Skærme
Fijala 3554
Kommer der stråling fra monitoren når den ~
Fra : Michael

Dato : 13-03-02 09:50

Som bekendt kommer der stråling fra fjernsyn/monitor, når disse er
tændt, man kan der også kommer lidt stråling når de er slukket? kan man
trygt opholde sig tæt på og lige bagved en slukket monitor (computer)?

Vh. Michael

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 13-03-02 11:55

er krydspostet til edb.hardware.skærm og dk.videnskab
fut: dk.hardware.skaerm

Michael wrote:
> Som bekendt kommer der stråling fra fjernsyn/monitor,
> når disse er tændt
Fx. lys ud af skærmen.

> man kan der også kommer lidt stråling når de er slukket?
> kan man trygt opholde sig tæt på og lige bagved en slukket
> monitor (computer)?
Intet problem.

Det er dog ikke smart at tænde, så slukke skærmen, og så pille
skærmen fra hinanden, da der stadig kan være ladning i kondensatorer
og man derfor kan få et godt zap over fingrene.
(det har jeg lært den hårde måde..)

Hvis der er problemer med elektronik så er det nok hvis de
bliver varme og plastik komponenterne, chassi og printplader
begynder med at udsendte interessante kemiske stoffer. Men hvis
det var noget stort problem ville vi sikkert være nødt til at
have gasmaske på for at bruge en computer eller se på et TV
eller høre radio. Det er vist forbudt at bruge visse brændhæmmere
til printplader, der var særligt slemme i den henseende.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
Hvilke softwarepatenter har du krænket idag?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-03-02 20:09

Michael <bse30625@vip.cybercity.dk> skrev i en

> Som bekendt kommer der stråling fra fjernsyn/monitor, når disse er
> tændt, man kan der også kommer lidt stråling når de er slukket? kan man
> trygt opholde sig tæt på og lige bagved en slukket monitor (computer)?

Du kan trygt opholde dig bag en monitor - både når den er tændt og
slukket. Der kommer en ganske lille smule radiostråling fra højfrekvens-
kredsløbene - det er bl.a. den som licenskontrollen kan opfange med en
passende antenne. Denne radiostråling er harmløs og svarer stort set til den
man får fra luften via satellitter, radio- og TV-kommunikation, elektriske
apparater m.v.

Den megen snak om stråling fra skærme har intet på sig. Der er
snarere tale om magnetfelter og ikke stråling.
Den største risiko for disse felter er at de kan påvirke indeklimaet
en smule - ionisering af luftmolekyler, statisk elektricitet o.lign.

Per A. Hansen

Fra : Villy Kruse

Dato : 15-03-02 10:19

On Thu, 14 Mar 2002 20:08:59 +0100,
Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Den største risiko for disse felter er at de kan påvirke indeklimaet
>en smule - ionisering af luftmolekyler, statisk elektricitet o.lign.

Og dog. Når elektronerne rammer indersiden a skærmen dannes er en meget
svag røntgenstråling, udover den normal fotonstråling (også kaldet lys).

Villy

Fra : Sven Nielsen

Dato : 15-03-02 15:05

On 15 Mar 2002 09:19:01 GMT, vek@pharmnl.ohout.pharmapartners.nl
(Villy Kruse) wrote:

>Og dog. Når elektronerne rammer indersiden a skærmen dannes er en meget
>svag røntgenstråling, udover den normal fotonstråling (også kaldet lys).

Når elektroner rammer noget (et faststof) så dannes der røntgen. Om
strålingen er "hård" eller "blød" afgøres af elektronernes energi, som
igen er bestemt af spændingsforskellen på elektronrøret.

Røntgenstrålingen fra et katodestrålerør (CRT) ville absolut ikke være
harmløs, hvis det ikke var fordi man puttede bly i glasset for at
absorbere strålingen. Af den grund er der masser af bly i billedrør.
F.eks. indeholder et almindeligt 29" billedrør (f.eks. fra Sony)
næsten 4 kg bly. Blyindholdet i glas til billedrør udgør generelt
omkring 10% af massen.

Når du nu nævner at (synligt) lys består af fotoner, så må jeg nævne,
at det gør røntgen da også. Den eneste forskel er at bølgelængden af
røntgen er meget kortere (1/100.000 - 1/1000) end bølgelængden af
synligt lys.

Med venlig hilsen Sven.

When I gave a lecture in Japan,
I was asked not to mention the possible recollapse of the Universe,
because it might affect the stock market.
(Stephen Hawking)