Lidt opmuntring, tak.
Fra : Maciek

Dato : 13-03-02 22:39

Start kaffemaskinen (hvis du drikker kaffe), dette kan godt blive langt.

Jeg har været med Mac siden SE, og nydt godt af den dejlige brugerflade,
som PC'erne dengang ikke havde. Har holdt ved mac lige siden.
Nu har jeg for ikke så lang tid siden investeret i en ibook (den der
hedder icebook i folkemunde). Prisen på sådan en svarer vel til en
rimelig kraftig pc'er (ca. 1ghz bærbar med 14,1 skærm).

Mhz. myten (direkte fra Apples hjemmeside) siger at mac er ved den samme
clockfrekvens dobbelt så hurtige som pentium4. Dette må unægtelig
medføre at en mac med den halve clockfrekvens er lige så hurtig.
Giver ovenstående anledning til spørgsmål?

Internet:
IE på en wintel er MEGET hurtigt.

**Citat start**
a 4-year-old windows
box running IE can
easily outpace the
fastest web browser
on the Mac
**Citat slut (David Hyatt, Chimera udvikler)**
Jeg snakkede nemlig lidt med David, og han mener at alt internet er
bedre på en windows maskine. Mit spørgsmål er bare hvorfor??????? og
hvordan det kan lade sig gøre. Mac har jo været grafisk i meget længere
tid end windows.

Hvordan kan det være at en 166mhz cyrix wintel maskine (som jeg har som
mask. nr. 2) med windows 2000, 128mb ram og 30GB harddisk kører så meget
mere flydende end en mac??
Når man ruller i vinduerne i en browser på mac, så foregår det i hak,
mens det kører flydende på en pc'er som ikke engang har den halve
clockfrekvens??? Alle internetsider, java, flash osv. kører meget
hurtigere (mindst dobbelt så hurtigt) på en pc'er. Hvordan kan det
være...
Nogle ting er for mig lidt ulogiske, men forklar mig lige en ting: På
den ene side af vægtskålen er der en G3 500mhz processor med 320mb ram,
og på den anden side af vægtskålen er der en ikke engang pentium, heller
ikke pentium2, heller ikke pentium3 eller athlon, næ. Bare en cyrix(vel
ca. 6 år gammel) 166mhz med 128 ram.
Logikken ophører for mig når jeg ser at denne pc processor vinder
suverænt og oven i købet løber i cirkler omkring min lille stakkels
iBook. Hvad er det lige der er gået galt?

Priser:
en iBook 500 kan erhverves i dag for ca. 10.000kr.
en 166mhz pc'er kan vist kun købes som brugt, men så er prisen også
omkring 500-1000kr. OK lad os sige 2000 (for en bærbar)(bare for at der
ikke skal være nogen tvivl). Altså: en pc'er koster 1/5 af hvad en
tilsvarende mac koster.
DVS. En mac med en clockfrekvens, X er dobbelt så langsom som en pc'er
med clockfrekvensen, 2*X. Dette udtryk medfører vel at en mac med
clockfrekvens X er fire gange så langsom som en pc'er med samme
clockfrekvens.
Alt ovenstående gælder naturligvis for internet.
Men til 1/5 af prisen at få en maskine der er ca. 4 gange så hurtig...
Det er ikke logik for mig.

Hvem har sovet i timerne? Bill Gates?

Jeg har brug for at blive opmuntret lidt. Jeg har været trofast og loyal
mac fan i lang tid, men efterhånden er alt hvad jeg har troet på,
begyndt at smuldre. Hjælp mig. Jeg vil ikke blive en windows mand. Jeg
elsker mac, men har ikke råd eller tid til at have 2 computere bare for
at udføre 1 stykke arbejde.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 13-03-02 23:28

On 13/03/02 22:39, in article
1f9082z.12ubuvlbgrby8N%macfreak@worldonline.dk, "Maciek"
<macfreak@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> bedre på en windows maskine. Mit spørgsmål er bare hvorfor??????? og
> hvordan det kan lade sig gøre. Mac har jo været grafisk i meget længere

Jeg undrer mig osse. Internettet er hurtigere, væsentlig hurtigere på
wintel.
Men jeg er glad for mac og imod M$'s enerådige adfærd. Verden ser lysere ud
på en mac. Bortset fra når en manglende plug-in sender én til
browserwatch...

Poul

Fra : Ulf Holm Nielsen

Dato : 13-03-02 23:46

Maciek wrote:
> [...]
> bedre på en windows maskine. Mit spørgsmål er bare hvorfor??????? og
> hvordan det kan lade sig gøre. Mac har jo været grafisk i meget længere

tja jeg er lige skiftet fra windows til mac.. og ja jeg undrer mig meget
over hvor dårlige ie, mozilla og netscape er. chimera ser lovende ud..
og jeg har ikke prøvet opera. meeeeeeen...

ulf

Fra : Jesper

Dato : 14-03-02 06:41

in article 1f9082z.12ubuvlbgrby8N%macfreak@worldonline.dk, Maciek at
macfreak@worldonline.dk wrote on 13/03/02 22:39:

> [...]
> begyndt at smuldre. Hjælp mig. Jeg vil ikke blive en windows mand. Jeg
> elsker mac, men har ikke råd eller tid til at have 2 computere bare for

Apple har sovet i timen, i gamle dage var MacOS skrevet i assmbly. MacOS
skal optimeres kraftigt og det skal OS X især! De skal ansætte en masse
assemby programmører, så hjælper det på det.

--
Jesper
"Hvis alle slår en skid mod racisme Fredag lugter der af lort Lørdag."

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-03-02 08:25

Jesper <alien@mars.it> writes:

> [...]

> skal optimeres kraftigt og det skal OS X især! De skal ansætte en masse
> assemby programmører, så hjælper det på det.

F.eks. er alle moderne operativ systemer skrevet i assembler, det
gælder både Linux, FreeBSD og XFree86. Nå nej. De er jo typisk
skrevet i C med assembler i nødvendige steder. Jeg kan ikke huske
hvor, men et eller andet sted læste jeg, at problemet med Mac OS X er
at det er pokkers svært at serielisere al den gamle kode og den nye.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Morten Reippuert

Dato : 14-03-02 10:42

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Jeg kan ikke huske hvor, men et eller andet sted læste jeg, at problemet
> med Mac OS X er at det er pokkers svært at serielisere al den gamle kode
> og den nye.

Det har flere gange været nævnt på både slashdot og macslash, uden andre
er kommet med indvendinger, så den er vist god nok.

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-02 08:31

Jesper <alien@mars.it> writes:

> Apple har sovet i timen, i gamle dage var MacOS skrevet i assmbly. MacOS
> skal optimeres kraftigt og det skal OS X især! De skal ansætte en masse
> assemby programmører, så hjælper det på det.

Er du alvorlig?

Tricket er at skrive det i et hoejniveausprog, lokalisere
flaskehalsene og optimere disse. Det er ikke sikkert at det
indbefatter assembler.

Tit og ofte kraever det mere grundlaeggende aendringer end som saa.
Finderens sorteringsproblem skyldes formentlig en forkert algoritme,
som ikke vil loeses af at man optimerer den nuvaerende.

For at illustrere:

Du skal sortere et spil kort, og goer det ved at kaste dem op i
luften, samle sammen og se om de ligger i orden, og gentage indtil det
lykkes,

Det hjaelper ikke meget hvis du kan goere det 100 gange hurtigere.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-03-02 20:28

Jesper <alien@mars.it> wrote:

> [...]
> skal optimeres kraftigt og det skal OS X især! De skal ansætte en masse
> assemby programmører, så hjælper det på det.

I gamle dage var meget kode skrevet i pascal og noget/en del optimeret i
maskinkode.

Apple har for vane at være meget fremsynede når de skriver
systemsoftware. Facelliteter og en ordentlig teknologisk
gennemarbejdning kommer ofte før performance. QuickTime og Quartz er
gode eksempler på dette. QuickTime er i dag standard og basis for mpeg4
pga god implementering for over 10 år siden. Det kørte absolut ikke godt
i starten.

Det er en strategi som denne som gør Mac OS langsommere, men også bedre
og på sigt hurtigere og mere stabilt. Microsoft har haft stor held med
den omvendte metode. De har smidt inferiøre produkter på markedet og
dernæst formået at koble teknologien på senere. Windows og MediaPlayer
er eksempler på dette.

Opmuntring: Vent og se!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen