Overgang fra forhørt til sigtet ?
Fra : Erik G Christensen

Dato : 15-03-02 18:59

Udløber af en tidligere tråd her, men nu er det aktuelt for
en af mine.

Spørgsmålet går på, hvornår en afhøring af en person, der
naturligvis er forpligtet til at tale sandt, går over til
en afhøring af en sigtet, der naturligvis ikke har pligt
til at tale sandt.

Og det er naturligvis en skattesag, men jeg mener dog, at
det er retsplejeloven der gælder.
Og den beskriver efter min bedste læsning intet om dette.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Peter G C

Dato : 15-03-02 19:34

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Og den beskriver efter min bedste læsning intet om dette.

Det er et rigtig grumset område. Mildest talt. Jeg tror nok, at der ligger
et speciale eller to om emnet på uni.

Ellers ville jeg gå på biblioteket - alternativ ringe til en videnskabsmand,
det koster som regel ikke noget.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G Christensen

Dato : 15-03-02 19:59

Peter G C wrote:

> Ellers ville jeg gå på biblioteket - alternativ ringe til en videnskabsmand,
> det koster som regel ikke noget.

Har du forslag til personer, mine cirkler er ikke lige om uni ?

Fra : Peter G C

Dato : 15-03-02 23:06

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Har du forslag til personer, mine cirkler er ikke lige om uni ?

Skattemesteren er Jan Pedersen (det navn må du kende):
http://www.jura.au.dk/~jp

Strafferet mv. Gorm Toftegaard Nielsen
http://www.jura.au.dk/proceskrim/medarbej.htm

De ved med sikkerhed begge to noget om emnet.

Venligst,

Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 16-03-02 17:44

Grunden til, at du ikke har kunnet læse noget om sandhedspligt ved
afhøring i rpl er formentlig, at en sådan ikke eksisterer. Gentager: Selv om
man ikke er sigtet, har man mig bekendt ikke pligt til at tale sandt overfor
politiet, da der simpelthen ikke er hjemmel hertil - resultatet kan
_muligvis_ også støttes på en modsætningsslutning fra rpl § 753.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

P.S.: Hvis vi skal namedroppe lidt mere, kan du jo overveje at kontakte Hans
Gammeltoft-Hansen eller Eva Smith (så er du ihvertfald sikker på at få et
svar, der ikke tillægger statsmagten flere rettgiheder end højst
nødvendigt...!)

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 16-03-02 18:07

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> politiet, da der simpelthen ikke er hjemmel hertil - resultatet kan
> _muligvis_ også støttes på en modsætningsslutning fra rpl § 753.

Jeg trækker ovenstående tilbage - jeg havde desværre overset strfl §
159, stk. 1. ;-(

/RMJ

Fra : boe

Dato : 17-03-02 14:18

> [...]
> om
> overfor
>
> Jeg trækker ovenstående tilbage - jeg havde desværre overset strfl §

Hvor i §159 ser du, at man som ikke-sigtet ikke må lyve over for politiet?
Det er muligvis rigtigt (det burde det være), idet man jo ikke har pligt til
at udtale sig - så i stedet for at lyve, kan man jo bare klappe i, hvis man
ikke vil deltage i sagens opklaring. Men der står jo rent faktisk, at man
*ikke* straffes, hvis man under afhøring (dækker det både politiets og
rettens afhøring?) afgiver falsk forklaring *hvis* forklaring efter loven
ikke kan *kræves* - og politiet kan jo ikke *kræve* en forklaring fra
nogensomhelst.

"§ 159. Afgiver nogen falsk forklaring som sigtet i en offentlig straffesag
eller under afhøring i tilfælde, hvor forklaring ifølge loven ikke må
kræves, straffes han ikke.

Stk. 2. Afgives falsk forklaring under afhøring for retten i tilfælde,
hvor den afhørte var berettiget til at nægte forklaring, kan straffen
nedsættes og under i øvrigt formildende omstændigheder bortfalde."

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 17-03-02 14:29

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
> afgiver falsk forklaring *hvis* forklaring efter loven
> ikke kan *kræves* - og politiet kan jo ikke *kræve* en forklaring fra
> nogensomhelst.

Hvis der er tale om et vidne, kan panserne jo hive vidnet ind foran en
dommer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-03-02 14:30

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Hvis der er tale om et vidne, kan panserne jo hive vidnet ind
> foran en dommer.

Hvor man pludselig har fået hukommelsessvigt?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : boe

Dato : 17-03-02 14:33

> "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvis der er tale om et vidne, kan panserne jo hive vidnet ind foran en
> dommer.

Fremragende idé Men det er jo ikke det vi diskuterer. Det interessante
er, om man som vidne kan straffes for at lyve for politiet, når man nu ikke
har pligt til at udtale sig. Logisk set burde det vel være strafbart -
hvorfor skulle loven beskytte vidner der lyver - men *er* det strafbart?

Mvh Bo

Fra : Thomas W.

Dato : 17-03-02 14:55

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
> [...]
> har pligt til at udtale sig. Logisk set burde det vel være strafbart -
> hvorfor skulle loven beskytte vidner der lyver - men *er* det strafbart?

Man har hverken sandhedspligt eller udtalepligt overfor politiet.
At man ikke har sandhedspligt står ingen steder, Strfl § 159 er ikke
strafsanktioneret.
Udtalepligten fremgår (ikke) af Rpl § 750 (og § 752 forudsætningsvis).
Hvis man har sagt en ting til politirapporten og siger noget andet i retten
kan/vil pågældende viden blive foreholdt sine tidligere udtalelser.
(Hjemmelen er svjh ikke rpl § 877, men Den Materielle Sandheds Princip).

/Thomas

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 19-03-02 22:52

"Thomas W." <tw_dk@hotmail.com*> skrev i en meddelelse

[KLIP]

> Strfl § 159 er ikke strafsanktioneret.

Er du helt sikker på det? Bør § 159 ikke læses i sammenhæng med, og som
en undtagelse fra, § 158, således at de to har samme strafferamme. Jeg
nægter (men det er naturligvis blot en påstand!) at tro, at lovgiver har
brugt ordlyden "straffen nedsættes" i § 159, stk. 2 uden også at fastsætte
en strafferamme (f.eks. implicit gnm. § 158).

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen