Andet multimedie
bentjuul 3670
Adobe Illust: Hvordan skriver jeg tekst i ~
Fra : Nielsen

Dato : 12-03-02 19:09

Hjællllp.......jeg har Illustrator 8.0 DK og jeg skal skrive tekst i en
bue - hvordan gør jeg?

Alternativt vil jeg også gerne vide, hvordan man gør i Paint Shop Pro...

På forh. tak.

Nielsen

Fra : Madsen

Dato : 12-03-02 19:20

Nielsen skrev:

> Hjællllp.......jeg har Illustrator 8.0 DK og jeg skal skrive tekst
> i en bue - hvordan gør jeg?

Du bruger værktøjet Path type tool.
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/path_type.gif>

Madsen.

Fra : Nielsen

Dato : 12-03-02 21:34

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:

> Du bruger værktøjet Path type tool.

> <http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/path_type.gif>

Hmmm...når jeg gør det, så siger den:

"Du skal klikke på en kurve, der ikke er sammensat og ikke er en maske, for
at oprette tekst langs en kurve"

Øøøh....nå! Siger jeg bare....hvad betyder det og hvordan kommer jeg videre?

Nielsen.

Fra : S. Peters

Dato : 12-03-02 22:17

Tegn en cirkel eller oval med oval værktøjet, vælg det tekstværktøj der er
på vej ned ad bakke. klik med værktøjet på din Cirkel/oval (er vigtig du
klikker på selve stregen af din cirkel/oval. cirkelen mister fyld og
stregfarve og er nu "kun" en sti din tekst kan skrives på.

M.v.h
S.Peters

Fra : ymer

Dato : 13-03-02 02:24

"Nielsen" <redeagle@usa[remove].net> skrev i en meddelelse news:3c8e4413$0$37692$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> bue - hvordan gør jeg?
>
> Alternativt vil jeg også gerne vide, hvordan man gør i Paint Shop Pro...

I PSP er det meget nemt. Du tegner en bue eller cirkel som vector, vælger "tekst" klikker på buen. så kommer boksen frem og du kan
skrive teksten.
Hvis teksten skal stå under buen eller inden i cirklen er det "object selector" vælg "node edit" og "revers path"

Fra : Madsen

Dato : 13-03-02 02:41

ymer skrev:

> Hvis teksten skal stå under buen eller inden i cirklen er det
> "object selector" vælg "node edit" og "revers path"

Ja og hvis du skal gøre det samme i Illustrator så tager du ved stregen
foran teksten med den sorte pil og trækker teksten ind i cirklen.
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/tekst_ind.gif>

Ved at tage ved den streg foran teksten kan man trække teksten rundt på
buen både ud- og indvendigt.

Madsen.