dk.livssyn.mormon
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 16-03-02 07:20

selv om jeg har bidraget med at bringe nogle af de mormon ting frem der er
direkte modsadt den retning de kirstne skal vandre, så mener jeg det skal
slutte fra min side.

Det hjælper f.eks. ikke at fortælle en mormon at dordi han har lært engelsk
og forkyndt mormonbogen på engelsk, så er det ikke et bibelsk nådegave den
ny tungetale (sprog) han mener at have fået af gud, skønt alle idag lærer
2-3 tungetaler i skolerne i dag, efter mormonernes, kan mormonerne ikke
forstå forskellem mellem engelsk, tysk, dansk mm, og det Guddommelige
Åndelige tungetale ingen mennesker kan forstå.

Jeg har heller aldrig set en sort mormon i en ny jakkesæt, på en ny cykkel
og med en ny bibel køre rundt og forkynde at mormonerne er de rigtige. Og
hverken Bodil eller Kenn har ville forklare os hvorfor?

Jeg stopper fordi det ikke er denne mormon form for religiøst afsporing, jeg
gider diskutere.

Jeg er kristen og har fundet Nåden fra Gud og frelsen af Jesus Kristus ved
hans død og opstandelse, hvor frelseren har indskrevet mit navn i livets bog
med sit blod.

Lad os ophøje treenighedens Gud ved vores skriven her på
dk.livssyn.kristendom og ikke andet.

Erik

Rom 16v17 Jeg formaner jer, brødre, til at holde øje med dem, der i
modstrid med den lære, I har taget imod, skaber splittelse og fører andre
til fald. Hold jer fra dem! v18 Den slags mennesker tjener ikke vor Herre
Kristus, men deres egen bug, og med søde og indsmigrende ord forleder de
troskyldige mennesker. v19 Men jeres lydighed er kommet alle for øre, så
jer glæder jeg mig over. Jeg vil ønske, at I må have visdom til at gøre det
gode og være for uskyldige til at gøre det onde. v20 Men fredens Gud vil
snart lægge Satan knust under jeres fødder. Vor Herre Jesu nåde være med
jer!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-03-02 10:09

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> selv om jeg har bidraget med at bringe nogle af de mormon ting frem der er
> direkte modsadt den retning de kirstne skal vandre, så mener jeg det skal
> slutte fra min side.

Jo, nu HAR du efterhånden givet rigeligt udtryk for din skepsis over for
SDH. Ville det ikke være konstruktivt med en mere saglig kritik?

> [...]
> ny tungetale (sprog) han mener at have fået af gud, skønt alle idag lærer

Du mener vist "tungemål"?

> [...]

bog
> med sit blod.
>
> Lad os ophøje treenighedens Gud ved vores skriven her på

Dèt ville være godt! Men lad dog nu mormonerne deltage. Det kan jo ikke være
rigtigt at de er den eneste kristne retning som nærmest nægtes kristemnavnet
i denne gruppe - hvorfor jeg ikke forstår din header: Forslag til en ny
gruppe, så de kan ekskluderes af denne? Dèt vill næppe gavne noget som
helst.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 16-03-02 19:55

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jo, nu HAR du efterhånden givet rigeligt udtryk for din skepsis over for
> SDH. Ville det ikke være konstruktivt med en mere saglig kritik?

Det var ingen kretik, sådan er de!

Erik

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-03-02 12:44

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev:

> Lad os ophøje treenighedens Gud ved vores skriven her på
> dk.livssyn.kristendom og ikke andet.

Hæj, Erik, hva' mæ dk.livssyn.erik?

--
Kevin Edelvang

"Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 16-03-02 19:55

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hæj, Erik, hva' mæ dk.livssyn.erik?

Bedre end dk.livssyn.mormon.dk

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-03-02 13:54

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> selv om jeg har bidraget med at bringe nogle af de mormon ting frem der er
> direkte modsadt den retning de kirstne skal vandre, så mener jeg det skal
> slutte fra min side.

Jeg er uenig i første del af sætningen. Du har ikke bragt noget
fornuftigt på bane, kun terroriseret og mudderkastet mod bedre
vidende. Men det gør du jo så tit.

anden del af sætningen kan jeg til gengæld kun nikke bifaldende til.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : kjaer

Dato : 16-03-02 15:46

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse news:m3elikwu4s.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in
> I speak only 0}._.{0 rec.arts.sf.tv.babylon5.moderated
diplomat peter?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-03-02 19:09

"kjaer" <villykn@greennet.gl> writes:

> diplomat peter?

Læs det igen. Det var et åbenlyst angreb på Erik for hans evige
sjofelheder.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 16-03-02 20:01

> Læs det igen. Det var et åbenlyst angreb på Erik for hans evige
> sjofelheder.

Fordi du ingen forstand har på en religiøs spiretistisk bevægelse som
mormonerne, havde jeg forventet at du med den smule oplysning om mormonerne
ville holdte din mund lukket!

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-03-02 00:35

> [...]

> Fordi du ingen forstand har på en religiøs spiretistisk bevægelse som
> mormonerne, havde jeg forventet at du med den smule oplysning om mormonerne

Min viden om SDH'erne (som er større end du tror og noget mindre
Aagaardsk - jeg har for eksempel gjort mig den ulejlighed at læse
non-apologetiske værker af SDH-forfattere og derfra danne mig et
indtryk af deres tro.) er sagen uvedkommende.

Det hele handler om din sædvanlige stil med at ignorere, at det du
siger beviseligt er vås.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 18-03-02 17:12

> [...]
> non-apologetiske værker af SDH-forfattere og derfra danne mig et
> indtryk af deres tro.) er sagen uvedkommende.

Du kan bare ikke lide folk der er imod det du står for, som f.eks Alpha der
er meget fraværende på det fundament Gud har givet os, dem du kalder
vrævlere.

Selv er jeg ikke tilhænger af Aagårds fældeskirkelige fortolkning af
bibelen, men der er mange ivrige studenter der gør en godt efterforstning i
religionrækken og er troværdige.

> Det hele handler om din sædvanlige stil med at ignorere, at det du
> siger beviseligt er vås.

OK, jeg tager det der kommer fra dig ganske roligt, du der ikke endgang er
døbt endnu, men ikke nok med at du er ulydig mod Guds omvendelses og dåb
befaling, raser du mod alle som har taget troens skridt og ladet sig døbe på
deres egen bekendelse.

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-03-02 19:21

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Du kan bare ikke lide folk der er imod det du står for,

Sludder og vås med dig, endnu en gang.

Jeg kan ikke fordrage folk, der ikke kan finde ud af at argumentere
for deres sag, folk som drager løgne ind i deres argumentation eller
folk, som nægter at tage højde for andres argumenter, men blot
insisterer på selv at have ret.

HVis du ser dig lidt for vil du opdage, at jeg gladeligt kritiserer
folk, jeg ellers er enig med, for den slags - og omvendt.

Jeg er rasende uenig med Kevin Edelvang om nogle ting og med Rasmus
Pinnerup om andre. Det forhindrer mig bestemt ikke i at spise middag
og gå i biografen med dem ved festlige lejligheder.

> som f.eks Alpha der
> er meget fraværende på det fundament Gud har givet os,

Det har du aldrig redegjort for, bare besluttet.

Mit hjerte begræder dit hovmod.

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 18-03-02 20:40

> Sludder og vås med dig, endnu en gang.
>
> Jeg kan ikke fordrage folk, der ikke kan finde ud af at argumentere
> for deres sag,

Jeg har ingen sag, jeg påpeger kun Guds befalinger om omvendelse og dåb, så
tag lige at henvende dig til Gud !

> [...]
> og gå i biografen med dem ved festlige lejligheder.

> Det har du aldrig redegjort for, bare besluttet.

Påpeg et sted hvor jeg har ophøjet mig selv i hovmod!

Erik

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-03-02 23:50

> Jeg har ingen sag, jeg påpeger kun Guds befalinger om omvendelse og dåb, så
> tag lige at henvende dig til Gud !

Jeg begynder at frygte, at du ikke kan kende forskel på sig selv og så Gud.

Det er farligt Erik, lad være med det. Gud ved bedst selv, hvad han mener om denne
og hin sag.

Du er ikke Gud, Erik. Ejheller kan du tale på Guds vegne.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-03-02 00:12

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Du er ikke Gud, Erik. Ejheller kan
> du tale på Guds vegne.

Tror du at det forbedrer hans chancer for at forstå dit budskab, ved
at du sender det samme indlæg to gange? )

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 19-03-02 00:23

> [...]

Gud.

> Det er farligt Erik, lad være med det. Gud ved bedst selv, hvad han mener

Det er vel ikke mig og min jeg påpeger, men hvad Gud har befalet.

> Du er ikke Gud, Erik. Ejheller kan du tale på Guds vegne.

Det er vel ikke mig og min jeg påpeger, men hvad Gud har befalet.

Jeg havde store oplevelser dengang jeg fik Helligånden af Gud, igen havde
jeg en stor oplevelse da Gud befriede mig fra mit gamle liv, den del af mig
der ligger begravet i dåbsgraven.

Jeg tror på det jeg har oplevet (og læst i ApG 2v38), derfor taler jeg som
Peter på Guds vejne, det er min og de genfødtes ret.(pligt)

Erik

Fra : Arcana

Dato : 19-03-02 03:36

> Det er vel ikke mig og min jeg påpeger, men hvad Gud har befalet.

Hvordan er det nu, Erik - er du shia eller sunni?

/arcana (skabslæser)

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 19-03-02 05:07

"Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> skrev i en meddelelse
> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det nu, Erik - er du shia eller sunni?

Nej; der er ganske enkelt en Guds befaling, Mattæus 28 v 19.

Erik

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-03-02 23:50

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 16-03-02 19:57

> [...]
>
> Jeg er uenig i første del af sætningen. Du har ikke bragt noget
> fornuftigt på bane, kun terroriseret og mudderkastet mod bedre

Du ved da ikke hvad en mormon er ??

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-03-02 00:42

> Du ved da ikke hvad en mormon er ??

Jo. En mormon er et navn for et medlem af den religiæse organisation
"Jesu Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige". Nogle medlemmer
betragter "mormon" som et nedsættende udtryk og derfor finder jeg det
praktisk at undgå at bruge det til daglig, selv om jeg ikke forstår
problemet.

SDH'erne har nogle teologiske opfattelser, som jeg er meget uenig i og
nogle ting i deres baggrund, som jeg finder uheldige. Dem vil jeg
hjertensgerne diskutere. Jeg vil endda hjertensgerne offentligt tage
afstand fra dem.

Men jeg vil _ikke_ acceptere, at tåbelige kagehoveder som dig, der
igen og igen har vist din komplette mangel på interesse for faktisk at
forsøge at skaffe dig viden om de emner du taler om, spreder vilde
populistiske digterier om dem.

eller om jøder, muslimer, satanister, animister, alkoholikere,
brandmænd, ostehandlere eller udgivere af sjofle ungarsk-engelsk
ordbøger, for den sags skyld.

Derfor bifalder jeg dit løfte om fremover at holde din kæft omkring
mormoner.

Ikke at jeg regner med, at du mener det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 17-03-02 02:57

> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Derfor bifalder jeg dit løfte om fremover at holde din kæft omkring
> mormoner.

Hu-Hu, når du som har læst så meget om mormonerne, som er skrevet af en
SDH-forfattere, så må du også have indset at der aldrig er fundet et eneste
spor af det landet, pengene og folket som mormonernes bog fortæller om, der
kan underbygge deres fanatiske fantasier om at nogle Jøderne skulle have
bosat sig i Amerika og den manglende stadfæstelse af rigtigheden om "Jøder"
i Amerika gør mormonernes grundlæggende fundament helt fra starten til
usandfærtig beretning.

Men jeg forstår dog ikke at du holder hånden over forføreren, løjneren der
er åndsmagten bag disse bedragerier. Men det fortæller om din åndelige
forståelse; Ikke?

> Ikke at jeg regner med, at du mener det.

Da du har drejet diskutionen fra mormonerne over til en kamp om hvem der ved
mest, er det ikke mormonerne der står for skud, men din uvidenhed om
sandhedens fundamentale begyndelse; Omvendelse og dåb; et tilbud fra
treenighedens Gud, som også et et tilbud til mormonerne! Men her er du også
bedre viden end Gud der har befalet omvendelsen og dåben!

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-03-02 09:10

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
"Jøder"
> i Amerika gør mormonernes grundlæggende fundament helt fra starten til

Ikke for at forstyrre dig mere i din indforståede opfattelse
af os, men der findes faktisk bøger, som fint beskriver
de historiske beviser for Mormons Bogs sandhed. Én af
dem står her over mit skrivebord.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-03-02 12:05

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

Klip!

> Ikke for at forstyrre dig mere i din indforståede opfattelse
> af os, men der findes faktisk bøger, som fint beskriver
> de historiske beviser for Mormons Bogs sandhed. Én af
> dem står her over mit skrivebord.

Den ville jeg gerne kigge lidt nærmere på. Hvad hedder den?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-03-02 17:46

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message
> "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Klip!

> Den ville jeg gerne kigge lidt nærmere på. Hvad hedder den?

"Book of Mormon Evidences in Ancient America",
udgivet 1953 på forlaget "Deseret Book Co.",
forfattere: Dewey og Edith Wood Farnsworth.

Jeg forsøgte engang at låne den på biblioteket,
og det lykkedes da også med stort besvær,
den eneste i landet, der har den i original,
er Jens Kristoffersen i København, vores
tidligere PR-chef.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-03-02 23:55

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> writes:

> "Book of Mormon Evidences in Ancient America",
> udgivet 1953 på forlaget "Deseret Book Co.",
> forfattere: Dewey og Edith Wood Farnsworth.

Her synes jeg det er på sin plads at informere om, at en bog, der
fortæller om SDH's historiske troværdighed og er udgivet af Deseret
formentlig har nogenlunde samme værdi som en bog om syndflodsarkæologi
udgivet af forlaget Scandinavia.

Short form: Deseret er et ret farvet forlag.
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-03-02 11:11

> [...]
> udgivet af forlaget Scandinavia.
>
> Short form: Deseret er et ret farvet forlag.

Ja, det kunne jeg nok tænke mig til...

Det er, som jeg tidligere har været inde på, ikke en opfattelse, man deler
på højere læreranstalter, at der skulle have været jøder i Amerika før
Kristi fødsel.

Men som sagt kunne jeg da godt tænke mig at se disse fremførte "beviser" og
tjekke om de kan tåle en almindelig metodisk kritik.

Anders Peter Johnsn

Fra : Live4Him

Dato : 18-03-02 12:19

> Det er, som jeg tidligere har været inde på, ikke en opfattelse, man deler
> på højere læreranstalter, at der skulle have været jøder i Amerika før
> Kristi fødsel.

Jeg har heller intet fundet i bibelen til støtte for en sådan teori.

jørgen.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 18-03-02 16:58

> [...]
og
> tjekke om de kan tåle en almindelig metodisk kritik.

Det har jeg spurgt mormoner om at få beviser at se i næsten 30 år, men jeg
har aldrig mødt den mormon der her et eneste konkret bevis?

Erik

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 18-03-02 22:19

> Ja, det kunne jeg nok tænke mig til...

Farvet og farvet, ja det udgiver da SDH bøger, så de er ikke ligefrem
negative. Mit eget synspunkt er at materiale før Hugh Nibley startede i
midten af det 20 århundrede, er videnskabeligt tyndt funderet. Men efter at
Hugh Nibley har sat en ny standard for BYU, er materialet på højde med hvad
andre amerikanske institutioner leverer. Bla. er en del forskere i kirken
involveret kraftigt i arbejdet omkring dødehavsrullerne, de er endda blandt
de mest respekterede og citerede i kristne bøger.

> Det er, som jeg tidligere har været inde på, ikke en opfattelse, man deler
> på højere læreranstalter, at der skulle have været jøder i Amerika før
> Kristi fødsel.

Hmmmm...der er faktisk nogle ikke-sdh forskere der bestrider dette
synspunkt. Eksempelvis kan kort citeres følgende:

"The idea that all American Indians trace their origin to northeast Asia via
the Bering Strait is slowly being abandoned. Numerous studies have examined
intercultural contact between peoples in the Americas and many different
parts of the world (such as that described in the Book of Mormon). One
evidence of cultural contact, for instance, is the existence of a specific
plant species in different parts of the world. George F. Carter has noted
that wild and domesticated plant species, like cottons, sweet potatoes,
peanuts, and maizes, indicate that there were ancient American contacts with
Africa, Asia, and Polynesia.
Norman Totten has pointed out similarities in pre-Columbian American and Old
World languages, scripts, place names, visual symbols, artistic styles,
technologies, rituals, belief systems, traditions, histories, anatomy,
animal and plant dispersions, diseases and immunology, artifacts, and
cartography. Paul R. Cheesman has compiled a list of more than two hundred
cultural similarities between the Old and the New World. James R.
Christianson has reviewed past and current migrational theories of the
American Indian, pointing out that many scholars disagree that all American
Indians are of Mongoloid stock via the Bering Strait. All four researchers
conclude that ancient contacts with different parts of the world, while
perhaps not frequent, had significant impact on the development of American
Indian groups.

.. Newsletter, Religious Studies Center, BYU, January 1987; George F. Carter,
"Before Columbus"; Norman Totten, "Categories of Evidence for Old World
Contacts with Ancient America"; Paul R. Cheesman, "Cultural Parallels
between the Old World and the New World"; James R. Christianson, "The Bering
Strait and American Indian Origins," in The Book of Mormon: The Keystone
Scripture (Provo: Religious Studies Center, BYU, 1988)."

> Men som sagt kunne jeg da godt tænke mig at se disse fremførte "beviser"
og
> tjekke om de kan tåle en almindelig metodisk kritik.

Der er faktisk mange forskere, som går væk fra ideen at indianerne kun er af
mongolid afstamning. Derudover er der en masse "pudsige" fund i
mellemamerika, bla. et stenhoved, som ligner en negroid person osv.

Der er altså en del videnskabelige undersøgelser der viser at det
amerikanske fastland har været i kontakt med den "gamle verden". Derfor er
det ikke nogen videnskabelig ubegrundet ide længere, Thor Heyerdahl sejlede
ikke forgæves

Mvh Kenn

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-03-02 22:25

"Kenn L. Schjødt" <kenn_ingen_spam_til_mig@schjodt.net> writes:

> [...]
> involveret kraftigt i arbejdet omkring dødehavsrullerne, de er endda blandt
> de mest respekterede og citerede i kristne bøger.

Det er præcis de samme argumenter syndflodsgeologer og
ungjordskreationister kommer med.

I dk.livssyn kan man se, at samme mønster gentager sig blandt
Krishna-folk.

Jeg siger ikke, at udsagn automatisk er løgn, når de kommer fra et
forlag, der står for en bestemt overbevisning, blot at vægtningen af
data meget ofte er skæv.

--
Peter B. Juul, o.-.o "nej, folk vil ikke have nogen Playstation
The RockBear. ((^)) selv om der er mange der køber den."

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 17-03-02 21:32

> [...]
> af os, men der findes faktisk bøger, som fint beskriver
> de historiske beviser for Mormons Bogs sandhed. Én af

Mormonbøger selvføligt

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-03-02 17:08

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Hu-Hu, når du som har læst så meget

Du kan prøve at svare igen, når du har læst hvad jeg skrev. Hvis du da
ikke undtagelsesvis gør alvor af dit løfte om at holde kæft omkring
mormonerne.

Indtil da gider jeg ikke spilde mere tid på dit vrøvl.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Alle der rejser i rummet er kannibaler og æder
The RockBear. ((^)) deres egen afføring. [..] Deres børn bliver

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 17-03-02 21:33

> [...]
> mormonerne.
>
> Indtil da gider jeg ikke spilde mere tid på dit vrøvl.

Har du set Peter, der er en mere der vrøvler imod din uvidenhed!

Erik

Citat; --