Metzeler rennsport og compounds
Fra : Rune Larsen

Dato : 12-03-02 23:58

Hej folkens.

Jeg ville blot høre, om nogen har et bud på levetiden på Metzeler rennsport
i de forskellige compounds, når dækket bruges til løb på en std. 250 cykel.

Det er kun RS1 og RS2 der er tilgængelige i de størrelser jeg skal bruge.

/Rune

Fra : origo@earthling.net

Dato : 13-03-02 06:12

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message
> [...]
cykel.

> Det er kun RS1 og RS2 der er tilgængelige i de størrelser jeg skal bruge.

Aner ikke hvordan levetiden er til en 250, men på R1'en har jeg sett
følgende:
SC2 har noenlunde samme levetid som Dunlop GP, hvilket på Nürburgring = 40
runder (840km). Kortere levetid enn Pilot Race, som på Ringen kunne holde
til >50 runder.

JS

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-03-02 08:40

On Wed, 13 Mar 2002 06:11:55 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

>SC2 har noenlunde samme levetid som Dunlop GP, hvilket på Nürburgring = 40
>runder (840km). Kortere levetid enn Pilot Race, som på Ringen kunne holde
>til >50 runder.

Har du et bud på en forhandler ?? Metzeler herhjemme er helt vildt for
dyrt og de sædvanlige tyske der nævnes her i gruppen lister kun
RS3,som iøvrigt slet ikke findes i 250 std. dimensioner.

-M

Fra : origo@earthling.net

Dato : 13-03-02 08:54

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
> Har du et bud på en forhandler ?? Metzeler herhjemme er helt vildt for
> dyrt og de sædvanlige tyske der nævnes her i gruppen lister kun
> RS3,som iøvrigt slet ikke findes i 250 std. dimensioner.

Jeg får mine dekk i år dirkekte fra Metzeler, så jeg har ikke brukt så meget
tid på å finne forhandler. Hva med å ta kontakt med de forhandlere du er
inne på over? Hvis de har RS3, burde de også kunne levere RS2 og RS1. Vedr.
compound, så vil jeg anbefale RS1 foran og RS2 bak, evt. RS1 bak hvis det er
kaldt ute (kaldere enn 10-15 grader i bakken).

JS

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-03-02 09:04

On Wed, 13 Mar 2002 08:53:50 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

> [...]
>tid på å finne forhandler. Hva med å ta kontakt med de forhandlere du er
>inne på over? Hvis de har RS3, burde de også kunne levere RS2 og RS1.

Jow - det bliver nok også alternativet,jeg spurgte Wilhelmsen sidst
jeg var dernede og de sagde i hvert fald at kunne levere hele
programmet (til en fornuftig pris),ved så ikke om de regnede racedæk
med.Det var mere hvis du lige kendte et godt sted.

> Vedr.
>compound, så vil jeg anbefale RS1 foran og RS2 bak, evt. RS1 bak hvis det er
>kaldt ute (kaldere enn 10-15 grader i bakken).

Der lyder fornuftigt, har jeg også hørt før,vi har også en
forespørgsel afsted til Metzeler for at høre deres vurdering af
sagen.Selvom holdbarhed ikke er så afgørende igen så har det dog
stadig en betydning - En holdbarhed sammenlignelig med D207GP vil være
helt okay,da det jo er dem de i givet fald skal afløse...

-M

Fra : SLP/JM

Dato : 13-03-02 10:50

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev
En holdbarhed sammenlignelig med D207GP vil være
> helt okay,da det jo er dem de i givet fald skal afløse...

Er Metzelers dæk bedre end D207GP, eller er det for at prøve noget andet
end sidstnævnte nu, hvor det åbenbart er blevet muligt i 250 std.?

Jeg har endnu ikke prøvet mine D207GP'er, så jeg aner ikke, hvordan de
er i forhold til alt muligt andet, og det gør det lidt svært at vide, om
jeg skal holde mig til dem indtil videre eller ej...

--
Susanne

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-03-02 11:10

On Wed, 13 Mar 2002 10:50:09 +0100, "SLP/JM" <MADCAT@c.dk> wrote:

>Er Metzelers dæk bedre end D207GP, eller er det for at prøve noget andet
>end sidstnævnte nu, hvor det åbenbart er blevet muligt i 250 std.?

Lidt af hvert vel !! De regnes som bedst p.t (i tørvejr) i det jeg har
set so far,D207GP'ernes største force er vel indstyringen som p.g.a
profilen er ultrahurtig,men de mangler måske tilsvarende noget
stabilitet og slider også en del på grænsen.Men det er jo meget svært
at svare på før det er prøvet af ...

>Jeg har endnu ikke prøvet mine D207GP'er, så jeg aner ikke, hvordan de
>er i forhold til alt muligt andet, og det gør det lidt svært at vide, om
>jeg skal holde mig til dem indtil videre eller ej...

De er såmænd også fine nok,men det er jo en ½-gammel konstruktion nu
og ikke nødvendigvis bedst til formålet og Rune og jeg er klar på at
prøve noget andet....Vi skal dog lige se om RS1/RS2 kommer med på
listen først,og de skulle sutte alvorligt i wet cond. så måske bliver
det med 2 forskellige sæt så.

-M

Fra : Michael K. S.

Dato : 14-03-02 20:06

> [...]

>runder (840km). Kortere levetid enn Pilot Race, som på Ringen kunne holde

Hmmm - idag kom så svaret fra Metzelers racing service.Vi spurgte om
holdbarhed og evt. probs med opvarmning på Aprilia RS250 og TZR250RR :

"The RS1 in the front and RS2 in the rear is for sure a good choice
for your motorcycles. As these tyres are racing tyres they will not
last too long.The rear tyres will be worn out after one raceweekend
for sure but the front should be ok for a further practice. Warming up
should be no problem. It takes a minimum longer than with heavy bikes.
To use tyre warmers is the best solution but I think it is not
neccessary. Just give them one and a half round to get temperature.
Please try pressure of 2.1 bar in the front and 1.9 bar in the rear. "

Svaret synes at antyde at holdbarheden er noget under 800 km i hvert
fald for et RS2-bagdæk,nogen kommentarer til det ? Jeg er kommet noget
i tvivl må jeg indrømme,et sæt dæk pr. raceweekend er i hvert fald i
overkanten for mig - selvom muligheden foreligger at en tysk
raceweekend indebærer nogle flere km. end en dansk (ca. 150-200 km pr.
klasse ) .D207GP'erne har i øvrigt i 150/60 en ca. holdbarhed på
Prilleren på 800 ± 200 km

-M

Fra : origo@earthling.net

Dato : 14-03-02 20:43

> Svaret synes at antyde at holdbarheden er noget under 800 km i hvert
> fald for et RS2-bagdæk,nogen kommentarer til det ?
Kommer an på hvor man kjører, og hvor hardt man kjører vil jeg tro. Du har
sett mine videoer, og på R1'en holdt bakdekket 40 runder ved rundetider på
Ringen under 8.20. Fordekket bortimot det dobbelte.

Jeg har brukt D207GP en enkelt gang på Ringen, og det hadde samme levetid.

JS

Fra : Michael K. S.

Dato : 14-03-02 21:06

On Thu, 14 Mar 2002 20:43:21 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

> [...]
>Ringen under 8.20. Fordekket bortimot det dobbelte.
>
>Jeg har brukt D207GP en enkelt gang på Ringen, og det hadde samme levetid.

Pyh - svært, men der er nok ikke meget andet at gøre end evt. at prøve
en gang og så se hvad det er i praksis på vores cykler...Hvis det
overhovedet bliver muligt altså - thanx.

-M

Fra : origo@earthling.net

Dato : 14-03-02 21:21

> Pyh - svært, men der er nok ikke meget andet at gøre end evt. at prøve
> en gang og så se hvad det er i praksis på vores cykler...Hvis det
> overhovedet bliver muligt altså - thanx.
Jeg kan forestille meg et par årsaker til Metzelers kommentar. Tildels
tenker de nok på en raceweekend sett med litt mere profesionelle øyne, og
der er tendensen at man skiter dekkene etter få varmesykluser. Tildels vil
de nok ikke komme med for optimistiske uttalelser. Gi dem en sjanse, holder
de ikke så er det jo ikke en katastrofe for en enkelt gangs skyld.

Hvor lenge holder Gp på en 250'er?

JS

Fra : Michael K. S.

Dato : 14-03-02 21:38

On Thu, 14 Mar 2002 21:20:39 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

>Jeg kan forestille meg et par årsaker til Metzelers kommentar.

Jow,jeg har også grundet lidt over svaret

>Tildels
>tenker de nok på en raceweekend sett med litt mere profesionelle øyne, og
>der er tendensen at man skiter dekkene etter få varmesykluser.

Det tænkte jeg også,men jeg skrev godt nok at det var i en std.
klasse,dog stadig en mulighed.Det med heatcycles har jeg faktisk også
tænkt lidt på,om det kunne være tilfældet faldt forleden over flg.
side,hvor det omtales lidt,der snakkes om 3-4 cycles før et rent
racedæk er "outgassed"

http://www.utahsba.com/maintenance/2001_10.htm

Jeg tvivler dog på relevansen i det for mig...,men det kunne være
derfor Metzeler svarer som de gør,men det er brugen af "for sure" der
er lidt betænkelig... ),det lyder lidt vel kategorisk.

> Tildels vil
>de nok ikke komme med for optimistiske uttalelser. Gi dem en sjanse, holder
>de ikke så er det jo ikke en katastrofe for en enkelt gangs skyld.

Akkurat også det ræsonnement jeg nåede frem til,kan uanset være sjovt
at prøve,er holdbarheden så for dårlig (økonomisk ),må man jo bare
finde alternativer,evt. Rennsport i gadeversion - det er muligt at vi
ikke for lov at bruge andet anyhoo.

>Hvor lenge holder Gp på en 250'er?

På en 250-std. 3-4 raceweekends eller ca. 2 sæt på en sæson.Fordækket
har iøvrigt en grim tendens til at rejse sig meget...

-M

Fra : Tomas Linnet

Dato : 14-03-02 21:45

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> Fordækket har iøvrigt en grim tendens til at rejse sig meget...
>
> -M

Det kommer som tidligere nævnt an på hvilken vej det kører rundt.

-T

Fra : Michael K. S.

Dato : 14-03-02 21:51

On Thu, 14 Mar 2002 21:44:30 +0100, "Tomas Linnet"
<tomasane@orangenet.dk> wrote:

>Det kommer som tidligere nævnt an på hvilken vej det kører rundt.

Tjoh - men så er der jo også nogen der siger at det gør det anyhoo,mit
kører med det som det var da jeg købte den og det er nærmest ekstremt
)

Hvad sætter du på din RS'er forøvrigt ??

-M

Fra : Tomas Linnet

Dato : 14-03-02 21:58

> [...]
> )
>
> Hvad sætter du på din RS'er forøvrigt ??

Det ved jeg ikke endnu, det kommer lidt an på hvad der byder sig. Michelin,
måske

-Tomas
TZR+RGV uden savtakker, når dækket løber baglæns.