A-kassen?
Fra : HT

Dato : 14-03-02 15:28

Hej NG!

Jeg har et spørgsmål som jeg gerne vil have styr på.

Kort fortalt er jeg arbejdsløs og derfor på dagpenge. Så er jeg blevet bedt
om at lege "tekniske gris" til en CD-optagelse på den lokale musikskole.
Dvs. jeg skal stå for alt det tekniske i forbindelse med optagelse og
mixning af CD'en. Jeg skal også selv lægge udstyr til, hvilket i sig selv
ikke er noget problem. Men jeg vil jo gerne have lidt for ulejligheden, da
det trods alt tager nogle dage at arbejde videre med optagelserne.

Mit spørgsmål er så : Jeg er godt klar over at jeg skal oplyse det som
B-indkomst på min selvangivelse, men hvordan griber jeg det an overfor
A-kassen? Jeg er medlem er Dansk Metal, men det er i princippet underordnet.
Jeg er i vildrede om, hvorvidt jeg overhovedet skal oplyse det på mit
dagpengekort? Da jeg ikke er momsregistreret så er det ikke selvstændig
virksomhedstimer, men jeg har heller ikke en arbejdsgiver, så det er heller
ikke lønarbejdstimer.
Arbejdet kan sagtens tilrettelægges så det ligger udenfor almindelig
arbejdstid, men jeg har da tænkt mig at bruge dagtimerne til det når jeg nu
har muligheden.

Men hvad gør jeg mht. dagpengekortet? Jeg vil nødigt miste dagpengeretten
fordi de måske tror jeg har startet mit eget firma! Det har jeg ikke.

Nogle gode råd/forslag?

HT.

Fra : Jens Juul

Dato : 14-03-02 15:57

Hej

Spørg dog i a-kassen hvordan reglerne er. Der burde ikke være noget at
være nervøs for i den anledning - deres rolle er bl.a at vejlede dig udfra
den lovgivning der er.

Mvh Jens
Ex. a-kasse sagsbeh.

Fra : Mari

Dato : 14-03-02 20:09

"HT" <hansthor@sol.dk> skrev i en meddelelse news:3c90b351$0$18443$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kort fortalt er jeg arbejdsløs og derfor på dagpenge. Så er jeg blevet bedt
> om at lege "tekniske gris" til en CD-optagelse på den lokale musikskole.

Skal du være arbejdsløs længe - eller vil din tekniske
snilde kunne anvendes proff. I så fald kunne du måske
vente med at få honorar indtil din arbejdsløshed var
afklaret.

Mh

Fra : HT

Dato : 16-03-02 12:42

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> Skal du være arbejdsløs længe - eller vil din tekniske
> snilde kunne anvendes proff. I så fald kunne du måske
> vente med at få honorar indtil din arbejdsløshed var
> afklaret.

Hvor længe jeg skal være arbejdsløs aner jeg ikke. Nu har jeg foreløbigt
været det siden 27/11-2001, hvor jeg blev udlært. Det er ikke til at finde
job i branchen for tiden!

Min såkaldte tekniske snilde ville sagtens kunne anvendes professionelt, men
jeg er lidt tilbageholdende med at gøre brug af den mulighed, da det heller
ikke der er nemt at skaffe arbejde nok til et fuldtidsjob. Desværre! .o(

HT.

Fra : Peter Hansson

Dato : 15-03-02 07:43

> [...]
>

> Nogle gode råd/forslag?
>

>Du skriver simpelthen det antal timer og den indtægt du har den pågældende
dato på dagpengekortet, så bliver det fratrukket dine dagpenge.

Såvidt jeg husker kan a-kassen omregne indtægten til timer ved hjælp af en
timefaktorberegning. men skriv begge dele.

PH

Fra : HT

Dato : 16-03-02 12:37

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> Du skriver simpelthen det antal timer og den indtægt du har den pågældende
> dato på dagpengekortet, så bliver det fratrukket dine dagpenge.

<snip>

Ja, det er meget godt, men der er jo 2 rækker. Én hvor der står
"Lønarbejdstimer" og én hvor der står "Selvstændig virksomhedstimer". I mine
øjne hører det hverken under den ene eller den anden rubrik? Det er mere
det, der er mit tvivlsspørgsmål.

> Såvidt jeg husker kan a-kassen omregne indtægten til timer ved hjælp af en
> timefaktorberegning. men skriv begge dele.

Ja, det fik jeg også at vide engang. Jeg fik engang et midlertidigt job på
en folkeskole for at efterse AV-udstyr. (Jeg er udlært elektronikmekaniker)
De ville give mig gæstelærersatsen (246,66 kr./time), men det ville A-kassen
ikke gå med til. Så skulle jeg bryde det ned i antal timer à 130 kt./time.
Hvorfor egentlig det? Kan de ikke håndtere at man tjener mere end
gennemsnitslønnen eller kan de bare ikke acceptere at nogle mennesker er
bedre betalt end dem selv?? Jeg gad ikke det bøvl, så jeg fik ændret lønnen
til 120 kr./time, som var lærernes standardløn. Så var der ingen problemer.

Men hvad er det, der gør at man i A-kassens øjne ikke må tjene mere end
gennemsnitslønnen? Er det nidkærhed eller er det fordi de mener man får for
mange penge mellem hænderne, hvis man fx. tjener 250 kr./time i 3 timer og
ikke 125 kr./time i 6 timer? Eller er det fordi man så kun for trukket 3
timer fra i dagpengene i stedet for 6 timer? Bare et surt opstød...

HT.

Fra : Peter Hansson

Dato : 16-03-02 13:58

> [...]
> "Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>

> Men hvad er det, der gør at man i A-kassens øjne ikke må tjene mere end

Det er måske fordi det står i loven?

PH

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-03-02 16:34

On Sat, 16 Mar 2002 12:37:01 +0100,
HT <hansthor@sol.dk> wrote:
> Men hvad er det, der gør at man i A-kassens øjne ikke må tjene mere end
> gennemsnitslønnen?

Vi antager, at jeg hjælper en af mine venner med at bygge et hus.
Det bruger jeg 50 timer på i en uge, og får 10.000 kr. for.

Dette skriver jeg på til A-kassen som 1 time a 10.000 kr, og mister
således kun 1 times understøttelse.

Det er hvad folk typisk ville gøre hvis de kunne.

AT jeg så undrer mig over, at du ikke kunne få et timetal hos
det offentlige, uden at der var problemer er en helt anden sag.
--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : HT

Dato : 17-03-02 13:54

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> AT jeg så undrer mig over, at du ikke kunne få et timetal hos
> det offentlige, uden at der var problemer er en helt anden sag.

Hmm.... nåja! DOH!!

Den havde jeg ikke lige tænkt på. Jeg er opdraget med at folk er ærlige
overfor hinanden...

HT

Fra : Mari

Dato : 16-03-02 17:00

http://www.jobindex.dk/cgi/jobsearch.cgi?q=elektronikmekaniker

Fra : Mari

Dato : 16-03-02 17:07

"HT" <hansthor@sol.dk> skrev i en meddelelse news:3c932f19$0$18446$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
(Jeg er udlært elektronikmekaniker)

http://job.ofir.dk/job1.asp?jobtype=0&findfirma=®ion=1

Det er selvstændig virksomhed, når du ikke modtager
betaling med skattetræk.

Mh

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 15-03-02 13:25

phansson@mail.tele.dk writes:

>Såvidt jeg husker kan a-kassen omregne indtægten til timer ved hjælp af en
>timefaktorberegning. men skriv begge dele.

151,- kr = 1 timen

Hilsen
Poul Erik Rise