Spørgsmål omkring name server time-out
Fra : Jakob Bak

Dato : 13-03-02 19:42

Hej , vi overvejer hvordan vi kan få en 99,99% oppetid på vores website og
har fået foreslået at have to separete hosts (m. dedikerede servere og IP)
hvor der så står en dns-server sammen med hver server. Ideen er så at sætte
vores domænes primary dns til system et og secondary til system 2.
Alt traffik skulle så gå til system 1 og i tilfældet af at dette failer
(inkl. dns server) så vil dns server 2 + system 2 overtage trafikken.
For at dette virker skal dns records time-out sættes til f.eks. 5 minutter
og ikke de 24 timer der er ret normal cache tid for dns-servere.

Jeg har så et par spørgsmål:
1) Respekterer alle dns-servere der cacher vores dns information en
lav-timeout eller kan de finde på trods alt at cache dns oplysninger længere
end vores time-out.
2) Kan vi risikere at System 2 modtager (nævneværdigt) traffik selvom system
1 er oppe.
3) hvor meget load/requests kan en normal dns server på 1Ghz kunne klare per
sekund?

enhver kostruktiv kommentarer er yderst velkommen,

mvh
Jakob Bak

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 13-03-02 19:55

Hej "Jakob Bak" <Jakob@Bak.com>

> [...]
>hvor der så står en dns-server sammen med hver server. Ideen er så at sætte
>vores domænes primary dns til system et og secondary til system 2.

Det er efter min mening en dårlig strategi at ændre på det
"omverdenen" skal forholde sig til.

Jeg ville benytte logiske adresser og bygge fejltolerans op bag den
statiske snitflade til resten af verden.

>3) hvor meget load/requests kan en normal dns server på 1Ghz kunne klare per
>sekund?

Det afhænger af hvor mange adresser den skal håndtere, om den blot er
autoritativ eller rekursiv o.a. Men mit gæt vil være "Rigtig mange".
Vi håndterer rekursiv DNS og caching på et mellemstort netværk på to
maskiner med et par hundrede MHz og en kvart G RAM. Uden problemer og
uden at svede, selvom de har andre opgaver.

Opfølgning til news:dk.edb.sysadmin, da dit spørgsmål ikke har så
meget med hardware at gøre.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 14-03-02 13:28

On Wed, 13 Mar 2002 19:42:27 +0100, Jakob Bak wrote:

> 3) hvor meget load/requests kan en normal dns server på 1Ghz kunne klare per
> sekund?

Med det rette OS og BIND kan en sådan maskine være rekursiv ns for en
middelsvær ISP.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."