piller
Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 13-03-02 20:01

Hej
Kan man ikke få nogle piller man kan tabe sig af. Enten nogen piller man
bruger ved forstoppelse så maden ikke skal være i en så lang tid eller noget
man kan brække sig af.
Jeg kan nemlig ikke tabe mig og giver ikke vente mere.
VH LKP

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-03-02 21:36

det du har gang i her er at udvikle en spiseforstyrrelsee.... og det er
bestemt ikke den bedste måde at tabe sig på....
hvis det er så slemt vil du også kunne få hjælp af din læge enten via
xenical eller letigen......
ellers må du i gang med kostomlægning.... og motion...
men husk på at det ikke er hensigtsmæssigt at tabe sig mere end ca 1 kg om
ugen....

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Christian Vandsø

Dato : 14-03-02 08:59

On Wed, 13 Mar 2002 20:00:36 +0100, "Lisbeth Pedersen"
<hh57@mail.strueres.dk> wrote:

>Kan man ikke få nogle piller man kan tabe sig af. Enten nogen piller man
>bruger ved forstoppelse så maden ikke skal være i en så lang tid eller noget
>man kan brække sig af.

Det lyder godt nok usundt. Hvis du brækker maden op igen, mangler
kroppen jo energi. Det første kroppen tærer af er muskler - *derefter*
fedt. Så det er altså verdens dårligste slankekur at sulte sig.
Verdens bedste slankekur er at spise fornuftigt og røre sig.

>Jeg kan nemlig ikke tabe mig og giver ikke vente mere.

Naturligvis kan du det - der sidder indtil flere fornuftige folk her
i gruppen der er klar på at hjælpe.

Hvis du er gået helt i stå, så lad mig kickstarte dig. Drop alt
fedt[1], salt og sukker. Alt. Vend tilbage når du har gjort det et
stykke tid, så fortsætter vi.

[1] Kroppen *har* brug for fedt - blandt andet for at optage
vitaminer. Men da det næsten er umuligt ikke at få fedt, kan jeg godt
forsvare at skrive "drop alt fedt".

/Christian

--
~ http://www.vandsoe.dk/ ~
[ Non semper ea sunt quae videntur ]

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 14-03-02 13:37

Christian Vandsø <christian@fabel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:0kl09ukm1mpsbek75ov9plghhja2edf8oh@4ax.com...

> [...]
>
> [1] Kroppen *har* brug for fedt - blandt andet for at optage
> vitaminer. Men da det næsten er umuligt ikke at få fedt, kan jeg godt

Jeg er 174 høj og vejer 87,5 kg. Jeg har tykke knogler, har aldrig brækket
noget. Det er især på de typiske kvindesteder fedtet sidder. Lår, mave,
baller og rumpen. Er det slemt?
Jeg vil ikke gå til læge, de er så vamle, kun hvis det bliver helt
åndssvagt.
Nej jeg er ikke ved at udvikle en spiseforstyrrelse. Jeg har læst om bulimi
osv og ved hvad det gør ved en. Men jeg ville bare vide om der ikke var
noget man kunne bruge i en periode så man kunne komme i gang og så selv tage
over efterhånden. Til sommer skal jeg gå i fitnesscenter. Der er ikke noget
jeg kan gå i her hvor jeg bor nu.
Men kan man ikke selv få fat i de ting sabine skriver uden at skulle gå til
lægen?
VH LKP

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-03-02 15:32

> Jeg er 174 høj og vejer 87,5 kg. Jeg har tykke knogler, har aldrig brækket
> noget. Det er især på de typiske kvindesteder fedtet sidder. Lår, mave,
> baller og rumpen. Er det slemt?

du er ca 10 cm højere end jeg og vejer ca 10 kg mere end jeg gjorde da jeg
fik letigen.... det handler i bund og grund omhvordan du har det med din
egen krop.... synes du at det er forkert så skal du blot finde motivationen
til at gøre noget ved det.....

> Jeg vil ikke gå til læge, de er så vamle, kun hvis det bliver helt
> åndssvagt.

så gå til en kvindelig læge.... eller en fremmed læge..... ikke alle læger
er ens..... og de fleste er som regel villige til at hjælpe.....

> Nej jeg er ikke ved at udvikle en spiseforstyrrelse. Jeg har læst om
bulimi
> osv og ved hvad det gør ved en.

hvis du vil have piller der sende maden hurtigere gennem kroppen på den ene
eller anden måde så vil det sansyneligvis ende med en form for
spiseforstyrrelse.... det er nemlig sådan det starter..... for at booste en
diæt.....

Men jeg ville bare vide om der ikke var
> noget man kunne bruge i en periode så man kunne komme i gang og så selv
tage
> over efterhånden.

hvorfor ikke starte nu selv... i stedet for at være doven og overlade det
til pillerne alene?

Til sommer skal jeg gå i fitnesscenter. Der er ikke noget
> jeg kan gå i her hvor jeg bor nu.

nej men der er vel veje.... du kan gå ture..... smide dig på gulvet foran
tv'et og lave nogle gulvøvelser.... idet du begynder at bevæge dig mere og
spise mindre vil du automatisk tabe dig.....

> Men kan man ikke selv få fat i de ting sabine skriver uden at skulle gå
til
> lægen?

nej du kan ikke få fat i dem andre steder end lægen... og hvis du kan er
det ihvertfald uforsvarligt...
letigen er en pille der indeholder koffein og effidrin ( sikkert stavet
forkert)... koffeinen kræver at du går til lægekontrol med blodtrykket....
og ifølge de oplysninger jeg har om dem hjælper de generelt til at man taber
ca 400 g mere om ugen end man ville gøre på en almindelig diæt.... jeg har
selv fået dem da jeg "kun" var 10 kg overvægtig..... men havde prøvet alt
muligt andet for at tabe mig.... det vigtigste er at man starter langsomt på
dem for de kan være ret heftige for nogen...
xenical virker ved at stoppe en del af fedtoptaget i din mave.... ca 30%
mindre vil blive optaget... og den virker som en slags "fedt antabus" som
gør at hvis du får for meget fedt vil din afføring blive voldsomt tynd og
olieagtig.....

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 14-03-02 16:42

Sabina Hertzum <sabina@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3v2k8.2143$FT.63112@news010.worldonline.dk...
> [...]

> gør at hvis du får for meget fedt vil din afføring blive voldsomt tynd og

Jeg er skam ikke så doven. Jeg går i skole hver dag i et rask tempo og går
hjem igen. Jeg rejser mig hvert frikvarter og går lidt rundt, går også nogle
gange i timerne bare på toilet eller et eller andet, men det er jo ikke så
godt at forlade timerne. Jeg er ca hjemme omkring 15.15 hver dag og så er
der 2 timer til at vaske tøj handle ind lave lektier og gøre rent. Så skal
der laves mad, hvilket jeg som regel gør når jeg læser lektier. Står altså
op ved komfuret. Jeg bruger meget tid på at gøre rent mest fordi jeg ikke
kan fordrage snavs men også for at gøre rent. Som regel bruger jeg også en
AB trimmer, men der er desværre ikke så meget tid. Desværre går det meste af
tiden også med lektier da jeg er på hhx 3. år. Efter vi har spist skal jeg
som regel ud til vennerne eller jeg syr tøj (min store hobby)!*gg*
Derfor er der desværre ikke så meget tid til at gå laaange ture, men jeg går
da også nogle ture, især når jeg handler ind, der slæber jeg jo også på
tunge indkøbsposer. Jeg tager aldrig bilen, nok fordi vi ikke har en. *gggg*
Du kan altså se at jeg har en rimelig travl hverdag, det meste af tiden går
desværre med lektier. Det meste er altså ikke bare en dårlig undskyldning,
men det er dejligt at få gode råd af andre, da man jo som regel kører i den
samme dagligdagsrytme.
Men jeg er villig til at prøve at skaffe tid til mere motion.
Næste gang jeg skal til læge vil jeg spørge efter xenical....hvor meget
koster de??
VH LKP

Fra : Klaus Jensen

Dato : 14-03-02 21:13

> Jeg er skam ikke så doven. Jeg går i skole hver dag i et rask tempo og går

Hej Lisbeth

Det er en udfordring at få en travl hverdag og gode mad og motionsvaner til
at passe sammen. Men det er altså ikke umuligt, hvis man sætter sig for at
ville. Er det ngoet du vil? Ja det er det, jeg kan jo læse ud af dine mails
du er ret træt af din nuværende situation.

- Spis mange små måltider istedet for få store (f.eks. 6 som dagen). Hav et
par gulerødder, æbler, pærer, bananer eller andet med i skole. Det vil sikre
at din mave har noget at arbejde med hele tiden -> forbrænding og velvære.

- Få al den motion du kan slippe afsted med. Det er ikke optimalt, men du
kunne godt klare læse-arbejde mens du cykler på en kondicykel.

- Prioriter din tid. Spørg dig selv: "Er det vigtigere, der ikke kan
opdrives et støvfnug i hele hytten - end at jeg taber mig?" Hvis du svarer
ja, så er det ikke vigtigt for dig at tabe dig.

- Tag dig tid til at få mindst en halv times motion hver evig eneste dag (ud
over det du allerede får ved at gå til og fra skole etc). Gå en tur i rask
tempo og saml tankerne istedet for at se det underlødige quiz-program (30
meningsløse minutter af dit liv du aldrig får igen).

- Glem alt om at en pille kan klare det hele. Vedvarende vægttab kommer kun
fra god kost og god motion.

Hvis du synes du kan afse tiden til det, og er motiveret for det, så kig på
MotionOnlines motions"kur".

Jeg håber du kan bruge nogen af rådene til noget. Jeg håber du er villig til
at gøre den indsats der skal til - du vil aldrig fortryde det.

- Klaus

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 14-03-02 22:11

Klaus Jensen <i@remain.anonymous.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c910466$0$73632$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

til
> at gøre den indsats der skal til - du vil aldrig fortryde det.

Mange tak for rådene!
For det første er jeg en fattig studerende på su (hurra for venstre), ingen
penge til motionscykel. Der kan max blive råd til 10 stykker frugt i ugen!
Der er næsten ikke blevet købt slik eller usunde ting i dette hus de sidste
4 mdr (den tid jeg har boet her).
Jeg ser bestemt ikke quizshow, BVADR!!! Tror du virkelig der er tid til
det?? *s*
Det er sikkert min egen skyld at jeg ikke får lavet så meget. Jeg har nogle
gange så meget at lave at jeg sætter mig ned for at finde ud af hvad jeg
helst vil først, det ender desværre nogle gange med at jeg ikke kommer op at
stå igen efter en halv times tid *gg* Ups, men sidde skal man vel
også....*gg*
Jeg tror ikke at en pille kan klare det hele.....det er jo det jeg siger det
skal bare være et kickstart....så man ligesom får motivationen når man ser
at det hjælper. Lige for tiden tager jeg kelpasan+ for at sætte stofskiftet
i vejrer (jeg er gammel ryger) og jeg drikker vand med citronsaft. I skolen
har jeg som regel riskager med (har herinde fået af vide at de er ok) og de
tager også den værste sult.
Men jeg vil bestemt se på din side for at se om det hjælper.
Mange tak for rådene!
VH LKP

Fra : Klaus Jensen

Dato : 15-03-02 09:35

> For det første er jeg en fattig studerende på su (hurra for venstre),
ingen
> penge til motionscykel. Der kan max blive råd til 10 stykker frugt i ugen!

Jeg kan slet ikke huske Venstre har sat SU'en ned, men sådan er der jo så
meget. :)

> [...]
stofskiftet
> i vejrer (jeg er gammel ryger) og jeg drikker vand med citronsaft.

Du behøver ikke en kickstart for at se det virker - det virker altså! :) Har
du overvejet om du bruger det som en undskyldning for dig selv til ikke at
komme i gang? "Når jeg flytter til xxxx, så...", "når jeg lige taber 5 kilo
begynder jeg at løbe", "når jeg lige får den pille kan jeg gå igang"... Jeg
tror vi er mange det kender undskyldningerne (og selv har brugt dem).

[spark] Der fik du et spark i røven, se så at komme igang! :)

Jeg håber ikke du tager det fortrydeligt op, jeg går lidt til dig. :)

> Men jeg vil bestemt se på din side for at se om det hjælper.

Det er nu slet ikke min side, men en utroligt seriøs side om motion, kost,
styrketræning med mere, som skrives af yderst kompetente folk.

> Mange tak for rådene!

Selv tak :)

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 15-03-02 15:48

Klaus Jensen <i@remain.anonymous.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c91b22d$0$18456$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Det er nu slet ikke min side, men en utroligt seriøs side om motion, kost,
> styrketræning med mere, som skrives af yderst kompetente folk.

Venstre har ikke sat su'en ned....det var bare en joke. *G*
Jo det er sikkert undskyldninger. Men jeg kan virkelig ikke gå i
motionscenter her hvor jeg bor. Det skal vente. Der er bare så meget for
tiden, eksamen osv, men det er undskyldninger, men nogle med hold i!
Jeg ville bare til at begynde nu, tabe en lille smule ved hjælp af piller så
det måske ikke var så hårdt i motionscenteret til sommer. Også bare for at
se at det altså virker. Men jeg er sikkert bare en doven skid der bruger
undskyldninger for at slippe for at komme i gang. Det er jo også bare
undskyldninger som eksamen, lektier, husholdning osv jeg bruger.
Men det må så vente til sommer og så må jeg nøjes med kelpasan+
Mange tak for rådene allesammen.
VH LKP
ps: jo jeg kan nu godt se at det er kompetente folk der skirver på den side
for jeg forstår ikke et klap af det *ggg* )sikkert også bare en
undskyldning.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-03-02 16:11

> [...]

> undskyldninger som eksamen, lektier, husholdning osv jeg bruger.
> Men det må så vente til sommer og så må jeg nøjes med kelpasan+

hej lisbeth....

jeg har tænkt de sidste dage og kender til fulde den følelse du render rundt
med..... men faktum er at et eller andet er nødt til at give sig.... det
eneste piller kan gøre er at gøre dig mæt eller fjerne fedt fra din
kost..... det kan du lige så godt selv....
jeg mener man i matas eller i natur forretninger kan købe forskellige ting
der kan hjælpe dig på vej... feks fiberpiller..... nogle du kan tage indne
et måltid som fylder din mave lidt op så du ikke spiser så meget.... det var
da en mulighed....
kosten kan rimelig nemt gøres fedtfattig..... det handler sådan set bare om
at fjerne al overflødig fedt... dvs tørstege og ingen smør på brødet.....
hvis du feks har læselektier for kunne du jo evt se om deet kunne lånes på
bånd så du kunne vandre en tur ud i naturen mens du lyttede til dine
lektier....
der er et hav af muligheder.... det er faktisk et spørgsmål om at
prioritere....
for mig har motionscenteret nærmest virket modsat.... jeg er ikke blevet
motiveret af det.... overhovedet.... er startet utallige gange med tanken at
"nu skal det fandme være" men er stoppet efter en måned fordi jeg ikke gad
mere......

en anden mulighed er også ( for at få mere motion) at fyre op for musikken
og danse rundt mens du gør rent derhjemme.... rigtig komme i gang med at
svede.... al bevægelse er fedtforbrændende skal du huske på
held og lykke

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 15-03-02 17:16

> [...]
> og danse rundt mens du gør rent derhjemme.... rigtig komme i gang med at
> svede.... al bevægelse er fedtforbrændende skal du huske på

Hej Sabine
Tak for rådene! Men for det første jeg kan ikke lide smør, bruger det
aldrig...Jeg spiser næsten heller ikke sovs. Men nu er det sådan at jeg er
teenager og lige flyttet hjemmefra så jeg laver for det meste bearnaise sovs
fra knor. Jeg tager altid kun 50 gram margarine når jeg laver det. Jeg
spiser ikke slik og kager, blev forbudt for længe siden. Jeg spiser kun
kager når vi har gæster og det er minimalt hvad jeg tager.
Jeg drikker juice æble og appelsin og skummetmælk. Desuden drikker jeg meget
te. Drikker ca en kande om dagen.
Her er en ca oversigt over hvad jeg spiser på en dag:
Morgenmad kl 7.30: 1 kinaskål med cheesyyoughurt og müsli.
Formiddagsmad kl 11.15: En gourmetbolle (260 kcal) med lerverpostej eller
makrelsalat.
Middagsmad kl 15.00: En gourmetbolle (260 kcal) med lerverpostej eller
makrelsalat. Frugt.
Aftensmad kl 18.00: Alt muligt. Det er forskelligt hvad det er. Men det er
for langt at remse op. Jeg prøver at købe fedtfattig men det er ikke altid
det lykkes.
Senere på aftenen: Frugt.
Hvis du har forslag til ændringer tager jeg med glæde imod dem.
Jeg tror bestemt ikke at man kan få lektierne på bånd. Det er hhx3 jeg går
på og det tror jeg ikke findes på bånd.
Jeg har desuden også kun 1 måned tilbage til læseferien. Så det går nok
indtil da.
Når jeg gør rent skruer jeg som regel også op for musikken, jeg danser dog
ikke så meget men synger mere (stakkels naboer*gg*)
Jeg ved godt at det sikkert lyder som om jeg snakker dig efter munden, men
jeg gør virkelig de ting.
Jeg tror motionscenter vil hjælpe mig fordi min forlovede går der allerede
og det har virkelig hjulpet på ham og når vi flytter kan vi så gå sammen.
Spørg ikke hvorfor vi ikke går sammen nu!
Men tak for rådene.
VH LKP

Fra : karina nielsen

Dato : 15-03-02 22:01

Hej Lisbeth,
Jo, der ER altså mange undskyldninger....hvilket jeg kan se, da jeg selv er
ekspert i disse *gg*. Jeg er selv 26, læser på universitetet, har en kæreste
der er ved at færdiggøre sit studie, hvorfor aftalen er, at det p.t. er mig
der står for langt det meste herhjemme. Vi er 2 på SU, og det kan da godt
være hårdt.
Meeeen; trods en travl hverdag (ud over hudholdning m.m. skal der læses
5-600 sider om ugen...på engelsk), så kan det godt lade sig gøre med motion.
Vi har den aftale at jeg laver maden. Når vi har spist om aftenen, vasker
min kæreste op, og jeg går en tur på 45-60 minutter. Jeg føler mig mere
frisk ved at gå sådan en tur (og fordelen er, at man kommer hjem til rent
køkken *S*), og er klar til at se på bøgerne igen.
Mht. at have råd til frugt og grønt......det er altså en prioritering!!!!
Kig på tilbuddene! jeg er sikker på at frugt kan findes billigere end
Knorr-saucer!
Mht. maden, så er leverpostej og makrelsalat nok ikke det bedste at
spise....er der ikke andet du kan lide? Bearnaisesauce er temmelig fed, og
bør ikke spises for tit. Jeg bruger minimalt fedtstof og skummetmælk, hvis
jeg endelig skal lave det.
Og så lige til sidst: prøv at tænke over hvornår du er mæt. De fleste af os
spiser alt for meget, enten fordi vi ikke tænker, der smager godt, eller af
ren og skær vane. I flere år har jeg troet at jeg SKULLE spise to portioner
til aften. Ikke nødvendigt, en enkelt mindre portion kan sagtens gøre det.
Og smager maden så godt at jeg gerne vil spise mere, prøver jeg bare at nyde
den ekstra meget, men lader være med at tage ekstra portioner.
For øvrigt kan man nemt komme til at indtage en masse unødvendige kcal. i
flydende form, f.eks. mælk, juice, sodavand etc. Vi skal selvfølgelig have
mælk, men jeg har altså skiftet juyice ud med vand, og nøjes med at drikke
juice til morgenmad i weekenden.
God fornøjelse, og held og lykke med det.......vi er mange der ved, at det
ikk er nemt *SS*

Karina
Lisbeth Pedersen <hh57@mail.strueres.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a6t6qi$cbi$1@sunsite.dk...

Fra : Puk

Dato : 16-03-02 11:20

"Lisbeth Pedersen" <hh57@mail.strueres.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen Lisbeth

> [...]
spiser kun
> kager når vi har gæster og det er minimalt hvad jeg tager.

Bearnaisesovs fra Knor kan laves helt uden magarine eller smør.
Det gør jeg selv, og så bruger jeg skummetmælk. Men jeg laver
det altså også ekstremt sjældent inden for de sidste 3 måneder er
det blevet lavet 1 gang.

> Jeg drikker juice æble og appelsin og skummetmælk. Desuden
drikker jeg meget
> te. Drikker ca en kande om dagen.

Sørg for at få noget vand. Selv drikker jeg mellem 4 og 6 liter
vand om dagen og supplerer med 1,5 liter the om aftenen. Jeg
drikker frugtthe, fordi det er lidt sødt i smagen og dermed tager
min trang til søde sager.

> Her er en ca oversigt over hvad jeg spiser på en dag:
> Morgenmad kl 7.30: 1 kinaskål med cheesyyoughurt og müsli.

Hvilken slags müsli? Nogle former for müsli er fulde af sukker.
Selv spiser jeg til morgen mad 200g cheasyyoughurt. Jeg burde
spise mere til morgen for at få en bedre fordeling af kalorierne
over dagen, men jeg har så svært ved at spise om morgenen, så jeg
øver mig stadig på at få noget mere ned.
Jeg står op, cykler 30 minutter og spiser så min youghurt inden
jeg hopper i bad.

> [...]
lerverpostej eller
> makrelsalat.
> Middagsmad kl 15.00: En gourmetbolle (260 kcal) med

Leverpostej og makrelsalat er ikke specielt fedtfattige. Faktisk
er du bedre stillet med et stykke mørk pålægschokolade i din
bolle end du er med leverpostej.
Overvej eventuelt at skifte gourmetbollerne ud med fiberboller
fra Schulstad Levebrød. De smager fantastisk, har en rigtig god
fordeling af fedt, kulhydrater og protein, mætter rigtig godt
pga. fibrene og har 230 kcal pr. 100 g. En bolle vejer ca. 75 g.

Selv får jeg 2 af sådan nogle boller fra jeg starter på arbejde
til jeg går hjem. Jeg spiser dem uden noget i. Og oveni
bollerne spiser jeg så et kilo frugt og grønt hver dag. Du
sagde, at der ikke er råd til så meget frugt. Jeg kan i mit
lokale supermarked købe eksempelvis 8 æbler, 8 blommer, 8 bananer
og 2kg gulerødder for 85 kr og det holder så 2/3 af ugens dage
ca. Jeg ved at jeg ikke handler det billigste sted i byen, så
det med at der ikke er råd til frugt må være en prioriteringssag.
Et slag på tasken siger at du burde kunne komme igennem ugen rent
frugtmæssigt (hvis du spiser lige så meget som mig) for omkring
120 kr max.
De boller jeg foreslår er lidt dyrere end andre boller. Så vidt
jeg husker koster de der hvor jeg handler 16kr for en pakke med 6
i og jeg skal altså bruge ca. 2 pakker på en uge. Det vil sige
32kr.
Med 152 kr om ugen sådan ca. kan du altså klare
formiddagsmåltidet, frokosten og eftermiddagsmåltidet for hele
ugen.

> [...]
Men det er
> for langt at remse op. Jeg prøver at købe fedtfattig men det er

Drop sovserne. Det kan virke svært lige i starten, men der går
ikke lang tid, så kan du lige pludselig smage hvad de andre
madvarer smager af.
Jeg spiser konsekvent 250 g grønsager hver aften (nogle gange
lidt mere, hvis jeg forkæler mig selv med champignon som jeg er
fuldstændig tosset med). Så får jeg meget tit ris. Det er nemt
at lave, koster ikke det hvide ud af øjnene og er rigtig gode
rent sundhedsmæssigt. Jeg spiser ca. 100g. Jeg køber faktisk
dyre ris, for jeg køber dem i poser. Det er så nemt at lave og
jeg har råd, så det vil jeg godt ofre. Sådan en pose indeholder
125g og så tager jeg det meste og giver lidt til hunden også.
Det er derfor jeg siger ca. 100 g , det bliver delt lidt på
slump.
Så spiser jeg tun i vand 2-3 gange om ugen. Det smager godt og
jeg er simpelthen så glad for at have fundet noget fisk, jeg kan
lide, at jeg pt. er ret vild med det. Jeg spiser en halv dåse og
hunden får resten.
Får jeg ikke tun spiser jeg 100g af et eller andet kød (det kan
være hvad som helst også hakket kød, men så er det altså med max
10% fedt). Når jeg køber ind fryser jeg simpelthen kødet ned i
100g portioner, for så er det så nemt til hverdag, når jeg skal
lave mad. Skal jeg have gæster tager jeg jo bare flere pakker
ud.

> Senere på aftenen: Frugt.

Jeg spiser ikke selv efter aftensmaden, men har altid lidt
bolsjer eller slik i huset. Det kommer imidlertid ikke på
bordet. Det ligger i et skab i køkkenet og vil jeg have noget af
det, må jeg rejse mig og tage et enkelt stykke. Det kan jeg
faktisk godt regulere, således at jeg ikke får for meget, men
tillader mig noget, når jeg har lyst til noget sødt.

> Hvis du har forslag til ændringer tager jeg med glæde imod dem.

Nu har du fået at vide, hvordan jeg spiser. Ideen er såmænd ikke
at du bare skal spise som mig, men det kan være du kan få nogle
ideer. Faktisk får jeg ikke helt nok kalorier ifølge diverse
eksperter til daglig, men jeg føler mig mæt og fuld af energi og
så vil jeg ikke tvinge mere i mig selv, ud over måske lige at få
proppet lidt frugt ind i morgenmaden, hvis jeg kan.

> Jeg tror motionscenter vil hjælpe mig fordi min forlovede går
der allerede
> og det har virkelig hjulpet på ham og når vi flytter kan vi så
gå sammen.

Motionscenter er som regel også ret dyrt, men hvis du har pengene
og gerne vil så er det bare på med vanten.

Mange hilsner
Puk

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 16-03-02 14:00

Puk <powder@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:LYEk8.2938$FT.154281@news010.worldonline.dk...
> [...]
> gå sammen.
>
> Motionscenter er som regel også ret dyrt, men hvis du har pengene
> og gerne vil så er det bare på med vanten.

Hej Puk
Der hvor jeg handler er det 10 stykker frugt for 25 kroner. Det køber jeg ca
til hver uge...men jeg synes det er ret dyrt for hvis det skulle stå til mig
så kunne jeg sagtens spise 10 stykker frugt hver dag i stedet for morgen og
middagsmad. Men det bliver altså lidt dyrt i længden.
Der hvor vi flytter hen har vi lidt kontakter så vi kan gå i et
motionscenter for 50 kr om måneden. Det er jo til at overkomme.
Da jeg var lille spiste jeg ALDRIG sovs, men så begyndte jeg desværre på
det. Nu synes jeg bare at kartofler smager ret ulækkert så det er godt at
kunne dække smagen med sovs. Men jeg tænkte om ketchup feder? For jeg kan
komme ketchup på alt, selv kartofler så det tænkte jeg at jeg kunne gøre i
stedet for???
Det eneste grønsager jeg bryder mig om er majs, men de feder vist meget??
Jeg spiser også en del gulerødder.
Nu er det bare sådan at jeg har en forlovet jeg bor sammen med og han er
vild med sovs, KØD. Han hader grønsager. Han trænger ikke til at tabe sig og
når han er så glad for kød vil jeg ikke nægte han at få det (ikke at jeg kan
*g*) Derfor skal vi også bruge dobbelt så meget frugt og boller som du skal,
og det er ret dyrt i længden. Når jeg køber boller har jeg set på de
fiberboller du snakker om, men jeg synes lidt jeg bliver snydt når de koster
ligeså meget som 12 gourmetboller. Men det skal man måske bare ignorere.
Jeg har prøvet at drikke meget vand, men det går altså ikke. Jeg synes det
smager okay men efter den første mundfuld føler jeg mig allere fyldt op af
vand og træt af det. Men det skal måske også bare overkommes.
Men jeg vil ihvertifælde prøve at følge dine råd. Mange tak!
VH LKP
PS: hvis jeg ikke er kommet ind på det hele du har nævnt er det fordi der
ikke er tid for nu skal jeg afsted på SKITUR JUBII!!!! *gg*

Fra : Puk

Dato : 17-03-02 19:16

"Lisbeth Pedersen" <hh57@mail.strueres.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lisbeth

> [...]
for morgen og
> middagsmad. Men det bliver altså lidt dyrt i længden.

Jep det gør det. Men har du regnet på, om det reelt bliver
billigere, når du spiser på en anden måde?
Jeg kan godt forstå, at du har problemer med at få pengene til at
slå til, men igen ender det i prioritering.
Vi ved at frugt og grønt er rigtig gode kilder til føde. De har
et lavt kalorie indhold og indeholder bunker af vitaminer, som vi
har brug for.

Du behøver slet ikke spise 10 stk frugt og grønt for at blive
mæt.

> Der hvor vi flytter hen har vi lidt kontakter så vi kan gå i et
> motionscenter for 50 kr om måneden. Det er jo til at overkomme.

Det lyder jo fint. Så får du jo syn for sagen til den tid, om
det bare var det du manglede til at komme igang.

> [...]
For jeg kan
> komme ketchup på alt, selv kartofler så det tænkte jeg at jeg

Ketchup kan du sagtens spise. Der er ikke ret mange kalorier i.
Du kan som Webwoman er inde på også sagtens lave fedtfattige
sovser. Min erfaring er bare, at hvis først jeg laver sovs, så
er det alt for nemt for mig at forsøge at snyde mig selv. Du ved
det bliver alt for nemt lige at smutte lidt smør eller noget
andet i. Derfor har jeg stoppet brugen af sovs til hverdag og
får det kun når jeg er ude at spise eller selv har gæster.

> Det eneste grønsager jeg bryder mig om er majs, men de feder
vist meget??
> Jeg spiser også en del gulerødder.

Gulerødder er alle tiders og jeg har aldrig hørt at majs skulle
fede meget. På min pose med frosne majs, står der at majs
indeholder 100 kcal pr. 100 g. Posen med gulerødder og ærter
indeholder 50 kcal pr. 100 g. Så der er altså flere kalorier i
majs end i ærter og gulerødder men jeg vil stadig ikke kalde majs
for en spise med mange kalorier i. Spiser du majs på kolbe, skal
du bare udelade smørret som mange jo bruger.

> [...]
at tabe sig og
> når han er så glad for kød vil jeg ikke nægte han at få det

Din kæreste kan jo sagtens spise massere af kød og sovs uden at
du behøver at gøre det. Men jeg er helt enig med dig i, at det
er langt sværere at holde sig fra tingene, hvis de først er på
bordet.

> Derfor skal vi også bruge dobbelt så meget frugt og boller som
du skal,
> og det er ret dyrt i længden.

Hvis din kæreste netop ikke spiser frugt og boller, så behøver i
vel ikke dobbelt?
Men selvom din kæreste ikke behøver at tabe sig, så vil det jo
bestemt ikke gøre ham ondt at spise sundt alligevel. Uagtet om
man bliver overvægtig eller ej, så er det ikke sundt at spise en
masse fedt og udelade grønsager, frugt og den slags.

> [...]
når de koster
> ligeså meget som 12 gourmetboller. Men det skal man måske bare

Det ved jeg ikke om du kan. Men kig på hvor meget pakken
indeholder og se så på om der rent faktisk er meget mere bolle i
dine gourmetboller. Selvom der er 12 af dem, så kan det jo være
at de hver især ikke vejer så meget.

> [...]
fyldt op af
> vand og træt af det. Men det skal måske også bare overkommes.

Vand er helt essentielt for din krop. Du behøver slet ikke
drikke så meget som mig. 3 liter om dagen skulle efter sigende
være nok. Men vand er altså vigtigt at få.

Mange hilsner
Puk

Fra : Webwoman

Dato : 17-03-02 10:38

"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Drop sovserne. Det kan virke svært lige i starten, men der går
> ikke lang tid, så kan du lige pludselig smage hvad de andre
> madvarer smager af.

Den med ikke at spise sovs popper hyppigt frem herinde. Og det er da synd at
udbrede den myte, at man skal droppe sovsen til sin mad.....

Sovsen er bestemt ikke nødvendig og man kan sagtens droppe den, hvis man
vil. Men den kan (er som regel!) være prikken over i'et rent smagsmæssigt og
bidrager desuden til, at grønsagerne nemmmere glider ned.

Du kan via Fødevaredirektoratets hjemmeside, www.vfd.dk bestille en pjece
med opskrifter på sovs med mindre fedt. Pjecen er endda gratis!

Her er omtalen:
"Der er ingen grund til at undvære sovsen, hvis du gerne vil spise sundt. Du
behøver heller ikke gå på kompromis med smagen eller bruge timevis i
køkkenet. Sovs kan nemlig være både velsmagende, fedtfattig og let at lave.
Det er der 32 eksempler på i "Den lette sovsekogebog"."

Og her er siden, hvor du kan bestille pjecen:
http://www.vfd.dk/publikationer/bestil.htm

Mvh. Lisbeth

Fra : Puk

Dato : 17-03-02 19:26

"Webwoman" <webwoman@FJERN.chicks.dk> skrev i en meddelelse

> Den med ikke at spise sovs popper hyppigt frem herinde. Og det
er da synd at
> udbrede den myte, at man skal droppe sovsen til sin mad.....

Det er såmænd heller ikke for at udbrede en myte. Min erfaring
siger mig bare, at jeg selv og mange andre ikke kan finde ud af
at styre det med sovsen. Sovs *er* en spise, hvor mange kalorier
og meget fedt let kan snige sig ind. Jeg har personligt oplevet,
at jeg alt for let får snydt mig selv. Derfor har *jeg* valgt at
smide sovsen ud af vinduet som et dagligt indslag i det mindste
indtil jeg har opbygget så sunde madvaner, at jeg er i stand til
at styre det.

Jeg tror, at mange der er overvægtige simpelthen ikke er klar
over, hvor meget de får puttet i munden hver dag. For det er jo
typisk først, når man går igang med at omlægge sin livsstil, at
man begynder at kigge på fedtet og kalorieindtaget. Derfor tror
jeg, at det for mange handler om at fjerne de ting, som man ikke
kan finde ud af at styre. Og for mange er sovs en af tingene.

Selvfølgelig kan man spise sovs. Man kan også spise fed sovs og
man kan spise pomfritter, pizza, is, burgere og alt muligt andet.
Men jeg kan personligt ikke finde ud af at spise en smule
pomfritter eller et enkelt pizza stykke eller en lille smule
sovs. Sådan tror jeg egentlig der er mange som har det. Derfor
mit råd.

> [...]
smagsmæssigt og
> bidrager desuden til, at grønsagerne nemmmere glider ned.

Ja jeg synes jo så, at jeg først nu har fundet ud af, hvor godt
grønsager faktisk smager efter jeg er holdt op med at dynge dem
til i sovs. Det var ikke noget som kom til mig lige i de første
par dage. Det var faktisk i sidste uge, da jeg sad og spiste til
aften, at jeg sådan spurgte mig selv, om majs egentlig altid
havde smagt så godt. Og så gik det op for mig, at det har de jo
nok, men jeg har bare altid skjult deres smag med noget andet,
fordi jeg havde en eller anden idé om, at grønsager var kedelige
og ikke smagte af noget.

Mange hilsner
Puk

Fra : Webwoman

Dato : 17-03-02 22:29

> Sovs *er* en spise, hvor mange kalorier
> og meget fedt let kan snige sig ind.

Øhhh... fedt sniger sig ikke ind! DU bestemmer, hvor meget fedt, der skal i
din mad.

> Derfor tror
> jeg, at det for mange handler om at fjerne de ting, som man ikke
> kan finde ud af at styre. Og for mange er sovs en af tingene.

Hvorfor skulle lige netop sovs være sværere at styre end anden mad? *S*

> Men jeg kan personligt ikke finde ud af at spise en smule
> pomfritter eller et enkelt pizza stykke eller en lille smule
> sovs.

Jamen så lav en gang imellem en fedtfattig sovs og spis løs *S*

> fordi jeg havde en eller anden idé om, at grønsager var kedelige
> og ikke smagte af noget.

Sovs skal ikke overdøve de øvrige ingrediensers smag - hverken grønsagernes
eller kødets!

Mvh. Lisbeth

Fra : Lene Nielsen

Dato : 17-03-02 16:30

> [...]
> 125g og så tager jeg det meste og giver lidt til hunden også.
> Det er derfor jeg siger ca. 100 g , det bliver delt lidt på

Jeg har ikke helt fanget det der med mængden af ris man skal spise. Skal man
måle/veje risene før eller efter de er blevet tilberedt? Der er jo forskel
på 100 g. ukogte ris og 100 g. kogte ris.
Vejer man før eller efter?

Hilsen Lene

Fra : Puk

Dato : 17-03-02 19:28

"Lene Nielsen" <splittenREMOVE@post.tele.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> måle/veje risene før eller efter de er blevet tilberedt? Der er
jo forskel
> på 100 g. ukogte ris og 100 g. kogte ris.

Jeg vejer før, men har faktisk også været i tvivl. Men så er det
jo at jeg spiser de her ris i poser. Og der står jo på pakken,
at hver pose indeholder 125g ris. Så jeg vejede posen og ganske
rigtigt 125 g. Når der så samtidig står hvad 100 g ris
indeholder, så konkluderede jeg, at jeg skulle veje inden jeg
kogte risene.

Mange hilsner
Puk

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 18-03-02 08:57

Når man vejer både ris, kartofler og pasta skal det være efter de er
tilberedt. Da du ellers spiser en for stor mængde. Det gælder specielt
ved pasta og ris.

Mange hilsner
Heidi

Puk skriver:

Fra : Klaus Jensen

Dato : 18-03-02 12:44

"Heidi Bojsen" <Heidi.Bojsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> Når man vejer både ris, kartofler og pasta skal det være efter de er
> tilberedt. Da du ellers spiser en for stor mængde. Det gælder specielt
> ved pasta og ris.

Det forstår jeg slet ikke. Det angivne energindhold er da angivet i forhold
til tørvægten? Og hvis jeg skal spise 1500kj ris eller pasta, så skal jeg da
beregne mængden tør - ikke når det efterfølgende er tilført vand?

- Klaus

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 18-03-02 13:04

Det kan godt være at det er beregnet kcal tal i tø vlgt, men alle steder få man
af vide at du skal veje efter maden er tilberedt. Også ved pasta og ris.

Klaus Jensen skriver:

Fra : Puk

Dato : 18-03-02 16:17

"Heidi Bojsen" <Heidi.Bojsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan godt være at det er beregnet kcal tal i tø vlgt, men
alle steder få man
> af vide at du skal veje efter maden er tilberedt. Også ved
pasta og ris.

Ja det har jeg så ikke fået at vide nogen steder og eftersom jeg
nu har tabt mig lidt over 10 kg, så må jeg jo altså gøre noget
rigtigt.
Desuden har jeg lidt svært ved at se, hvordan 100 g tør ris
skulle blive til flere kalorier blot fordi man tilfører vand.
Vand er jo ikke just denne verdens mest kalorieholdige spise.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 19-03-02 09:48

"Puk" <powder@worldonline.dk> wrote in message

> Desuden har jeg lidt svært ved at se, hvordan 100 g tør ris
> skulle blive til flere kalorier blot fordi man tilfører vand.

Næh, men 100 gram (ris m. vand) indehodler væsentligt færre ris
end 100 gram ris, da vandet også vejer noget - derfor!

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient.
http://www.cmrc.dk ; http://www.ku.dk

Fra : Puk

Dato : 19-03-02 16:22

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Næh, men 100 gram (ris m. vand) indehodler væsentligt færre ris
> end 100 gram ris, da vandet også vejer noget - derfor!

Så det du siger er, at når der står på pakken at den indeholder 4
poser á 125 g ris og at 100 g ris indeholder x antal kalorier, så
menes der som skrevet står at de 4 poser hver især vejer 125 g i
tør tilstand men at antallet af kalorier er angviet for 100 g ris
der er tilberedt?

Det virker fuldstændig ulogisk på mig. Så jeg har lige slået op
www.vom.dk som er min primære kilde til at læse lidt om de
madvarer jeg putter i mig selv. Her står under ris, at 100 g RÅ
polerede ris indeholder 367,4 Kcal (på min pakke står der 340 men
det er dog en lille forskel). Så forstår jeg simpelthen ikke,
hvorfor jeg skal veje mine ris efter de er tilberedt. For mig
ser det nemlig ud som om, at 100 g utilberedte ris indeholder det
angivne antal kalorier, og som sagt har jeg svært ved at se,
hvordan jeg skal kunne tilføje kalorier, når jeg koger dem.

Kan du ikke hjælpe mig til at forstå det?

Mange hilsner
Puk

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 19-03-02 17:27

Nu har jeg slået op i min mappe fra Ubberup Højskole, og der anbefalder
deres diatist at man spiser mellem 50 - 125 g. kogte ris til sin
aftensmad. Dvs. jeg skal have 2.128 kcal om dagen, hvor af de 532 kcal
er min aftensmad. Derfor må jeg spise den store portion ris på 125 g. og
ca. 160 kcal. Resten af det man spise skal være kød, brød og masser af
grøntsager, der ikke behøves at vejes.
Så jeg vil mene at du indtager for mange kcal i forhold til hvad din
krop har brug for.
Hvis man har været med i De Danske Vægtkonsulenter, er det også efter at
maden er tilberedt man vejer.
Så derfor efter maden er tilberedt.

Hilsen
Heidi

Puk skriver:

Fra : Puk

Dato : 19-03-02 18:26

> [...]
anbefalder
> deres diatist at man spiser mellem 50 - 125 g. kogte ris til

Anbefaler diatisten ikke at DU spiser mellem 50-125 g kogte ris
til din aftensmad?
Der er jo altså forskel på DIG og MAN.

> [...]
125 g. og
> ca. 160 kcal. Resten af det man spise skal være kød, brød og

Lige præcis. DU skal have dette antal kcal om dagen. Det
betyder jo altså ikke, at JEG skal gøre tingene på samme måde
vel?
Her kan vi iøvrigt også se, at dine 125 g kogte ris kun
indeholder 160 kcal mens mine ukogte ris altså ganske rigtig
indeholder det som står på pakken og næppe får tilført flere
kalorier af at blive kogt. De kommer til at veje mere, men de
får jo altså ikke flere kalorier tilført vel?

> Så jeg vil mene at du indtager for mange kcal i forhold til
hvad din
> krop har brug for.

Det var ikke så lidt af en påstand. Du aner ikke, hvad jeg
vejer. Du aner ikke hvor høj jeg er. Du aner ikke hvad mit
vægtmål er. Du aner ikke, hvad mit aktivitetsniveau er og du
aner sørme heller ikke, hvad jeg ellers indtager af føde i løbet
af en dag.
Er du stadig sikker på, at du vil stå ved den udtalelse?

Det eneste du kan drage af konklusioner ud fra det du har fortalt
er, at jeg får flere af mine kalorier fra ris end du gør og flere
end din diætist anbefaler DIG at få.

> Hvis man har været med i De Danske Vægtkonsulenter, er det også
efter at
> maden er tilberedt man vejer.
> Så derfor efter maden er tilberedt.

Jeg har ikke været med i De Danske Vægtkonsulenter og kunne
heller ikke drømme om det.
Men jeg kan stadig ikke se, at det skulle betyde noget om jeg
vejer min mad før eller efter den er tilberedt.
De 100 g rå ris jeg spiser (og jeg spiser dem jo først efter jeg
har tilberedt dem) indeholder 340-367,4 kcal. Når jeg koger dem
kommer de til at veje mere, men deres kalorie indhold er stadig
fuldstændig det samme. Altså kan jeg sagtens veje min ris før
jeg tilbereder dem og stadig have styr på, hvor mange kalorier
jeg indtager.

Men nu vil jeg da gerne høre din teori om, hvordan jeg som du jo
siger kan være i stand til at indtage flere kalorier end min krop
har brug for og til dato have tabt 10 kg. Det troede jeg nemlig
slet ikke kunne lade sig gøre.

Mange hilsner
Puk

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 19-03-02 19:07

Hvis du spiser 100 - 125 g rå ris, vil jeg stadigvæk mener at du spiser
for meget, og du kan ikke spise efter tallenken modellen, med mindre du
er vegetar.
Jeg står gerne ved mine udtalelser, og det er rigtigt jeg ikke kender
dig og ikke kender dine mål. Det er flot hvis du har tabt 10 kg, og det
kan godt lade sig gøre selvom man indtager for mange kcal. Det har jeg
også gjort, men efter jeg er begyndt at følge en plan er mit vægttab pr.
uge fordobbelet. Jeg ved ikke om det også ville ske for dig, men som
sagt man kan godt tabe sig selv om man indtager for mange kcal.
Så jeg mener at du burde spise færre ris og flere grøntsager.

Puk skriver:

Fra : Puk

Dato : 19-03-02 20:10

> [...]
du spiser
> for meget, og du kan ikke spise efter tallenken modellen, med

Nej jeg spiser ikke efter tallerken modellen. Jeg spiser faktisk
ikke efter nogen modeller. Personligt mener jeg nemlig, at det
drejer sig om at spise som det passer godt til mig. Diverse
modeller og planer tager meget lidt højde for individualisme og
hvad den enkelte kan lide at spise og trives godt med. Derfor
holder jeg mig fra modeller og planer.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan du kan mene at du baseret på
mit ris indtag alene kan vurdere, at jeg får for mange kalorier i
løbet af dagen. Hvordan faen bærer du dig ad med det, når du
intet ved om resten af, hvad jeg spiser?

> [...]
kg, og det
> kan godt lade sig gøre selvom man indtager for mange kcal.

Nej det kan det altså ikke. Man kan ikke tabe sig, hvis man
indtager flere kalorier end man forbrænder og det er jo faktisk
det du siger, når du mener, at jeg indtager flere kalorier end
min krop har brug for.

Jeg har faktisk regnet på det kalorieforbrug jeg bør have og det
jeg rent faktisk har. Jeg indtager lige i underkanten af hvad
jeg bør men det passer mig faktisk fint, for så er der nemlig
plads til eventuel 'pludselig sult' uden at have dårlig
samvittighed (det sker nu næsten aldrig) eller til at jeg spiser
lidt ekstra lækkert i weekenderne. Jeg føler mig ikke sulten og
er fuld af energi, så jeg tror det ligger meget rigtigt for lige
præcis mig.

> Det har jeg
> også gjort, men efter jeg er begyndt at følge en plan er mit
vægttab pr.
> uge fordobbelet.

Jeg har ikke noget behov for at fordoble mit vægttab pr uge. Jeg
taber mig som regel lige under et kilo om ugen og det mener jeg
er et sundt og godt tempo at komme af med kiloene på. Desuden er
jeg stor fan af mæthed og mine ris er en af de ting som er med
til at gøre at jeg føler mig mæt.

> Så jeg mener at du burde spise færre ris og flere grøntsager.

Men du har bare absolut intet at basere din mening på, for du
aner ikke hvad jeg spiser ud over ris. Derfor giver jeg faktisk
ikke så meget for den mening. Den er jo ikke baseret på fakta.

Mange hilsner
Puk

Fra : Klaus Jensen

Dato : 19-03-02 22:20

> [...]
> er vegetar.
> Jeg står gerne ved mine udtalelser, og det er rigtigt jeg ikke kender

Aha... Jeg har en daglig beregnet forbrænding på ca. 17500kjoule - og så må
jeg ikke spise 125g rå ris til aftensmad (1500-1800 kjoule)?

Og at man kan være i kalorieoveskud og tabe sig samtidig... Det vil vist
kræve amputation eller indtagelse af voldsomme mængder helium.

- Klaus

Fra : Kim Grandjean

Dato : 19-03-02 20:56

> [...]

> menes der som skrevet står at de 4 poser hver især vejer 125 g i
> tør tilstand men at antallet af kalorier er angviet for 100 g ris

Nope. Du har fuldstændig ret. Hver pose indeholder 125 gram tørre ris, som
indeholder ialt 459 Kcal. Når du koger dem får du sikkert (mit gæt) ca. 300
gram kogte ris, som indeholder præcis lige så mange kalorier. Efter din hund
har fået 60 gram(25 gram ris i tørvægt), så er der 240 gram kogte ris
tilbage, som indeholder præcis de samme 367 Kcal. som de 100 gram (tørvægt)
ris du tidligere har skrevet at du spiser.

> Det virker fuldstændig ulogisk på mig.

Det er det også. Den eneste måde at regne energiindholdet ud er at bruge
tørvægten af risene og gange med energiindholdet pr. 100 gram. Alt andet
ville fordre at man gætter på hvor stor en del af de kogte ris der er vand.
Det samme gælder i øvrigt for pasta, mens det nok giver mening at veje
grøntsager og kartofler efter kogning, da de ikke i større grad suger vand.

Venligst
Kim

PS. I relation til den anden tråd om proteinindtag, vil jeg godt gøre mig
til talsmand for at indtage mere protein i løbet af dagen. Fx. 1/4 liter
skummetmælk sammen med et stykke frugt omkring middag, tror jeg ville være
en rigtig god ide, idet kroppen ikke kan lagre protein fra måltid til måltid
på samme måde som kulhydrater og fedt. Dette kan kun ske i form af muskler,
som så bliver nedbrudt, hvis man er i proteinunderskud.

Fra : Puk

Dato : 19-03-02 22:16

"Kim Grandjean" <coolion@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbage, som indeholder præcis de samme 367 Kcal. som de 100
gram (tørvægt)
> ris du tidligere har skrevet at du spiser.

Puha det var rart at høre fra en som godt kan se min pointe. *S*.

> [...]
at veje
> grøntsager og kartofler efter kogning, da de ikke i større grad

Det med grøntsager og kartofler kan jeg nu også sagtens forstå.
Men som sagt er det ikke en striks ting for mig det her med at
veje maden. Det er noget jeg bruger som en generel rettesnor og
for lige at sikre mig, at jeg ikke ryger helt ved siden af.

> [...]
af muskler,
> som så bliver nedbrudt, hvis man er i proteinunderskud.

Du mener ikke, at jeg får nok via min youghurt om morgenen,
bollerne med protein i løbet af dagen og så kød/fisk/fjerkræ om
aftenen?
Iøvrigt skulle soyabønner jo være excellente til at få protein
fra, men er der nogen der ved, hvordan man kan få dem ind i sin
kost?

Mange hilsner
Puk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 20-03-02 09:59

> Puha det var rart at høre fra en som godt kan se min pointe.
*S*.

Hvilket iøvrigt er det vi har sagt hele tiden...

> Iøvrigt skulle soyabønner jo være excellente til at få protein
> fra, men er der nogen der ved, hvordan man kan få dem ind i sin
> kost?

Tofu?

Andre bønnetyper er også glimrende kilder til protein... også dem
på dåse.

Mikkel

Fra : Puk

Dato : 20-03-02 16:15

> "Puk" <powder@worldonline.dk> wrote in message

> Tofu?

Øhhh ja *G*. Jeg aner ikke, hvad man kan lave med den slags.
Men nu har jeg så prøvet at undersøge lidt mere af det her
omkring proteiner, og jeg kan godt se, at jeg nok får for lidt.
Men disse proteiner kan jo også fås gennem kød og mælk (så længe
jeg holder mig til det fedtfattige går det jo nok).

Ifølge www.vom.dk så bør man få 10-15% af sit daglige
energiforbrug fra proteiner. Det forstår jeg således, at hvis
jeg får 2000 kcal så skal 10-15% af de kalorier komme fra
proteiner. Er det korrekt?

De giver iøvrigt også en tommelfingerregel som går på at man bør
få 0,8 g protein for hvert kg kropsvægt hver eneste dag. Hvad
siger i til det? Lyder det som en god tommelfingerregel?
Hvis i mener den er brugbar, så bliver jeg lidt i tvivl om
hvorvidt det er 0,8g protein for hvert kg kropsvægt af den vægt
man ønsker at opnå eller den som man har nu. Kalorierne har jeg
jo læst mig til at jeg bør indtage efter hvilken vægt jeg ønsker
at opnå, så jeg altså alene ved min kost er i kalorie underskud
indtil jeg når den ønskede vægt. Men er det også sådan, når vi
så snakker om proteiner? Umiddelbart lyder det jo som en dårlig
idé, når muskler nedbrydes ved mangel på protein/aminosyrer (som
Kim vist kaldte dem).

> Andre bønnetyper er også glimrende kilder til protein... også
dem
> på dåse.

Men ikke grønne bønner vel? Jeg er nemlig ikke specielt vild med
bønner (ok jeg har også mest fået det i Texas som baked beans og
det var dælme ikke nogen fed oplevelse). Desuden kender jeg ikke
rigtig noget til at tilberede bønner, og så er det det går lidt i
koks for mig. For jeg er ikke vild med at pusse i køkkenet, så
det skal helst være nemt for mig at smide et måltid sammen
(dovenskaben længe leve *G*).

Mange hilsner
Puk

Fra : Kim Grandjean

Dato : 20-03-02 11:05

> [...]

> veje maden. Det er noget jeg bruger som en generel rettesnor og
> for lige at sikre mig, at jeg ikke ryger helt ved siden af.

Enig. Netop derfor er kogepose risene en udmærket ide. Jeg ved fx. præcis
hvor meget energi der er i en skål havregryn med mælk, da skålen altid er
samme størrelse, og bliver fyldt lige meget. Hvis man har den slags
generelle retningslinier behøver man ikke blive en af de typer som sidder
med lommeregneren, og alligevel giver op efter en uge.

> Du mener ikke, at jeg får nok via min youghurt om morgenen,
> bollerne med protein i løbet af dagen og så kød/fisk/fjerkræ om
> aftenen?
Nok er jo altid et vurderingsspørgsmål. Youghurt om morgenen og kød om
aftenen er klart godt. Jeg er mere sketisk overfor den protein som er i
bollerne. For det første er der ikke meget, og protein i hvedemel er
generelt rigtig dårligt sammensat, og indeholder ikke alle de aminosyrer vi
har brug for.

Mit argument vil være, at når din krop i løbet af dagen skal bruge
aminosyrer, og disse ikke er kommet ind via mad, så er den nødt til at
frigøre dem ved at nedbryde muskelvæv. Jo mindre muskevæv du har, jo mindre
forbrænder du, og jo sværere er det at tabe sig. Min egen tommelfingerregel
er at få protein ind hver 3-4 time, men jeg ved godt at jeg er lidt ekstrem.
Jeg tror dog du vil ehave gavn af blot lidt ekstra protein omkring klokken
13-14. Det kan være lidt mælk, eller noget hytteost, hvis man er til den
slags.

> Iøvrigt skulle soyabønner jo være excellente til at få protein
> fra, men er der nogen der ved, hvordan man kan få dem ind i sin
> kost?
Jeg vil støtte Mikkels forslag om Tofu, selvom det ikke er den billigste
spise. Ellers må du igang med at lave bønneretter til nedfrysning.

Venligst
Kim

Fra : Puk

Dato : 20-03-02 16:20

> [...]

som sidder
> med lommeregneren, og alligevel giver op efter en uge.

Det er lige præcis det, som jeg gerne vil undgå. Men jeg vil
gerne gøre en indsats i eksempelvis en uges tid og få lavet mig
en slags skema som jeg kan bruge til at slå op i indtil jeg kan
det på rygradden. Bare jeg kan undgå det der med at sidde og
regne over maden.

> [...]
hvedemel er
> generelt rigtig dårligt sammensat, og indeholder ikke alle de

Oki, men jeg har så også fundet ud af, at jeg ikke får helt nok.
Nu anbefales de 10-15% af energien at komme fra proteiner, men
hvis man skal tabe sig er der så en fordel i måske endda at få
mere?
Jeg styrketræner slet ikke (det kommer måske senere) men jeg
cykler 2*30 minutter hver dag på motionscyklen, så jeg får da
motion men man kan vel næppe kalde det muskeltræning.

> [...]
omkring klokken
> 13-14. Det kan være lidt mælk, eller noget hytteost, hvis man

Ok det ender nok med at blive mælk, for ost er jeg absolut ikke
nogen fan af heller ikke som hytteost.

> Jeg vil støtte Mikkels forslag om Tofu, selvom det ikke er den
billigste
> spise. Ellers må du igang med at lave bønneretter til
nedfrysning.

Har du ligefrem forslag til, hvad en god bønneret kunne være?

Mange hilsner
Puk

Fra : Kim Grandjean

Dato : 20-03-02 18:30

> [...]

> Nu anbefales de 10-15% af energien at komme fra proteiner, men
> hvis man skal tabe sig er der så en fordel i måske endda at få
Generelt er protein godt når man skal tabe sig. Både fordi det sparer
muskelnedbrydningen når man er i kalorieunderskud, men sogså fordi kroppen
brugere mere energi på at nedbryde protein end kulhydrat og fedt. Det
betyder reelt at kroppen får mindre energi ind ved at spise 500 Kj protein
end ved at spise 500 Kj fedt.

Men husk selvfølgelig den generelle regel om at man ikke skal gå ekstremt
nogen af vejene. De berømte low-carb diæter (fedt og protein, men ingen
kulhydrater) er næppe vejen frem til varigt vægttab.

> Jeg styrketræner slet ikke (det kommer måske senere) men jeg
> cykler 2*30 minutter hver dag på motionscyklen, så jeg får da
> motion men man kan vel næppe kalde det muskeltræning.

Alt som træner musklerne er jo muskeltræning
Men det er måske ikke styrketræning. Jeg tror det er den helt rigtige vej at
dele motionen op i to afdelinger.

> Ok det ender nok med at blive mælk, for ost er jeg absolut ikke
> nogen fan af heller ikke som hytteost.
Mælk er også godt. Og så er det til at få fat i de fleste steder

> Har du ligefrem forslag til, hvad en god bønneret kunne være?

Det kan jeg love dig, at jeg ikke har
Uanset jeg godt er klar over at bønner er en rigtig sund spise med masser af
protein og fibre, så er det slet ikke min type mad. Faktisk kan jeg ikke
engang huske sidste gang jeg spiste bønner, så det er nok ikke for nylig.

Venligst
Kim

Fra : Puk

Dato : 20-03-02 19:15

"Kim Grandjean" <coolion@mailme.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> [...]
men ingen
> kulhydrater) er næppe vejen frem til varigt vægttab.

Det kunne jeg heller ikke drømme om. Desuden er jeg alt for glad
for ris (jeg får faktisk abstinenser hvis der går 3 dage uden jeg
får ris *G*). Men min tanke var bare, at hvis jeg indtager det
antal kalorier som passer til den vægt, jeg gerne vil ned på men
samtidig indtager proteiner i de mængder som min krop skal bruge
med den vægt, jeg har nu, så vil jeg jo få mere end 10-15% af mit
daglige kalorie indtag men ikke voldsomt meget mere. Tilsvarende
ville jeg jo så skære ned på kulhydraterne så jeg stadig holder
kalorie antallet.

> Alt som træner musklerne er jo muskeltræning
> Men det er måske ikke styrketræning. Jeg tror det er den helt
rigtige vej at
> dele motionen op i to afdelinger.

Det var en simpel nødvendighed efter mine knæ meget tydeligt
gjorde opmærksom på, at 50 minutter på motionscyklen i træk ikke
var noget hit. Så jeg delte det op og tilføjede 10 minutter så
det blev til en hel time om dagen.

Styrketræning overvejer jeg som et supplement, når jeg er kommet
ned på mit første store mål (det vil sige bliver normalvægtig i
henhold til det BMI tal jeg så vil have). Her vil jeg så kigge
på mig selv og se om jeg synes der skal ryge lidt mere og så er
det måske en idé at tilføje styrketræningen. Også for at stramme
lidt op.

> Mælk er også godt. Og så er det til at få fat i de fleste
steder

Jep og jeg kan lide mælk, hvilket for mig er en ret vigtig
faktor.

> [...]
jeg ikke
> engang huske sidste gang jeg spiste bønner, så det er nok ikke

Ok, jeg er glad nok for grønne bønner, men ellers er bønner ikke
noget hit hos mig.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 21-03-02 10:25

> Styrketræning overvejer jeg som et supplement, når jeg er
kommet
> ned på mit første store mål (det vil sige bliver normalvægtig i
> henhold til det BMI tal jeg så vil have).

Jeg vil anbefale dig at inddrage styrketræning fra starten af et
vægtreduktionsforløb. Det vil øge din muskelmasse og der er
desuden en forhøjet fedtoxidation i timerne efter en
vægttræningsseance. Ligeledes vil den øgede muskelmasse gøre de
daglige gøremål lettere.

Mikkel

Fra : Puk

Dato : 22-03-02 07:27

> [...]
> desuden en forhøjet fedtoxidation i timerne efter en
> vægttræningsseance. Ligeledes vil den øgede muskelmasse gøre de

Jeg er klar over, at det idelle ville være at styrketræne fra
starten, hvis man kigger på det fysiske alene.
Men når jeg kigger på mig selv som person, så er jeg ret
overbevist om, at det ikke er ideelt.
Jeg kan ganske enkelt ikke gabe over det hele på een gang. Med
det mener jeg, at det tager en del omtanke og energi fra min side
blot at indføre grundlæggende sundere kostvaner og at få lidt
motion inkluderet i min dagligdag. For mig er alt det her en
stor omlægning af den måde jeg lever på og for ikke at give op
næsten på forhånd er jeg nødt til at tage tingene i etaper.

Jeg startede med nogle småting så som at få cola, smør ('rent
fedt' generelt), chips, slik og kager ud af min dagligdag. Så
gik jeg videre til at få flere grønsager og mere frugt og
begyndte at motionere en halv time om dagen på motionscyklen
(fordi det var den nemmeste måde for mig at få motion ind i mit
liv på). Langsomt men sikkert får jeg så skruet lidt op for
motionen og forbedret spisevanerne yderligere. Jeg er klar over,
at jeg dermed ikke gør det fysisk optimale lige fra starten. Men
jeg kan overskue det jeg gør og jeg når at få tingene ind på
rygraden lidt efter lidt, så jeg ikke skal tænke så meget over
samtlige ting på een gang. I starten var det svært ikke at tage
lidt cola og slik med hjem men nu tænker jeg slet ikke over det,
når jeg går forbi de hylder i supermarkedet. Det giver mig så
mere overskud til at kigge nøjere på næringsindhold i andre
madvarer osv i den dur.

Det er altså for ikke at overvælde mig selv, at jeg ikke indfører
det hele på een gang. Styrketræning har aldrig været mig. Jeg
har altid syntes at det var kedeligt, at jeg var helt forkert til
det osv osv. Bare ideen om et fitnesscenter fik mig til at
krumme tæer. Men lige så stille begynder jeg at få mere mod på
det og tænke mere positivt på om jeg måske alligevel godt kunne
tænke mig det. I virkligheden tror jeg det handler om alle de
ting, jeg troede jeg ikke kunne fordi det at jeg var/er for fed
gjorde at jeg følte mig forkert i de sammenhænge. Efterhånden
som jeg oplever, at jeg faktisk godt kan tabe mig, motionere og
spise fornuftigt uden at falde i konstant og føle mig som om jeg
har rygrad som en regnorm, bliver jeg også mere hooked på at
kaste mig ud i andre ting, som jeg hidtil har troet bare ikke var
mig.

Så jeg er helt enig med dig i din fysiske betragtning. Men
personligt tror jeg så, at det er utrolig vigtigt, at jeg får en
masse success oplevelser med denne her livsstilsomlægning, og det
gør jeg bedst ved ikke at lægge mere på mine egne skuldre af
gangen end jeg reelt kan løfte. Så derfor får styrketræning lov
til at vente lidt.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 20-03-02 09:56

> [...]
> angivne antal kalorier, og som sagt har jeg svært ved at se,
> hvordan jeg skal kunne tilføje kalorier, når jeg koger dem.

Det gør du heller ikke, men når du koger 100 gram ris i vand, så
vejer de meget mere end 100 gram efter kogningen, da de optager
ca. 2 gange deres vægt i vand. Dvs. at hvis du spiser 100 gram
kogte ris, så svarer det til ca. 35 gram ukogte ris, og der er
kun ca. 1/3 af den energi, der er i 100 gram ukogte ris.

Mikkel

Fra : Lene Nielsen

Dato : 18-03-02 21:39

Puk <powder@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8vnl8.6903$FT.245033@news010.worldonline.dk...
> [...]
> skulle blive til flere kalorier blot fordi man tilfører vand.
> Vand er jo ikke just denne verdens mest kalorieholdige spise.

Men hvis nogen er meget striks med at måle gram mad af, så risikerer de
måske at få færre kalorier end de har brug for. Hvis de gør det ofte, så
bliver de måske underernærede. Dette sker heldigvis ikke for mig, for jeg
er ikke diciplineret nok til at måle hele tiden, men nogle er det jo.

Hilsen Lene

Fra : Puk

Dato : 19-03-02 16:30

> [...]
risikerer de
> måske at få færre kalorier end de har brug for. Hvis de gør det

Ja jeg har så også lidt svært ved at forestille mig, at jeg
skulle blive underernæret.
Jeg vejer min mad (sådan da) for at være sikker på, at jeg ikke
spiser for meget. For at sikre mig, at jeg ikke får snydt mig
selv. Mine øjne kan næsten altid spise mere end min krop har
brug for, så hvis jeg bare skal prøve at se mig frem til hvad der
er rigtigt, så vil jeg ofte spise for meget.

Men når jeg går ud eller har gæster bliver min mad ikke vejet.
Jeg vejer heller ikke min mad, når den er tilberedt, for jeg er
ikke ude på at holde et milimeter regnskab med mig selv. Men jeg
vejer mit kød, når jeg fryser det ned, så jeg kan fryse det i
passende portioner. Fryser jeg det ned i store portioner, så
bliver det jo også tøet op sådan og så ville det være langt
sværere for mig at holde mig til at spise den mindre mængde.
Desuden ville det jo betyde, at jeg skulle spise det samme mange
dage i træk, og jeg elsker at få noget forskelligt at spise
diverse dage. Ris, pasta, kartofler og grønsager vejer jeg
faktisk for ikke at få for lidt. Især grønsagerne er jeg bange
for, at jeg måske ville snyde med, hvis jeg ikke holdt mig selv
lidt ørerne, og igen det bliver vejet inden tilberedning for blot
at give mig et fingerpeg om, om jeg er i den rigtige boldpark.

For mig handler det ikke om disciplin men mere om, at hvis jeg
ikke gjorde det, så ville jeg sikkert sidde efter aftensmaden og
tænke på om jeg nu fik spist mere end jeg burde (min
mæthedsfornemmelse har i mange år været en by i Rusland.). Når
jeg vejer min mad, så ved jeg, at jeg har spist det jeg skal og
så kan jeg glemme alt om mad til næste måltid.

Mange hilsner
Puk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-03-02 21:04

> Hej Sabine

hej igen lisbeth

> Tak for rådene! Men for det første jeg kan ikke lide smør, bruger det
> aldrig...

smadder godt det er et skridt på vejen...

> [...]
sovs
> fra knor. Jeg tager altid kun 50 gram margarine når jeg laver det.

drop smørret helt... evt brug en meljævner til at ryste sovsen ud i mælken i
og kog den så op... det er 50g mindre fedt for hver gang du gør det
så jeg et andet sted at du spurgte til ketchup?? det er nemlig smadder godt
at bruge som alternativ... mange gange anbefaler de det feks til børn der
skal tabe sig og gerne vil have noget at dyppe i

Jeg
> spiser ikke slik og kager, blev forbudt for længe siden. Jeg spiser kun
> kager når vi har gæster og det er minimalt hvad jeg tager.

smadder godt prøv næste gang at i har gæster at smide nogle frugter på
bordet også

> Jeg drikker juice æble og appelsin og skummetmælk. Desuden drikker jeg
meget
> te. Drikker ca en kande om dagen.

juice er synderen her.... der er faktisk mange tomme kalorier i.... det
ville være langt bedre om du drak sukkerfri saftevand i stedet....
søder du din te??

> Her er en ca oversigt over hvad jeg spiser på en dag:
> Morgenmad kl 7.30: 1 kinaskål med cheesyyoughurt og müsli.

drop müslien... eller vælg en "let" variant... lav evt din egen??

> Formiddagsmad kl 11.15: En gourmetbolle (260 kcal) med lerverpostej eller
> makrelsalat.

hvorfor boller?? hvorfor ikke ganske almindeligt rugbrød??
og leverpostejen.... av av av*G* husk at købe den lette variant... dt kan
vist fås med 3% fedt eller sådan....
skift det evt ud med tre gulerødder og et æble... det er godt med fibre og
fedtfattigt samt holder din forbrænding i vejret...

> Middagsmad kl 15.00: En gourmetbolle (260 kcal) med lerverpostej eller
> makrelsalat. Frugt.

se ovenfor...

> Aftensmad kl 18.00: Alt muligt. Det er forskelligt hvad det er. Men det er
> for langt at remse op. Jeg prøver at købe fedtfattig men det er ikke altid
> det lykkes.

der er jo flere muligheder til at holde maden fedtfattig...
selv bruger vi utrolig meget farsmad herhjemme.. af økonomiske årsager....
jeg tørsteger ALTID..... få gange bruger jeg fedtstof, feks til panering....
frikadeller kan nemt gøres fedtfattige ved at lave dem i ovnen.... man kan
helde overflødig fedtstof fra....
min egen hemmelighed til at få smag frem i mad er boullion terninger*g* ofte
kan bare en halv terning i sovsen gøre underværker.....
og så bager jeg sjældent sovs op.... bruger næsten altid maizena mel til at
jævne sovsen med.....

> Senere på aftenen: Frugt.

hvis du kan så drop dette eller spis den som dessert..... når du når hen
under aften indstiller din krop forbrændingen og det gør også at det ligger
og lagrer sig.....

> [...]
> på og det tror jeg ikke findes på bånd.
> Jeg har desuden også kun 1 måned tilbage til læseferien. Så det går nok

ja ok*G* det var også bare et forslag*G*
en anden mulighed*G* find en bog med nogle gode balle/lårøvelser.... de kan
mange gange laves på gulvet..... evt mens du læser*G*

> Når jeg gør rent skruer jeg som regel også op for musikken, jeg danser dog
> ikke så meget men synger mere (stakkels naboer*gg*)

begynd og vrik lidt med røven imens*G*

> Jeg ved godt at det sikkert lyder som om jeg snakker dig efter munden, men
> jeg gør virkelig de ting.

jamen jeg tror skam på dig

> [...]
> og det har virkelig hjulpet på ham og når vi flytter kan vi så gå sammen.
> Spørg ikke hvorfor vi ikke går sammen nu!

anytime... du siger bare til... for mit vedkommende er du også velkommen til
at skrive privat

Fra : Puk

Dato : 15-03-02 16:35

"Lisbeth Pedersen" <hh57@mail.strueres.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lisbeth

> Jo det er sikkert undskyldninger. Men jeg kan virkelig ikke gå
> motionscenter her hvor jeg bor. Det skal vente.

Man behøver slet ikke sætte sin fod i et motionscenter for at
tabe sig.
Du siger godt nok, at du ikke har råd til en motionscykel, fordi
du lever af SU.
Jeg kan godt forstå, at dit budget er stramt på SU men Letigen
koster så vidt jeg ved også en lille formue.
En motionscykel kan du med jævne mellemrum få i Føtex til lige
omkring 1000 kr (jeg har selv købt min der, da jeg var på SU) og
den slags penge vil du sikkert også ende med at bruge på Letigen,
hvis du ender med at få dem og jeg gætter rigtigt på de danske
priser. Forskellen er bare at motionscyklen er god for dig og at
den ikke bliver ved med at koste penge (pillerne skal du jo altså
købe igen og igen). En anden fordel ved en motionscykel er, at
den ikke koster dig noget, hvis du i en periode ikke får brugt
den. Jeg kender mange incl mig selv, der har meldt sig ind i et
motionscenter og bundet sig for en eller anden periode, som så
har mistet gejsten kort tid efter og alligevel er endt med at gå
og betale til det.

> [...]
også bare
> undskyldninger som eksamen, lektier, husholdning osv jeg

Jeg er ked af at sige det, men JA det er faktisk undskyldninger.
Ikke fordi du er en doven skid, men fordi jeg kan genkende dine
undskyldninger fra mig selv. Vi er faktisk rigtig mange
mennesker, der har en travl hverdag og selvom vi ikke alle går
til eksamen og har lektier, så har vi jobs, børn, husholdning
ligesom dig og meget andet. Det handler til syvende og sidst om,
at du ganske enkelt ikke prioriterer det at tabe dig højt nok.
Jeg er stensikker på, at du mægtig gerne vil tabe dig, men du
føler sikkert ligesom alle os andre, at det er uoverskueligt, at
det går langsomt, at du vil se nogle resultater lige nu (og helst
igår egentlig *G*), at det er hårdt osv osv. Men det er jo altså
netop sådan vi alle har haft det.

Selv nu hvor jeg er godt igang og det går rigtig godt har jeg da
dage, hvor jeg har lyst til at sige til heleved med det hele og
piske i byen med vennerne og drikke en masse øl og få en pizza og
sikkert også en hapsdog på vej hjem eller måske et smut forbi
McDonalds. Eller dage hvor jeg har lyst til at spise mere kød
end jeg burde, lave popcorn og drikke cola mens jeg ser en film i
flimmeren. Men jeg gør det altså ikke. For *jeg* er nemlig en
doven skid. Jeg *gider* simpelthen ikke alle de ekstra timer på
motionscyklen eller ude at løbe i skoven som det vil koste mig,
hvis jeg hælder en pizza, en burger, et par liter cola osv ned.
Jeg er også skide utålmodig og vil helst se resultater snart, så
selvom jeg ikke gider, så rejser jeg mig lige om lidt og hopper
på min motionscykel og får de sidste 30 minutter idag (jeg cykler
hver morgen og hver aften). Bagefter kan jeg så slappe af med
god samvittighed og jeg VED at jeg kan se resultater næste gang
jeg hopper på vægten.

Dine undskyldninger ER bare undskyldninger. Men det er også ok,
for hvis man ikke er klar til at gøre indsatsen så kan man også
lige så godt spare sig selv for nederlaget.
Så vent til du reelt er klar til at gøre den indsats det kræver.
Det vil du helt sikkert få mere ud af.

Mange hilsner
Puk

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 15-03-02 17:25

> [...]
> lige så godt spare sig selv for nederlaget.
> Så vent til du reelt er klar til at gøre den indsats det kræver.

Okay nu hvor jeg ved hvad letigen koster vil jeg bestemt ikke købe det.
Ingen tvivl. Selv om jeg gerne ville bruge 1000 kr på en motionscykel må jeg
vente. Der er ikke råd ligemeget om det er 500 eller 1000 kroner. Desuden
har vi ikke plads (48 m²) så jeg må vel hellere ud og løbe!
Men jeg siger tak for rådene og vil ikke skrive igen for om en uges tid da
jeg skal på skiferie!!!!!! Så spørger i sikkert hvorfor jeg har råd tl det
og ikke en motionscykel. Mine forældre betaler!! Fordelen ved seje
forældre...*ggg*

Jeg ved godt at andre mennesker sikkert har mere at lave end jeg har, men ja
jeg synes det er uoverskueligt, faktisk alt det du siger om at man vil se
resultater i går kan jeg godt genkende fra mig selv!*GG*
VH LKP

Fra : Puk

Dato : 16-03-02 11:27

"Lisbeth Pedersen" <hh57@mail.strueres.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lisbeth

> [...]
kroner. Desuden
> har vi ikke plads (48 m²) så jeg må vel hellere ud og løbe!

Løb er også alle tiders form for motion. Et par gode løbesko er
et must. De kan godt være lidt pebrede i prisen, men de er alle
pengene værd. Jeg vil selv tilføje løb 2-3 gange om ugen til mit
motionsskema, så jeg har været ude og kigge lidt på løbesko. Pt
kan jeg på tilbud få et par gode sko til at løbe i skov med (jeg
har et dårligt knæ og skrøbelige skinnebensknogler, så jeg må
ifølge lægen aldrig løbe på asfalt) til omkring 700 kr. De er
sat 500 kr ned vist nok fordi det er sidste års model uden en
fancy gul stribe på *G*. Det kan jeg leve med.

> [...]
råd tl det
> og ikke en motionscykel. Mine forældre betaler!! Fordelen ved

Tillykke med det. Nu vil jeg ikke opfordre dig til at lænse dine
forældre, men hvis du virkelig gerne vil løbe (og skal have nogle
gode løbesko) eller cykle på motionscykel, så kan det jo være, at
de vil låne dig pengene og lade dig betale det af med x kr om
måneden.

> [...]
man vil se
> resultater i går kan jeg godt genkende fra mig selv!*GG*

Det er vigtigt, at man kan overskue alle de ting, som skal til
for at tabe sig. Personligt har jeg i hvert fald måttet
konstatere, at hvis det bliver for komplekst, så holder jeg alt
for hurtigt op. Det er også derfor min kost er så simpel som den
er. Hvis jeg skal stå og lave flotte fedtfattige retter hver
dag, så gør jeg det måske i en uge, men så holder jeg op igen,
fordi jeg ikke orker at bruge al den tid, der skal bruges på det.

Mange hilsner
Puk

Fra : Klaus Jensen

Dato : 15-03-02 21:37

> [...]
> undskyldninger som eksamen, lektier, husholdning osv jeg bruger.
> Men det må så vente til sommer og så må jeg nøjes med kelpasan+

Hey hey! Puk har egnetlig skrevet det meget godt, det med hvorfor
undskyldningerne er det - nemlig undskyuldninger. Og sådan er det. :)

Det var ikke min mening at anklage dig for noget, men jeg gider ikke snakke
dig efter munden. :)

En skiferie er iøvrigt også dynger af motion - og så er det kanonsjovt! Hvad
med at benytte det som afsæt for noget mere motion? Du kommer jo hjem glad
og toptrimmet - og hvorfor så ikke bare bygge videre på det?

Jeg ved godt jeg er irriterende. :)

- Klaus

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 15-03-02 23:04

Klaus Jensen <i@remain.anonymous.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c925b75$0$92515$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> med at benytte det som afsæt for noget mere motion? Du kommer jo hjem glad
> og toptrimmet - og hvorfor så ikke bare bygge videre på det?

Hej
Jeg har sørme aldrig sagt at Puk ikke skrev det godt. Jeg synes bestemt
heller ikke at du har anklaget mig for noget....måske er det bare mig der er
fatsvag og lost*gg* men en update please.
VH LKP

Fra : Puk

Dato : 14-03-02 18:03

"Christian Vandsø" <christian@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
alt
> fedt[1], salt og sukker. Alt. Vend tilbage når du har gjort det

Hvorfor egentlig salt? Jeg er klar over at salt binder vand til
kroppen, men personligt har jeg ikke noget problem med at veje
1-2kg mere, hvis det bare er vand. Det er *fedtet* på kroppen
jeg gerne vil af med.
Men er der noget andet som gør, at salt bør droppes helt og
aldeles?

Mange hilsner
Puk

Fra : Kursist på Skive Han~

Dato : 14-03-02 09:19

hej lisbeth
Det lyder som om du har et stort problem. Du må for alt i verden ikke tage
afføringspiller eller brækmiddel for at tabe dig. -Så bliver du altså syg.
Din krop vænnes f.eks til afføringsmiddel og du kan få kroniske
maveproblemer.
Du bliver nødt til at se på din kost og dine motionsvaner og starte der!
Jeg ved ikke om du har kontakt til din læge, men går man med de tanker du
gør -har man brug for hjælp.
Synes du det er svært selv at komme igang med vægttab kan du kontakte en
diætist i lokalområdet eller kontakte "de danske vægtkonsulenter" som så
laver kostvejledning til dig og kontrolvejer dig hen af vejen.
Håber dette sætter andre tanker igang hos dig.
Tina
Lisbeth Pedersen <hh57@mail.strueres.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a6o7me$kb0$1@sunsite.dk...

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 16-03-02 17:10

Hej Lisbeth.

Nu har jeg siddet og læste alle indlæg der er kommet, og jeg må indrømme at der
er ting jeg ikke er enig i. Jeg synes der er nogen der gør det meget besværeligt
og bøvlet at tabe sig.
For det første kosten er vigtig, men man kan sagtens leve næsten normalt også
selvom de forlovede hader grøntsager. Jeg laver hovedsagligt grøntsager til mig
selv (selv om manden spiser en lille smule af dem). Derudover er min
aftensmåltid ganske almindelig mad lavet på en fedtfattig måde (og jeg spiser
sovs lavet fedtfattigt). Jeg spiser ikke specielt mange grøntsager og frugt i
løbet af dagen. Til frokost spiser jeg alm. rugbrød med lav fedtprocent og kcal,
men med fedtfattigt pålæg af den ene eller anden slags.
Derefter må man finde tid til den ene eller anden form for motion. Hvad med at
købe en motionsvideo, det kan du få til omk. 100 kr for et bånd og du skal ikke
bruge meget plads til det. Prøv f.eks. Charlotte Bircow's Sund og Slank
Jeg taber mig mellem ½ - 1 kg om ugen ved at leve på denne måde. Så glem alt om
piller ( det er hellere ikke alle læge der vil udskrive dem)

Med venlig hilsen
Heidi F. Bojsen