/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Eger på tysk ??? og hvordan tjekker man La~
Fra : Moller


Dato : 16-03-02 12:00

Hej Alle...
Eger på Engelsk heder wheel spokes, og eger er ikke i min Dansk/Tysk
ordbog... så er der ikke en venlig sjæl som hved hva de heder på tysk, så
jeg kan få bestilt nogen...

En anden ting, hvis det koser 1000Kr. at få påmonteret nye eger hos
værkstedet... burde jeg så ikke gøre det sammen med Dæk skiftet ??? eller
hvor lang tid vil det tage at skifte dem selv, ordentligt... bare til
sammenligning.

Sidste spørgsmål.... der var en vejledning på nettet, hvordan man måler
hele Lade delen igennem på Motorcyklen, altså Stator, Ensretter, samt
Regulator... det er mest statoren, som jeg er intereseret i, eftersom jeg
ikke har helt styr på spoler, når der er mere end 1 Fase, og slet ikke i
lade sammenhæng :)

VH
Lars Molnit



 
 
Robert (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Robert


Dato : 16-03-02 12:12

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:a6v8jm$2e23$1@news.cybercity.dk...
> Hej Alle...
> Eger på Engelsk heder wheel spokes, og eger er ikke i min Dansk/Tysk
> ordbog... så er der ikke en venlig sjæl som hved hva de heder på tysk, så
> jeg kan få bestilt nogen...
>

Det hedder "Speichen" .. og egehjul hedder "Speichenräder"

Mvh
Robert




Moller (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 16-03-02 12:37


"Robert" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote in message
news:a6v94m$2em8$1@news.cybercity.dk...
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:a6v8jm$2e23$1@news.cybercity.dk...
> > Hej Alle...
> > Eger på Engelsk heder wheel spokes, og eger er ikke i min Dansk/Tysk
> > ordbog... så er der ikke en venlig sjæl som hved hva de heder på tysk,

> > jeg kan få bestilt nogen...
> >
>
> Det hedder "Speichen" .. og egehjul hedder "Speichenräder"

hmmm.... hvor køber i den slags fra ??? jeg kan finde eger strammere
osv... men hverken eger, eller egerhjul...

VH
Moller

>
> Mvh
> Robert
>
>
>



Bo S. (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Bo S.


Dato : 16-03-02 12:10

> Eger på Engelsk heder wheel spokes, og eger er ikke i min Dansk/Tysk
> ordbog... så er der ikke en venlig sjæl som hved hva de heder på tysk, så
> jeg kan få bestilt nogen...
>

Ich möchte gern eine Speiche kaufen, bitte




Moller (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 16-03-02 12:30


"Bo S." <elskak@hotmail.com> wrote in message
news:3c932801$0$92551$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Eger på Engelsk heder wheel spokes, og eger er ikke i min Dansk/Tysk
> > ordbog... så er der ikke en venlig sjæl som hved hva de heder på tysk,

> > jeg kan få bestilt nogen...
> >
>
> Ich möchte gern eine Speiche kaufen, bitte

*GGG* ja, man sku nok ha mødt til de tysk timer :) hæhæ

VH
Moller
Som nu leder lystigt efter dem :)


>
>
>



Morten Juel (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 16-03-02 12:26

> Sidste spørgsmål.... der var en vejledning på nettet, hvordan man
måler
> hele Lade delen igennem på Motorcyklen, altså Stator, Ensretter, samt
> Regulator... det er mest statoren, som jeg er intereseret i, eftersom jeg
> ikke har helt styr på spoler, når der er mere end 1 Fase, og slet ikke i
> lade sammenhæng :)

Hehe moller, man trykker bare på den lille knap på sine instrumenter som så
fortæller at ens Kawa lader med 12½V i tomgang )

Mvh
Morten



Moller (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 16-03-02 12:27


"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:a6v9u4$m0t$1@sunsite.dk...
> > Sidste spørgsmål.... der var en vejledning på nettet, hvordan man
> måler
> > hele Lade delen igennem på Motorcyklen, altså Stator, Ensretter, samt
> > Regulator... det er mest statoren, som jeg er intereseret i, eftersom
jeg
> > ikke har helt styr på spoler, når der er mere end 1 Fase, og slet ikke i
> > lade sammenhæng :)
>
> Hehe moller, man trykker bare på den lille knap på sine instrumenter som

> fortæller at ens Kawa lader med 12½V i tomgang )

Og hva hjælper det ??? det den skal lade 14,4 og det gør min også... men
jeg er intereseret i at den kan smide strøm på under hård belastning af
batteriet, og det viser din jo ikke.

En anden ting er at selv om den viser korect spænding, kan de 2 spoler i
statoren godt være røget, nu når man køre med en god regulator.

VH
Lars Molnit

>
> Mvh
> Morten
>
>



Armand (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-03-02 14:38


Moller <news@molnit.com> skrev i en
news:a6v8jm$2e23$1@news.cybercity.dk...
>
> ..............hvis det koser 1000Kr. at få påmonteret nye eger hos
> værkstedet... burde jeg så ikke gøre det sammen med Dæk skiftet ???
eller
> hvor lang tid vil det tage at skifte dem selv, ordentligt... bare til
> sammenligning.

Lad være med at rode med det selv, kun til nød kan man overskue
udskiftningen af en enkelt ege!
Prøv istedet at forhøre dig ved den nærmeste cykelsmed om ikke han kan
både skaffe og montere!
Dækket skal af, for at montere eger, men ligefrem at fortsætte uden et
givent antal eger indtil dækket alligevel skal skiftes, er lidt
dumdristigt :-/

> Sidste spørgsmål.... der var en vejledning på nettet, hvordan man
måler
> hele Lade delen igennem på Motorcyklen, altså Stator, Ensretter, samt
> Regulator... det er mest statoren, som jeg er intereseret i, eftersom
jeg
> ikke har helt styr på spoler, når der er mere end 1 Fase, og slet ikke
i
> lade sammenhæng :)

Statoren har tre ledninger, som indbyrdes er samlet igennem spolerne. Så
hvis der ikke er forbindelse (målt med ohm-meter) imellem to af dem er
det galt.
Afvigelser i modstanden ved en måling kan også indikere at en spole (med
mindst modstand) er brændt sammen, hvorved strømmen (modstanden) løber
en genvej!
Endelig må der ikke være målelig forbindelse imellem nogen af de tre og
stel!

--
Armand.




Moller (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 16-03-02 15:51

> Lad være med at rode med det selv, kun til nød kan man overskue
> udskiftningen af en enkelt ege!
> Prøv istedet at forhøre dig ved den nærmeste cykelsmed om ikke han kan
> både skaffe og montere!
> Dækket skal af, for at montere eger, men ligefrem at fortsætte uden et
> givent antal eger indtil dækket alligevel skal skiftes, er lidt
> dumdristigt :-/

Den skal ha skiftet dæk lige meget hvad, så mon ikke det er mest
fornuftigt at lade dem skifte det hele på en gang nu de alligevel skal ha
dækket af :) er blevet lidt doven omkring dæk skift.

> Statoren har tre ledninger, som indbyrdes er samlet igennem spolerne. Så
> hvis der ikke er forbindelse (målt med ohm-meter) imellem to af dem er
> det galt.

aaaaaahhhhhh, stjerne ... det er til at ha med at gøre... og alle 3
modstande jeg så vil kunne måle, bør så være så ens som muligt ???? hvor ens
snakker vi om, de standard +-5% som de fleste Elektronik dele har i
tolerance, eller er 10-20% meget naturligt ??? jeg for den hjem næste
torsdag, og måler den der... vil bare være klar til målingerne :)

> Afvigelser i modstanden ved en måling kan også indikere at en spole (med
> mindst modstand) er brændt sammen, hvorved strømmen (modstanden) løber
> en genvej!

oki doki...

> Endelig må der ikke være målelig forbindelse imellem nogen af de tre og
> stel!

hmmm.... ja, jeg ved ikke helt hvorfor jeg havde en ide om at det sted
de 3 spoler sider sammen, at det sad på stel... men godt du sagde det :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251/250 CDi
Suzuki GT-380

>
> --
> Armand.
>
>
>



Rasmus Rosenquist (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Rosenquist


Dato : 16-03-02 21:19

> aaaaaahhhhhh, stjerne ... det er til at ha med at gøre...

I princippet kan den også være trekantforbundet....

Ohmske målinger er bare svære på spoler - de ligger nede på ganske få ohm,
og ubetydelige ohmske forskelle kan være af stor praktisk betydning... Hvis
der ligger et elektromekanisk værksted i nærheden, så sus ned og få målt
statorens induktans - vekselstrømsmodstanden. Det er meget lettere at se
selv små forskelle på denne måde!

> > Afvigelser i modstanden ved en måling kan også indikere at en spole (med
> > mindst modstand) er brændt sammen, hvorved strømmen (modstanden) løber
> > en genvej!

For det meste, ja - den kan også være afbrudt...

> > Endelig må der ikke være målelig forbindelse imellem nogen af de tre og
> > stel!
>
> hmmm.... ja, jeg ved ikke helt hvorfor jeg havde en ide om at det sted
> de 3 spoler sider sammen, at det sad på stel... men godt du sagde det :)

I princippet kan stjernepunktet vel godt være "stellet", men ikke internt i
spolerne - man vil nok kunne se stedet...

Rasmus



Armand (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-03-02 11:58


Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
news:3c93a898$0$73619$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > aaaaaahhhhhh, stjerne ... det er til at ha med at gøre...
> I princippet kan den også være trekantforbundet....

Med kun tre ledere, drejer det sig da ikke om trekant- ?
Jeg mener: Ved stjerne- må der gå en leder fra ved samlingspunktet
også(?), hvis ikke at dét er stelforbundet !?

> > > Afvigelser i modstanden ved en måling kan også indikere at en
spole
> > > (med mindst modstand) er brændt sammen, hvorved strømmen
> > > (modstanden) løber en genvej!
> For det meste, ja - den kan også være afbrudt...

Snakken var nu også mest for at beskrive hvad der kunne være (fejl-)
årsag til en målt lavere modstand!
Måler man 0 Ohm, er der vel ingen tvivl om at der er en alvorlig fejl.

> > hmmm.... ja, jeg ved ikke helt hvorfor jeg havde en ide om at
det sted
> > de 3 spoler sider sammen, at det sad på stel... men godt du sagde
det :)
> I princippet kan stjernepunktet vel godt være "stellet", men ikke
internt i
> spolerne - man vil nok kunne se stedet...

Nåh ja, så er vi tilbage ved min første sætning ovenfor

--
Armand.




uffe.j (16-03-2002)
Kommentar
Fra : uffe.j


Dato : 16-03-02 16:04


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:a6vi1r$2p4e$3@news.cybercity.dk...
>
> Moller <news@molnit.com> skrev i en
> news:a6v8jm$2e23$1@news.cybercity.dk...
> >
> > ..............hvis det koser 1000Kr. at få påmonteret nye eger hos
> > værkstedet... burde jeg så ikke gøre det sammen med Dæk skiftet ???
> eller
> > hvor lang tid vil det tage at skifte dem selv, ordentligt... bare til
> > sammenligning.
>
> Lad være med at rode med det selv, kun til nød kan man overskue
> udskiftningen af en enkelt ege!
> Prøv istedet at forhøre dig ved den nærmeste cykelsmed om ikke han kan
> både skaffe og montere!
> Dækket skal af, for at montere eger, men ligefrem at fortsætte uden et
> givent antal eger indtil dækket alligevel skal skiftes, er lidt
> dumdristigt :-/
>
> --
> Armand.

Jeg ville nu ikke være så bange for at skifte egerene selv. Jeg har lavet
flere cyklehjul og mc-hjul skulle ikke være sværere. Man kommer ikke til at
trække fælgen skæv. Men det kræver nok en momentnøgle. Man kan ikke føle sig
frem som på et cyklehjul.
Jeg tror man kan lave et hjul på en times tid med lidt øvelse.

Uffe
>
>
>



Moller (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 16-03-02 17:34

> Jeg ville nu ikke være så bange for at skifte egerene selv. Jeg har lavet
> flere cyklehjul og mc-hjul skulle ikke være sværere. Man kommer ikke til
at
> trække fælgen skæv. Men det kræver nok en momentnøgle. Man kan ikke føle
sig
> frem som på et cyklehjul.
> Jeg tror man kan lave et hjul på en times tid med lidt øvelse.

MZ'en fik nye eger på baghjulet for 2 år siden.... det gjorde en bekendt
for mig, og han klare det hurtigere at sætte dem på, end jeg ku tage dem
af.... og det passede bare perfect.... men på den anden side, han har været
MC mekaniker side 6-70'erne... så han ved hvordan gamle maskiner skal fikses
:) nå, men jeg tror bare jeg smider baghjulet ned til Dansk MC kompagni ...
de har altid klaret det ok for mig, og til fornuftige priser... ser ikke ud
til at det kan betale sig at skaffe dem selv..

så kan jeg ordne lade delen mens den står uden hjul :)

VH
Moller

>
> Uffe
> >
> >
> >
>
>



Armand (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-03-02 11:47


uffe.j <uffe.j@private.dk> skrev i en
news:P2Jk8.4004$FT.163037@news010.worldonline.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:a6vi1r$2p4e$3@news.cybercity.dk...
> >
> > Lad være med at rode med det selv, kun til nød kan man overskue
> > udskiftningen af en enkelt ege!
> > Prøv istedet at forhøre dig ved den nærmeste cykelsmed om ikke han
kan
> > både skaffe og montere!
> Jeg ville nu ikke være så bange for at skifte egerene selv. Jeg har
lavet
> flere cyklehjul og mc-hjul skulle ikke være sværere.

Måske nok - Men hvordan gik det nu liiige med den allerførste gang? :-/

> Jeg tror man kan lave et hjul på en times tid med lidt øvelse.

Jup!
Øvelse er det der skal til. Derfor er cykelsmeden måske noget billigere
end man lige forestiller sig !

--
Armand.




uffe.j (17-03-2002)
Kommentar
Fra : uffe.j


Dato : 17-03-02 23:02

> > Jeg ville nu ikke være så bange for at skifte egerene selv. Jeg har
> lavet
> > flere cyklehjul og mc-hjul skulle ikke være sværere.
>
> Måske nok - Men hvordan gik det nu liiige med den allerførste gang? :-/

Så kan man vel prøve igen, man har jo ikke ødelagt noget.
>
> > Jeg tror man kan lave et hjul på en times tid med lidt øvelse.

>
> Jup!
> Øvelse er det der skal til. Derfor er cykelsmeden måske noget billigere
> end man lige forestiller sig !
>
3-400 kr sparet er vel også en slags penge!


Med din filosofi skal man jo slet ikke skrue selv. En mekaniker vil vel
altid være hurtigere.
Uffe


--
> Armand.
>
>
>



Armand (18-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-03-02 16:16


uffe.j <uffe.j@private.dk> skrev i en
news:X4jl8.7361$ZI6.255313@news000.worldonline.dk...
> > > Jeg ville nu ikke være så bange for at skifte egerene selv. Jeg
har
> > > lavet flere cyklehjul og mc-hjul skulle ikke være sværere.
> > Måske nok - Men hvordan gik det nu liiige med den allerførste gang?
:-/
> Så kan man vel prøve igen, man har jo ikke ødelagt noget.

> > Øvelse er det der skal til. Derfor er cykelsmeden måske noget
billigere
> > end man lige forestiller sig !
> 3-400 kr sparet er vel også en slags penge!
> Med din filosofi skal man jo slet ikke skrue selv. En mekaniker vil
vel
> altid være hurtigere.

Og lige dét er ellers ikke min filosofi!!
Men der er andet mekanisk arbejde der er langt lettere at gå til end
lige opegring af et trådhjul! Men jeg vil ikke tage lysten fra dem der
bare VIL prøve selv!

--
Armand



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste