Er Indre Mission fordømmende og undertrykk~
Fra : Mathias Devi

Dato : 14-03-02 13:53

Indre Mission (IM) påstår selv at de ikke er fordømmende og
undertrykkende. Men er indre missionske ikke folk der lever i en
lukket verden, en verden af selvfornægtelse, fodømmelse og
udelukkedelse af kvinden?
Kunne vi ikke bare grine af af det fåtal der går ikke går ind for
kvindefrigørelse? Nej, for det vedkommer os i høj grad. Mange af deres
holdninger er også en del af vores samfund i dag.

Hvordan ser vi på kvinder, der går fra det ene forhold til det andet?

Hvordan ser vi på kvinder, der opfører sig som mænd?

Hvordan ser vi på kvinder, som lever deres liv anderledes end normale,
f.eks. lesbiske?

Hvordan ser vi på kvinder, som sætter karieren højere end ungerne?

Hvordan ser vi på kvinder, som realiserer sig selv?

Hvorfor har lesbiske ikke den samme ret til at blive insimeret
offentliges regning, som gifte kvinder?

Er indre missionske kvinder ikke kvinder som KUN kan leve de sider ud,
som er accepteret: vær stille i offentlige forsamlinger, els den mand
du har fået af Gud, glem at du har en selvstændig seksualitet.

Svar lige på det her!!!!!!!!

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 14-03-02 23:27

On 14 Mar 2002 04:52:40 -0800, mathias.devi@e-mail.dk (Mathias Devi)
wrote:

> [...]
>undertrykkende. Men er indre missionske ikke folk der lever i en
>lukket verden, en verden af selvfornægtelse, fodømmelse og

IM er mange forskellige ting for mange forskellige slags mennesker.
Det er bestemt ikke mit indtryk at kvindeundertrykkelse hører til IM's
hovedbeskæftigelse.

>Hvordan ser vi på kvinder, der går fra det ene forhold til det andet?

Vel på samme måde som på mænd der gør det samme: Som forvirrede
og ulykkelige mennesker med en dårlig evne til at knytte sig til et
andet menneske og/eller en usædvanlig dårlig dømmekraft i deres
partnervalg.

>Hvordan ser vi på kvinder, der opfører sig som mænd?

Med samme forbløffelse som vi ser på mænd der opfører sig som kvinder.

>Hvordan ser vi på kvinder, som lever deres liv anderledes end normale,
>f.eks. lesbiske?

Med interesse men uden forudsætninger for virkeligt at forstå hvad de
føler - hvad der ikke ikke fritager os fra bestandigt at prøve.

>Hvordan ser vi på kvinder, som sætter karieren højere end ungerne?

På samme måde som alle andre som sætter sig selv foran deres kære.

>Hvordan ser vi på kvinder, som realiserer sig selv?

Velvilligt i det omfang at andre ikke ofres på selvudviklingens alter.

>Hvorfor har lesbiske ikke den samme ret til at blive insimeret
>offentliges regning, som gifte kvinder?

Aner det ikke - men fertilitetsbehandlingen reguleres ikke efter nogen
gennemskuelig logik og er ikke fjernstyret af IM.

>Er indre missionske kvinder ikke kvinder som KUN kan leve de sider ud,
>som er accepteret: vær stille i offentlige forsamlinger, els den mand
>du har fået af Gud, glem at du har en selvstændig seksualitet.

Jeg er slet ikke med - hvilken udleven af selvstændig seksualitet
accepteres specifikt ikke af IM men gerne af alle ikke-IM'ere ?

Lars Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-03-02 00:20

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> writes:

> Aner det ikke - men fertilitetsbehandlingen reguleres ikke efter nogen
> gennemskuelig logik

Åh jo, såmænd.

Det handler om spilteori.

Når et parti mener at kunne øge dets popularitet derved, kommer det
med forslag om ændring af reglerne for fertilitetsbehandling. Såfremt
de andre partier frygter at et nej til forslaget koster dem
popularitet, stemmer de ja.

Er der nok, der stemmer ja, vedtages ændringen.

Det er meget gennemskueligt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "This is not a book which should be put aside
The RockBear. ((^)) lightly, it should be tossed aside with great

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-03-02 11:07

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> IM er mange forskellige ting for mange forskellige slags mennesker.
> Det er bestemt ikke mit indtryk at kvindeundertrykkelse hører til IM's
> hovedbeskæftigelse.

Er en af deres kæpheste ikke at kvinder (jvf Paulus) skal holde deres kæft i
offentlige forsamlinger, herunder især i Menigheden og dermed i Kirken?

De vil jo bestemt ikke have kvindelige præster?

Så er der vist ikke langt til burkaen...

Hvad blev der af Jesu tale om Hans "søstre", når det åbenbart kun er
"brødrene", der må ytre sig?

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-03-02 21:33

On Fri, 15 Mar 2002 11:06:40 +0100, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@post8.tele.dk> wrote:

>Er en af deres kæpheste ikke at kvinder (jvf Paulus) skal holde deres
>kæft i offentlige forsamlinger, herunder især i Menigheden og dermed
>i Kirken?

Jeg anede ikke at Paulus tilhørte Indre Mission, selvom man jo godt
kunne have sine mistanker

Desuden synes jeg lige det skriftsted ikke rigtigt er i helt samklang
med Pauli øvrige meninger om kvinder.

Vækkelsesbevægelser som Indre Mission har ikke rigtigt officielle
doktriner så det er svært at sige præcist hvad IM mener om kvinder,
men her er noget fra en officiel IM-side:

http://jesusnet.dk/svar/list.php?id=284&sender=index.php%3Fq%3D%26searchin%3DAlle%20felter%26category%3DV%E6lg%20kategori%26page%3D1

Lars Erik

Fra : Dennis

Dato : 17-03-02 09:14

> [...]
>
> Så er der vist ikke langt til burkaen...
>
> Hvad blev der af Jesu tale om Hans "søstre", når det åbenbart kun er

Der vist noget du har misforstået lille ven. IM går faktisk ind for
kvindelige præster. Det er ikke alle steder de gør det men overordnet gør
de. Det er LM som ikke kan være med der. Det har noget at gøre med synet på
præsten de forskellige steder.

Jeg er ikke så meget inde i det, men der er noget med at IM ser dem som
lærer og LM ser dem som hyrder og derfor kan de ikke være overhovedet for
menigheden, men det kan du sikkert få mere svar på dene side www.Jesusnet.dk