3D kort og CPU?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-03-02 17:11

Har CPUen nogen betydning for hvor stort et grafikkort, man kan sætte
i en PC?

Jeg har en Pentium II 333 MHz, som for 3 1/2 år siden blev født med
et voodoo2 grafikkort, men nu kunne jeg godt tænke mig noget større.

Kan jeg installere et geeforce2 eller geeforce3 kort i maskinen,
uden problemer, eller bliver jeg nødt til at opgradere min CPU først?
Jeg går ud fra, at det godt kan lade sig gøre at installere og bruge
i hvert fald et geeforce2 kort, mit spørgsmål går mere på, om den
langsomme CPU medfører et alvorligt dyk i hastigheden i spil som
Deus Ex, Homeworld og (når det kommer) Neverwinter Nights, når der
køres i hi-res (1280x1024 eller 1600x1200).

--
Peter Knutsen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 13-03-02 17:30

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i

> Har CPUen nogen betydning for hvor stort et grafikkort, man kan sætte
> i en PC?

Nej, egentlig ikke - spørgsmålet er snarere om din computer har den
fornødne sokkeltype til grafikkortet. For moderne grafikkort betyder det,
at din PC skal være udstyret med en AGP port.

> [...]
>
> Kan jeg installere et geeforce2 eller geeforce3 kort i maskinen,
> uden problemer, eller bliver jeg nødt til at opgradere min CPU først?

Ja, men...

> [...]
> Deus Ex, Homeworld og (når det kommer) Neverwinter Nights, når der
> køres i hi-res (1280x1024 eller 1600x1200).

.... problemet er, som du selv er inde på, at processoren nu vil være
flaskehalsen på systemet. Jeg købte engang et Geforce2 kort og satte i en
Pentium 2 350 Mhz ("overclocket" til 360 Mhz), og skiftede det ud med et
forældet TNT1 kort. Resultatet var skuffende, og jeg mærkede ingen
markant fremgang i ydelse, ganske enkelt fordi processoren ikke kunne
følge med. Derfor er det nok tvivlsomt, hvor meget du vil få ud af at
opgradere dit grafikkort - andet end, at du selvfølgelig får
hardwarebaseret Direct3D understøttelse, hvilket har stor betydning på de
nye spil.

mvh
Peter

Fra : Villy Jensen

Dato : 13-03-02 17:57

> [...]
>
> Jeg har en Pentium II 333 MHz, som for 3 1/2 år siden blev født med
> et voodoo2 grafikkort, men nu kunne jeg godt tænke mig noget større.

Det skal nok funke, men du får ikke meget 'bang for the buck'
på din P II 333.

Jeg prøvede på en P II 450, men der skete først rigtigt
noget (SYNLIGT!), da jeg skiftede til AMD 1000.

Lad vær'.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 13-03-02 18:43

Peter Knutsen wrote:

> [...]
>
> Kan jeg installere et geeforce2 eller geeforce3 kort i maskinen,
> uden problemer, eller bliver jeg nødt til at opgradere min CPU først?

Det kan du godt hvis du har en AGP port, men du vil nok ikke få højere
framerate og i Deus Ex måske endda en lavere framerate da enginen som
driver spillet er meget optimeret til Voodoo. Du vil dog nok kunne holde
frameraten i højere opløsninger for CPU'en betyder meget lidt for
hvilken opløsning man kan køre, det bestemmes næsten udelukkende at
ram-hastigheden på grafikkortet og så den evt. optimering af tegning som
kortet foretager. Tilsvarende betyder CPU'en lidt for FSAA.

> [...]
> Deus Ex, Homeworld og (når det kommer) Neverwinter Nights, når der
> køres i hi-res (1280x1024 eller 1600x1200).

Hvis du sammenligner med en test lavet med fx. 1 Ghz CPU så vil du opleve

meget lavere hastighed, medmindre spillet er meget enkelt og næsten intet

kræver af CPU'en.

Hvad har du for et motherboard, det kunne tænkes det at du kan anvende
helt op til en 1100 Mhz Celeron uden at skifte andet end CPU'en og måske
din ram.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-03-02 20:40

"iddqd@worldonline.dk" wrote:

> Det kan du godt hvis du har en AGP port, men du vil nok ikke få højere

Jeg har AGP.

> framerate og i Deus Ex måske endda en lavere framerate da enginen som
> driver spillet er meget optimeret til Voodoo. Du vil dog nok kunne holde

Framerate er sådan set også fin nok i Deus Ex, men jeg er træt
af at køre i 800x600 opløsning, jeg kunne godt tænke mig at
køre i 1280x1024, især nu hvor jeg har skiftet til en 19"
monitor. Eller hvis muligt en endnu højere opløsning (monitoren
kan klare 1600x1200 i 75 MHz).

> frameraten i højere opløsninger for CPU'en betyder meget lidt for
> hvilken opløsning man kan køre, det bestemmes næsten udelukkende at
> ram-hastigheden på grafikkortet og så den evt. optimering af tegning som

Ja, det forekommer mig logisk, da fysiksimulationen og AI-simulationen
jo er uafhængig af grafikkens opløsning.

> [...]
>
> meget lavere hastighed, medmindre spillet er meget enkelt og næsten intet

Deus Ex kører fint med min nuværende CPU og 3D kort, i 800x600, de
eneste steder hvor grafikken hakker er der hvor UNATCO-soldaterne
slås mod terroristerne, altså på level 2. Ellers glider det fint
i 99% af spiltiden.

> Hvad har du for et motherboard, det kunne tænkes det at du kan anvende
> helt op til en 1100 Mhz Celeron uden at skifte andet end CPU'en og måske
> din ram.

Jeg har et Asus motherboard med BX440 chipsæt, dengang jeg købte det
var den største CPU på markedet 400 MHz, og jeg valgte så den lidt
billigere 333 MHz. Kan du ud fra disse oplysninger konkludere hvad
"socket/slot" det er der sidder på mit bundkort?

Jeg har 128 MB SDRAM, min CPU har en FSB båndbredde på 66 MHz, men
jeg tror rammen kan køre 100 MHz. Hele computeren blev købt i
sommeren 1998 og var "state-of-the-art" dengang.

Kan jeg skifte til en Celeron, en lille P3 eller en AMD CPU? Hvad
for nogle CPUer passer i den socket/slot jeg har?

Hvad med strømforsyning? Min nuværende strømforsyning er vistnok
kun på 200 watt, jeg mener at have hørt, at grafikkort spiser
meget strøm. Desuden at AMD CPUer bruger mere strøm end dem fra
Intel.

> Mvh
>
> Bruno

Tak for hjælpen til dig og de andre, i øvrigt! Nyhedsgrupper er
en dejlig opfindelse.

--
Peter Knutsen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-03-02 15:09

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> eneste steder hvor grafikken hakker er der hvor UNATCO-soldaterne
> slås mod terroristerne, altså på level 2. Ellers glider det fint

Kanon spil i øvrigt, på min PC hakker det lidt når jeg kigger på en terminal
der viser en del overvågningskamaraer hvor der er bevægelse. Fx. laboratorierne
i Hong Kong.

> [...]
> billigere 333 MHz. Kan du ud fra disse oplysninger konkludere hvad
> "socket/slot" det er der sidder på mit bundkort?

Jeg vil tro du har en Slot-1, men man kan købe en såkaldt slocket (slot1 til
FCPGA 370) konverter. Min PC startede men en Celeron 300A (Slot1) som jeg
overclockede til 504 Mhz og nu sidder der en 566 Mhz Celeron som kører 850 Mhz.
Motherboardet er et ABIT BH6 med BX chipsæt.

> [...]
>
> Kan jeg skifte til en Celeron, en lille P3 eller en AMD CPU? Hvad
> for nogle CPUer passer i den socket/slot jeg har?

Jeg vil næste garantere du kan køre med P3 chips som har 100 Mhz FSB (850 Mhz
er vist den hurtigste) og med alle Celerons undtagen de allernyeste(1100 Mhz
er vist den hurtigste du kan bruge), du skal blot bruge en Slot1 til FCPGA370
konverter. AMD er udelukket da det kræver andet chipsæt og sokler m.m. Hvis din
ram kan køre 100 Mhz kan du også forsat bruge den.

> [...]
> kun på 200 watt, jeg mener at have hørt, at grafikkort spiser
> meget strøm. Desuden at AMD CPUer bruger mere strøm end dem fra

200 watt er ikke meget, men hvis ikke du har en masse diske/drev så går det
nok.

> Tak for hjælpen til dig og de andre, i øvrigt! Nyhedsgrupper er
> en dejlig opfindelse.

Det var så lidt.

Mvh

Bruno

Fra : anonymm

Dato : 14-03-02 19:29

> [...]
> Deus Ex, Homeworld og (når det kommer) Neverwinter Nights, når der
> køres i hi-res (1280x1024 eller 1600x1200).

Et GeForce 3 kort koster 1500-2000 kr.

Til den pris kan du få (ca. priser):
ECS motherboard ......................... 600,-
Codegen kabinet m. 300W PSU .... 350,-
Duron 950 Mhz ............................. 510,-
Standard CPU køler ....................... 100,-
________
1550,-

Du kan evt. skifte kabinettet ud med kun en PSU og beholde dit kabinet.
Motherboardet er ekstremt billigt, rimelig hurtigt, og udmærket. Du kan også
give lidt mere, evt. vente lidt, og købe en XP cpu (Så kan du dog ikke køre
fuld hastighed hvis du har pc100 RAM). En almindelig Thunderbird 1,1 Ghz
koster under 900,-

Det ville jeg helt klart gøre inden jeg begyndte at fylde dyre grafikkort i
en forældet Pentium 2. Rammen skal mindst være 100 Mhz.