E-Mail
webnoob 5265
Hvor gemmer Xnews headere henne?
Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-03-02 17:59

Jeg bruger sjældent Xnews, men... Jeg bruger programmet til binære
grupper og da der jo hentes en del headers derfra, vil jeg gerne selv
kunne bestemme hvor disse data gemmes. Jeg har sat Xnews til ikke at
gemme det efter programmet lukkes (for det går jo alligevel så hurtigt
i de fleste binære grupper), men programmet er jo nødt til at gemme
det midlertidigt - imens programmet er åbent. For at undgå en masse
fragmentering på et tilfældigt drev, vil jeg gerne kunne bestemme de
midlertidige data's beliggenhed. Det har ikke være muligt for mig at
finde ud af hvor det gemmes, og hvor man indstiller dette. Jeg har
prøvet - mens jeg har hentet headers - at overvåge både Xnews-mappen,
samt det den mappe jeg har valgt under alle tre felter i Setup -->
Files --> Directories. Men der er ikke sket nogen ændringer på disse
"lokationer" mens jeg har downloadet headers.

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-02 18:03

Lars Stokholm <larsstokholm@mail.dk> skrev:

> [...]
> Files --> Directories. Men der er ikke sket nogen ændringer på disse
> "lokationer" mens jeg har downloadet headers.

XNews gemmer kun ting i den mappe, hvor XNews ligger (+ et par nøgler i
registreringsdatabasen)

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-03-02 18:20

On Fri, 15 Mar 2002 17:02:38 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>XNews gemmer kun ting i den mappe, hvor XNews ligger (+ et par nøgler i
>registreringsdatabasen)

Det kan ikke passe. Før jeg begynder, checker jeg lige Xnews-mappens
størrelse: 3.201.692 bytes. Herefter henter jeg 2.000.000 bytes
headers. Gæt hvad den fylder herefter... Ja, 3.201.692 bytes.

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Madsen

Dato : 15-03-02 18:40

Lars Stokholm skrev:

> Jeg bruger sjældent Xnews, men... Jeg bruger programmet til binære
> grupper og da der jo hentes en del headers derfra, vil jeg gerne selv
> kunne bestemme hvor disse data gemmes.

Hos mig er der en mappe inde i Xnews-mappen der hedder Data. Her ligger
alle de headere jeg har hentet i grupperne i form af nogle *.hdr-filer.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-03-02 19:04

On 15 Mar 2002 17:40:29 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hos mig er der en mappe inde i Xnews-mappen der hedder Data. Her ligger
>alle de headere jeg har hentet i grupperne i form af nogle *.hdr-filer.

Jeg har mappen, men den er Thomas...

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Madsen

Dato : 15-03-02 19:47

Lars Stokholm skrev:

> Jeg har mappen, men den er Thomas...

Hvad skal det betyde? Tom, eller?

Hvis du har stillet Xnews til ikke at gemme hverken body eller
headers, så bliver den vel tømt når du lukker Xnews, vil jeg tro.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-03-02 20:25

On 15 Mar 2002 18:46:53 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvad skal det betyde? Tom, eller?

Hehe, ja, har du aldrig hørt nogen sige det?

>Hvis du har stillet Xnews til ikke at gemme hverken body eller
>headers, så bliver den vel tømt når du lukker Xnews, vil jeg tro.

Ja, men som jeg skriver, Xnews er jo nødt til at gemme headers'ne
midlertidigt, til brug mens programmet er åbent. Men jeg ved bare ikke
hvor det sker.

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-03-02 23:46

Hej Lars Stokholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> [...]

Korrekt.

> Ja, men som jeg skriver, Xnews er jo nødt til at gemme
> headers'ne midlertidigt, til brug mens programmet er åbent. Men
> jeg ved bare ikke hvor det sker.

Kun den/de grupper du har åben. Så snart du lukker en gruppe, slettes
indholdet (i Data-folderen) om denne.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-03-02 00:34

On Fri, 15 Mar 2002 22:45:31 GMT, Rudi Stegen
<rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote:

>Kun den/de grupper du har åben. Så snart du lukker en gruppe, slettes
>indholdet (i Data-folderen) om denne.

Spørgsmålet går netop ikke på _om_ Xnews gemmer det, men _hvor_
(indtil den altså slette det når jeg lukker programmet). For det
ligger ikke i Data-folderen mens programmet er åbent. Hvor ligger det
så?

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-03-02 00:44

> [...]

> (indtil den altså slette det når jeg lukker programmet). For det
> ligger ikke i Data-folderen mens programmet er åbent.

Jo de gør. Men kun mens _gruppen_ er åben.
Luk en gruppe op og kig i Datafolderen _mens du har gruppen åben_.

Fx ligger lige nu i min Datafolder filerne:
[news.worldonline.dk] dk.edb.internet.software.mail+news.mbx
[news.worldonline.dk] dk.edb.internet.software.mail+news.hdr

I det øjeblik jeg lukker gruppen hér slettes de.

(Og har man flere grupper åben på én gang ligger der tilsvarende
filer for de resterende. Men de slettes så efterhånden, som man
lukker de aktuelle grupper).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-03-02 01:00

On Fri, 15 Mar 2002 23:44:15 GMT, Rudi Stegen

>Jo de gør.

Jamen, jamen... Jeg siger jo "nej"

>Men kun mens _gruppen_ er åben.

Jaja, det er klart.

>Luk en gruppe op og kig i Datafolderen _mens du har gruppen åben_.

Det er sådan jeg har gjort.

>Fx ligger lige nu i min Datafolder filerne:
>[news.worldonline.dk] dk.edb.internet.software.mail+news.mbx
>[news.worldonline.dk] dk.edb.internet.software.mail+news.hdr

Mappen er totalt tom her... *altid*

>I det øjeblik jeg lukker gruppen hér slettes de.
>
>(Og har man flere grupper åben på én gang ligger der tilsvarende
>filer for de resterende. Men de slettes så efterhånden, som man
>lukker de aktuelle grupper).

Det forstår jeg.

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-03-02 01:43

> Det er sådan jeg har gjort.

Godt.

> Mappen er totalt tom her... *altid*

Jeg fatter ikke en brik nu... De *burde* så afgjort være der.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-03-02 10:00

On Sat, 16 Mar 2002 00:43:20 GMT, Rudi Stegen

>Jeg fatter ikke en brik nu... De *burde* så afgjort være der.

Ja, det kan jeg forstå Jeg har både overvåget denne mappe, samt
selve Xnews-mappen (hvor Data-mappen jo også er indeholdt), men
størrelsen er konstant på begge, uanset hvor mange grupper jeg har
åbne, og hvor mange headers jeg har hentet i dem.

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-03-02 12:03

> Ja, det kan jeg forstå

Yeps. Men jeg tror, at Lars (Klintholm) har ramt hovedet på sømmet.
Prøv lige at se hans indlæg
(evt. med mit svar på det -
<news:Xns91D379C52A6FFRudiStegen@212.54.64.134> - for ligesom at være
100% garderet mht. at ingen snakker forbi hinanden

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Klintholm

Dato : 16-03-02 11:07

Rudi Stegen skrev:

> Jeg fatter ikke en brik nu... De *burde* så afgjort være der.

Hos mig foregår det sådan her:

Når jeg kun åbner en gruppe uden at åbne en massage så er Datafolderen
tom. Når jeg derefter åbner et message genereres både mbx og hdr
filerne. Og når jeg Catcher gruppen Up forsvinder begge filer.

Under forudsætning af at storage er sat til Store Nothing, forstås.
--
mvh.
LarsK

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-03-02 11:58

Hej Lars Klintholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Hos mig foregår det sådan her:
>
> Når jeg kun åbner en gruppe uden at åbne en massage så er
> Datafolderen tom. Når jeg derefter åbner et message genereres
> både mbx og hdr filerne.

Ups! Den glemte jeg at nævne [1]. Du må med din mere præcise
formulering have ramt hovedet på sømmet mht. Lars' (Stokholm)
mangende filer i Datafolderen.
Mig bekendt er det et af de eneste afleveringssteder, man ikke selv
kan konfigurere (modsat hvor attachments, downloads o.l. skal
gemmes).

[1] Jeg tænkte slet ikke på, at nogen åbnede en gruppe uden også
*enten* at åbne et/nogle indlæg *eller* lukke gruppen uden at se
nogen (fx catch up).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-03-02 12:22

On 16 Mar 2002 10:06:46 GMT, Lars Klintholm <spamfilter@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>filerne. Og når jeg Catcher gruppen Up forsvinder begge filer.
>
>Under forudsætning af at storage er sat til Store Nothing, forstås.

Men et eller andet sted må de headers jo ligge, indtil jeg åbner "et
message", og filerne i data-folderen bliver genereret.

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-03-02 13:12

Hej Lars Stokholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Men et eller andet sted må de headers jo ligge, indtil jeg åbner
> "et message", og filerne i data-folderen bliver genereret.

Ja, RAM'en.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-03-02 14:46

On Sat, 16 Mar 2002 12:11:32 GMT, Rudi Stegen

>Ja, RAM'en.

Hmm, ok... Er det ikke lidt optimistisk at lave et program der gemmer
sådanne ting i RAM'ene? Det tager ofte 10 minutter at hente det meste
af en binær gruppe, med en hastighed på 32 kB/s. Det giver 20 MB, bare
for en gruppe. Bare 5 grupper af den type, optager altså 100 MB RAM,
fordi man ikke har åbnet en besked i hver gruppe. Hvis det er sandt,
så er det program værre end jeg troede.

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-03-02 15:27

> [...]
> gemmer sådanne ting i RAM'ene? Det tager ofte 10 minutter at
> hente det meste af en binær gruppe, med en hastighed på 32 kB/s.

20 MB headere er _mange_headere_. Jeg har aldrig prøvet en
newsserver, hvor der ligger ca. 20 MB headere i en gruppe - slet ikke
en binær. Snakker vi ikke forbi hinanden..(?)

Udover det er _rigtig_mange_ gruer jeg for, hvor meget indholdet i en
sådan binær gruppe fylder (vel > 20 GB da det er binære grupper).

Den smider jo eventuelle attachments i Attachmensfolderen (medmindre
man har valgt en anden folder til formålet). Men den proces starter
selvfølgelig først, efter man har hentet headerne.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-03-02 15:55

On Sat, 16 Mar 2002 14:26:37 GMT, Rudi Stegen

>20 MB headere er _mange_headere_. Jeg har aldrig prøvet en
>newsserver, hvor der ligger ca. 20 MB headere i en gruppe - slet ikke
>en binær. Snakker vi ikke forbi hinanden..(?)

Jeg tror ikke at vi snakker forbi hinanden. Jeg siger bare at jeg tit
har brugt (ok, måske knapt) 10 min. på at hente headers fra en gruppe.
Xnews viser jo som bekendt overførselshastigheden i statusbaren, hvor
jeg har holdt øje med hastigheden, som har ligget på 32 kB/s (+/- 2):

10 min. * 60 sek. pr. min. * 32 kB pr. sek. / 1024 kB pr. MB = 18,5 MB

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-03-02 01:05

> [...]
> hastigheden, som har ligget på 32 kB/s (+/- 2):
>
> 10 min. * 60 sek. pr. min. * 32 kB pr. sek. / 1024 kB pr. MB =

O.k. Jeg ville bare lige være sikker.

Men *normalt* henter man jo ikke rub og stub alt, hvad en server har
liggende i en gruppe, kun det ikke hentede/læste, hvorfor tilfældet
vel er lidt specielt.

Men behandler en nyhedslæser det som Xnews, smider den jo bare der
overflødige i swapfilen, når RAM'en ikke længere kan æde det.
Hvis den startede med at skrive det i midlertidige filer, ville det
jo også gå lidt sløvere ved mere almindelig gruppeåbning (hvor der
ville være fysisk RAM nok, hvis den blot ville placere det dér).

Og skønt jeg kan nævne adskillige kritiske bemærkninger om Xnews,
synes jeg da, den på det punkt opfører sig mest hensigtsmæssigt.
Derudover er den forbløffende villig til omgående at frigøre sit RAM-
forbrug igen, når den ikke længere lægger anvender det (med Win95
OSR2 er der *mange* programmer, der får lov til at svine forfærdeligt
på det område...)

--
Hygge fra Århus - Rudi