Skader og redebygning
Fra : Jens Juul

Dato : 14-03-02 10:37

Hej

Jeg bor på fjerde sal og har lige undenfor mit vindue et stort træ hvor et
skadepar bygger flittigt på en rede. Reden var der allerede fra sidste år
og i starten troede jeg bare de renoverede den, men den bliver større og
større så det ser nærmest ud som om de bygger en helt ny oven på den
gamle. Så, så jeg igår et andet skadepar der byggede på en over et meter
høj rede og spørgsmålet er så om skader konsekvent bygger ny rede hver år
??

Nu synes jeg jo at det er svært hyggeligt at kunne følge med i lige uden
for mit vindue og kunne tænke mig at vide hvornår de lægger æg, hvor
mange, hvor langt tid der går før de klækkes og hvornår ungerne forlader
reden. Så hvis der er en der kan hjælpe ...............

Mvh Jens

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 14-03-02 21:58

"Jens Juul" <x-mas@net.dialog.dk> wrote in message
> Hej

Hej Jens!

<snip>

> [...]
> mange, hvor langt tid der går før de klækkes og hvornår ungerne forlader
> reden. Så hvis der er en der kan hjælpe ...............

Det kan jeg da nemt forstå
Husskaden lægger 5-9 æg fra ult. marts og udruges af hunnen på 17-19 dage.
Ungerne er flyvefærdige 24-30 dage gamle, men familien kan holde sammen til
langt ud på efteråret.
Sådan skriver Gensbøl i "Nordens Fugle".

God fornøjelse dér på første parket til et år i Familien Husskades liv!

Mvh
Thomas