Politiken d.d.­ ny iMac
Fra : Kristian Stange

Dato : 14-03-02 15:59

Prøv at kigge her:

Vgst
Kristian Stange

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-02 20:59

Kristian Stange <stange@post3.tele.dk> wrote:

what the he** ...en positiv mac artikel fra pol ?!

/thomas

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-03-02 06:30

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> what the he** ...en positiv mac artikel fra pol ?!

Ja det er længe siden det sidst er set.

Tilmed én der er stort set fejlfri. Det eneste jeg synes de har glemt at
nævne er Mac OS X's unix rødder, samt at de overdriver manglen på
software.

<icq:131382336>

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 15-03-02 12:19

On Fri, 15 Mar 2002 06:30:01 +0100, spam@reippuert.dk (Morten
Reippuert) wrote:

>Ja det er længe siden det sidst er set.
>
>Tilmed én der er stort set fejlfri. Det eneste jeg synes de har glemt at
>nævne er Mac OS X's unix rødder, samt at de overdriver manglen på
>software.

Jeg synes tværtimod at det er helt på sin plads ikke at nævne
Unix-rødderne (og slynge om sig med diverse versionsbetegnelser af
styresystemer og andet nørd-slang) - det er et dagblad med almindelige
forbrugere det her, ikke et eller andet menighedsblad for macintosser
(eller windioter).

Der er ingen grund til at teknificere mere end højst nødvendigt i et
medie som Politiken - Macfans skal nok finde deres information andre
steder. Tværtimod er det ret tydeligt, at manden ved hvem han skriver
for. Han er begejstret, men rimelig afbalanceret og forfalder ikke til
teknikplidder-pladder.

Og jeg giver ham ret mht. manglen på software - i hvert fald i
sammenligning med de pakker, der tidligere blev leveret med iMac. Har
man ikke lige adgang til en 1Mbit-forbindelse til nettet og andre
"gratiskanaler", så kan det hurtigt blive et dyrt bekendtskab.

Lars

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-03-02 13:17

<lcj@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
> styresystemer og andet nørd-slang) - det er et dagblad med almindelige
> forbrugere det her, ikke et eller andet menighedsblad for macintosser

Jeg mener ikke han skulle forklare det, han kunne blot orientere om at
Mac OS X var et *nix OS og at fordums svagheder som ustabilitet og
manglende multitasking var elimineret, eksempelvis ved at fortælle at
det hører til samme familie af OS'er som eks. Linux (som alle har hørt
om)

> [...]
> steder. Tværtimod er det ret tydeligt, at manden ved hvem han skriver
> for. Han er begejstret, men rimelig afbalanceret og forfalder ikke til

Det synes jeg også er fornuftigt.

> [...]
> man ikke lige adgang til en 1Mbit-forbindelse til nettet og andre
> "gratiskanaler", så kan det hurtigt blive et dyrt bekendtskab.

Det kan en PC også - del sol og vind ligeligt.

<icq:131382336>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-03-02 13:54

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> [...]
> manglende multitasking var elimineret, eksempelvis ved at fortælle at
> det hører til samme familie af OS'er som eks. Linux (som alle har hørt

Det har alle ikke.

Jeg synes en bedre (omend politisk ukorrekt omtale her i gruppen)
ville vaere at man sammenlignede med Windows95/98/ME og Windows
NT/2000 idet den tekniske forskel er nogenlunde det samme.

> Det kan en PC også - del sol og vind ligeligt.

WordPad er da rigeligt til daglig drift, er det ikke?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-03-02 14:24

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
> ville vaere at man sammenlignede med Windows95/98/ME og Windows
> NT/2000 idet den tekniske forskel er nogenlunde det samme.

De fleste som åbner computertilæget har hørt om linux, men det er ikke
alle der ved hvad det er. Hvis man skal være konservativ mht. hvem der
skal inkluderes i "alle", er det heller ikke alle der har hørt om NT,
2000 og XP - eks. min mor, hun ved end ikke hvad windows, word, outlook
og internettet er på troda af at hun bruger det hver dag...

> WordPad er da rigeligt til daglig drift, er det ikke?

For nogen er det sikkert Jeg fik lokket en ven til at købe en iBook
300 for mere end et år siden. Den har både Word 8 og Appleworks 6, men
han skriver alle sine texter i Tekst & Lyd, og synes det er et
fantastisk program. Jeg har vist ham hvordan man kan ændre skrifttype,
størrelse, klippe og klistre, men det synes han er alt for svært. Da
først han fik lært at printe, havde han jo lært det han havde behov for.

<icq:131382336>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-03-02 14:37

> [...]

> 2000 og XP - eks. min mor, hun ved end ikke hvad windows, word, outlook
> og internettet er på troda af at hun bruger det hver dag...

Naeh, og jeg ved heller ikke hvad der er op eller ned paa det under
koelerhjelmen paa bilen. Jeg ved dog godt at der er en hvis forskel
paa en gammel Skoda og en BMW, og derfor ville en saadan sammenligning
maaske vaere relevant for mig. Det samme her.

> [...]
> størrelse, klippe og klistre, men det synes han er alt for svært. Da
> først han fik lært at printe, havde han jo lært det han havde behov for.

En historie der er god at laere af. Man har let at glemme at
computeren er et vaerktoej til at faa opgaver loest, og ikke maalet i
sig selv.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-02 13:46

<lcj@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
> man ikke lige adgang til en 1Mbit-forbindelse til nettet og andre
> "gratiskanaler", så kan det hurtigt blive et dyrt bekendtskab.

Så hvidt jeg kan se er pakken da kun blevet større med årene ?

Og en PC kan du også hurtigt købe dig fattig i software i, jeg ser ingen
forskel på det punkt.

/thomas

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 15-03-02 14:56

<lcj@wanadoo.dk> wrote:

> Og jeg giver ham ret mht. manglen på software

Han kunne nu godt lige have nævnt VirtualPC, der i dag kører rimeligt
hurtigt på en 867 MHz maskine [efter opgraderingen til 5.0.2], og som
dels klarer problemet med netbank, dels klarer problemet med spil [som
jeg ikke har nogen erfaringer med; jeg har lige været inde i det
medfølgende skakprogram].
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-02 20:00

> dels klarer problemet med spil [som
> jeg ikke har nogen erfaringer med; jeg har lige været inde i det
> medfølgende skakprogram].

Det vil jeg dog ikke anbefale, jeg tror ikke at 3D opolevelsen er noget
at skrive hjem om ...

/thomas

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 15-03-02 20:44

> Det vil jeg dog ikke anbefale, jeg tror ikke at 3D opolevelsen er noget
> at skrive hjem om ...

Måske - mine spilerfaringer er ganske beskedne. Jeg findet det faktisk
temmelig kedsommeligt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-03-02 22:29

t@garbage.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Det vil jeg dog ikke anbefale, jeg tror ikke at 3D opolevelsen er noget
> at skrive hjem om ...

Den spiller som saadan haederligt skak (da den bruger GNU Chess), men
brugerfladen er ret ringe.

Skal man spille meget skak, kan jeg anbefale xboard/winboard som har
en rigtig god brugerflade og som kan snakke med en del skakprogrammer
og online skak sites som fx freechess.org. Det ligger i fink og
kraever XDarwin installeret. Jeg har kun brugt online delen under OS
X, og ikke mod et lokalt skakprogram.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-02 21:48

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Ja det er længe siden det sidst er set.
>
> Tilmed én der er stort set fejlfri. Det eneste jeg synes de har glemt at
> nævne er Mac OS X's unix rødder, samt at de overdriver manglen på
> software.

Og så kalder han den "Imac".
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-02 23:08

> Og så kalder han den "Imac".

hvilken helligbrøde ;) ...lidt lige som PowerMAX ;)

/thomas