Problemer med RAM i gammel iMac
Fra : Adam Lett

Dato : 14-03-02 21:45

Jeg har en iMac 333 MHz, og jeg syntes efterhånden, at de de 96 MB RAM jeg
havde siddende i den var for lidt (jeg ville gerne have OS X). Derfor
bestilte jeg 2x128 MB SO-DIMM RAM blokke på nettet. Jeg installerede først
den ene; i den gamle iMac er det en omstændig affære at komme til den anden
RAM blok, som sidder under CPU kortet. Da jeg bootede efterfølgende, kunne
computeren kun finde 96 MB, på trods af, at jeg havde udskiftet en 64 MB
blok med en på 128 MB. Jeg installerede derpå den anden, således at jeg nu
*burde* have 256 MB (eller i hvert fald 194 MB hvis den første vitterligt
kun var en 64 MB blok). Man maccen kan kun finde 128 MB.
På blokkene er der små klistermærker, som identificerer dem som de 128 MB
blokke, de meget gerne skulle være. Og i min lille mac-håndbog står der, at
computeren skulle kunne håndtere op til 256 MB RAM. Er der nogen der har et
bud på en god forklaring på, hvorfor jeg tilsyneladende bliver snydt for 128
MB? Eller skyldes det simpelthen, at jeg er blevet taget ved næsen af det
webfirma, der solgte mig RAMen?

mvh. Adam Lett

--

``Your abuse of statistics will not sway me. I have a master degree in
mathematics -- I assure you I am not as innumerate as you appear to be.´´

Fra : Maciek

Dato : 15-03-02 01:57

er det dobbeltsidet ram eller enkeltsidet? (check om der sidder ic'ere
på begge sider af klodsen).
Hvis ram er enkeltsidet, kan det efter min mening godt give anledning
til problemer. Jeg havde samme problem da jeg investerede i 256mb pc133
ram til min b/w g3'er. Der var kun ic kredsløb på den ene af siderne, og
maskinen kunne kun se 128mb af den store klods. En ombytning til en
dobbeltsidet klods klarede problemet.
har desværre ikke erfaring med so-dimm
mvh. Maciek