jordforbedring og havefræser ?
Fra : Dot

Dato : 13-03-02 20:59

Jeg har fået lov til at benytte min mors ”køkken have” i år, hvilket
jeg glæder mig meget til…men jorden er meget tung og ikke gravet
ordentligt igennem (eller hvad man nu kalder det) i flere år.

Og så kommer mine spørgsmål:

jeg kunne forestille mig af enten købe eller leje en havefræser( pga.
at jorden er så tung).
Hvor mange gang skal man /behøves man at fræse?

Er en havefræser og en kultivator det samme?

Jordforbedring … er der noget der kan anbefales at blande i jorden?

Jeg har været rundt på nettet, men har svært ved at ”skille skidt fra
kanel” så er der nogen der vil anbefale hjemmesider skal de være
velkomne :)

Mvh. Dot

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-03-02 21:28

On Wed, 13 Mar 2002 20:59:05 +0100, "Dot" <dorthea@forum.dk> wrote:

>jeg kunne forestille mig af enten købe eller leje en havefræser( pga.
>at jorden er så tung).
>Hvor mange gang skal man /behøves man at fræse?

Vores køkkenhave bliver fræset 2 gange om foråret med en uge eller 2
imellem. Det kommer lidt an på vejret. Egentlig er der ikke nogen grund
til at fræse den to gange, men når foråret nærmer sig så kribler det i
fingrene og der skal ske noget, så fræseren kommer ud. Men der er jorden
så kold at det ikke er noget ved at så endnu, så inden vi går i gang med
at så får den lige en tur mere.

>Er en havefræser og en kultivator det samme?

Nej.

>Jordforbedring … er der noget der kan anbefales at blande i jorden?

Kompost er altid godt. Hestegødning er egentlig også godt.
Du nævnte at jorden var ret tung, hvis det er fordi det er decideret
lerjord så vil det også være en god ide at blande noget sand/groft grus
i jorden. Det gør den lettere at have med at gøre.

Nåja, i al beskedenhed min egen så - http://www.gartneriet.dk/

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per H

Dato : 13-03-02 22:33

On Wed, 13 Mar 2002 21:27:51 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Nåja, i al beskedenhed min egen så - http://www.gartneriet.dk/

Troldnød 'Pallida' er det det samme som Forsytia?

jeg kan ikke se forskellen.

hvornår skal den klippes ?

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-03-02 22:39

On Wed, 13 Mar 2002 22:32:43 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Troldnød 'Pallida' er det det samme som Forsytia?

Nej, langt fra.

>jeg kan ikke se forskellen.

Hvis du ser dem i virkeligheden så kan du. De ligner slet ikke hinanden.

>hvornår skal den klippes ?

Troldnød eller forsythia?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per H

Dato : 14-03-02 07:26

On Wed, 13 Mar 2002 22:39:04 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Nej, langt fra.

>Hvis du ser dem i virkeligheden så kan du. De ligner slet ikke hinanden.
har du billeder på din hp?

>Troldnød eller forsythia?

forsytia

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-03-02 07:49

On Thu, 14 Mar 2002 07:26:12 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>har du billeder på din hp?

Næh, desværre ikke. Jeg har ikke engang et liggende herhjemme, men i
løbet af foråret skal det nok komme....

>forsytia

Vent til lige efter blomstringen...
http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-03-02 22:52

Hej

> jeg kunne forestille mig af enten købe eller leje en havefræser( pga.
> at jorden er så tung).
> Hvor mange gang skal man /behøves man at fræse?

Det er på ingen måder nødvendigt at fræse jorden -- det kan ligefrem haven
en negativ effekt på jordens struktur og ikke mindst livet i jorden (f.eks.
regnorme og mikroorganismer). Selv hverken fræser eller graver vi vores
jord. Til gengæld er jorden dækket med blade, hø og andet organisk
materiale. Det beskytter jorden mod vejrliget, og giver gode forhold for
jordens beboere. I stedet for at være slemmet sammen af vinterens nedbør, er
jorden gennemhullet af utallige flittige regnormes graven.

Vi gør dog det, at vi løsner jorden med en greb ved at stikke greben ned, og
så vippe den frem og tilbage -- altså uden at vende jorden.

> Jordforbedring … er der noget der kan anbefales at blande i jorden?

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "jordforbedring", men halvt eller helt
omsat kompost er altid en god ide. Til gengæld skal man være mere forsigtig
med f.eks. frisk staldgødning. Generelt vil alt organisk materiale have en
gavnlig effekt på jorden, og dermed planternes trivsel. Dels vil der dannes
hummus, som er med til at holde på fugtigheden i jorden, og dels afgives der
næringsstoffer fra de nedbrudte plantematerialer.

En anden god måde at forbedre jorden på, er vha. såkaldte
grøngødningsplanter.

> Jeg har været rundt på nettet, men har svært ved at ”skille skidt fra
> kanel” så er der nogen der vil anbefale hjemmesider skal de være
> velkomne :)

Du vil kunne finde mere information om emnet på de følgende sider:

http://www.havenyt.dk
http://www.e-haven.dk
http://www.slottet-i-smoermosen.com

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Marlene

Dato : 14-03-02 17:39

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B8B5888B.BA25%jakobb@mail.tele.dk...

> Vi gør dog det, at vi løsner jorden med en greb ved at stikke greben ned,
og
> så vippe den frem og tilbage -- altså uden at vende jorden.

Ja, den metode bruger vi også, og det er jo egentlig en metode, man bruger i
økologiske og biodynamiske haver. I Tyskland kan man købe en meget bred
greb, som bruges specielt til dette formål, men jeg har endnu ikke set den
herhjemme.

Mvh. Marlene.

Fra : henole

Dato : 15-03-02 00:05

"Dot" skrev d. 13-03-02 20:59 dette indlæg :
> [...]
> ordentligt igennem (eller hvad man nu kalder det) i flere år.
>
> Og så kommer mine spørgsmål:
>
> jeg kunne forestille mig af enten købe eller leje en havefræser( pga.
> at jorden er så tung).
> Hvor mange gang skal man /behøves man at fræse?
>
> Er en havefræser og en kultivator det samme?
>
> Jordforbedring &#8230; er der noget der kan anbefales at blande i
jorden?

> Jeg har været rundt på nettet, men har svært ved at &#8221;skille
skidt fra
> kanel&#8221; så er der nogen der vil anbefale hjemmesider skal de være

det ser ud til at du skal lidt på arbejde,hvis jorden er tung,det er
vores lille have også, så havde jeg ihvertfald besvær med at fræse,for
den stod stille på stedet og bare snurrede rundt og rundt uden at flytte
sig af stedet,så vi måtte igang med spaden og vende det hele, så først
var det til at køre igennem med fræseren,det ville måske også være en
god ide om der blev fyldt noget sand i jorden.
mvh ho

http://www.kandu.dk/