Forvandlingsstraf
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-03-02 15:15

Jeg har lige læst en artikel i Politiken

I denne artikel angives det, at en person har fået en toldbøde på 25
millioner og forvandligsstraffen er 60 dages fængsel. Jeg undrer mig
lidt over dette da bøder i størrelsesordenen nogen få tusinde kroner
vel svarer til en 3-4 dages fængsel.

Er der helt faste regler for sådanne forvandlingsstraffe eller er det
noget, der vurderes konkret i de enkelte tilfælde?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-03-02 16:21

On Wed, 13 Mar 2002 14:14:51 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>Er der helt faste regler for sådanne forvandlingsstraffe eller er det
>noget, der vurderes konkret i de enkelte tilfælde?

Straffelovens § 54 sætter et maksimum på 60 dage (i særlige tilfælde
dog 9 måneder).

Straffelovens § 55 indeholder en "omregningstabel" for bøder indtil
kr. 10.000. Ved højere bøder fastsættes forvandlingsstraffen af
retten.

--
Jakob Paikin

Fra : Gevaldi

Dato : 13-03-02 16:49

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse

> Straffelovens § 54 sætter et maksimum på 60 dage (i særlige tilfælde
> dog 9 måneder).

Forvandlingsstraffen for tillægsbøden på 25
millioner er 60 dages fængsel og det mener
retten ikke er et særligt tilfælde?

Her i Horsens fik en sklerose patient en bøde
på kr. 300 for at ryge hash og der var forvand -
lingsstraffen 2 dage.

Så hvordan definerer man særlige tilfælde?

/Gevaldi

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-03-02 17:12

On Wed, 13 Mar 2002 16:49:17 +0100, "Gevaldi"
<georg_valdiREMOVENOSPAM@hotmail.com> wrote:

>Forvandlingsstraffen for tillægsbøden på 25
>millioner er 60 dages fængsel og det mener
>retten ikke er et særligt tilfælde?

Man bør i den forbindelse huske på, at bøder i sager om f.eks.
momsunddragelse (normalt/ofte) sættes til samme beløb som der er
unddraget.

Med andre ord er en bøde på 25 mio. ikke udtryk for samme
"grovhedsgrad" som det ville være i andre sager.

>Her i Horsens fik en sklerose patient en bøde
>på kr. 300 for at ryge hash og der var forvand -
>lingsstraffen 2 dage.

Som nævnt indeholder straffeloven faste omregninger for bøder op til
10.000 kr. For 300 kr. er forvandlingsstraffen lovmæssigt fastsat til
2 dage.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-03-02 17:07

> [...]

> Straffelovens § 55 indeholder en "omregningstabel" for bøder indtil
> kr. 10.000. Ved højere bøder fastsættes forvandlingsstraffen af

Mange tak for svaret.