Kritik af statistikker
Fra : Rolf Skovløkke

Dato : 13-03-02 00:35

Hej

DMC har netop udsendt kommentarer til den nye rapport om 45-knallerter,
hvori motorcykler er omtalt på en måde, som ikke burde være værdigt for en
forskningsinstitution. Vel vidende at tal fra sådanne rapporter bliver
anvendt af landets politikere finder vi det nødvendigt at reagere på den
tendentiøse præsentation af uheldstal for de motoriserede to-hjulede og
herunder motorcykler i særdeleshed.

Af det udsendte fra DMC til pressen hedder det bl.a.:

"Ukritisk uheldsvurdering af motorcyklister

Danmarks Transportforskning udsendte i sidste uge en ny rapport om
uheldsrisiko for 45- knallerter i sammenligning med andre to-hjulede
motorkøretøjer.
Danske Motorcyklisters Råd, DMC er meget uenig i de dele af konklusionen,
som omhandler risiko ved motorcykelkørsel rapporten, idet der i det
offentliggjorte er set bort fra den statistiske usikkerhed i forbindelse med
beregning af egenrisikoen.

Af rapporten fremgår det, at usikkerheden er på 44-53% ved beregningen af
egenrisiko for motorcykler, og med denne usikkerhed synes det uforsvarligt
at konkludere en eksakt faktor for uheldsrisiko i forhold til bilkørsel,
sådan som det fremgår af pressemeddelelsen.
Den usikkerhed i talmaterialet afspejles ikke i en kritisk vurdering af
tallene når de i rapporten sammenlignes med andre motoriserede to-hjulede
køretøjer."

Hele kritikken finder du på www.dmc-org.dk under aktuelle sager.
- og vil du også kunne se bragt i nogle af de Bergske Blade en af de
nærmeste dage.

mvh
Rolf Skovløkke
Formand for DMC

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-03-02 01:13

Rolf Skovløkke skrev:

> [...]
> hvori motorcykler er omtalt på en måde, som ikke burde være værdigt for en

Godt! Det er nu rart med folk som jer i dmc, der gider at bruge kræfter på
at tage sig af alle de ting, som bliver forsøgt trukket ned over hovedet på
os motorcyklister! Derfor betaler jeg mit kontingent med glæde

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 13-03-02 17:49

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
> [...]
hovedet på
> os motorcyklister! Derfor betaler jeg mit kontingent med glæde

Hva' mæ' så også at knalde dit DMC-medlems# på signaturen?

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-03-02 23:37

Armand skrev:

> Hva' mæ' så også at knalde dit DMC-medlems# på signaturen?

Det er sgu' da 40 meter langt!

Fra : [KTN]FalkenDK

Dato : 13-03-02 03:12

God _meget_ aften

Af alle de undersøgelser der laves, kan man altid lave _sin egen statestik_.
Usikkerhed og beregning af sammen er noget for de små professore, og somregl
kan de altid få resultatet ud i eget favør ( nej ikke kæden :) ). At regne
på statestikker og lign. er vist noget for kaosteoretikkere (?) og vil
aldrig kunne bruges til noget.
Desværre er de direkte facts omkring dødstal noget andet.
Hvor mange uheld er der rapporteret,hvormange måtte lade deres liv ?.
Skal man lave et regne stykke, +-44-53%.....det jo ikke et
regnestykke.....Kaosteori igen !
Desværre mister alt for mange deres live når de køre på 2-hjul (mini-stor
nr.plade).
Sjovt nok er det altid Bilisten der overlever......hvorfor mon........Er det
fordi de sidder indkapslet i 1 ton stål, hvor andre holder 100-250kg mellem
benene ?(og de 1 ton bliver smidt til højre og venster som det passer føren
af køretøjet?)

Rapporten har jeg selv hentet, og er positiv da der er mindre en mine egne
forventninger der har mistet livet ved at køre "pygmæ-jern". Kan nogen så
give et godt argument til hvorfor 45´erne er totalt stupid !. Den var jo kun
ment som transportmiddel i store byer.......!?....Hallo hvormange
_mega-city´es_ har vi i lille Danmark ?. Og hvorfor skulle denne type
knallertn indføres og hvorfor med en max. hastighed på 45 km/t ?.

Men at begynde at beregne 30km/t knallet Mod 45km/t knallert mod MC. Er det
ikke lige at presse kuverten lidt Hr.Prof.
15-16 årige drenge. mod 18+. Mod 22+. Hvem er mest udsat ?. Kræver vist ikke
megen omtanke at finde ude´af !

H,ilsen

H;P

[KTN]FalkenDK (Quake 3 Nickname)
Praise The Lord & pass the Ammo !
http://falken.vikingdk.net < Køre Periodiske >
hpaalling@hotmail.com
Peter_falken@hotmail.com <Msn Messenger & Game Voice>
Hvis livet ikke er sjovt - hvorfor griner jeg så ?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-03-02 12:50

> [...]
> ikke lige at presse kuverten lidt Hr.Prof.
> 15-16 årige drenge. mod 18+. Mod 22+. Hvem er mest udsat ?. Kræver vist

Afafik så er gennemsnitsalderen for 45kørere "ret høj", omend jeg ikke kan
huske tallet. Den typiske 45 kører er en midaldrende mand der har
"opgraderet" fra 30 knallert og bruger den som primært transportmiddel -
også hjem fra kroen (selvom det er de unge med hovedet under armen der
fylder mest i trafikbilledet)

/A

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 13-03-02 21:33

> [...]
>
> Hele kritikken finder du på www.dmc-org.dk under aktuelle sager.
> - og vil du også kunne se bragt i nogle af de Bergske Blade en af de

Jeg har endnu ikke læst rapporten, men jeg så indslaget om rapporten i går i
TV-avisen.
Og dér syntes jeg at der blev sat et stort skel mellem 45-kørere og
"rigtige" MC kørere.
Hvis jeg husker korrekt, så var speakerens kommentar: "45-køreres høje
uheldstal er væsentlig større end motorcyklisters."

Og mht. statistik, så husker jeg Winston Churchills ord: "Jeg tror kun på
statistik, hvis jeg selv har været med til at forfalske den !"

Mvh Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 (1955)
Honda CB500T (1976)

Fra : Claus Rolsted

Dato : 14-03-02 13:56

"Jorgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har endnu ikke læst rapporten, (..)

Hvis det har interesse, kan du finde Vejdirektoratets rapport på
http://www.dtf.dk/upload/documents/rap0102.pdf .

> Og dér syntes jeg at der blev sat et stort skel mellem 45-kørere og
> "rigtige" MC kørere.

Det mener jeg også, at der blev. Bare det at 1/4 af alle 45-uheld involverer
promille-kørsel siger vist det hele........

> Hvis jeg husker korrekt, så var speakerens kommentar: "45-køreres høje
> uheldstal er væsentlig større end motorcyklisters."

Desværre ikke, mester.
Statistisk set er der lige mange uheld blandt 45-kørere og mc-kørere. Dog
ikke samme type uheld.

> Og mht. statistik, så husker jeg Winston Churchills ord: "Jeg tror kun på
> statistik, hvis jeg selv har været med til at forfalske den !"

*LOL*

--

mvh. Claus Rolsted
Vespa ET2 - kommer sommer, kommer mc-kort

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 14-03-02 19:47

"Statistisk set er der lige mange uheld blandt 45-kørere og mc-kørere"

Nu har jeg ikke set rapporten. Men er det målt på antal kørte kilometer
eller bare antal køretøjer.

Forstået på den måde at hvis MC'er kører fx. dobb. så mange kilometer pr år.
Men laver det samme antal skader, så kan man vel godt snakke om at MC'er kun
er udsat for halvt så mange skader. Eller??

Nu er jeg ikke stærk i statistik, men synes selv det lyder soleklart

Men det lader sig måske ikke gøre i praksis.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 14-03-02 21:06

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Statistisk set er der lige mange uheld blandt 45-kørere og mc-kørere"
> Nu har jeg ikke set rapporten. Men er det målt på antal kørte kilometer
> eller bare antal køretøjer.

Det er målt pr. kørte kilometer i alt. Ikke pr. køretøj. Jeg henviser til s.
14 (i pdf-dokumentet, ikke i rapporten):
"Risikoen ved kørsel på 45-knallert er beregnet til den samme som ved
kør-sel på motorcykel, nemlig ca. 20 dræbte eller alvorlige skader pr. 10
mio. km. Riskoen ved kørsel på 30 km knallert er ca. 50% højere, ca. 30
dræbte eller alvorlige skader pr. 10 mio. km."

Langt de fleste af de farlige situationer for 45'erne opstår pga. for stor
hastighedsforskel mellem 45'erne og den øvrige trafik (læs: MC'ere og
madkasserne). Jeg henleder venligst opmærksomheden til pdf-dokumentets s.12
:
"Også bilisternes manglende tolerance overfor den langsommere 45-knallert
nævnes som et problem. Særreglerne for 45-knallerterne kommenteres i en
enkelt [politi-]kreds således: "Desuden forekommer dens (lovlige) hastighed
og placering i trafikken som særdeles uheldig, idet den ikke må færdes som
almindelig knallert og ikke "kan" færdes efter motorcykelreglerne - uden at
være til fare og/eller ulempe både for knallertkøreren selv og andre
trafikanter." "

Der står yderligere på s.14:
"Da risikoen ved kørsel på 45-knallert (og de andre tohjulede
motorkøretø-jer) er så høj i forhold til risikoen ved kørsel i personbil, er
det ikke hen-sigtsmæssigt ud fra en trafiksikkerhedsbetragtning at tilskynde
til yderli-gere kørsel på 45-knallert (eller på de øvrige tohjulede
motorkøretøjer)."

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-03-02 08:52

> [...]
tilskynde
> til yderli-gere kørsel på 45-knallert (eller på de øvrige tohjulede

Ligegyldigt hvad man gør vil risikoen på to hjul nok altid være større end
_i_ flerhjulede køretøjer. Så kan vi bare håbe på at der er andre argumenter
for at tilskynde til kørsel på 2-hjul der kan opveje dem...

Lidt syn at risikoen for cyklister ikke er medtaget i stat. Uden at vide kun
kunn jeg godt forestille mig at risikoen er ret høj når man gør det op i
forhold til kørte kilometre. Men det vil nok ikke være politisk korrekt
"ikke at tilskynde til yderligere kørsel på cykel"

*/A

Fra : Ove

Dato : 15-03-02 22:32

> [...]
> forhold til kørte kilometre. Men det vil nok ikke være politisk korrekt
> "ikke at tilskynde til yderligere kørsel på cykel"

Er det nu ikke lige at stramme den, med det "politisk korrekte", ud over
det rimelige ?. En stor del af dem der kører på cykel, har ikke anden
mulighed. Du vil måske kalde det et "politisk valg" at være under 16 år ?.

Ove