PeeCee Præstation - overraskelse
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 28-01-01 20:11

Sidste weekend brugte jeg i selskab med den såkaldte 'ultimative pc',
hvilket vil sige en:
AMD Athlon ThunderBird 1000 Mhz med 256 mb RAM osv.

Da vi jo alle sammen efterhånden har hørt de to udtalelser utallige
gange(både her og andetsteds):
1. Hastigheden af en computer _afhænger_ fuldstændig af
clockfrekvensen.
2. Hastighed af en computer og dens clockfrekvens følges _ikke_ ad.

Glædede jeg mig til at stifte lidt bekendtskab til problematikken selv,
istedet for at høre det ene eller andet benchmark, som en eller anden
ved et amerikansk blad har foretaget.

Jeg tog min gamle iMac(A) 233 Mhz 160mb under armen og stillede den op
ved siden af pc'en - og jeg blev overrasket!

Jeg vil ikke påstå at jeg ligefrem sad med et stopur, men startup tiden
var faktisk næsten den samme på Mac'en (9.0.4 DK) og Pc'en (ME og 98)!
Det vil jeg ikke konkludere nogetsomhelst udfra, da det jo selvfølgelig
afhænger af så meget og af at hans maskine skal mange flere controllere
osv. igennem.

Men jeg havde altså trods alt forventet en _absolut_ mærkbar forskel!
Mhz-mæssigt var hans jo 23 gange større, men jeg følte slet ikke det sus
som jeg havde ventet.

Selvfølgelig var hans maskine hurtigere, men den var absolut ikke så
hurtig som jeg ville synes rimeligt for den store fokusering på
clockfrekvensen. Faktisk var min maskine hurtigere end hans til at åbne
Photoshop 5.5 (bedre programmering?).

Jeg blev også overrasket over at han kunne lave det med at man tager fat
i et vindue, og trækker det hurtigt rundt på skærmen - og det så trækker
en masse 'reflektioner' efter sig.

Slutteligt skal det dog bemærkes, at hans maskine selvfølgelig var
væsentlig hurtigere end min i 'ren' matematik. Dvs. vi renderede en film
i Bryce 4 på hans hvor min slet ikke havde kunne trække det, men når man
tænker på at hans CPU næsten er ny og min er mere end 2 år gammel synes
jeg det er interessant.

Jeg ved ikke hvad I vil tænke over denne roman, men jeg er ihvertfald
mere positiv overfor Apple efter den oplevelse, og glæder mig mere til
at prøve en (dual?) 733 Mhz G4 end før.

MVH ANR

"You're damned if you do, and you're damned if you don't!"
- Bart Simpson

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-01-01 21:29

On Sun, 28 Jan 2001 20:11:00 +0100, Andreas N Rasmussen wrote
(in message <1enymvf.1xtvz2p1io9r2iN%anrNOTPART@OFMAILmac.com>):

> [...]

> Jeg ved ikke hvad I vil tænke over denne roman, men jeg er ihvertfald
> mere positiv overfor Apple efter den oplevelse, og glæder mig mere til

Det er en velkendt hemmelighed, at den første, originale iMac stadig er den
hurtigste i verden.

iMac røv A fanklubben.

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Lars Pallesen

Dato : 02-02-01 01:06

Hvordan kan en Athlon processor på 1000 Mhz være "23 gange større
megahertz-mæssigt" end en G3-processor på 233 Mhz??

Jeg er ikke noget matematisk geni, men jeg får det altså kun til godt og
vel 4 gange så stor