forældre-ret
Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 13-03-02 19:18

Hej gruppe

Håber i lige kan afgøre en lille diskussion vi har haft.

Den går på forældreretten til fælles børn ved en skildsmisse. Er det rigtigt
at domstolen vil give fx manden forældreretten til børnene hvis skildsmissen
skyldes at konen har været ham utro i ægteskabet ? Min tanke var at det
lyder som noget vrøvl at det kun er udfra barnets tarv at de bliver
placeret, men det er jo ikke sikkert at loven er formet sådan . Ovenstående
er taget udfra betragtningen at forældrene udover anses begge for at være
egenede til at passe børnene og yde dem et fornuftigt hjem.

Evt nogen der har et sted hvor man kan læse mere om dette emne?

Pft

Flemming Lynggaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-03-02 20:24

Scripsit "Flemming Lynggaard" <news@edbmongol.dk>

> Den går på forældreretten til fælles børn ved en skildsmisse. Er det
> rigtigt at domstolen vil give fx manden forældreretten til børnene
> hvis skildsmissen skyldes at konen har været ham utro i ægteskabet ?

De relevante paragraffer er i Lov om Forældremyndighed og Samvær
<http://www.retsinfo.dk/delfin/html/A1995/0038730.htm>:

§7. Ved separation eller skilsmisse skal der tages stilling til
forældremyndigheden, medmindre der tidligere er truffet aftale
eller afgørelse herom.
Stk. 2. Forældrene kan aftale, at de fortsat skal have fælles
forældremyndighed. Aftalen er kun gyldig, når den er anmeldt til
statsamtet. Er separations- eller skilsmissesagen indbragt for
retten, kan anmeldelse ske hertil.
Stk. 3. Skal den fælles forældremyndighed ophøre, gælder § 9.

§9. Skal den fælles forældremyndighed ophøre, kan forældrene med
statsamtets godkendelse aftale, hvem af dem der skal have
forældremyndigheden alene. Aftalen godkendes, medmindre den
strider mod, hvad der er bedst for barnet. Er en sag om
forældremyndighed indbragt for retten, kan aftalen godkendes af
retten.
Stk. 2. Er forældrene uenige, eller nægtes godkendelse af deres
aftale, afgør retten under særligt hensyn til, hvad der er bedst
for barnet, hvem af forældrene der skal have forældremyndigheden
alene.

Der synes ikke at være hjemmel til at tage hensyn til om den ene
forælder har opført sig grimt over for den anden i et forhold der
ikke angår barnet.

--
Henning Makholm "*Jeg* tænker *strax* på kirkemødet i
Konstantinopel i 381 e.Chr. om det arianske kætteri..."

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 13-03-02 20:45

Henning Makholm wrote:

> [...]

> Der synes ikke at være hjemmel til at tage hensyn til om den ene
> forælder har opført sig grimt over for den anden i et forhold der

Ok tak Henning !

Mvh

Flemming Lynggaard