Spm:Forældreejet ejerlejlighed til salg..?
Fra : JOB

Dato : 13-03-02 23:17

Min mor og jeg vil gerne sælge denne lejlighed:
Min far købte den i 1979, og jeg har lejet den siden...da han døde i
sept.1998, overtog min mor lejligheden, og hun købte sig selv en lille
lejlighed, og ejer således to lejligheder - lejligheden fra 1979 er betalt,
og min pensionerede mor's enkeøkonomi er ikke til 2 ejerlejligheder, så vi
vil helst sælge den. Men nu har vi ladet os fortælle, at da ejer aldrig selv
har beboet lejligheden, bli'r vi flået af Told&Skat. Kan nogle af de kloge
hoveder her i gruppen af-eller bekræfte dette? - Og vil et 'teknisk'
adresseflyt i en periode kunne hjælpe og vil det være lovligt?- og hvor lang
tid skal adresseskiftet vare? - Jeg må indrømme, at hvis det er tilfældet,
at vi skal betale 40-50% af værdiforøgelsen i skat (250-300000), stiger jeg
af - vi belåner så i stedet lejligheden 'til skorstenen', og fremlejer den
efter gældende regler. Men som skrevet: her ku' jeg virkelig bruge et godt
og kvalificeret råd!
Jeg vil kigge spændt i nyhedsgruppen de kommende dage...
mvh JOB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-03-02 19:16

In article <vdQj8.3$KN3.40967@rdr1.wms.teleglobe.net>, JOB wrote:
> [...]
> lejlighed, og ejer således to lejligheder - lejligheden fra 1979 er betalt,

Hvorfor flyttede hun ikke bare ind hos dig ??

> og min pensionerede mor's enkeøkonomi er ikke til 2 ejerlejligheder, så vi

Betaler du da ikke husleje der dækker udgifterne i den ene lejlighed ?

> [...]
> tid skal adresseskiftet vare? - Jeg må indrømme, at hvis det er tilfældet,

I kunne jo blive boende i den der er betalt, og sælge den anden.

JonB

Fra : JOB

Dato : 15-03-02 02:16

Ja, nu bor jeg jo ikke sammen med min mor...det er jeg blevet for stor til

mvh JOB

Fra : Mari

Dato : 14-03-02 20:05

"JOB" <job@image.dk> skrev i en meddelelse news:vdQj8.3$KN3.40967@rdr1.wms.teleglobe.net...
> [...]
> af - vi belåner så i stedet lejligheden 'til skorstenen', og fremlejer den

Det forandrer ikke skattebyrden, om den er belånt eller ej.

Er den købt for 100 tus. og solgt for 500 tus., så er værdien
jo forøget - uanset om den er belånt eller ej.

Vælger I at udskyde - så skal der træffes en beslutning
senest, når boet efter din mor skal gøres op.
Dvs. du skal tage beskatningsreglerne for dødsboer med
i beslutningsgrundlaget.

Men........ hvis din mor mangler pengene - så skal lejligheden
jo sælges - eller lejer skal betale noget mere for at bo i den.

Mh

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 14-03-02 20:52

On Wed, 13 Mar 2002 23:17:17 +0100, "JOB" <job@image.dk> wrote:

>Min mor og jeg vil gerne sælge denne lejlighed:

Din mor kan sælge den til dig til 15% under den offentlige vurdering,
og bliver fuldt beskattet af en evt. fortjeneste.

Du kan så øjeblikkeligt sælge den igen uden at blive beskattet.

Kombiner evt. dette med at din mor må give dig en engangsgave på
45.000,- skattefrit.

Det var hvad jeg fik ud af et opkald til Told og Skat for seks mdr.
siden.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 15-03-02 18:24

"Jimmy Damsgård" wrote:

> Din mor kan sælge den til dig til 15% under den offentlige vurdering,
> og bliver fuldt beskattet af en evt. fortjeneste.
>
> Du kan så øjeblikkeligt sælge den igen uden at blive beskattet.

Bare en strøtanke, jeg har ikke tjekket alle forhold,

men sælges den til dig, kunne du muligvis succedere i ejendomsavancen,
da du er i den rigtige familiekreds,
og ved dit videresalg er denne skattefri.

Få en advokat / revisor på sagen.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : JOB

Dato : 15-03-02 02:22

Tak for svar - det må vi jo se at finde ud af...jeg har ladet mig fortælle,
at bebor/tilmeldes hun lejligheden i min. 8 mdr. har hun teknisk beboet
lejligheden...jeg må vist videre i juraen...
mvh JOB

Fra : Erik G Christensen

Dato : 15-03-02 11:41

JOB wrote:

> Tak for svar - det må vi jo se at finde ud af...jeg har ladet mig fortælle,
> at bebor/tilmeldes hun lejligheden i min. 8 mdr. har hun teknisk beboet
> lejligheden...jeg må vist videre i juraen...

Og det er forkert.
Der er ingen formel mulighed.
Hun skal rent fysisk bebo lejligheden, og det bør i sikre jer,
at i kan bevise.

Og kunne forklare, hvorfor hun flytter flere gange.

Fra : Jesper KA

Dato : 15-03-02 12:03

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Og det er forkert.
> Der er ingen formel mulighed.
> Hun skal rent fysisk bebo lejligheden, og det bør i sikre jer,
> at i kan bevise.

Enig .. hvad selve bevisbyrden angår mener jeg nu det er told og skat der
skal bevise t hun ikke har boet der .. men ..

> Og kunne forklare, hvorfor hun flytter flere gange.

Nix .. det vedkommer told og skat nul og niks har hun boet der i 8 måneder
opfylder hun kravene.

Regards

Fra : boe

Dato : 15-03-02 12:48

"Jesper KA" <jkadk@hotmail.com> wrote in message

> Nix .. det vedkommer told og skat nul og niks har hun boet der i 8 måneder
> opfylder hun kravene.

Hvor kommer de 8 måneder fra? Mig bekendt er der netop ikke krav om noget
bestemt tidsrum. Det var tidligere 2 år, men den regel er ophævet.

Mvh Bo

Fra : Erik G Christensen

Dato : 15-03-02 17:34

Jesper KA wrote:

> Nix .. det vedkommer told og skat nul og niks har hun boet der i 8 måneder
> opfylder hun kravene.

Har du nogensinde ført en skattesag ved domstolende ?

Da bør du som minimum kunne sansynliggøre dine dispositioner
udfra andet end skattemæssige hensyn.

Og en folkeregisteradresseflytning, selvom den er over 8 mdr, er
bestemt et svagt bevis, hvis du fortsat har fx anden bolig, der
står til rådighed.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-03-02 17:59

> Og en folkeregisteradresseflytning, selvom den er over 8 mdr, er
> bestemt et svagt bevis, hvis du fortsat har fx anden bolig, der
> står til rådighed.

Istedet for at du flytter ud nu, hvad med at bytte bolig et 1 års tid,
hvorefter du finder en ny bolig og moderen pludseligt står med 2 boliger på
hånden. Hun vælger så at sælge den hun bor i og flytte tilbage i den gamle
da hun alligevel syntes bedre om den.

Det koster selvfølgelig nogle flytninger og din nuværende bolig skal da også
være mindst lige så attraktiv for at det vil lyde rimeligt at hun flytter
til den ...

Men for at ovenstående kan lade sig gøre må det jo ikke være noget i har
planlagt for at undgå skat

/A