Damixa blandingsbatteri
Fra : Klinten

Dato : 15-03-02 08:10

Hej,

Vi har et Damixa termostat-bruserarmatur af den lidt ældre slags, med brun
termostatknap og rød sikkerheds-knap.
Jeg er ikke helt tilfreds med reguleringen af temperaturen. Hvis der bruges
varmt eller koldt vand andre steder i huset, så reguleres brusertemperaturen
ikke ordentligt. Da det var nyt, så mener jeg at det regulerede på plads
igen indenfor et par sekunder. Så derfor: Kan jeg skille skidtet ad, så
selve termostat-delen kan renses/afkalkes, eller er det bare lukket land?
Jeg er i hvert fald snart træt af at blive kogt, hver gang vaskemaskinen
tager koldt vand ind

Klinten

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 15-03-02 11:36

On Fri, 15 Mar 2002 08:09:37 +0100, "Klinten" <always@work.dk> wrote:

> [...]
>Jeg er i hvert fald snart træt af at blive kogt, hver gang vaskemaskinen

Du kan godt skille det af og rense det - og det kan ikke sskade at
prøve - men det lyder mest som om termostaten ikke er på sit højeste
længere. Jeg ved ikke, hvad reservedelene koster, men du kan få et nyt
Damixa termostatbatteri for 600-700 kr.

Lars

Fra : Bent E.

Dato : 15-03-02 21:34

> [...]

land?
> Jeg er i hvert fald snart træt af at blive kogt, hver gang

Hej Klinten
Hvis du vil have en konstant temp. ud af dit blandingsbatteri under alle
forhold,
så er det nødv. at du ikke har trykvariationer på dit vand, (konstant
differenstryk).
Det er ikke noget man sådan lige får med et snuptag, du skal nok have
fat i
en VVS'er.
Men det vil da helt sikkert også hjælpe noget med en renovering af dit
blandingsbatteri.

Mvh
Bent E.

Fra : Klinten

Dato : 18-03-02 09:02

"Bent E." <bentejo@dsa-net.dk> wrote in message

> Hvis du vil have en konstant temp. ud af dit blandingsbatteri under alle
> forhold, så er det nødv. at du ikke har trykvariationer på dit vand,
(konstant
> differenstryk).

Tak for de forskellige svar!
Et identisk armatur er p.t. på tilbud i Silvan til under 400,- så det er
muligvis begrænset hvor meget jeg gider rode med det
Men jeg havde da en forventning om, at termostat-funktionen ville kompensere
for ændringer i vandtrykket, og således holde temperaturen rimeligt
konstant? Naturligvis under forudsætning af, at trykfaldet ikke er større,
end at der stadig er noget at regulere på.

> Det er ikke noget man sådan lige får med et snuptag, du skal nok have
> fat i en VVS'er.

No way! Det har jeg haft to gange, med nedslående resultat. Den ene gang
hældte fæhovedet dieselolie i min hydroforpumpe ("der stod lige en dunk med
noget, jeg troede var vand" !!) - ved andet besøg lavede han oversvømmelse i
kælderen, selvfølgelig lige op til en weekend.
Så lovligt eller ej - jeg vil helst selv ordne tingene, og med plastrørenes
fremkomst er det jo blevet helt sjovt - bortset fra prisen på fittings

Klinten