En sammenligning af Kristne, Jødiske og Is~
Fra : Rikke Egebjerg Dietz

Dato : 13-03-02 10:58

Hej gruppe,

Jeg læser til lærer og skal i den forbindelse lave en synopsis i
Kristrendom/Livsoplyning.
Som emne har jeg valgt en sammenligning af kvinder fra de 3 religioner.

Mit spørgsmål er om nogen kender til bøger, sider på nettet eller andet der
omhandler mit emne ?

På forhånd tak for hjælpen

Rikke Dietz

Fra : Ole Madsen

Dato : 13-03-02 11:21

"Rikke Egebjerg Dietz" <rikke-d@grin.dk> wrote in message
> [...]
> Som emne har jeg valgt en sammenligning af kvinder fra de 3 religioner.
>
> Mit spørgsmål er om nogen kender til bøger, sider på nettet eller andet

Om Islam http://www.islam-info.dk en dansk side af danskere

Ole

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-03-02 16:20

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Rikke Egebjerg Dietz" <rikke-d@grin.dk> wrote in message

> der
>
> Om Islam http://www.islam-info.dk en dansk side af danskere

Æhm, Ole?

Det er altså ikke dk.politik eller dk.politik.invandring, det her...

De kan nok ikke rigtig bruge anti-Islam propaganda til noget, når de skal
skrive om kvinder i muslimsk teologi.

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-03-02 16:17

"Rikke Egebjerg Dietz" <rikke-d@grin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Som emne har jeg valgt en sammenligning af kvinder fra de 3 religioner.
>
> Mit spørgsmål er om nogen kender til bøger, sider på nettet eller andet

Uha-uha...

"Kvinder i de tre religioner..."

Det eneste, jeg lige kan gi' dig af netressourcer er yahoo-kategorien:
"Society and Culture > Religion and Spirituality > Women" som gerne sku' ha'
adressen:

http://dir.yahoo.com/Society_and_Culture/Religion_and_Spirituality/Women/

Det bliver jo nemt lidt besværligt, når det er ALLE tre religioner...

Men prøv at lede videre derfra...Måske især under kategorien "Feminist".

Desuden kan jeg, når det kommer til beslægtede begreber som "Kristen
sexualmoral", varmt anbefale bogen
"Adam, Eva og slangen" af Elaine Pagels.

Problemet er jo at I uvilkårligt vil løbe ind i det problem at især
Kristendommen har visse problemer med kvinderne, for hvis de ikke ligefrem
var Hellige Jomfruer eller nonner, ansås de vel nærmest for at være enten
"hekse" eller "skøger" - eller begge dele.

Det er Elaine Pagels inde på i sin bog.

Men i Kristendommen har vi jo alligevel Gudskelov kvinder som især
Hildegaard af Bingen (HENDE skal I ha' fat på!) og vor tids Moder Theresa,
æret være hendes minde.

I Jødedommen findes, der foruden Eva som jo er stammoder, både ophøjede
kvinder som Saraj, Abrahams hustru, mens der også er den mere kedelige type
kvinder som afgudsdyrkersken Jezabel...
Der er også Dronningen af Saba, som Salomon angiveligt skrev sin
Kærlighedens Højsang til. Men ellers kan jeg ikke lige komme i tanke om
fremtrædende kvindelige jødiske teologer og tænkere...Probleet er her at det
er en TEMMELIG mandsdomineret religion, hvor profeterne især hetzede imod
kvindelige afguder som Ishtar/Astarte...

Måske skal I grave ned i noget Talmud (HELE den historiske Talmud, eller
rettere: Begge to), hvis I vil finde fremtrædende jødiske kvindelige
tænkere...Jeg kender desværre ikke lige nogen.

I Kristendommen har man jo som sagt "Madonna/Maria Magdalene"-skizofrenien.
Det er vist temmelig uretmæssigt at sidstnævnte af mange kristne i
traditionen betragtes som identisk med kvinden i Johannesevangeliets kapitel
8, den "stenede skøge", I ved.

Visse spændende korsriddermyter vil vide at hun faktisk var Jesu Hustru (!)
og at hun, gravid med Hans Barn (!!) flygtede til Frankrig...Een ting er i
hvert fald Bibelsk sikkert: Hun var ifølge Johannesevangeliets kapitel 20
det første vidne til Genopstandelsen. Hun indtog også en mærkværdigt
fremstående placering i discipelskaren og blev nævnt (og dermed formodentlig
respekteret) på linje med Maria, Jesu Moder og mødre til nogle af
disciplene.
Angiveligt fordi hun var rig, idet hun havde arvet en pæn formue efter sin
afdøde mand.

I Islam hedder een af nøglepersonerne i kredsen omkring Muhammed vist
Fatimah og er noget så sjældent som en højt respekteret kvinde.

Håber at I kan bruge det.

Og held og lykke med opgaven!

Anders Peter Johnsen

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 13-03-02 20:09

Rikke Egebjerg Dietz <rikke-d@grin.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a6n7p4$lqg$1@sunsite.dk...
> [...]
> Som emne har jeg valgt en sammenligning af kvinder fra de 3 religioner.
>
> Mit spørgsmål er om nogen kender til bøger, sider på nettet eller andet

Jeg er stadig meget glad for Karen Armstrongs bog "Gud i Jødedom Kristendom
og Islam" mest fordi den er fantastisk GOD. Jeg tror faktisk du kan finde
meget af det du søger ved at kigge i bogen - især er den god til at give et
indtryk af at verdensreligionerne ikke er stillestående størrelser, men i
konstant forandring - og fordi den ofte vælger en kvindes synsvinkel. Hvis
du vælger at søge ud fra emnet kvinde alene, tror jeg let dit resultat vil
blive temmeligt forudsigeligt og stereotypt. Derimod vil en stor viden om
emnet gøre din opgave bred og uforudsigelig - f.eks har jeg lige læst en
roman om Pinsevækkelsens historie, og der får man et indtryk af en kirke som
på en særlig måde var kvindernes, selvom al ledelse var mandlig (Lewis
rejse - Per Olof Enquist)

God Arbejdslyst!
Marina

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 13-03-02 21:14

On Wed, 13 Mar 2002 20:08:32 +0100, "Marina Norling Jørgensen"
<marina-n@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg er stadig meget glad for Karen Armstrongs bog "Gud i Jødedom
>Kristendom og Islam" mest fordi den er fantastisk GOD. Jeg tror
>faktisk du kan finde meget af det du søger ved at kigge i bogen

Ikke for at skræmme, men Armstrongs bog forekom altså mig temmelig
tung og navnligt svær at læse punktvis i. Nu er det ikke sådan at jeg
kun kan læse opslagsværker, men hvis ikke jeg læste de enkelte (og
meget lange) kapitler i deres helhed, så var det svært at holde
tråden. At stoppe midt i et kapitel indebar for mig ved genoptagelsen
af læsningen at måtte bladre adskillige sider tilbage for at kunne
samle op.

....og så gik jeg uhjælpeligt i stå halvvejs i bogen

> [...]
>og der får man et indtryk af en kirke som på en særlig måde var
>kvindernes, selvom al ledelse var mandlig (Lewis rejse - Per

Den var jeg til gengæld også uforbeholdent glad for, men i forhold til
opgaven er den nok lidt perifer.

Lars Erik

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 14-03-02 18:29

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4jbv8u8s0ift1lhap8ocgubr5eqbc6tfpc@4ax.com...
> [...]

> samle op.
>
> ...og så gik jeg uhjælpeligt i stå halvvejs i bogen

Min opfattelse var en ganske anden - men jeg læser også temmelig hurtigt og
vist også overfladisk. I hvert fald tænkte jeg da bogen var læst; "Den må
jeg læse engang til!"

Jeg synes især den er spændende for folk som jeg, der underviser i
kristendom og derfor skal have et nogenlunde kritisk overblik, samtidig med
at man skal kunne forholde sig til spørgsmålet om hvor mormor mon er nu når
hun er død. Jeg synes bogen samlede nogle af trådene fra min egen
kristendomsundervisning fra seminariet. Jeg synes faktisk at bogen var så
god, at det er helt synd for dig som ikke klarede skærene igennem den: Om
igen Lars Erik!

Knus
Marina

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 17-03-02 20:38

Marina Norling Jørgensen <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c90dd24$0$67001$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:4jbv8u8s0ift1lhap8ocgubr5eqbc6tfpc@4ax.com...

Jeg har fundet en ny titel; Køn og Bibel
Bogen er tilegnet en københavnsk professor ....Fatum
Den er tung læsning - men måske et forsøg værd....

Marina

Fra : MartiN

Dato : 13-03-02 22:09

"Marina Norling Jørgensen" skrev

> Rikke Egebjerg Dietz skrev

Ikke fordi jeg på siddende fod har et
godt forslag mht. det efterlyste materiale.

Men hvad med lidt pedanteri?..
Jeg finder -uvist af hvilken grund- intetsteds
i min medelelsesliste det originale indslag,
hvorfor ang. af tid og sted for henvendelsen
synes mig utilgængelig.

There is no it like show it!