venteliste lejlighed
Fra : Birgit

Dato : 14-03-02 22:15

Hej gruppe'

Min søn mangler et sted at bo. Han og datteren skal ha barn.

Jeg har et meget højt nummer i et boligselskab.

hvis jeg nu midllertidigt ønsker at flytte fra min mand.

Flytter ind i den nye lejlighed sammen med min søn og kæresten.

Kan Sønnen og kæresten så blive boende, hvis jeg flytter tilbage til min
mand. (vi bliver gode venner igen). Eller kan boligselskabet forlange at vi
alle flytter.

Hmm, vil jo nødig kunne straffes med både det ene og det andet.

Med venlig hilsen
Birgit

Fra : Mic

Dato : 15-03-02 07:29

> [...]
vi
> alle flytter.
>
> Hmm, vil jo nødig kunne straffes med både det ene og det andet.

Hmmmm.... Den LUGTER, gør den.

MEN: Jævnfør lejeloven kan du gøre som beskrevet, og din søn vil kunne
overtage lejemålet ved din fraflytning, såfremt I har boet på samme adresse
i minimum tre år. Så det er med andre ord ikke noget du "bare" lige kan
gøre. Omvendt er du ikke FORPLIGTET til at have samme bopælsadresse som din
mand, så hvis I ikke render ind i andre problemer (Han eller du er
kontanthjælpsmodtagere, pensionister eller lignende, er det da en måde at
skaffe dit kommende barnebarn tag over hovedet på.

Mvh

Mic

Fra : Henning

Dato : 15-03-02 09:26

> [...]
>kontanthjælpsmodtagere, pensionister eller lignende, er det da en måde at
>skaffe dit kommende barnebarn tag over hovedet på.

Samtidig - der er jo bopælspligt de fleste steder! Dvs. opdagede jeg,
at jeg ikke kunne få en lejlighed, fordi nogle andre lavede dette
trick, ville jeg ikke være bange for at sladre!

Fra : Peter Hansson

Dato : 15-03-02 10:48

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Samtidig - der er jo bopælspligt de fleste steder! Dvs. opdagede jeg,
> at jeg ikke kunne få en lejlighed, fordi nogle andre lavede dette
> trick, ville jeg ikke være bange for at sladre!

Hvis man opfylder betingelserne i LL §77a er der ikke tale om et trick, men
derimod om en fuldt lovlig fremgangsmåde.

PS: Det er ikke tre men to år.

PH

Fra : jj

Dato : 15-03-02 11:03

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man opfylder betingelserne i LL §77a er der ikke tale om et trick,
men
> derimod om en fuldt lovlig fremgangsmåde.

måske men det er jo ikke det loven ligger op til.
Vedkommende ved jo godt at hun vil flytte tilbage, så det eneste formål er
at skaffen sønnen en lejlighed før de andre.

Fra : Mic

Dato : 15-03-02 17:34

> PS: Det er ikke tre men to år.

Min fejl. De tre år gælder ved BYTTE af lejlighed.....

Mvh

Mic

Fra : Mic

Dato : 15-03-02 17:36

> Samtidig - der er jo bopælspligt de fleste steder! Dvs. opdagede jeg,
> at jeg ikke kunne få en lejlighed, fordi nogle andre lavede dette
> trick, ville jeg ikke være bange for at sladre!

Du er da også så flink og rar. Hold lige i baghovedet at momse her nok
primært leder efter en metode, fordi der er barnebarn på vej. Og med
ventelisterne her i Kbh. ville jeg ikke selv betænke mig et øjeblik på at
gøre det samme, hvis JEG havde muligheden. Men det er vel et spørgsmål om
moral. Og MIN har det fint. Hvad med din???

Mvh

Mic

Fra : Birgit

Dato : 15-03-02 18:10

Hmm, ja, det kan faktisk lade sig gøre. Hvis ikke folk får noget så ondt bag
i... Men hvad skulle de sladre om?? Vi har jo lov til at bo i lejligheden,
Jeg min søn og min svigerdatter... Og jeg har vel også lov til at besøge min
mand.. ind i mellem....

Hmm det er nu min søn der presser på for at jeg skal se at flytte, men jeg
vil nødigt havne i tugthuset. På den anden side så er der bopælspligt...
Hvad går det ud på?

Hilsen Birgit

Fra : hljensen

Dato : 15-03-02 18:35

"Birgit" <mortil3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm, ja, det kan faktisk lade sig gøre. Hvis ikke folk får noget så ondt
bag
> i... Men hvad skulle de sladre om??

At du vil omgå reglerne, ikke bor der reelt osv.

> Vi har jo lov til at bo i lejligheden,
> Jeg min søn og min svigerdatter...

Hvor stor er lejligheden ?

> Og jeg har vel også lov til at besøge min
> mand.. ind i mellem....

som i hverdag ?

Fra : Mic

Dato : 15-03-02 18:38

> [...]
lejligheden,
> Jeg min søn og min svigerdatter... Og jeg har vel også lov til at besøge

Jada. Dine naturlige drifter har du lov til at få dækket hvor det falder dig
for, sålænge det er indenfor lovens rammer...

> Hmm det er nu min søn der presser på for at jeg skal se at flytte, men jeg
> vil nødigt havne i tugthuset. På den anden side så er der bopælspligt...
> Hvad går det ud på?

At du skal bebo lejligheden. Og være tilmeldt folkeregisteret på samme
adresse. I praksis er det dog så
godt som umuligt at påvise at du ikke bor der, såfremt du har din nærmest
daglige gang i lejligheden.

Mvh

Mic

Fra : Henning

Dato : 15-03-02 21:26

On Fri, 15 Mar 2002 18:09:54 +0100, "Birgit" <mortil3@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>vil nødigt havne i tugthuset. På den anden side så er der bopælspligt...

Bopælspligt betyder, at du står som lejer, og derfor også skal bebo
lejligheden. Det er ikke nok du står på dørskiltet - du skal være der
rent fysisk! Kommunerne foretager jævnligt disse kontroller, bl.a. for
at afsløre sociale bedragere, som siger de er separerede, men i
virkeligheden stadig bor sammen. En dag banker det på døren, fogeden
er med, og ligger der tøj og ejendele fra den separerede/bortflyttede
part, falder hammeren. Ikke at jeg siger I snyder socialt - men naboen
kunne få ondt bagi over måden, hvorpå du har skaffet din søn en
lejlighed, og derefter kontakte de sociale myndigheder!
Den lyder slem, men er virkelig nok!
Jeg forsåt godt, du vil hjælpe din søn & svigerdatter, men tænk på dem
som I uretsmæssigt sparker ned ad stigen

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Henning

Dato : 15-03-02 21:26

On Fri, 15 Mar 2002 17:35:38 +0100, "Mic" <mico@mandezonen.dk> wrote:

> [...]
>gøre det samme, hvis JEG havde muligheden. Men det er vel et spørgsmål om
>moral. Og MIN har det fint. Hvad med din???

Hvor ville din moral være, hvis du stod for at skulle have en
lejlighed, og opdagede du blev skubbet til side af ovennævnte "trick"?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Birgit

Dato : 15-03-02 22:14

> Hvor ville din moral være, hvis du stod for at skulle have en
> lejlighed, og opdagede du blev skubbet til side af ovennævnte "trick"?
>
> Henning

min moral har det fint. min søn har været på venteliste siden han var 2.
Bare fordi han blev ked af at bo i den første lejlighed han fik, så kom han
bagerst i køen igen. manglede at bo der et halvt år, men der boede idiot i
opgangen.

Hilsen Bolighajen

Fra : hljensen

Dato : 15-03-02 22:22

> min moral har det fint. min søn har været på venteliste siden han var 2.

Så derfor er det iorden at skubbe andre til side ?

> Bare fordi han blev ked af at bo i den første lejlighed han fik, så kom
han
> bagerst i køen igen.

tjah, det er jo vilkårene.

> manglede at bo der et halvt år, men der boede idiot i
> opgangen.

??
Hvem er idiot her ?

> Hilsen Bolighajen

Det siger vist det hele

Fra : Mic

Dato : 15-03-02 23:27

> Hvor ville din moral være, hvis du stod for at skulle have en
> lejlighed, og opdagede du blev skubbet til side af ovennævnte "trick"?

Nøjagtigt samme sted hvor den er nu. Boligsituationen i dele af Danmark
sutter røv, og jeg kender adskillige der har skaffet sig lejligheder på
forskellige metoder ikke ulig denne, og det er desværre nødvendigt for at få
noget at bo i. Og det kan jeg ikke få ondt i røven over, uanset hvor hårdt
jeg end prøver.
Desuden er det du skriver med stikprøver foretaget af kommunen det rene
vrøvl og sludder. Det forekommer kun i ganske sjældne tilfælde, hvor der er
begrundet mistanke, som oftest grundet en anmeldelse.

Mvh

Mic

Fra : Henning

Dato : 17-03-02 12:13

On Fri, 15 Mar 2002 23:26:58 +0100, "Mic" <mico@mandezonen.dk> wrote:

> [...]
>vrøvl og sludder. Det forekommer kun i ganske sjældne tilfælde, hvor der er
>begrundet mistanke, som oftest grundet en anmeldelse.

Anmeldelsen kunne sagtens komme fra naboen, hvis søn uretsmæssigt blev
skubbet til side, korrekt?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Mic

Dato : 17-03-02 13:14

> Anmeldelsen kunne sagtens komme fra naboen, hvis søn uretsmæssigt blev
> skubbet til side, korrekt?

Kunne den sagtens, men det forekommer ret sjældent, da de færreste er dumme
nok til ikke at gå stille med dørene i slig situation. Og da debatten er
røget fælt OT, kan den fortsætte i min mailbox, hvis du ønsker der..

Mvh

Mic

Fra : Peter G C

Dato : 17-03-02 11:32

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvor ville din moral være

Det er off topic.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Hansson

Dato : 15-03-02 07:38

> [...]
vi
> alle flytter.
>
> Hmm, vil jo nødig kunne straffes med både det ene og det andet.

Som du jo selv er inde på, så er det jo en form for omgåelse. Der findes dog
en § i lejeloven der siger noget om det:

§ 77a. (555) Såfremt parter, der i mindst 2 år har haft fælles
husstand,(556) ophæver samlivet, kan de aftale, hvem af parterne der skal
have ret til at fortsætte lejeforholdet til en lejlighed, der har tjent som
fælles bolig. Kan parterne ikke blive enige om en aftale, jf 1. pkt, kan
der, når særlige grunde, herunder navnlig hensynet til parternes mindreårige
børn, taler derfor,(557) ved dom(558) træffes bestemmelse om, hvem af
parterne der skal have ret til at fortsætte(559) lejeforholdet. § 77, 2.
pkt, finder tilsvarende anvendelse.(560)

Note til §77a:
(556) Bestemmelsen regulerer ugifte samlevendes ret til at fortsætte
lejemålet ved samlivsophævelse. På trods af formuleringen (»samlivet«) er
reglen ifølge bestemmelsens forarbejder ikke begrænset til egentlige
ægteskabslignende samlivsforhold. Den finder således også anvendelse på
tilfælde, hvor f eks søskende bor sammen, på samme måde som § 75, stk 2,
hvor husstandskriteriet også anvendes. Jf. U 2001 1183U 2001 1183 (søn, der
havde været tilmeldt folkeregisteret i moderens lejlighed fra februar 1995
indtil 1999-02-01, og havde haft fælles husførelse med hende, kunne
fortsætte lejemålet ved moderens fraflytning). Frederiksberg boligrets dom
1996-02-23 (BO 9501088-3) ref i GD 1996 19: Bestemmelsen fandtes ikke at
kunne finde anvendelse til fordel for lejerens søster, idet lejeren havde en
samlevende ægtefælle. I øvrigt antaget, at bestemmelsen ikke kunne finde
anvendelse, da der ikke forelå samliv mellem lejeren og hans søster. - Under
anke til landsretten hævede lejeren sagen efter rettens tilkendegivelse,
idet det ikke fandtes bevist, at søsteren rent faktisk havde boet i
lejligheden; jf HUSET 1997 06 s 26. Frederiksberg boligrets dom 1996-02-23
(BO 9501210-1) ref i GD 1996 20: Bestemmelsen fandtes at kunne anvendes til
fordel for lejerens datter, idet der havde foreligget fælles husstand i
mindst 2 år.

Så hvis I opfylder betingelserne om 2 års samliv med fælles husførelse så
skulle det kiunne lade sig gøre.

PH