Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Efterbehandling af digital billeder
Fra : Tommy Jensen

Dato : 14-03-02 23:44

Kan nogen give mig nogle begynder tips til efterbehandling af digital
billdeder?

Jeg har ingen erfaring med efterbehandling. Tippene skal helst være
beregnet til programmer som Paint Shop Pro eller lignende freware /
shareware programmer i samme prisklasse.

Mit problem er at jeg har taget nogle billeder til en gallafest, hvor
billederne taget med blitz er blevet for lyse.

Er det muligt er efterbehandle et sådant billede så det fremstår i
rimelig kvalitet?

MVH Tommy Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-03-02 00:05

Tommy Jensen wrote:

> [...]
> billederne taget med blitz er blevet for lyse.
>
> Er det muligt er efterbehandle et sådant billede så det fremstår i

Alle billedbehandlingsprogrammer kan gøre et billed mørkere, men hvis
højlysområderne er udbrændte, så der er 0 RED - 0 GREEN - 0 BLUE i
større eller mindre områder, så er der ikke noget at komme efter, for
man kan ikke gøre ingenting mørkere.

Fra : Hans Henrik Appel

Dato : 15-03-02 11:42

Tommy Jensen <toj@worldonline.dk> skrev:
> [...]
> beregnet til programmer som Paint Shop Pro eller lignende freware /
> shareware programmer i samme prisklasse.

Hej Tommy.

Som Niels skrev, kommer det hele meget an på, hvordan dine billeder ser
ud.

Til Fotomagasin.dk har vi planlagt en artikelserie om digital
billedbehandling. Serien er planlagt til at begynde i april måned.

Men jeg kunne forestille mig, at dit problem er, at 1) omgivelserne har
været meget mørke og 2)folk har generelt haft mørkt tøj på (herrerne i
hvert fald)... Det snyder de fleste kameraer.

Hvis du har et eller flere af billederne, som du tør lade offentligheden
se, må du da meget gerne sende dem til mig. Så kan jeg eventuelt lade det
indgå i artiklerne som et eksempel...? Men det er nu op til dig - og
personerne på billederne.

Med venlig hilsen

Hans Henrik Appel
Fotomagasin
http://www.fotomagasin.dk

Fra : Martin Buhelt

Dato : 15-03-02 11:49

> [...]
> billederne taget med blitz er blevet for lyse.
>
> Er det muligt er efterbehandle et sådant billede så det fremstår i

Hvis det skal være rigtigt nemt, kan du prøve med programmet Digital Camera
Enhance fra Mediachance. Det kan downloades på
http://www.mediachance.com/digicam/enhancer.htm

/Martin

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-03-02 15:12

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> billederne taget med blitz er blevet for lyse.
>
> Er det muligt er efterbehandle et sådant billede så det fremstår i

Det er IMHO meget svært at opnå gode resultater med billeder, der er
for lyse. Det er langt at foretrække at reparere på lidt underbe-
lyste billeder. De helt hvide områder indeholder sandsynligvis slet
ingen information, en reparation kan bygge på.

mvh
Jan