korrekt motorolie til CBR600F4 + svingning~
Fra : Tom Karlsson - Remov~

Dato : 14-03-02 15:54

Fra : Armand

Dato : 14-03-02 16:06

Tom Karlsson - Remove NOSPAM <tk@babylon5.dkNOSPAM> skrev i en
news:Pine.LNX.4.21.0203141447490.13776-100000@mail2.ammulti.dk...
> Næste spørgsmål. Rent svingteknik mæssigt laver jeg sandsynligvis kun
> nedlægningsvinkler på 40-60% af hvad en F4 i virkeligheden er istand
> til. Jeg vil gerne have de sidste 40-60% med, men er det overhovedet
muligt
> med; Pirelli Dragon GTS dæk (for og bag) på almindelig tør asfalt?

Med ren, jævn og tør asfalt, samt varme dæk (= ikke lige de næste par
dage!) kan alt stå fast lige til kanten af slidbanerne nåes og
fodhvilerne går i !!
Jeg har tidligere haft et 80'er-billede af en CX500 på Michelin 48'ere
og over 45° i nedlægningsvinkel på binær - Hvis den kunne klare dét kan
moderne standardmonterede dæk i hvertfald også :-|

> vil der være noget "pre-warning" inden man kommer ud på det kritiske
> punkt, hvor der ikke er tilstrækkelig friktion?;

Jo dyrere og blødere dæk, samt jo bredere/lavere profil (=mere gummi på
vejbanen), desto mere varsel vil du få - Men på den anden
side er det ikke sikkert at du selv lever op til dette og risikerer at
overreagere på fornemmelsen af baghjuls-slip :-/

> hvor stor en faktor spiller inerti? (er det lettere at lave
> nedlægninger med høj > hastighed kontra lav?)

Lettere?
Om nedlægningen er større/mindre alt efter fart??

Nedlægningen vil være den samme (nedlægningen er jo en konsekvens af
fart hhv. kurveradius!), hvis man da kan sige sådan

Men da det er dig der er den begrænsende faktor lige nu er det en dum
ide at øge hastigheden =

> andre god tips? .

Du kan kun komme længere ned igennem rutine, så metoden er blot at se at
få kørt så meget som muligt på snoede vejstrækninger som muligt, og
gerne de samme om og om igen hhv. dagligt!

Ellers kan du trække modellen (eller en indkøbt/lånt racer) på bane
(hvor man virkelig får rutine af at køre de samme kurver gang efter
gang) nogle gange - Men pas på med det: Du bliver bare bidt af det og så
er gadecyklen pludselig ikke så interessant længere

Endelig kan jeg kun anbefale dig at tage på kørekursus - Dér får man
kørt og kørt og kørt hele dagen, samt pudset reflekserne af så chancen
for at man gør noget dumt under nedlægningsjagten minimeres!!

--
Armand.
(Der blev kritiseret efter at have anbefalet en RR-kammerat Bridgestone

Fra : origo@earthling.net

Dato : 14-03-02 16:21

> Jo dyrere og blødere dæk, samt jo bredere/lavere profil (=mere gummi på
> vejbanen), desto mere varsel vil du få

Compound og bredde, har alt annet lige ingen betydning for dekkets
"tilbakemelding" til føreren. Eksempelvis slipper Pilot Race Soft mere
ukontrollert enn Pilot Sport.

JS

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 15-03-02 08:00

origo@earthling.net wrote in article <a6qf54$sh6$1@sunsite.dk>...
> [...]

> Compound og bredde, har alt annet lige ingen betydning for dekkets
> "tilbakemelding" til føreren. Eksempelvis slipper Pilot Race Soft mere

Og jeg har haft samme oplevelse med de Dragon Corsa Tom kører med. De står
fint fast, men slipper (ofte) uden så meget som en eneste lille
udskridning først.

Jeg vil naturligvis ikke udelukke at det er mig der ikke har været
opmærksom nok på signalerne, men de gange de har sluppet synes jeg det er
gået meget stærkt.

--
Mikkel

Fra : Tom Karlsson - Remov~

Dato : 14-03-02 23:43

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 14-03-02 19:44

Tom Karlsson - Remove NOSPAM <tk@babylon5.dkNOSPAM> writes:

> Jeg har netop fået skiftet motorolie på en CBR600F4. Desværre kunne jeg
> ikke huske på stående fod, hvilken olie jeg tidligere har fået påfyldt og
> bad derfor mekanikeren vælge en der passer til maskinen (man må jo formode
> de har forstand på det).
>
> For at sikre mig der ikke kun er metalspåner tilbage i motoren ved næste
> skifte vil jeg høre om nogen krummer tæer når jeg nævner at der i CBR
> motoren er Motul 300V 10/40W?.

300V 10W40 - det siger mig rundt regnet nul!

De 10W/40 er blot viscositeten, men ikke hvad kvalitet olien har. Du
skal kigge efter SAE og/eller API koderne. Der står typisk "SAE
SF/CE".

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Tom Karlsson - Remov~

Dato : 14-03-02 23:50

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 15-03-02 18:32

Tom Karlsson - Remove NOSPAM <tk@babylon5.dkNOSPAM> writes:

> Følgende står om Motul 300V Sport:
>
> 300V Sport 4T 10W40
>
> 300V SPORT 4T 10W40. Ester-based, 100% synthetic.
> Highly recommended for camshaft chain tensioners and hydraulic valve
> pushrods.
>
> STANDARD : API SG, CCMC G-5, JASO T 904 Friction.
>
> /...og så en hel masse salgssnak ... /

SG er glimrende - ingen problemer i det.

CCMC specifikationen er er nyere standard end API, men den ved jeg
minus om.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Bo Thomsen

Dato : 14-03-02 21:29

Næste spørgsmål. Rent svingteknik mæssigt laver jeg sandsynligvis kun
nedlægningsvinkler på 40-60% af hvad en F4 i virkeligheden er istand til.
Det er jo lidt en skam .

en god metode til at vænne sig til at få cyklen langt ned
og evt. træning i at få knæet ned.
er at finde en "p-plads" uden grus o.l. og så køre rundt i en cirkel
og så ellers blot dreje skapere og skapere endtil den er der hvor
du vil ned til.
prøv til at starte med : ca. 40km/t hvor du så hænger lidt ude
og er parat til at tage fra med knæet. men gå langsomt til det.
hold styret i ro.
mvh
bo thomsen

Fra : Michael K. S.

Dato : 14-03-02 22:00

On Thu, 14 Mar 2002 21:29:01 +0100, "Bo Thomsen"
<fjernes_bbt@ishoejby.dk> wrote:

>prøv til at starte med : ca. 40km/t hvor du så hænger lidt ude
>og er parat til at tage fra med knæet. men gå langsomt til det.

Man behøver faktisk ikke have nogen særlig hældning på cyklen hvis man
hænger af og det bør ikke være noget mål i sig selv at sætte knæet
i.Og man skal i hvert fald ikke tage fra med knæet generelt
set,forstået som at støtte på det,så risikerer du bare at fjerne
loadet fra dækkene hvorefter man et øjeblik senere kan finde sig selv
på røv og albuer.

-M

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 14-03-02 22:24

"Tom Karlsson - Remove NOSPAM" <tk@babylon5.dkNOSPAM> skrev i en meddelelse
news:Pine.LNX.4.21.0203141447490.13776-te spørgsmål. Rent svingteknik
mæssigt laver jeg sandsynligvis kun
nedlægningsvinkler på 40-60% af hvad en F4 i virkeligheden er istand til.
Det er jo lidt en skam .

hvorfor det ?,
det er da meget normalt at de såkaldte sportsmaskiner ikke har fået brugt de
yderste 1½ cm af dæksiderne,
det ses i hvert fald ofte, til de forskellige "kaffemøder" rundt omkring (
Malerklemmen / Stevns / Karoline ).

Er det fordi du føler, at du har betalt for noget du ikke bruger.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Tom Karlsson - Remov~

Dato : 15-03-02 00:03

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 14-03-02 23:34

On Thu, 14 Mar 2002, Dennis Hellan Pedersen wrote:

> [...]
> yderste 1½ cm af dæksiderne,
> det ses i hvert fald ofte, til de forskellige "kaffemøder" rundt omkring (

True, og det er også fint nok. Al respekt for alle typer af ønsket
kørestil.

> Er det fordi du føler, at du har betalt for noget du ikke bruger.

Nærmere at piloten ikke behersker alle de fede features på sit fartøj .
Uanset hvad jeg havde betalt for ville situationen være den samme, nemlig
at jeg ikke udnytter maskinen til sit fulde potentiale. Det er så en
individuel opfattelse om det så er hvad man ønsker at tilstræbe.

Så sandt - så sandt, men så er det jo et Mestersvinger kursus du skal på,
eller banedage, det er nok de mest sikre steder at få brugt, det du har
betalt for

--
Hilsen
Dennis Pedersen