X-Box emulator ?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-03-02 21:23

Nogen der har hørt om der er en sådan på trapperne?

Halo ser for fed ud. Men jeg kunne aldrig finde på at spille en FPS med
andet end keyboard og mus.

Mvh Thomas

Fra : Gocows

Dato : 15-03-02 22:23

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote in message
> Nogen der har hørt om der er en sådan på trapperne?

Tror du skal skal holde vejret lidt endnu. En ting er at have tilsvarende
maskinkraft. En anden er at emulere det.

> Halo ser for fed ud. Men jeg kunne aldrig finde på at spille en FPS med
> andet end keyboard og mus.

Prøv det. Det virker forbavsende godt. Personligt har jeg aldrig kunne
spille FPS'er på konsol før, men i Halo er styringen sq ok.

I øvrigt skulle den også være på vej. Nej jeg ved godt at det ikke er
officielt bekræftet, men i øjeblikket er der vel heller ingen grund til at
fortælle alle dem der køber xbox pga Halo, at de senere kunne få det på pc,
er der?

Det er jo den herlige nye ting: eksklusive titler. Skal vi gætte på at Halo
får et år?

Mvh

Anders

Fra : Sadat

Dato : 18-03-02 00:53

"Gocows" <gocows@post.tele.dk> wrote in message

> Tror du skal skal holde vejret lidt endnu. En ting er at have tilsvarende
> maskinkraft. En anden er at emulere det.

HAHAHA!!! Bare min maskine har *3 Xbox's CPU kraft! Og ca. *4 RAM
Med bare et GeForce3 Kan du køre Xbox spil, de kører jo kun for fanden i
800*600 på fjernsynet.

> Prøv det. Det virker forbavsende godt. Personligt har jeg aldrig kunne
> spille FPS'er på konsol før, men i Halo er styringen sq ok.

Selvfølgelig virker det, men headshots og ultra sniping bliver det aldrig
til. Only mouse can be used for ultimate control!

> [...]
> fortælle alle dem der køber xbox pga Halo, at de senere kunne få det på

Nej, men det kommer på pc... det er vidst i gang med det, men intet
officielt.. M$ har selvfølgelig lukket kæften på Bungie :(

--
_________________
Sadat ~ No Ones Iller

- What would you do if it was you?

Fra : Gocows

Dato : 18-03-02 22:44

"Sadat" <sadat@mail.dk> wrote in message
> HAHAHA!!! Bare min maskine har *3 Xbox's CPU kraft! Og ca. *4 RAM
> Med bare et GeForce3 Kan du køre Xbox spil, de kører jo kun for fanden i
> 800*600 på fjernsynet.

Nope 640x480. Men det gør ikke nødvendigvis dit argument bedre.

Ikke for at hoppe nærmere ind i det, men 3x733MHz? Det må sq være en hurtig
satan.

Og det ændrer stadig ikke på det jeg sagde. Hele maskinopbygningen er
anderledes. Dens chipsæt giver noget hurtigere adgang mellem CPU-GPU-RAM end
din pc kan præstere. Derfor skal der kodemæssigt kompenseres for en helvedes
masse ting, og de æder også processor-kraft. Prøv at checke specs for
neogeo-maskiner, og check så hvad det kræver at emulere dem. Du skal tænke
på at kommendoerne ikke er de samme, de skal oversættes til det relevante
system, altså skal samtlige kodebidder oversættes i realtime.

> Selvfølgelig virker det, men headshots og ultra sniping bliver det aldrig
> til. Only mouse can be used for ultimate control!

Det er ikke så meget det at det virker, som det at det virker så godt. Jeg
har umiddelbart efter at have lånt min første NTSC-Xbox (for snart fire
måneder siden) forsøgt mig med diverse PS2-FPS'ere. Og der kan jeg ikke
navigere en myre ad en motorvej. I Halo *kan* jeg netop lave fed sniping, og
har fået lavet nogle kontrolmæssige ting der ellers kun er lykkedes for mig
på pc (jeg er mildest talt pc-mand, og er hovedsageligt FPS-spiller, så det
er ikke en "min første oplevelse med"-person du taler med)

> pc,
> Nej, men det kommer på pc... det er vidst i gang med det, men intet
> officielt.. M$ har selvfølgelig lukket kæften på Bungie :(

M$ har naturligvis lukket kæften på dem ja. Men lad os da lige tage et andet
eksempel: GTA3. Jeg havde fornøjelsen af et interview med en
Take2-repræsentant umiddelbart efter PS2-launchen. Allerede den gang fik jeg
at vide at en pc-version ville komme i april (sjovt nok 6 månede efter
ps2-launchen) allerede der hørte jeg om bedre teksturer og multiplayer. Var
det en uge siden at de sagde det officielt?

Det er ikke et spørgsmål om at lukke kæften på (i M$ tilfælde jo, da de jo
ikke bare købte eksklusiv-ret, men også selve firmaet). Der er et spørgsmål
om at betale sig til ekslusiv-aftaler, og deri ligger naturligvis en klausul
om at firmaet ikke pladrer løs om at spillet kan købes til
"whatever"-platform x antal måneder efter. Ellers er det jo ikke så skide
eksklusivt.

Mvh

Anders

Fra : Simon Nejmann

Dato : 19-03-02 11:41

On Mon, 18 Mar 2002 22:44:25 +0100, "Gocows" <gocows@post.tele.dk>
wrote:

> [...]

>på at kommendoerne ikke er de samme, de skal oversættes til det relevante
>system, altså skal samtlige kodebidder oversættes i realtime.

Helt enig - emulator systemet (her: pc) skal være en hel del hurtigere
end native systemet (her: xbox) for at få samme hastighed.

Man kan sammenligne det med at lave en Java Virtual Machine (eller
enhver anden VM).
Den kører hele tiden i en "hent-analyser-udfør" cyklus. "Hent" den
næste bytecode der skal udføres, "analyser" hvilken en det er og
"udfør" den - forfra...
Hvis man tænker på hvor tiden bruges, så er "anaylser" fasen den store
synder. "Hent" henter bare en byte fra hukommensen, og "udfør" kaster
bare de tilsvarende native koder af sig. "Analyser" derimod skal holde
den hentede bytecode op mod ~256 muligheder og finde den af dem som
"udfør" skal udfører.
Med native kode vil "hent" og "udfør" begge tage en instruktion, og
det samme for en VM hvis man tager i betragtning at en bytecode
normalt dække over flere native koder.
Derimod har en maskine der udfører native kode ingen "analyser" fase,
hvor VM'ens "analyser" fase tager 50 - 100 (rimeligt gæt)
instruktioner, afhængigt af hvor smarte programmørene har været.

Lige præcis derfor kører VMs og emulatorer langsommerer end noget der
er lavet i native kode.
Der kan dog godt gøres noget ved problemet: Sun har lavet en Java VM
kaldet HotSpot, der laver automatisk on the fly kompilation af
bytecode ned til native kode og en hel masse andre fancy'e ting så den
nu kun er ca. halvt så hurtig som native kode (nogen vil endda påstå,
at den er lige så hurtig ellere hurtigere end native til nogen
programmer, fordi den optimerer programmet mens det kører).

Så IMHO er der ikke nogen chance for at der skal komme en xbox
emulator der kører hurtigere end 1/100 af en xbox. Man skal jo også
tage i betregtning, at en sådan vil blive lavet af glade amatører og
ikke af et stort og godt betalt hold hos Sun. Desuden er det også en
hindring, at de så skal fra en slags native til en anden slags native,
fordi bytecodes er meget venligerer end native koder når man skal
resonerer over dem (de operere på et højere niveau).

Nå, jeg tror jeg vil stoppe nu før jeg hopper helt off topic... : )

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 15-03-02 22:53

Thomas Hjort wrote:

> Nogen der har hørt om der er en sådan på trapperne?

Tvivlsomt. Ikke fordi det skulle være umuligt at lave en for XBox svarer
jo meget godt til en Celeron 800 med et Gf4 kort (Ikke MX), men mon ikke
der skal en del krumspring til for at fjene de sikringer som med garanti
er langt ind i boksens operativsystem og spillenes programmering.

> Halo ser for fed ud. Men jeg kunne aldrig finde på at spille en FPS med
> andet end keyboard og mus.

Jeg synes egentlig ikke Halo ser ud af noget særligt, men måske hvis det
var kommet for et år siden. Halo kommer til PC, men der kommer til at gå
nogle måneder endnu og måske bliver det først i 2003. Og til PC kan vi
se frem til UT2, U2 o.m.a. som ser klart federe ud.

Netop fordi mange XBox spil kommer til PC vil tror jeg næppe komme en
emulator foreløbig, omvendt så vil der selvfølgelig være stor prestige
(og nogle heftige sagsanlæg) at hente ved at lave en

Jeg synes forøvrigt XBoxen er for dyr, og ret uinterresant fordi min PC
er bedre, så jeg ser frem til Gamecuben - den bliver et hit.

Mvh

Bruno

Fra : MJ

Dato : 16-03-02 00:19

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der skal en del krumspring til for at fjene de sikringer som med garanti
> er langt ind i boksens operativsystem og spillenes programmering.

Det er tilsyneladende en Mobile Celeron 733 og grafikkortet skulle vist
ydelsesmæssigt ligge mellem GF3 og GF4. Grafikkortet kan dog ikke direkte
sammenlignes da det er speciallavet til X-box.
Og så er der kun 64MB ram i den. Ikke meget i dag.
Det der vist blev brugt mest tid på da spillene blev udviklet var at få dem
til at kunne være i den smule ram.
Lidt morsomt er det dog at der er tomme sokler til ram så der muligvis kunne
være 128MB eller 256MB ram i den.

Og nææh jeg tror ikke jeg skal have sådan en, er fint tilfreds med min PC
)

Kilder:
http://www.hardocp.com/articles/xbox/index.html
http://www.gamesfirst.com/articles/xbox-ps2/xbox_vs_playstation_2.htm

Fra : Gocows

Dato : 16-03-02 01:20

"MJ" <martin.johansson[FJERN]@12move.dk> wrote in message
> Det er tilsyneladende en Mobile Celeron 733 og grafikkortet skulle vist
> ydelsesmæssigt ligge mellem GF3 og GF4. Grafikkortet kan dog ikke direkte
> sammenlignes da det er speciallavet til X-box.

Tilsyneladende ja, men der er da vist noget med at tallene for cachen ikke
helt passer der?

Men derudover fuldstændigt korrekt. Ligesom resten af motherboardet ikke kan
sammenlignes med andet end Nforce, da det er speciallavet. Jeg har
eksempelvis ikke set mange lydkort der kan lave DD5.1-lyd i selve spillene.

> Og så er der kun 64MB ram i den. Ikke meget i dag.

Hvad er det lige vi sammenligner med? Konsoller - så er det ret meget! Pc -
så er det ikke. Men da Xbox-spil laves specifikt til disse hardwarekrav er
det jo en helt anden historie. Så længe man ikke kan sammenligne spillene
(de laves specifikt til platformene. Var MGS2 ikke ret flot? Hvor meget ram
var det nu en PS2 havde?) direkte, er der vel heller ingen grund til at
sammenligne hardware-platformen de kører på?

En Xbox er ikke en pc. Det er en låst platform der ikke vil skifte
hardware-config indenfor de næste fem år. Skal du sammenligne med noget, så
sammenlign med konsoller der har samme "låste" konfiguration.

> Det der vist blev brugt mest tid på da spillene blev udviklet var at få
dem
> til at kunne være i den smule ram.

OK! Hvad brugte man så tiden på, da man udviklede (og stadig gør) til PS1
med 2MB ram? Xbox har den største mængde ram tilgængelig i en konsol idag.

> Lidt morsomt er det dog at der er tomme sokler til ram så der muligvis
kunne
> være 128MB eller 256MB ram i den.

Nøh, vel egentlig ikke. Debug-versionerne har 128MB.

> Og nææh jeg tror ikke jeg skal have sådan en, er fint tilfreds med min PC
> )

Jeps, og den er fin nok til at spille pc-spil på. Men er nu er verden jo
efterhånden indrettet således, at de platforme der sælger mest (eller giver
flest penge) får ekslusive titler. Eksempler: Grand Theft Auto 3, som jo
kommer snart til pc (lur mig om ikke der går nøjagtigt et halvt år fra
PS2-launch til pc-launch) og Halo (der jo nok ender med at snuppe et helt
år).

Jeg vil ikke sidde og sige at man skal købe dit, frem for dat. Blot at man
som seriøst spillende menneske nok skal forvente at de gode spil først og
fremmest kommer til *en* platform. Når så salget finder et fornuftigt leje,
så begynder de at konvertere (eller rettere sagt, at udgive de versioner der
allerede er færdige. Jeg mener, come on.... GTA3's højopløselige teksturer,
som vi nu *juhu* får på pc, er jo nok ikke lavet efter de blev færdige med
PS2-versionen?).

Mvh

Anders

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 17-03-02 00:07

> Lidt morsomt er det dog at der er tomme sokler til ram så der muligvis
kunne
> være 128MB eller 256MB ram i den.

Fandt dem, sorry, jeg tænkte på alm. SD-Ram sokler...

Men hvorfor lavede de ikke sådan at man selv kunne opgradere?

Hilsen
Troels

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 17-03-02 09:10

..: [d33p blu3] :. wrote:

> kunne

> Fandt dem, sorry, jeg tænkte på alm. SD-Ram sokler...
>
> Men hvorfor lavede de ikke sådan at man selv kunne opgradere?

Det giver jo ingen mening.

Hele princippet bag spilkonsoller bygger på at hardwaren er den samme
alle steder, på den måde ved udviklerne af spillene præcis hvad de har
og kan bruge alt deres energi på at optimere i stedet for skulle mange
af deres resourcer på at sikre spillet virker på alle maskiner.

Tænk bare på hvor mange problemer der kan være med et spil på Windows.

Mvh

Bruno

Fra : Sadat

Dato : 18-03-02 00:58

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message

> Det giver jo ingen mening.

Nej, men de har garrantert planer om at lave det sådan.

> [...]
> og kan bruge alt deres energi på at optimere i stedet for skulle mange
> af deres resourcer på at sikre spillet virker på alle maskiner.

Xbox er jo en pc på den måde.. det er det samme DirectX lort man bruger til
Xbox som til PC, og samme pc hardware.. get the picture?

> Tænk bare på hvor mange problemer der kan være med et spil på Windows.

Ja, utroligt at man ikke få blå skærm på sin Xbox.

--
_________________

Fra : Gocows

Dato : 18-03-02 22:22

> Nej, men de har garrantert planer om at lave det sådan.

Nej for satan. Ideen med den låste platform er jo netop at garantere at det
ikke sker. Hvorfor skulle de have interesse i at gøre platformen ligeså
usikker, og derved ligeså problemfyldt som en pc?

> Xbox er jo en pc på den måde.. det er det samme DirectX lort man bruger
til
> Xbox som til PC, og samme pc hardware.. get the picture?

Jep. Og dette "DirectX"-lort, gjorde faktisk ret meget positivt for os
gamere. I hvertfald dem der aldrig lærte at opgradere drivere. Her fik vi
pludselig en universel driver-standard. Det eneste der har mindet om det
før, var OpenGL. Og her lavede 3Dfx, eksempelvis, jo først en ægte
OpenGL-driver da de blev tvunget til det (Quake3 krævede det, og så kom den
pludselig. Omkring 2 år efter den blev lovet. Før det eksisterede kun MiniGL
og beta-opengl-drivere, der ikke var en hujende fis værd).

At hardwaren er den samme. Øhhhhh, hvad kan du bruge det til? De kan ikke
køre samme spil.

Skulle man lade Xbox være opgraderbar, så skal man pludselig udvikle til en
længere række tilbehør, og hvis bare en af dem mangler en funktion, så
skulle den udelukkes komplet? Nej. Ideen med konsoller er den låste
platform. Ellers skulle spillene pludselig hedde "kompatibel med Xbox - hvis
altså du har opgraderet harddisk, ram, grafikchip o.s.v."

N64 kom med en ram-udviddelse. Men stadigvæk var alle spil bagud-kompatible.
Man kan jo for helvede ikke kalde det for et N64-spil, hvis
standard-maskinen ikke kan køre det.

> Ja, utroligt at man ikke få blå skærm på sin Xbox.

Nej, det er ikke utroligt. For disse blå skærme dukker almindeligvis op på
grund af hardware- eller driverkonflikter. Hvordan skulle det blive et
problem, når alle brugere af systemet har samme hardware?

Hvad jeg dybest set vil sige med dette svar er: hold op med at kalde Xbox'en
en pc.

Hvis pc'en blev hardwaremæssigt låst, så kunne vi bruge sammenligningen til
noget.

Hvis spillene kunne bruges til begge platforme kunne vi bruge
sammenligningen til noget.

Men det faktum at hardwaren er den samme, er jo blafrende ligegyldigt så
længe ingen af disse kriterier bliver opfyldt.

Vil du sammenligne med noget, så brug andre konsoller med en ligeledes låst
platform. Her vil du nok finde at xbox'en hardwaremæssigt losser nosser i en
voldsom grad overfor de andre konsoller. (OK, gamecuben har 8 teksturlag
overfor xbox'ens 6, men det er en helt anden og langt kedeligere diskussion
:)

Mvh

Anders

Fra : Gizmoduck

Dato : 19-03-02 06:19

On Mon, 18 Mar 2002 22:22:26 +0100, "Gocows" <gocows@post.tele.dk>
wrote:

>N64 kom med en ram-udviddelse. Men stadigvæk var alle spil bagud-kompatible.
>Man kan jo for helvede ikke kalde det for et N64-spil, hvis
>standard-maskinen ikke kan køre det.

det er desværre ikke helt rigtigt(enten det eller også er jeg bare dum
til konsoller hehe)
men donkey kong 64 kunne jeg ikke få til at køre uden den der ekstra
ramklods, heldigvis havde jeg bare lånt spillet hos blockbuster :)

--

Giz*får en x-box i dag, kan godt give et review hvis ønsket*

Remember:
If at first you don't succeed...
skydiving is not for you

Fra : Anders Lauge Madsen

Dato : 20-03-02 14:00

"Gizmoduck" <gizmoand@nospamworldonline.dk> wrote in message
> [...]
> men donkey kong 64 kunne jeg ikke få til at køre uden den der ekstra
> ramklods, heldigvis havde jeg bare lånt spillet hos blockbuster :)

OK! Korrekt. Men det er så Blockbusters skyld, da spillet rent faktisk blev
solgt med udviddelsen. Der er nok bare en der har nået at nakke den før dig
:)

Mvh

Anders

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-03-02 08:20

> [...]
> nogle måneder endnu og måske bliver det først i 2003. Og til PC kan vi
> se frem til UT2, U2 o.m.a. som ser klart federe ud.

Ok så specielt ser det vel heller ikke ud, men man lader sig jo rive med at
begejstringen og de flotte anmeldelser.
Men det er uden tvivl værd at prøve.

Mvh Thomas

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 16-03-02 21:30

Thomas Hjort wrote:

> Ok så specielt ser det vel heller ikke ud, men man lader sig jo rive med at
> begejstringen og de flotte anmeldelser.
> Men det er uden tvivl værd at prøve.

Klart, det virker bare som mange af de ting som blevet "lovet" da Halo
første gang blev vist (Var det ikke på en Mac Expo for et par år siden?)
er forsvundet for at gøre spillet mere konsol venligt. Vi kan kun håbe
på PC versionen bliver bedre og under alle omstændigheder er Halo ikke
længere den revolution det så ud til først.

Mvh

Bruno

Fra : Michael Thomsen

Dato : 14-05-02 10:55

Jeg læste et sted at man har prøvet at installere windows på x-box og det
kunne lade sig gøre.

Men.. var det egentlig noget som svarede på om xbox emulatoren er kommet??
Jeg kunne godt bruge den.

--
Michael
P4 1.6@2.4GHz

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-05-02 12:13

Michael Thomsen wrote:

> Jeg læste et sted at man har prøvet at installere windows på x-box og det
> kunne lade sig gøre.

Jeg tvivler. Medmindre der pludselig er en gruppe som er kommet meget længere
med at knække XBoxen end alle andre så er niveauet altså stadig der hvor man kan
lave en CD-RW som får xboxen til at gå ned, så der går altså lidt tid inden
Windows kommer til XBOX og Linux kommer sikkert først.

> Men.. var det egentlig noget som svarede på om xbox emulatoren er kommet??
> Jeg kunne godt bruge den.

Tålmodighed. Der er en del ting som skal knækkes først før det kan lade sig
gøre, men jeg er af den overbevisning at det nok skal komme.

Mvh

Bruno