Kartofler?
Fra : Jasper Norman

Dato : 15-03-02 00:28

Hej.

Jeg er i tvivl om hvilke kartofler jeg skal lægge. Dette er muligvis et
"religionsspørgsmål", men jeg mener at der er så mange slagtilbud mm. på
diverse sorter, mens andre er relativt dyre. Jeg bor ved Ikast, hvor jorden
som bekendt burde give kartofler gode betingelser? Kan jeg købe A-Z´s
tilbudskartofler og se stort på andres guldberandede ord om netop deres
dyrere sorter?

mvh

Jasper

Fra : Alladin

Dato : 15-03-02 09:39

Det er jo selvfølgelig smag og behag, nogle sværger til sava, folva og lign.
gl. afprøvede sorter.
Sidste år prøvede jeg nogle nye "jutlandia" de var kanone og gav så stort
udbytte at jeg måtte nøjes med at grave ½top op dagligt til 3pers. Dem skal
jeg have i år igen.
Sidste år kunne de købes i FDB butikker.

<3c913194$0$73645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Christian Andresen

Dato : 15-03-02 09:44

"Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som bekendt burde give kartofler gode betingelser? Kan jeg købe A-Z´s
> tilbudskartofler og se stort på andres guldberandede ord om netop deres

Jeg synes meget godt om sorten Sava, men jeg kan ikke huske om den er tidlig
eller sen.
Det er en ret fast sort, lidt ligesom aspageskartofler, og mere runde i
formen.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-03-02 19:12

> [...]
> som bekendt burde give kartofler gode betingelser? Kan jeg købe A-Z´s
> tilbudskartofler og se stort på andres guldberandede ord om netop deres

Det står lidt om sorter på siden:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/faq.htm

Per A. Hansen

Fra : H. Olesen

Dato : 16-03-02 23:25

On Fri, 15 Mar 2002 00:27:44 +0100, "Jasper Norman"
<norman@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>som bekendt burde give kartofler gode betingelser? Kan jeg købe A-Z´s
>tilbudskartofler og se stort på andres guldberandede ord om netop deres

Det afhænger af smag og behag. Jeg kan rigtigt godt lide en god
kartoffelsmag og foretrækker (til en vis grad) smag fremfor udbytte.

Min absolut favoritkartoffel mht. smag er aspargereskartoflen, men har
dog ikke selv dyrket denne pga af det ringe udbytte og besværet ved at
pille den pga. dens irregulere form.

For 3 sæsoner siden prøvede jeg Berber, for 2 sæsoner siden Ukama.
Begge kartofler var pæne og med rimeligt godt udbytte, men jeg syntes
altså ikke at de smagte af nogetsomhelst.

Sidste år prøvede jeg så Exquisa og den var bare superb i smag, hen i
retning af aspargereskartoflen. Selvom udbyttet måske blev en anelse
mindre (men så meget mindre var det nu heller ikke) så bliver det
absolut den kartoffel, som jeg lægger igen i år.

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-03-02 14:42

Jasper Norman <norman@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c913194$0$73645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Jeg er i tvivl om hvilke kartofler jeg skal lægge.
_________

Smagsmæssigt mener jeg ikke at der er noget som kan måle sig med
Aspargeskartofler og King Edward. Men de giver desværre ikke ret meget. Det
er faktisk sådan mange gange at det der smager bedst giver mindst. Men så
vil jeg hellere have lidt mindre. Smagen må gå forud for alt andet, såsom
mængde, størrelse og tidlighed.
Jeg synes at aspargeskartoflen er den bedste kartoffel der overhovedet
findes, men jeg kender heller ikke nogen som giver så lidt. Den har jeg
trods alt droppet. Man skal jo også kunne finde kartoflerne, haha.
Jeg satser derfor på King Edward. Den giver noget mere og også større
kartofler. Det er modsat aspargeskartoflen en melet kartoffel, men jeg har
hørt at hvis man kapper toppen af planterne når de er begyndt at blomstre
bliver det i stedet en fast kartoffel, ligesom asparges. Hmmm. Ved ikke om
det passer. Jeg vil selv prøve det i år. Så kan man jo have både faste og
melede kartofler.

Er der nogen som ved om det er rigtigt ?