Lejebolig og opsigelse/Lejekontrakt
Fra : RacingBabe

Dato : 13-03-02 16:21

Hej!

Vi er flyttet ind i en flot taglejlighed i den opgang vi har boet i i 3 år.

1.)
I lejekontrakten står der at lejemålet er tidsbestemt til 2 år af gangen.
Kan vi blive "smidt ud" efter de to år, eller skal der være en grund til det
at vi skal flytte? (Vi kommer fint ud af det med udlejeren).

2.)
Da vi fik og underskrev lejekontrakten var der ellers ingen problemer i
kontrakten. 2 måneder efter vi er flyttet ind modtager vi en ny lejekontrakt
med vores underskrifter, udlejers underskrift og så en ikke særlig god
tilføjelse...

Der var nu tilføjet, at vores tagterasse, som selvfølgelig er en stor grund
til vi tog lejligheden, vil blive lukket af, og at der ikke kan gøres
indvendninger og at det ikke vil påvirke huslejen. Den nye kontrakt var en
ren fotokopi, dvs. alle underskrifter samt det tilføjede (Håndskrift) var
kopieret. Vi har IKKE skrevet under på dette og har den første kontrakt med
originale underskrifter uden denne tilføjelse. Jeg vil helt klart mene
huslejen skal sættes ned hvis dette bliver gennemført. Vi betaler trods alt
8.500,00 pr. måned excl. forbrug.

Vi har ikke kommenteret det, da vi selvfølgelig frygter kontraken IKKE
bliver forlænget så.

Hvordan står vi?

/ Jeanne

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-03-02 17:16

On Wed, 13 Mar 2002 16:20:57 +0100, "RacingBabe" <jeanne@fjorback.dk>
wrote:

>I lejekontrakten står der at lejemålet er tidsbestemt til 2 år af gangen.
>Kan vi blive "smidt ud" efter de to år, eller skal der være en grund til det
>at vi skal flytte? (Vi kommer fint ud af det med udlejeren).

Tidsbegrænsede lejemål ophører uden opsigelse og uden nærmere
begrundelse på udløbsdagen. Når lejemålet ophører skal I derfor flytte
fra lejligheden (hvis der ikke kan indgås en ny aftale).

>Vi har ikke kommenteret det, da vi selvfølgelig frygter kontraken IKKE
>bliver forlænget så.

Der kan teknisk set aldrig blive tale om forlængelse. Enten kan I
indgå en ny tidsbegrænset aftale eller I kan - måske - indgå en
normal, tidsubegrænset aftale.

I øvrigt ser jeg ikke helt problemet. Hvis I mener det er for dyrt nu,
vil I vel ikke blive boende? Omvendt tør I ikke gøre indsigelse, af
frygt for ikke at blive boende (til den for høje leje)?

Mon ikke I skal beslutte jer for, hvad I egentlig vil, inden I gør
noget.

>Hvordan står vi?

Hvis I ikke engang "tør" kontakte udlejeren direkte er der intet at
gøre.

For enhver anden mulighed end personlig, fredsommelig henvendelse er
da langt mere "skræmmende" (f.eks. at antage advokat i sagen).
--
Jakob Paikin

Fra : RacingBabe

Dato : 14-03-02 09:31

> Tidsbegrænsede lejemål ophører uden opsigelse og uden nærmere
> begrundelse på udløbsdagen. Når lejemålet ophører skal I derfor flytte
> fra lejligheden (hvis der ikke kan indgås en ny aftale).
----
Fint nok...

> Der kan teknisk set aldrig blive tale om forlængelse. Enten kan I
> indgå en ny tidsbegrænset aftale eller I kan - måske - indgå en
> normal, tidsubegrænset aftale.
-----------
Okay skulle måske ikke have brugt ordet forlængelse, men indgåelse af ny
aftale (For mig det samme i dette tilfælde)

> I øvrigt ser jeg ikke helt problemet. Hvis I mener det er for dyrt nu,
> vil I vel ikke blive boende? Omvendt tør I ikke gøre indsigelse, af
> frygt for ikke at blive boende (til den for høje leje)?
-------
Jeg synes ikke huslejen er for høj nu, men hvis vores tagterrasse bliver
lukket af, vil jeg helt sikkert mene der skal et nedslag i huslejen.

Egenligt ser jeg ikke, at det bliver noget problem at få en ny aftale efter
2 år, men hvis vi nævner den måde der er fusket med kontrakten, ja så kan de
jo bare finde nogle andre.

Du svarede ikke på det med tilføjelse i kontrakten EFTER vi havde skrevet
under. Det er måske bare almindelig kotyme????

/ Jeanne

Fra : Bjarne Schmidt

Dato : 14-03-02 11:57

> [...]
>
> Du svarede ikke på det med tilføjelse i kontrakten EFTER vi havde skrevet
> under. Det er måske bare almindelig kotyme????

Det er korrekt, hvad Jakob Paikin skriver at efter 2 år, så er kontrakten
udløbet og i har ingen garanti for at den kan fortsætte.
Med hensyn til at lave tilføjelser efter at kontrakten er underskrevet, den
går ikke. Hvad begge parter har skrevet under på, er det der gælder. Og det
er bestemt ikke almindelig kotyme, hos seriøse udlejere at ændre kontrakten.
Jeg kan forstå at i er meget glade for en teresse der er med i lejemålet. Og
hvis den er nævnt i den kontrakt i har skrevet under på så har i lov til at
benytte den, eller skal der ske en lejenedsættelse.
Hilsen Bjarne

Fra : CLAUS PLOUGMANN

Dato : 15-03-02 21:16

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse

> Tidsbegrænsede lejemål ophører uden opsigelse og uden nærmere
> begrundelse på udløbsdagen. Når lejemålet ophører skal I derfor flytte
> fra lejligheden (hvis der ikke kan indgås en ny aftale).

Lige et sidespring. Hvis nu lejer bliver boende udover 2 år, fx 3 år, og
udlejer ikke gør indsigelse, overgår lejemålet så ikke til alm
tidsubegrænset leje? Altså hvis ikke udlejer reagerer efter 2 år,
kan "han" ikke senere gøre krav gældende.
MVH CP

Fra : jacob nielsen

Dato : 15-03-02 22:22

"CLAUS PLOUGMANN" <ewarp@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> tidsubegrænset leje? Altså hvis ikke udlejer reagerer efter 2 år,
> kan "han" ikke senere gøre krav gældende.

Se nedenstående stk. 2

Mvh.
Jacob
§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved
den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved
opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller
den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.

Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1
måned efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret
lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.

Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må
anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.

Fra : jacob nielsen

Dato : 15-03-02 22:25

"jacob nielsen" <jacobnielsen@altavista.com> wrote in message
> Se nedenstående stk. 2
Og det er selvfølgelig lejeloven jeg citerer fra. Sådan går det når man
tænker hurtigere end man skriver

Mvh.
Jacob