Fjerne malinf fra murværk
Fra : Jan Holm

Dato : 12-03-02 12:31

Vi er i den lykkelige situation at vi har købt et rigtig hyggeligt
hus på landet / nedlagt landbrug. En del af huset er er bygget i
det der engang var lade. Hvor det originale loft er bevaret. Det
er et murstens loft i buer. Det er malet hvidt men vi ville gerne
fjerne malingen og så have rå mursten, behandlet med en klar
mat lak.

Nu er dette smukke loft malet hvidt og det er så den maling vi
vil fjerne. Hvordan griber vi det an. Meget gerne noget vi
selv kan ordne med lidt knofedt.

Venlige Hilsner

Jan & Iben

Fra : John Vedsegaard

Dato : 12-03-02 23:37

Hej Jan og Iben

Det kan blive meget vanskeligt.
Jeg vil anbefale, du køber en lille bøtte med malingsfjerner og forsøger om
det overhovedet kan lade sig gøre.
Du skal bruge en stålbørste og en stålspartel som værktøj. Husk endvidere
beskyttelsesbriller og gummihandsker, det ætser temmelig kraftigt, nogle
produkter kræver endvidere gasmaske.
Hvis murstenene er behandlet rigtigt kan du sandsynligvis ikke fjerne
malingen helt.
Normalt vil man sandblæse malede mursten. Men det ødelægger næsten altid
fugerne.
Desværre findes der ikke nogen standard løsning.

God arbejdslyst.

Malermester John Vedsegaard
http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : Jan Holm

Dato : 12-03-02 23:50

> Det kan blive meget vanskeligt.
> Jeg vil anbefale, du køber en lille bøtte med malingsfjerner og forsøger
> [...]

Hej John

Vi må forsøge os med malingsfjerner. Der er heldigvis samme type loft ude
i en stald hvor vi kan forsøge os. Kunne man evt. tage en "skald" med så
en maler forretning kan bestemme malings typen, det har vel noget at sige
mht. valget af malings fjerner ? Er der nogle mærker typer du kan anbefale.

Mvh
Iben og Jan

Fra : John Vedsegaard

Dato : 15-03-02 23:40

Hej Iben og Jan

Jeg kan ikke anbefale nogen bestemt type malingsfjerner.
Det er heller ikke sikkert en farvehandler kan bestemme typen af maling der
er brugt ved hjælp af en skal.
Men hvis malingen skaller meget, har du måske en meget billigere og nemmere
mulighed.
Loftet skal stryges over det hele med gammeldags TAPETKLISTER
(fustageklister) dette skal side i 1-2 uger, gerne ved rimelig høj
temperatur, derefter vil loftet begynde at skalle kolosalt meget, så det
meste drysser ned af sig selv. Dette fordi overfladespændingen i klister er
meget høj.
Hvad der bliver tilbage fjernes mekanisk + eventuelt malingsfjerner + vask
(hvis det hele falder ned).
Du kan eventuelt prøve at anvende metoden på 10 m2 i stalden for at prøve om
det kan lade sig gøre.
Man kan ikke male direkte oven på klisteren, den skal vaskes af igen hvis
det ikke virker..
Du kan eventuelt prøve om skaller smitter af på bagsiden, gør de det har du
gode muligheder for at få projektet til at lykkes, da loftet så har været
enten kalket eller hvidtet tidligere.
Altså hvis der er udført et dårligt stykke malearbejde, vil det være
nemmere..
Beklager jeg ikke kan hjælpe bedre

Fra : H. Olesen

Dato : 16-03-02 23:02

On Fri, 15 Mar 2002 23:39:46 +0100, "John Vedsegaard" <taform@c.dk>
wrote:

> [...]
>(fustageklister) dette skal side i 1-2 uger, gerne ved rimelig høj
>temperatur, derefter vil loftet begynde at skalle kolosalt meget, så det

Jeg brugte denne metode på loftet i mit badeværelse for en del år
siden. Med en varmeovn i rummet var stort set al loftsmaling nede i
løbet af et døgn (pånær små faste rester, der skulle skrabes af).
Udover at metoden var særdeledes effektiv, uden brug af energi (fra
mine muskler) syntes jeg også at det var et yderst fornøjeligt syn, at
gå ud og kigge på det og se hvordan malingen rullede sig sammen i
ruller og faldt ned. Jeg har aldrig set noget lignende

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk