Kørekort i Sverige?
Fra : Lyrik

Dato : 15-03-02 11:45

Da de danske regler for for eksempel mc-kørekort er tilspidset således at
man skal have mindst 25 timers undervisning, kunne min kammerat tænke sig at
tage kortet i Sverige.
Eventuelt på et koncentreret weekendkursus.
Ville der være noget juridisk i vejen for at tage det, og derefter køre med
kortet i Danmark?

Hilsen
Jens

Fra : Mic

Dato : 16-03-02 09:12

Hvis du flytter til et andet land i min 6 måneder og tager kørekortet der,
har du tre måneder til at få det ombyttet til et dansk kørekort. Men det
kræver at du har boet i udlandet det halve år....

Mvh

Mic

Fra : Lyrik

Dato : 16-03-02 15:34

"Mic" <mico@mandezonen.dk> wrote in message
> Hvis du flytter til et andet land i min 6 måneder og tager kørekortet der,
> har du tre måneder til at få det ombyttet til et dansk kørekort. Men det
> kræver at du har boet i udlandet det halve år....
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Spørgsmålet gik ikke på, om man flyttede til Sverige og boede der i 6
måneder, men det gik på om man kunne tage derover i få dage og tage et
kørekort.
Det gik heller ikke på, at man kunne bytte kortet til et dansk, men om man
kunne køre med sit erhvervede svenske kørekort.
Skal jeg forstå dit svar således, at man kun kan begynde at tage kørekort
efter at man har boet i et land i 6 måneder?
But thanks anyway.

Jens

Fra : Mic

Dato : 16-03-02 15:51

> [...]
> Skal jeg forstå dit svar således, at man kun kan begynde at tage kørekort
> efter at man har boet i et land i 6 måneder?

Nej. Det skal forstås sådan at du kun kan anvende kortet i Danmark, hvis du
har boet i udlandet i 6 måneder, og da har du pligt til at søge det ombyttet
med et dansk inden for tre måneder efter du flytter tilbage til Danmark. Du
må ikke køre på et svensk kørekort herhjemme, hvis du bor i Danmark. Det må
ikke engang svenskere der tager bopæl i Danmark.

Mvh

Mic

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-03-02 16:59

On Fri, 15 Mar 2002 11:44:31 +0100,
Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:
> [...]
> Eventuelt på et koncentreret weekendkursus.
> Ville der være noget juridisk i vejen for at tage det, og derefter køre med

Ja. Udenlandske kørekort er kun lovlige/kan overføres til Danmark
hvis du har boet i udlandet i min. 6 mdr.

Har mødt en der måtte betale lidt ekstra i udlandet for at få
tilbagedateret et kørekort, for at kunne bruge det/overføre det
til DK, da han ville komme til at mangle 1-2 mdr. i at kunne få det
overført.

At han så har købt motorcykel, og bruger kortet mere i det 4-5 mdr
end de fleste danskere gør i flere år er en anden sag, som ikke gør
det mere lovligt. Men stadig mindre moralsk forkasteligt efter min
mening.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.