2 grafikkort - 2 skærme: S3 Virge/GX og H~
Fra : SSn

Dato : 12-03-02 16:53

Jeg har fået foræret et PCI-grafikkort, som jeg gerne vil ha' installeret på
min PC. Der er tale om et kort, som har siddet i en nu afdød Compaq-maskine.
På en af kortets komponenter er der bl.a. følgende oplysninger: S3
VIRGE/GX On Board Q5A4BB 86C385 9738 B7956 Korea
I kortets øverste del står der: COMPAQ assembled in USA
Mit første spørgsmål: kan dette kort monteres som 2. grafikkort i min
maskine - med derefter følgende mulighed for at benytte 2 skærme ?
Mit andet spørgsmål: af en artikel i tidsskriftet "Alt om Data", nr. 6/ 2001
(s. 29) fremgår det, at det er en betingelse for anvendelse af 2 grafikkort
i samme maskine, at de begge er PCI. I en artikel i tidsskriftet "Komputer
for Alle", nr. 15/2001 (s. 74-75) fremgår det, at det udelukkende er
nødvendigt at PC'en har plads til 2 grafikkort - og at det ene derfor godt
kan være AGP. Hvad skal man tro ?

Mit system:
Windows98 SE (fuldt opdateret på Microsoft's update website).
Bundkort: Luckytech P6K7A (baseret på VIA KX133).
BIOS: AWARD Modular BIOS v6.00 PG, dateret 03/13/00 (bundkort-producenten
har ikke på noget tidspunkt haft en BIOS-opdatering).
Jeg kan i BIOS ikke se nogen mulighed for at bestemme, hvilket grafikkort,
der skal være primært/sekundært.
4xAGP-grafikkort: Hercules Prophet SE (GeForce 256), med Hercules'
21.81-drivere (NVIDIA's Detonator 23.11 virker ikke med mit AGP-kort).
IBM harddiske.
1 Plextor CD-brænder 24/10/40.
Primær skærm: Hitachi 19'' CM769ET (kører uden problemer 1600x1200 i 32
bit, med refreshrate på 85Hz).
Mulig sekundær skærm: 15'' Compaq 420 S (har ikke været brugt i lang
tid).
Processor: AMD Athlon 650 MHz.
384 MB PC-133 RAM.

Fra : Soren Pedersen

Dato : 13-03-02 09:32

"SSn" <hamselvja@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> Mit første spørgsmål: kan dette kort monteres som 2. grafikkort i min
> maskine - med derefter følgende mulighed for at benytte 2 skærme ?

Jammen sagtens da, men du skal vide at såfremt din BIOS ikke understøtter
"Default graphics adapter" (Det kan sagtens hedde noget andet i din BIOS),
vil PCI kortet blive primær adapter, da det sidder på bus 0, der bliver
initieret først. AGP adapteren vil derfor først fungere når Win er loaded.

> [...]
> for Alle", nr. 15/2001 (s. 74-75) fremgår det, at det udelukkende er
> nødvendigt at PC'en har plads til 2 grafikkort - og at det ene derfor godt

AOD ved - IGEN - ikke hvad de snakker om......Skrot det blad!

Mvh
/Søren

Fra : SSn

Dato : 14-03-02 21:27