Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forstørels optik
Fra : Pico

Dato : 12-03-02 16:50

I fotoklubben i går kom vi til at tale om forstørelsesoptikers blænder.
Det viste sig at nogen havde lært at når det galt forstørelsoptiker
betød det ikke noget om man brugte fuld blænde eller blændede et par
trin ned som nogle af os havde opfattelsen af. Der var enighed om at
alm. optiker for det meste tegnede skarpere/bedre når de var blændet
noget ned, men ved forstørelsesoptiker var der forskellige meninger.

Er der nogen der ved noget konkret om det ?

Pico

Fra : Kristian Amby

Dato : 12-03-02 19:00

Engang lavede jeg altid mine prøvestrimler på fuld blændeåbning for at
spare tid, og da var der ihvetfald forskel. Men det skal så
retfærdigvis tilføjes at jeg for et par år siden prøve at lave det
samme billede, Rådhusuret i Prag, på alle blænder for at se
forskellen, og da var der godt nok ikke meget forskel. Det kommer
måske an på motivets detaljer, papiret og papirfremkalderen. Og hvad
med objektivet. Det var nu ikke objektivet i dette tilfælde, for jeg
har aldrig haft andre end det jeg bruger nu.

Men man får da lyst til at prøve igen, ikke?

Mvh
Kristian Amby

*****************
Du er velkommen til at besøge mine hjemmesider:
www.geocities.com/kambydk
Fremstilling af fotografiske bade samt brugen af filtre til s/h og
farve

www.pbase.com/amby
Galleri - med billeder fra Prag, men ikke Rådhusuret.

Fra : Knud Nielsen

Dato : 11-03-02 19:42

Pico <Pico@post9.tele.dk> skrev i en
> [...]
> noget ned, men ved forstørelsesoptiker var der forskellige meninger.
>
> Er der nogen der ved noget konkret om det ?

Jeg har i sin tid lært at et forstørrelsesoptik tegner skarpest ved to
nedblændinger..... mener også selv at have konstateret det.

mvh

Knud Nielsen

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 12-03-02 23:06

Hej Pico
De fleste forstørelses objektiver tegner skarpest ved to-tre blænders
nedblænding.
Men den egentlige grund til at foretage denne to-tre blænders nedblænding er
det forhold at du har brug for den større dybdeskarphed for at få billedet
skarpt over hele fladen.
Venlig hilsen
Flemming Aagaard

Fra : A.T.Højttalerværkste~

Dato : 13-03-02 02:29

"Flemming Aagaard" <flemmingaa@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Flemming Aagaard
> "Pico" <Pico@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Pico, Idet der er fokuseret på et plant flade er der
ikke tale om dybdeskarphed i almindelig forstand men hvis ens fokussering er
ikke helt nøjagtigt kan dette kompenseres ved nedblændning. Den største
grund til at blænde ned er at forlænge eksponerings tid således at man kan
foretage "dodging", "shading" "burning-in" (aner ikke hvad det kaldes på
dansk !) M.v.h. Alan.

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-03-02 20:42

"A.T.Højttalerværksted" <atls@image.dk> wrote in message

> ikke tale om dybdeskarphed i almindelig forstand men hvis ens fokussering
er

Rent insekterotik, men alligevel: Er der ikke strengt taget tale om at
skarphedsplanet er sfærisk?

vh
Jan

Fra : Langgaard

Dato : 13-03-02 08:22

Hej

Dybdeskarpheden skal jo forlænges, da der er større afstand fra negativet
til et af hjørnerne på klaprammen, end der er fra negativet og til et punkt
lige under optikken.
Det er også på grund af billedfeltkrumning og anastigmatisme, som ikke helt
kan korrigeres væk.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Pico

Dato : 13-03-02 17:53

Tak allesammen. Jeg tager det med ned i klubben.
Pico