Kørekort i udlandt
Fra : Morten Birkelund

Dato : 13-03-02 23:52

Hejsa, dette er måske den forkerte gruppe men alle de kloge er jo her ;)

Jeg skal til australien på mandag, hvor jeg skal være der 1 måned.

Kan jeg bruge mit normale danske kørekort dernede?
Hvis ikke hvad så?

--
Morten

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-03-02 07:49

Morten Birkelund wrote:

> Hejsa, dette er måske den forkerte gruppe men alle de kloge er jo her ;)

Jep og jeg er her også..

> Jeg skal til australien på mandag, hvor jeg skal være der 1 måned.
>
> Kan jeg bruge mit normale danske kørekort dernede?
> Hvis ikke hvad så?

Mig bekendt skal du have fat i et internationalt kørekort og det
er en lille lap papir som tillæg til dit nuværende kørekort,
hvorpå der står at det også er okay du kører i udlandet. Jeg mener
det koster en halvtredser på politistationen og de plejer at lave
det med det samme..

Bliver du stoppet i udlandet viser du så både dit alm. kørekort og
tillægget.

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 14-03-02 11:51

Thomas> Morten Birkelund wrote:
> [...]

Thomas> Jep og jeg er her også..

Thomas> Mig bekendt skal du have fat i et internationalt kørekort og det
Thomas> er en lille lap papir som tillæg til dit nuværende kørekort,
Thomas> hvorpå der står at det også er okay du kører i udlandet. Jeg mener
Thomas> det koster en halvtredser på politistationen og de plejer at lave
Thomas> det med det samme..

Thomas> Bliver du stoppet i udlandet viser du så både dit alm. kørekort og
Thomas> tillægget.

Jeg har nu aldrig nogensinde haft brug for mine internationale
kørekort. Hverken overfor politiet, forsikringsselskaber, udlejlingsfirmaer, eller
registreringsmyndigheder. Men det koster ikke ret meget, så man kan ligeså
godt få det lavet.

Og så har jeg hørt om bilister der har fået deres kørekort inddraget og så har
givet den udenlandske betjent det internationale kørekort

I Australien bruger man mest kørekortet til at komme ind på værtshuse.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Fra : Morten Birkelund

Dato : 14-03-02 22:36

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> wrote in message

> [...]
> givet den udenlandske betjent det internationale kørekort
>
> I Australien bruger man mest kørekortet til at komme ind på værtshuse.

Jeg har været nede og ofre de 25 kr, for at få lavet et internationalt
kørekort.
Det tog næsten 5 minutter ;)

Takker ;)

--
Morten

Fra : Claus Tondering

Dato : 14-03-02 08:49

"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> writes:
> Jeg skal til australien på mandag, hvor jeg skal være der 1 måned.
>
> Kan jeg bruge mit normale danske kørekort dernede?

I 1991 kunne jeg uden problemer leje bil i Australien ved at fremvise
mit danske kørekort.

Nedenstående er hentet fra hjemmesiden for den australske ambassade i
Holland på http://www.australian-embassy.nl/faqs.htm#drivers. Jeg er
overbevist om at de samme regler gælder for danske kørekort:

--
Claus Tøndering

Fra : Atcox

Dato : 14-03-02 13:38

Spørg evt. i rec.travel.australia+nz

Pelle.

Fra : TGD

Dato : 15-03-02 00:14

"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> Hejsa, dette er måske den forkerte gruppe men alle de kloge er jo her ;)
>
> Jeg skal til australien på mandag, hvor jeg skal være der 1 måned.

Jamen god rejse.

> Kan jeg bruge mit normale danske kørekort dernede?
> Hvis ikke hvad så?

Hvis det er lejebil er det ikke et problem, men skal du køre i en vens
Austr. indreg. bil så skal du af forsikringsmæssig grunde have et int.
kørekort, det kan udstedes på på det Australske konsulat.

Skal man til New Zealand skal man have int. kørekort.

Men en god ide er at får udstedt et int. kørekort, det koster ikke meget og
så er du på den sikre side.

Fra : Claus Tondering

Dato : 18-03-02 12:51

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> writes:
> Skal man til New Zealand skal man have int. kørekort.

Siden hvornår?

I 1990 kørte jeg med det newzealandske politis velsignelse uden andet
kørekort end mit danske.

I 1996 lejede jeg bil i New Zealand uden andet kørekort end mit
danske.

--
Claus Tøndering

Fra : TGD

Dato : 18-03-02 13:25

"Claus Tondering" <ct@filanet.dk> skrev i en meddelelse

> Siden hvornår?

Jeg sagde det!

> I 1990 kørte jeg med det newzealandske politis velsignelse uden andet
> kørekort end mit danske.

Tillykke

> I 1996 lejede jeg bil i New Zealand uden andet kørekort end mit
> danske.

Jamen læs hvad jeg skriver!!!!

http://newzealand.dk/guidebook/general/praktisk_02.html

Fra : boe

Dato : 18-03-02 13:44

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message

> Jeg sagde det!

Du er altså blevet lovgiver i New Zealand?

> Jamen læs hvad jeg skriver!!!!
>
> http://newzealand.dk/guidebook/general/praktisk_02.html

Du skriver at man *skal* have et internationalt kørekort - derefter linker
du til en tekst, der siger at man *kan* have fordel af et internationalt
kørekort. Har du overvejet at holde dig til de konkrete forhold i stedet for
at gøre gode råd til lov?

Mvh Bo

Fra : TGD

Dato : 18-03-02 13:49

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse

> "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message

> Du er altså blevet lovgiver i New Zealand?

Nej jeg har bare gidet bruge google.com prøv det selv!

> [...]
> du til en tekst, der siger at man *kan* have fordel af et internationalt
> kørekort. Har du overvejet at holde dig til de konkrete forhold i stedet

Beklager endnu engang at DU ikke gider bruge google.com men jeg har da
fundet en side hvor det står lidt tydeligere...

http://newzealand.dk/pwh/body/bil.htm

Men stadig man SKAL have et int. kørekort når man tuller rundt i NZ

Fra : boe

Dato : 18-03-02 14:12

> for
>
> Beklager endnu engang at DU ikke gider bruge google.com men jeg har da
> fundet en side hvor det står lidt tydeligere...

Altså, *du* linker til en side, jeg læser den og konstaterer at der intet
står om dét, du forsøger at bevise ved at linke til siden. Derefter er det
mig der er dum. Herregud da...men jeg skal da huske, at når indlæggene
kommer fra dig, så skal man ikke regne med at din kildeangivelse henviser
til indlæg, som kan underbygge din holdning - man skal derimod selv lede
efter en kilde til at underbygge dine påstande.

> http://newzealand.dk/pwh/body/bil.htm
>
> Men stadig man SKAL have et int. kørekort når man tuller rundt i NZ

Siger én eller anden tilfældig person, der vist nok har været på besøg i New
Zealand. Virkelig god kilde

Til din orientering skriver FDM på deres hjemmeside: "Det tilrådes at have
et internationalt kørekort ". Jeg påstår *ikke*, at det er den endelige
sandhed, men du har nu heller ikke ligefrem bevist din påstand.

Biludlejningsfirmaet "Budget" i NZ skriver på deres hjemmeside:

"All drivers of the vehicle will need to be present and provide a valid
drivers licence and credit card in their own name."

Ser du noget krav om internationalt kørekort? Nej vel...

Mvh Bo

Fra : TGD

Dato : 18-03-02 21:39

> "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message
<KLIP>
> [...]
> drivers licence and credit card in their own name."
>
> Ser du noget krav om internationalt kørekort? Nej vel...

Fluen er meget øm i rumpen nu!

Som jeg har skrevet før er det et forsikringsspørgsmål, kører du i en NZ
indregistreret bil skal du have et int kørkort, hvorimod at man gerne må
køre rundt i en lejebil!

Fra : boe

Dato : 19-03-02 00:14

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

> "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
> <KLIP>

> Fluen er meget øm i rumpen nu!

Ja, du er i hvert fald ikke øm i hovedet af at tænke dig om. Hvorfor bliver
du ved med at fremsætte dine urigtige påstande, når nu de *er* blevet
modbevist? Og hvad er det egentlig du gør ved den stakkels flue, siden den
vedholdende har ondt?

> Som jeg har skrevet før er det et forsikringsspørgsmål, kører du i en NZ
> indregistreret bil skal du have et int kørkort, hvorimod at man gerne må
> køre rundt i en lejebil!

Du har ikke skrevet en skid om, at det er et forsikringsmæssigt spørgsmål om
man skal have int. kørekort i NZ. Én ting er at du citerer indlæg forkert -
men det er oven i købet dit eget indlæg du citerer forkert! Du skrev
følgende:

[...]

Dét var, hvad du skrev. Kan du kende forskel på Australien og New Zealand?
Nå ikke..
Da så Claus fortalte, at han havde været i NZ og kørt uden problemer på et
dansk kørekort, så hånede du ham. Nu kunne du jo passende indrømme overfor
Claus, at du tog fejl og at du i øvrigt beklager dine nedsættende
bemærkninger. Hvis du heller ikke kan huske dine nedsættende bemærkninger,
så er de her:

"> Siden hvornår?
Jeg sagde det!
> I 1990 kørte jeg med det newzealandske politis velsignelse uden andet
> kørekort end mit danske.
Tillykke
> I 1996 lejede jeg bil i New Zealand uden andet kørekort end mit
> danske.
Jamen læs hvad jeg skriver!!!!"

Det har vi gjort, men dét du skriver er noget tåbeligt vås.

Det rigtige er citeret her:

"If you have an overseas driver licence or an international
driving permit, you can drive in New Zealand for a maximum of one year
from your first arrival."

Altså *intet* krav om internationalt kørekort.

Mvh Bo

Fra : boe

Dato : 18-03-02 14:18

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message

Hvad siger du til denne fra http://www.rentalcar.co.nz/

Drivers Licence:
New Zealand law requires that all drivers be 19 years or over with full
licence and produce a valid New Zealand, International or overseas licence.
We accept US, Australian, Canadian, English and European Licences.

Står der ikke til sidst, at European Licenses accepteres - og ligger Danmark
ikke i Europa?

Mvh Bo

Fra : Claus Tondering

Dato : 18-03-02 14:33

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> writes:
> Men stadig man SKAL have et int. kørekort når man tuller rundt i NZ

Nej man skal ikke.

Tag et kig på http://www.ltsa.govt.nz/factsheets/56.html som drives af
den newzealandske regering.

Der står: "If you have an overseas driver licence or an international
driving permit, you can drive in New Zealand for a maximum of one year
from your first arrival."

Med andre ord: "An overseas (fx dansk) driver license" giver ret til
at køre bil i ét år i New Zealand.

Er der nogen grund til at jeg skal tro mere på dig end på den
newzealandske regerings officielle websites?

--
Claus Tøndering