"Multipel nedarvning"
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 12-03-02 12:56

Halløjtaler

Kan man det her?

Dvs. lade linket tilhøre to klasser (menu og no-underline). Jeg har et site,
som jeg skal have presset ned i et andet sæt tøj, og her bruges denne
dobbelt-angivelse af klasser - men er det lovligt?

/Thomas

Fra : Jeppe Bech M.

Dato : 12-03-02 14:42

Det mener jeg ikke... Men du kan jo prøve dig frem ikke sandt?

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-03-02 14:50

"Thomas Lindgaard" <thomas@dnspilot.com> skrev:

> dobbelt-angivelse af klasser - men er det lovligt?

Ja, det er nok lovligt - det fungerer bare ikke i alle browsere
endnu.

Hvad er problemet i at lægge de 2 klasser sammen i din
css-fil?

--
Allan

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 12-03-02 18:12

> Ja, det er nok lovligt - det fungerer bare ikke i alle browsere
> endnu.
>
> Hvad er problemet i at lægge de 2 klasser sammen i din
> css-fil?

Problemet er sårn set mest, at kontrollen med layoutet ikke ligger på mine
hænder, så jeg vil gerne lave siderne, så de mest muligt ligner resten af
sitet. På den måde vil mine sider osse automagisk ligne sitet efter at
ejermanden laver en eventuel rettelse af stylesheet'et.

Det virker fint nok med at angive flere klasser - jeg var/er bare stadig
ikke sikker på, om det er tilladt iflg. specifikationen...

/Thomas

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-03-02 19:33

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.dk> skrev:

> Problemet er sårn set mest, at kontrollen med layoutet ikke
> ligger på mine hænder

Det kunne du jo bare have sagt med det samme

> På den måde vil mine sider osse automagisk ligne sitet
> efter at ejermanden laver en eventuel rettelse af stylesheet'et.

Ja, det er altid et problem når du ikke selv har adgang til det. Har
du overvejet at bede ejermanden om at lægge en klasse på de
elementer du vil have til at se anderledes ud end ejermandens?

> Det virker fint nok med at angive flere klasser

Ja, i IE - har du prøvet i Opera og NN?

> - jeg var/er bare stadig ikke sikker på, om det er tilladt iflg.
> specifikationen...

Jeg har set det et sted - kan bare ikke finde det lige nu.

--
Allan

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 12-03-02 22:03

Okaj - det gør jeg næste gang :)

> Ja, det er altid et problem når du ikke selv har adgang til det. Har
> du overvejet at bede ejermanden om at lægge en klasse på de
> elementer du vil have til at se anderledes ud end ejermandens?

Ikke endnu. Foreløbig prøver jeg at klare mig med hvad der er, og så ellers
definere en lille smule ekstra styling, hvor det er nødvendigt.

> Ja, i IE - har du prøvet i Opera og NN?

Nej. Den skabelon jeg propper ting ind i (en eksisterende side, hvor jeg har
defineret nogle insertion points) er så dårlig, at NN ikke kan forstå den
(og af og til går ned) - det problem må op og vendes, når
begyndervanskelighederne lige er ude af verden! Opera vil jeg da lige
prøve...

> Jeg har set det et sted - kan bare ikke finde det lige nu.

Oki - hvis du finder det igen, så lad mig endelig høre.

/Thomas

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-03-02 23:30

> [...]

> hvor jeg har defineret nogle insertion points) er så dårlig, at NN
> ikke kan forstå den (og af og til går ned)

insertion points? Hvad er det? Bruger du et program til dit web?

Hvilken version af NN bruger du?

> - det problem må op og vendes, når begyndervanskelighederne
> lige er ude af verden!

Giv lige et link til pågældende side - ellers bliver det rent gætteri!
NN4 kan i hvert fald ikke lide at der er fejl i css - så kan den godt gå
ned med et hult drøn. Jeg vil gerne teste hvorfor.

> Opera vil jeg da lige prøve...

Du burde også prøve NN6.

> Oki - hvis du finder det igen, så lad mig endelig høre.

Det vil jeg gøre - der er måske andre der har set det?

--
Allan

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 13-03-02 13:17

> insertion points? Hvad er det? Bruger du et program til dit web?

Det er f.eks. strengen "[>CONTENT<]" - den står i kroppen på en statisk
HTML-side (skabelon) på det sted, hvor indholdet skal være, og så opbygger
jeg siden gennem PHP ved at str_replace("[>CONTENT<]", "blabla", $skabelon).

> Hvilken version af NN bruger du?

4.08 og 6 - 4'eren er naturligvis langt den værste, men 6'eren er heller
ikke helt køn.

http://test.dnspilot.com - det sjoveste er godt nok gemt bag et login...

> Det vil jeg gøre - der er måske andre der har set det?

Jepper - sig til folkens! :)

/Thomas

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-03-02 14:59

"Thomas Lindgaard" <thomas@dnspilot.com> skrev:

> 4.08 og 6 - 4'eren er naturligvis langt den værste, men 6'eren er heller
> ikke helt køn.

Glem NN4 - den får du alligevel aldrig til at køre med den style.

> http://test.dnspilot.com -

Du kan henvise direkte til:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="http://i.opasia.dk/zillion/style.css">

og bagefter lave din egen til at supplere med.

Der er godt nok nogle problemer med zillions style - der er brugt _ i klasserne,
og det bryder NN sig ikke om. Andre steder mangler der "color" hvor der er
defineret "background" og omvendt, så jeg kan godt forstå at NN ikke vil
spille med.

Prøv at lægge http://i.opasia.dk/zillion/style.css ind i URL-linien på
http://htmlhelp.com/tools/csscheck/ - så kan du se alle de fejl der er.

Jeg vil foreslå at du sletter det script der ligger under <!--UdmComment--> og
laver din helt egen css-fil - det er altid det sidst indlæste der er gældende -
og så har du selv helt styr over udseendet.

Prøv at flytte <link rel="stylesheet" type="text/css" href="zillion_style2.css">
ned under scriptet - bare for at se om du kan styre det bedre - og pas på
med _ i filnavnet - jeg er ikke sikker på om NN vil æde det.

--
Allan

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-03-02 13:17

> Glem NN4 - den får du alligevel aldrig til at køre med den style.

Det _har_ jeg gjort :) - den må Zillion selv slås med... Efter min mening
kan man gøre Internettet en stor tjeneste ved _ikke_ at designe til NN4, så
surferne efterhånden finder ud af at opgradere, og verden bliver en dårlig
browser kvit ;)

> Du kan henvise direkte til:
> <link rel="stylesheet" type="text/css"
href="http://i.opasia.dk/zillion/style.css">

> og bagefter lave din egen til at supplere med.

Grunden til at jeg ikke har lavet den direkte henvisning er igen, at jeg
gerne i så høj grad som muligt vil have mit PHP-output til at ligne de
eksisterende sider (selvom HTML'en der er nok så grim og dårlig...)

Supplementet ligger i zillion_style2.css.

> Prøv at lægge http://i.opasia.dk/zillion/style.css ind i URL-linien på
> http://htmlhelp.com/tools/csscheck/ - så kan du se alle de fejl der er.

Puuuuha da da :'(
Der er vist en man lige bør træde over tæerne... men det må vente - jeg har
deadline om under 20 timer. [av for den!]

> [...]
> ned under scriptet - bare for at se om du kan styre det bedre - og pas på
> med _ i filnavnet - jeg er ikke sikker på om NN vil æde det.

Jeg prøver at fjerne det - jeg var heller ikke sikker på, om det var tilladt
(set med netscape-briller i hvert fald).

/Thomas