/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Lønlæk
Fra : PHK


Dato : 16-03-02 08:15

X er ansat som løsarbejder på et bijob, laver det samme arbejde som de andre
løsarbejdere, men får mere i løn, fordi det samme arbejde af forskellige
årsager, han ikke har indflydelse på, tager længere tid. Desuden bruger han
forholdsvis mange timer på dette arbejde.

Ledelsen modtager et krav om højere løn fra de andre løsarbejdere, idet de
bl.a. gør gældende, at X tjener xxx hundrede tusinde kroner om året, et
beløb, der er trukket op af jorden.

Ledelsen ansætter andre til at lave det meste af X´s arbejde, og X´s
indkomst falder med 75-80%.

Kan X gøre krav på erstatning hos de løsarbejdere, som har spredt falske
rygter om hans indkomst?


--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)




 
 
Martin Moller Peders~ (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Martin Moller Peders~


Dato : 16-03-02 11:46

In <a6urcn$jng$1@sunsite.dk> "PHK" <phk@esenet.dk> writes:

>X er ansat som løsarbejder på et bijob, laver det samme arbejde som de andre
>løsarbejdere, men får mere i løn, fordi det samme arbejde af forskellige
>årsager, han ikke har indflydelse på, tager længere tid. Desuden bruger han
>forholdsvis mange timer på dette arbejde.

>Ledelsen modtager et krav om højere løn fra de andre løsarbejdere, idet de
>bl.a. gør gældende, at X tjener xxx hundrede tusinde kroner om året, et
>beløb, der er trukket op af jorden.

>Ledelsen ansætter andre til at lave det meste af X´s arbejde, og X´s
>indkomst falder med 75-80%.

>Kan X gøre krav på erstatning hos de løsarbejdere, som har spredt falske
>rygter om hans indkomst?

X har vel en kontrakt, selvom han er "loesarbejder" og evt. en fagforening ?

/Martin





PHK (16-03-2002)
Kommentar
Fra : PHK


Dato : 16-03-02 12:04


"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
news:a6v7pg$d78$1@news.net.uni-c.dk...

> X har vel en kontrakt, selvom han er "loesarbejder" og evt. en fagforening
?

Kontrakt ja (men den fortæller ikke noget om mængden af arbejde, som igennem
de 4 år han har været ansat er øget betydeligt, fordi han var stabil, aldrig
syg og villig til at yde en indsats (sådan troede han i hvert til fælde at
det var).

Der er ikke medlemsskab af fagforening i forbindelse med bijobbet (og han er
heller ikke medlem af fagforening i forbindelse med sit hovedjob).


--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)




Povl H. Pedersen (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 16-03-02 17:10

On Sat, 16 Mar 2002 08:14:32 +0100,
PHK <phk@esenet.dk> wrote:
> X er ansat som løsarbejder på et bijob, laver det samme arbejde som de andre
> løsarbejdere, men får mere i løn, fordi det samme arbejde af forskellige
> årsager, han ikke har indflydelse på, tager længere tid. Desuden bruger han
> forholdsvis mange timer på dette arbejde.
>
> Ledelsen modtager et krav om højere løn fra de andre løsarbejdere, idet de
> bl.a. gør gældende, at X tjener xxx hundrede tusinde kroner om året, et
> beløb, der er trukket op af jorden.
>
> Ledelsen ansætter andre til at lave det meste af X´s arbejde, og X´s
> indkomst falder med 75-80%.

Du mener vel til 75-80%. Derudover lyder det usandsynligt at ledelsen
ikke kan se at rygterne om X's indkomst er overdrevne, da de jo har
adgang til at se hans løn.
>
> Kan X gøre krav på erstatning hos de løsarbejdere, som har spredt falske
> rygter om hans indkomst?

Nej. Men i forbindelse med en lønnedsættelse, så kan han forlange
at blive opsagt med normal opsigelsesvarsel.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.
Use 2 letters from first+last name to form username@[127.0.0.1]


Stuffy (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Stuffy


Dato : 16-03-02 17:17


> Nej. Men i forbindelse med en lønnedsættelse, så kan han forlange
> at blive opsagt med normal opsigelsesvarsel.

Hvordan foregår dette?
Hvor står at man kan forlange dette?

Jeg er rent nysgerrig.

Hilsen Jimmy



PHK (16-03-2002)
Kommentar
Fra : PHK


Dato : 16-03-02 17:44


"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> > Ledelsen ansætter andre til at lave det meste af X´s arbejde, og X´s
> > indkomst falder med 75-80%.
>
> Du mener vel til 75-80%.

Nej. Til 20-25% af hvad han tjente før.


--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)




Bjarne Duelund (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Bjarne Duelund


Dato : 16-03-02 22:58


"PHK" <phk@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:a6vsp8$b9f$1@sunsite.dk...
>
> > > Ledelsen ansætter andre til at lave det meste af X´s arbejde, og X´s
> > > indkomst falder med 75-80%.
> >
> > Du mener vel til 75-80%.
>
> Nej. Til 20-25% af hvad han tjente før.

Men det er vel ikke for det samme antal arbejdstimer ?
Jeg forstod det som at hans arbejdstid er sat ned, så hans indkomst fra det arbejde
også blev lavere ?

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk
!-! Remove _X_ from Email address


PHK (17-03-2002)
Kommentar
Fra : PHK


Dato : 17-03-02 02:25


"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
news:MePk8.4234$FT.173767@news010.worldonline.dk...

> > Nej. Til 20-25% af hvad han tjente før.
>
> Men det er vel ikke for det samme antal arbejdstimer ?
> Jeg forstod det som at hans arbejdstid er sat ned, så hans indkomst fra
det arbejde
> også blev lavere ?

Korrekt.


--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)




Peter G C (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 17-03-02 11:53

"PHK" <phk@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:a6urcn$jng$1@sunsite.dk...

[klip]

> Kan X gøre krav på erstatning hos de løsarbejdere, som har spredt falske
> rygter om hans indkomst?

Aldrig i livet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste