Værdiløs forsikring?
Fra : Christian Andersen

Dato : 13-03-02 23:15

Hejsa.

Jeg er ved at flytte og gik lige mine forsikringspolicer igennem. Jeg
hæfter mig især ved min indboforsikring.

Den blev oprettet i juni 1997, hvor jeg flyttede hjemmefra og på
kollegium. Derfor er forsikringsstedet angivet som kollegiets adresse.
Da jeg senere flyttede til min nuværende bopæl, ringede jeg til
assurandøren og fik at vide "det er ikke noget problem."

Nu skal jeg til at flytte på kollegium igen og ringede så til
forsikringsselskabet (de er senere blevet opkøbt og er nu et
datterselskab af Alka Forsikring).

Jeg fik igen at vide at det ikke er noget problem, dog at de IKKE dækker
simpelt tyveri på et kollegium (fair nok), og jeg fik klaret adresseskiftet
i telefonen.

Dog sidder jeg og læser betingelserne nu:

Afsnit 11 (Hvor dækker forsikringen)

[...]

11.1.1   i og ved sikredes *helårsbolig* (forsikringsstedet)
   [policens fremhævning]

og ovenover står der nok så nydeligt adressen på mit gamle kollegium.
Desuden er angivet tagtype (hårdt) og facadetype (mur).

Spiller det helt? Vil den forsikring overhovedet dække noget som helst
ved brand eller indbrud?

Dog er den oprettet som ungdomsforsikring og udløber ved årsdagen for
forsikringsfornyelse efter mit fyldte 26. år (altså her til juni). Den
venlige dame i telefonen checkede og sagde at præmien ville være den
samme, både som almindelig forsikring (ikke ungdoms) og der hvor jeg
kommer til at bo (i Brabrand i Århus).

Men kan der mon støde komplikationer til, siden der pludselig er gået 5
år siden jeg tegnede forsikringen? Desuden er forsikringssummen på
153.000 kr og jeg har siden købt nye ting, bla. DVD og video og hvad har
vi? Hvordan laver jeg et overslag over mine tings værdi hvis jeg nu kun
har kvitteringer på ca. 5% af dem? (altså de er ikke varme, jeg har bare
ikke gemt dem eller jeg har fået tingene foræret af mor og far osv).

Det var et langt indlæg, men jeg håber I fik jer kæmpet igennem

/Christian

--
"...in Spain!"

Fra : Pgr

Dato : 14-03-02 14:36

"Christian Andersen skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Jeg er ved at flytte og gik lige mine forsikringspolicer igennem. Jeg
> hæfter mig især ved min indboforsikring.

klip

> [...]
> Desuden er angivet tagtype (hårdt) og facadetype (mur).
>
> Spiller det helt? Vil den forsikring overhovedet dække noget som helst

Du skal sørge for, at adressen bliver ændret til nye adresse. Jeg forstår
ikke dit spørgsmål, om hvorvidt forsikringen dækker brand eller indbrud?! En
"normal" indboforsikring dækker skader på ejendele ved brand og tyveri, så
mon ikke også din gør? Du skriver ikke noget om disse
forsikringsbetingelser...

klip

> [...]
> har kvitteringer på ca. 5% af dem? (altså de er ikke varme, jeg har bare
> ikke gemt dem eller jeg har fået tingene foræret af mor og far osv).

Hvorfor skulle der støde komplikationer til? Hvis du opfylder betingelserne
for en ungdomsforsikring, burde der ikke være nogle problemer. Mht.
vurdering, kan du bede forsikringsselskabet sende en assurandør ud, der kan
vurdere dit indbos værdi. Men hvis du en dag skulle få stjålet det hele, vil
forsikringsselskabet meget gerne se kvitteringer, før de vil udbetale
erstatning. Hvis dine forældre har foræret dig nogle ting, kan det måske
være, de har kvitteringerne?

Mvh.
Karina

Fra : Christian Andersen

Dato : 14-03-02 17:57

Pgr wrote:

> [...]
> "normal" indboforsikring dækker skader på ejendele ved brand og tyveri, så
> mon ikke også din gør? Du skriver ikke noget om disse

Jeg ringede til forsikringsselskabet i dag. Det viser sig at jeg *er*
dækket, de har fået ændret "dækningsadressen" inde ved dem.

Og jo, selvfølgelig dækker min forsikring brand og tyveri og lign., men
det var bare eksempler på ting jeg kunne forestille mig ikke blev
dækket, hvis de nu begyndte at stille sig på bagbenene: "Jamen, der står
ikke din bopælsadresse på din police! Æv bæv!"

--
"...in Spain!"