Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiv 28-300 mm
Fra : Broeng

Dato : 15-03-02 21:43

Hej.
Jeg overvejer at købe et objektiv 28-300 mm. Jeg har kik på Tamron
AF28-300mm og Sigma 28-300mm. Er der nogle som har erfaring med disse
objektiver?. Hvad er forskellen på dem, og hvilket et er det bedste?

Med venlig hilsen

Anders

Fra : itgrafen

Dato : 16-03-02 08:35

"Broeng" skrev d. 15-03-02 21:43 dette indlæg :
> [...]
> AF28-300mm og Sigma 28-300mm. Er der nogle som har erfaring med disse
> objektiver?. Hvad er forskellen på dem, og hvilket et er det bedste?

der er ikke forfærdeligt meget forskel på de to objektiver, jeg ville
dog hælde mod sigma. jeg har selv brugt sigma 28-200 de sidste 6 år og
kan stadig blive forbavset over kvaliteten. tag et kig på sigmas
hjemmeside og se hvordan fremstillingen af sigma objektiver foregår.
Tamron objektiver er i lidt svingende kvalitet. Eks. er et tamron 90mm
fast optik næsten at sammenligne med et carl zeis. Desværre gælder det
ikke helt for deres zoom objetiver.

dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : samb

Dato : 16-03-02 09:05

Anders,

Jeg påstår ikke at det ikke vil være muligt at tage rimelige billeder med de
objektiver du nævner, men du må gøre dig klart at zoomobjektiver med stort
spænd i brændvidde giver noget nær den ringeste optik der kan opdrives. Jeg
har selv en Tamron 28-200 som fungerer nogenlunde når solen er fremme og
10x15 cm papirbilleder er målet. Men rigtig gode billeder er svære at få.
Hvis du kigger på nedenstående links, vil du finde to typer af tests som
beskriver kvaliteten af diverse objektiver, herunder dem du nævner.

Prøv først at kigge på http://www.photozone.de/easytxt.htm#Zstd Disse
ratings er baseret på forskellige anerkendte fotomagasiners test af
objektiverne. Her er altså oftest tale om vurderinger ud fra billedserier
taget ved forskellige blænder og brændvidder. Vurderingerne stemmer som
oftest overens med den mere kvantitative test på
http://www.photodo.com/nav/prodindex.html hvor den optiske performance måles
ud fra såkaldte MTF-grafer.

......blot min mening
mvh Morten Bagger

Fra : Per F Andersen

Dato : 16-03-02 19:20

"samb" <no_mail@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> taget ved forskellige blænder og brændvidder. Vurderingerne stemmer som
> oftest overens med den mere kvantitative test på

Jeg synes der er en hovskisnovski-holdning til zoomobjektiver i
almindelighed blandt mange. Det er klart, at hverken mht. til lystyrke eller
skarphed kan et 28-200mm objektiv konkurrere med et fast objektiv. Men jeg
synes det tager ganske gode billeder (mit Tamron) - foran mig har jeg en
50X70 cm forstørrelse, som jeg synes teknisk set er glimrende!!
Og det er nu nemmere at tage et zoomobjektiv med sig end en større udvalg!!

mvh Per

Se mine Indiensbilleder på http://home.worldonline.dk/~perfa/
Eksamineret grafolog
Per F Andersen
http://www.grafolog.dk

Fra : Permoje

Dato : 17-03-02 21:42

Hej

Jeg kan også anbefale et andet mærke.

Nikon 70-300.

Jeg har købt et og jeg syntes det er helt optimalt.

Mvh. Permoje