røg fra kakkelovn
Fra : Kirsten

Dato : 15-03-02 22:34

Kan nogen her give bud på hvorfor det ryger fra vores brændeovn (en Morsø)?
Brændet skulle være tørt nok for det brænder fint i vores anden brændeovn.
Kan der være noget i vejen med skorstenen, kan det være vinden (eller hvad
ved jeg?)...

Kirsten

Fra : Mx42100

Dato : 16-03-02 09:55

Hejsa Kirsten

'hvorfor det ryger fra vores brændeovn' skyldes at der nok er ild i brændet ;) Nå, spørg til side. Du mener jo nok at røgen trækker ud i stuen. Gør den det ER er noget galt med aftrækket. Nu kan jeg jo ikke prøve den her og nu, men her er min lille fidus! Til orientering har jeg selv en 10 år gammel ABC #1 ovn.
I bunden bruger jeg 4-6 stykker krøllet sider avispapir. Dernæst mindre stykker brænde og øverst oppe de største stykker jeg kan få ind i kammeret. Alle luftspjæld på nær den ved ruden er fuld åbne og min aske skuffe er trukket ud på klem. Lemmen over brændkammeret er trukket ud så at der er størst muligt hul for røgen ud til det fri. Og så kommer tændstikken. Efter 30 sekunder har ilden godt fat i papiret og det lyder nu som en blæseflamme på fuld tryk. Så skubber jeg roligt lemmen over brændkammeret helt i. I de næste 10 minutter lader jeg situationen være den samme for at få tvunget den kolde søjle af luft i skorstenspiben helt ud. Dernæst lukker jeg askeskuffen helt, og langtsomt lukker af for luftspjældene indtil jeg kan sikre mig at ilden har fået godt fat i træet længst nede og at det ikke bare var den evt. løse bark der var futtet af. Ser jeg at bunden af træbunken er helt rødlig lukker jeg faktisk helt af for luften. Min skorsten har et godt træk hvorfor den kan klare dette. Nu kan jeg så høre det piber ind af revner og sprækker i ovnen og i løbet af den næste halve time arbejder ovnen sig op til en meget høj temperatur der godt kan farve topplade rødlig.
Følger du denne anvisning, og skulle din ovn gå i stå og blot ryge når du lukker af for nogle af spjældene har du et for dårligt træk. Dette kan afhjælpes ved en røg-suger (elektrisk eller vinddrevet). Vil din ovn aldrig rigtigt gå igang bør du helt sikkert have en røg-suger påsat.

--
/Bjarne - Århus C

Eliminate [RemoveThis] in the returnpath of

mx42100[RemoveThis]@paul.get2net.dk -> mx42100@paul.get2net.dk