller du bruger.

Jeg vil anbefale dig at læse om RAID. Søg på google.com.