hjelm?
Fra : Lasse Petersen

Dato : 12-03-02 18:42

jeg har tit undret mig over hvorfor cross hjelme er sådan en stor
fordel, til cross kørsel, konrtra fullface hjelme. Jeg har en af hver
slags hjelme selv og kan kun tænke, på at på en cross hjelm er brillerne
mindre udsat, end visiret på en fullface hjelm. Men omvendt så løber ens
øjne i vand når man køre i kolt vejr med en cross hjelm.
LP

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-03-02 19:05

"Lasse Petersen" <l@petersen.tc> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindre udsat, end visiret på en fullface hjelm. Men omvendt så løber ens
> øjne i vand når man køre i kolt vejr med en cross hjelm.

Ha, den kan jeg svare på!
Visiret på fullface hjelmen dugger til efter meget kort tid, det gør
brillerne ikke. Okay, der kan være ekstreme situationer hvor selv briller
dugger, men så er vi ude i ekstremiteterne.
Og så er der det med bladder, et visir bliver bladret til, og så er det sket
med at se noget, til brillerne kan man få afrivningsglas og roll-off så
bladder ikke generer.
Og så er der skyggen, når man kommer ind i strålen bag en anden kører, så
dukker man lige hovedet og tager det værste med skyggen, det kan man ikke
med fullface hjelme, for de har sjældent skygge.
Motocross hjelme er også mere bygget til at svede i, de har ikke så stor
berøringsflade med hovedet, og hovedet får mere luft, en fullface bliver ret
klam ret hurtigt.
Det med at dine øjne løber i vand i koldt vejr... Så passer dine briller
ualmindeligt dårligt, gør de ikke? Det problem har jeg aldrig haft, til
gengæld kan jeg fryse næsen og hagen ret meget, hvis jeg kører med høje
hastigheder i frostvejr.

Rittig