The power of association
Fra : Ole Madsen

Dato : 15-03-02 08:42

Det er ikke kun, hvordan man bygger det drejer sig om, det er også hvem man
omgåes

Et vintræ bærer druer, men bærer et træ en citron eller en anden frugt
som er beesk, og man spiser af denne frugt, vændes man til den, og akseptere
mere og mere, og til sidst er det en del af en selv hvis man ikke er årvågen

Våg og bed

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.danmarkforjesus.dk - Danmark for Jesus
http://www.creationdays.dk - Creation Days - Maaseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard
http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen

--
\ \\ // /
( @ @ )

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-03-02 09:33

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
akseptere
> mere og mere, og til sidst er det en del af en selv hvis man ikke er

Hvis i kender nogle skriftsteder fra bibelen, er jeg meget interesseret i
dem

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-03-02 09:52

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message

Our thoughts determine our words.
Our words determine our actions.
Our actions determine our character.
And our character determines our destiny.

Fra : N/A

Dato : 15-03-02 13:08

Fra : MartiN

Dato : 15-03-02 13:08

"Ole Madsen" skrev

Her må du nok være lidt mere specifik
i din efterlysning... eller har jeg
overset noget?

Titlen på denne tråd er efter mit skøn
en smule søgt -og dit indslaget med
>"Our thoughts determine our words."..
vel næppe ubestrideligt.

Jeg opfatter ikke associering som et
ubetinget gode, hvorfor det med at
fremhæve processen på dén vis
ikke holder vand.
-Og kan ihvertfald erindre mig en del
situationer, hvor talen ikke nøje følger
den bevidste hensigt, som udtrykket
for en tanke begrænser sig til.

Jeg er selv berygtet for min hang
det filosofiske. Og hvad værre er:
Jeg kalder det min jagtmark.
Men ligesom Guds værk har sit udspring
i Kristus måtte vi hellige ham, der samler
livets tråde, al fornøden opmærksomhed.

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-03-02 13:56

"MartiN" <dangold@mail.dk> wrote in message news:a6so82$cpf$1@sunsite.dk...

> [...]
> Jeg kalder det min jagtmark.
> Men ligesom Guds værk har sit udspring
> i Kristus måtte vi hellige ham, der samler

Det har du ret i, og er man sammen med Jesus, vil det også bære præg af det,
men så er det også med den menighed som man kommer i eller med de mennesker
som man omgåes

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-03-02 14:25

> [...]
akseptere
> mere og mere, og til sidst er det en del af en selv hvis man ikke er

Enhver menighed har sin lugt, og det har hvert menneske også, nogle til
inspiration, andre til at man måske ikke er så glad for at være sammen med
dem.

Det jeg er ude efter, er emnet: "Det inspirerende menneske" ifølge bibelen.
Nogle mennesker er bare på sådan en måde, at de bare inspirere folk i deres
omgivelser.

Skriftsteder som forklarer noget om det

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-03-02 15:36

> [...]
bibelen.
> Nogle mennesker er bare på sådan en måde, at de bare inspirere folk i

Jesus taler også om at en smule surdej ødelægger hele dejen. Det viser den
negative del af sagen

Ole

Fra : MartiN

Dato : 16-03-02 01:41

Ole Madsen skrev, d. 15.03.02, 15:35...

>Enhver menighed har sin lugt,

Som du kanske har bemærket

>og det har hvert menneske også,

er filosofi en kritisk metode

>nogle til inspiration, andre

som anvendes med held,

>til at man måske ikke er så

når man har de rette

>glad for at være sammen med dem.

forbindelser.

>"Jesus taler også om at en smule surdej
> ødelægger hele dejen. Det viser"...

Kære Ole:

Det der med inspiration må du vente lidt med.
Jeg har fundet en adresse til dig =>
http://www.bibelselskabet.dk/bibelen/bibelen
Prøv lige den med 'surdejen' efter engang.
Så kan vi siden tales ved.

Fra : Ole Madsen

Dato : 16-03-02 09:41

"MartiN" <dangold@mail.dk> wrote in message news:a6u4b4$67k$1@sunsite.dk...
> [...]
> Jeg har fundet en adresse til dig =>
> http://www.bibelselskabet.dk/bibelen/bibelen
> Prøv lige den med 'surdejen' efter engang.

Jeg kan virkelig ikke finde det vers, måske husker jeg det forkert

Ole

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-03-02 13:17

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en

> Jeg kan virkelig ikke finde det vers, måske husker jeg det forkert

Er det Matt 13,33, du søger efter? Der, hvor Jesus ligner Guds rige ved lidt
surdej, en kvinde kommer i en masse mel, til det hele er gennemsyret?

Eller er surdej jo mest brugt som et negativt billede, noget der skal renses
ud. Hvis du nu som Martin siger går ind på
http://www.bibelselskabet.dk/bibelen/bibelen og bruger søgefunktionen lidt
kreativt - jeg søgte både på 'surdej' og 'surdejen' - kan du sagtens finde
mange flere henvisninger.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ole Madsen

Dato : 16-03-02 16:06

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message
> [...]
lidt
> surdej, en kvinde kommer i en masse mel, til det hele er gennemsyret?

Ok, men tilbage ti emnet

[...]

Det er mere det med dem man omgåes, at man smitter af på hinnanden, hvis
nogen er meget stærk, kan vedkommende præge en svagere. Eller inspirere.

Ole

Fra : MartiN

Dato : 16-03-02 21:04

"Ole Madsen" skrev

> "Benedikte Brisson" wrote
>
> Ok, men tilbage til emnet

Hold lige lidt...
Dit udsagn om at en smule surdej ødelægger
hele dejen er så afgjort emnet for denne lektion:
'Farisærernes surdej' er en ganske anden sag.

>..."og til sidst er det en del af en selv, hvis man
> ikke er årvågen"

Ja, det synes jeg vi skulle tænke lidt over...

Jeg forstår på resten af dit indlæg, at du gerne
vil skelne mellem 'at præges -og 'at inspireres.
Det er en ganske interessant problemstilling;
men prøv nu ikke at være alt for mistænksom.
Vi er her alle for at lære.

Fra : Ole Madsen

Dato : 16-03-02 21:50

"MartiN" <dangold@mail.dk> wrote in message news:a708gs$abk$1@sunsite.dk...

> [...]
> vil skelne mellem 'at præges -og 'at inspireres.
> Det er en ganske interessant problemstilling;
> men prøv nu ikke at være alt for mistænksom.

Jeg vil gerne forstå det som gør at nogen er inspirerende at være sammen med

> Vi er her alle for at lære.

Det er jeg enig med dig i

Fra : MartiN

Dato : 17-03-02 02:27

Ole Madsen skrev

>"Jeg vil gerne forstå det som gør at nogen er
> inspirerende at være sammen med."

Det er ogå ok.
Men så kan jeg måske inspirere dig til
ikke at skøjte let og elegant hen over
væsentlige spørgsmål.

En sådan erkendelse, som du synes at være
ude efter, kommer nemlig indefra.

Fra : Ole Madsen

Dato : 17-03-02 08:14

"MartiN" <dangold@mail.dk> wrote in message news:a70rer$n8v$1@sunsite.dk...

> Ole Madsen skrev

> Det er ogå ok.
> Men så kan jeg måske inspirere dig til
> ikke at skøjte let og elegant hen over
> væsentlige spørgsmål.

Aaaah, det ved jeg nu ikke, som det fremgår erjeg ude på at lære, jeg ved jo
ikke nok om emnet, så hvordan kan jeg skrive mere?

> En sådan erkendelse, som du synes at være
> ude efter, kommer nemlig indefra.

Altså det er noget med hvem man er?

Ole

Fra : MartiN

Dato : 17-03-02 15:15

Ole Madsen skrev

>"Aaaah, det ved jeg nu ikke, som det fremgår
> er jeg ude på at lære, jeg ved jo ikke nok om
> emnet, så hvordan kan jeg skrive mere?"

Dersom jeg lød lidt brysk var grunden vel nok
at det syntes mig, du gav udtryk for a quite
'easygoing attitude, if you get my point.
Men vi må jo snakke os lidt ind på hinanden,
skal samtalen føre til noget videre.

Jeg forventer ikke just en længere afhandlig
fra din side; men f.eks. en antydning af at du
kan sætte dig ind i, hvorledes andre måtte
opfatte den ret énsidige udlægning af billedet
med surdejen, som du lagde ud med.

ref, pMn:

> Altså det er noget med hvem man er?

Igen begynder vi ligesom fra 0-punktet...
Det er også i orden. Men så må din bemærkning
om 'årvågenhed' være helt på sin plads. For dét
er noget overordentlig centralt -og behøver ikke
have med personlighedens beskaffenhed at gøre.

Lad mig i dén forbindelse call your attention
to Lk.17,21: "Se, Guds rige er indeni jer."

Fra : E.Dalgas

Dato : 17-03-02 16:13

MartiN <dangold@mail.dk> skrev

> Lad mig i dén forbindelse call your attention
> to Lk.17,21: "Se, Guds rige er indeni jer."

Da han engang blev spurgt af farisæerne om, når Guds rige kommer, svarede
han dem og sagde: »Guds rige kommer ikke således, at man udvortes kan
iagttage det. Ej heller vil man kunne sige: >Se her!< eller: >Se, dér er
det!< thi se, Guds rige er inden i jer.« Luk.17,20-21.

Disse vers er desvære oversat lidt misvisende og leder derved til en
misforståelse der strider mod den forkyndelse som Jesus har om Riget. Det
burde oversættes - Guds Rige kommer ikke så man udefra kan beregne det, men
det er allerede nu midt iblandt jer (med mig). Eller : Guds Rige kommer
pludselig (overaskende) midt iblandt jer (med mig). når Jesus siger : >Da
skal det være med Himmerriget< Så taler han om det konkrete Guds Rige som
blev lovet Israel og som har sin opfyldelse i Jesus Kristus (Messias) selv.

--

E.Dalgas

Fra : MartiN

Dato : 17-03-02 22:44

"E.Dalgas" skrev

> [...]
Rige kommer
> pludselig (overaskende) midt iblandt jer (med mig).

Og da Johannes fik sin åbenbaring, var det midt iblandt ham?

Fra : E.Dalgas

Dato : 17-03-02 22:52

MartiN <dangold@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a732n5$fn5$1@sunsite.dk...

> [...]
> beregne det, men
> Rige kommer
> >
> Og da Johannes fik sin åbenbaring, var det midt iblandt ham?

Med ham ! Hvad mener du med det ??

--

E.Dalgas