Til Claus Rittig!
Fra : Per

Dato : 12-03-02 11:34

Hej Claus!
Jeg så at du i tråden omkring tilkøring af lille 2-takter skrev, at det var
en god ide med motorbremse, da dette skulle køle stemplet.

Er du sikker på det er en god ide?
Det er rigtig nok at stemplet bliver kølet, da der jo ikke er belasning på
motoren.
Jeg mener ikke det er en god ide, da, når man lukker af for gassen får
cyklen ikke tilstræklig med smørende og kølende olie, da det jo er en cykel
med seperat oliepumpe.
Motoren kører jo med høje omdrejninger men får ingen olie.

Jeg vil mene at det er vigtigere med olie frem for køling, hvis du forstår.

Hvis man skal motorbremse, er det vigtig at man giver mellemgas for at
tilføre olie i ny og næ. Dette gælder kun for maskiner med oliepumpe, da dem
med blandet benzin får konstant mix uanset omdrejninger og
gashåndtagsindstilling.

Dette er ikke skrevet for at fornærme dig - blot min erfaring og mening!

Tager jeg helt fejl?

Mvh. Per!

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-03-02 18:22

> Er du sikker på det er en god ide?

Ja. Det er min erfaring. Jeg vil tro alt kan overdrives, så mange 100 meter
i motorbremsning kan måske blive for meget, det ved jeg ikke, men ellers er
det på ingen måde skadeligt.

> Jeg mener ikke det er en god ide, da, når man lukker af for gassen får
> cyklen ikke tilstræklig med smørende og kølende olie, da det jo er en
cykel
> med seperat oliepumpe.

Det er ikke længe ad gangen, så det er ikke sandsynligt at den kommer til at
mangle olie. Husk iøvrigt at olie ikke er et ubetinget gode under tilkøring.
På moderne motorcykler foreskrives kørsel ofte på delsyntetisk eller
fuldsyntetisk olie, men _ikke_ under tilkøring, da skal man bruge mineralsk
olie, netop for ikke at komme til at smøre _for_ godt, for så bliver delene
ikke slidt ordentligt til mod hinanden.

> Motoren kører jo med høje omdrejninger men får ingen olie.

Den har dog stadig oliefilm, den forsvinder ikke på et splitsekund, og
motoren er iøvrigt ubelastet.

> Dette er ikke skrevet for at fornærme dig - blot min erfaring og mening!

Ja, ja, _så_ nærtagende er jeg ikke!

> Tager jeg helt fejl?

Ja, det tror jeg.
Jeg har kørt rigtig mange stempler til efterhånden, både 2-takt og 4-takt.
(Mine motorcykler bliver kørt hårdt). Og jeg tjekker altid mine stempler ved
skift, så jeg ved om jeg har noget jeg skal være opmærksom på med det næste
stempel.

Jeg har prøvet at:
Køre en 2-takter hjem fra Hjørring til Aalborg uden 2-takt olie.
Køre over 60 timer på et stempel på en 2-takter (anbefalet interval: 40
timer).
Køre 3000km på en 600 4-takt hvor jeg havde glemt den ene låsering (så den
fik en "skyllekanal").
Kold-sætter en 2-takter, formentlig fordi olien skilte fra bensinen.
Køre en 600 4-takt motor i godt 15 minutter uden at oliepumpen kørte rundt.
- så lidt erfaring i olieforbrug og tilkøring har jeg da. Noget af det kom
jeg dyrt til.

Rittig

Fra : Kim Hansen

Dato : 12-03-02 18:51

On Tue, 12 Mar 2002 18:22:25 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Jeg har kørt rigtig mange stempler til efterhånden, både 2-takt og 4-takt.

Jammen hvordan kører men så en stor encylindret 4-takter til?
Den er helt ny
Den skal gerne kunne yde noget og holde længe.

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki GSX 1100 EF
Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-03-02 19:13

"Kim Hansen" <ksh@webnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jammen hvordan kører men så en stor encylindret 4-takter til?
> Den er helt ny
> Den skal gerne kunne yde noget og holde længe.

Tjah, ligesom de andre, masser af jodlen rundt i gear og omdrejningstal,
ingen sejtræk og ikke for længe op i omdrejninger. En helt ny 4-takt skal
køres lidt længere til end et stempelskift på 2-takt (som kan klares på 1
time), du skal nok regne med 1-2 timer rigeligt forsigtigt, så 3-4 timer med
jævne belastninger, og så kan du godt begynde at løbe den lidt op i rpm.
Færdig tilkørt efter ca. 6 timer. Sådan gør jeg, der er sikekrt mange
holdninger til hvordan man gør, og NiCaSil (eller andre behandlinger) gør
tilkøringen af stempel noget hurtigere end gammeldags foringer. Jeg kører
primært NiCaSil cylindre.
Husk nu: Billig og ringe olie under tilkøring.

Rittig

Fra : Jesper

Dato : 12-03-02 20:57

Claus Rittig wrote:

> [...]
> primært NiCaSil cylindre.
> Husk nu: Billig og ringe olie under tilkøring.

Nu du nævner NiCaSil, ved du så om der er nogen steder i DK man kan få en
cylinder med et par mindre risser ordnet og givet nyt NiCaSil lag?

--
Jesper
CBR600F4

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-03-02 21:12

"Jesper" <news@skydiver.dk> skrev i en meddelelse

> Nu du nævner NiCaSil, ved du så om der er nogen steder i DK man kan få en
> cylinder med et par mindre risser ordnet og givet nyt NiCaSil lag?

Jeg tror ikke du kan få det lavet i DK, men en af mine klubkammerater har
lige fået lavet to WR200 cylindre, så jeg kan lige (prøve om jeg kan huske
at) spørge ham om hvor han fik det lavet. Jeg ser ham i morgen. Hvis ikke
jeg svarer herinde i morgen, så send mig lige en mail, for så har jeg glemt
det.

Rittig

Fra : Pein

Dato : 12-03-02 21:00

"Claus Rittig" wrote ...

> [...]
> mineralsk olie, netop for ikke at komme til at smøre _for_ godt, for
> så bliver delene ikke slidt ordentligt til mod hinanden.

Mon Cross-Jan er af en anden mening? Han anbefalede mig at supplere
olieindsprøjtningen med en enkelt kapselfuld direkte i tanken (det skal jo
så være pre-mix). Og han hældte een i straks.

> (Mine motorcykler bliver kørt hårdt). Og jeg tjekker altid mine stempler
ved
> skift, så jeg ved om jeg har noget jeg skal være opmærksom på med det
> næste stempel.

Så du mit gamle stempel? Det var lidt slidt. Den ene stempelring var
"svejset" fast. (det var ikke mig der kørte det stempel til).

Du skriver længere inde i tråden, at stempelskift på 2-takter kan tilkøres
på en time. Jeg har nu kørt 2 ture á 45 minutter (og 30 km.), men jeg regner
med at køre 5-8 stykker af den slags.
Når gennemsnitshastigheden er så lav, så skyldes det at jeg er faldet over
en masse interessant terræn! Det er skønt at være tilbage i Jylland

/Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-03-02 21:09

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Mon Cross-Jan er af en anden mening? Han anbefalede mig at supplere
> olieindsprøjtningen med en enkelt kapselfuld direkte i tanken (det skal jo
> så være pre-mix). Og han hældte een i straks.

Jeg står kun inde for egne meninger

> Så du mit gamle stempel? Det var lidt slidt. Den ene stempelring var
> "svejset" fast. (det var ikke mig der kørte det stempel til).

Jep, det så slemt ud. Det havde sat sig, det er jeg sikker på! Stempelringen
var klemt fast i alu-grater fra stemplet, så der har ikke været fuld
kompression til sidst.

> Du skriver længere inde i tråden, at stempelskift på 2-takter kan tilkøres
> på en time. Jeg har nu kørt 2 ture á 45 minutter (og 30 km.), men jeg
regner
> med at køre 5-8 stykker af den slags.

1 time, ja, med hårdforchomet cylinder. Men en blød foring skal du nok regne
med 2, måske 3 timer, men så er det også nok.

Rittig

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 12-03-02 22:17

> [...]

> olieindsprøjtningen med en enkelt kapselfuld direkte i tanken (det skal jo
> så være pre-mix). Og han hældte een i straks.

Tror jeg også han er. Jeg fik også afvide at jeg skulle op på 3% olie da jeg
skulle skifte cylinder og stempel ude hos ham.
Godtnok en scooter, men også en 2takter. Han sagde MIN. 700km med lave
omdrejninger . Men der havde jeg så også skiftet krumtap og lejer i samme
ombærring.

/Thomas

Fra : Armand

Dato : 13-03-02 18:50

Thomas Buus Andersen <t-buus@get2net.dk> skrev i en
newsuj8.695$2E2.4058@news.get2net.dk...

> [...]
> da jeg skulle skifte cylinder og stempel ude hos ham.
> Godtnok en scooter, men også en 2takter. Han sagde MIN. 700km med

På den anden side, så vil kørsel med lave omdrejninger medføre relativt
tungere gashånd (á sejslæb), og dét giver en overfordeling af olie
derved at oliepumpen styres af gaskablet

Jeg tror at højere tilkørings-blanding er en anakronisme der er blevet
hængende fra gamle dages pre-mix'ede totaggere!

--
Armand.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 13-03-02 21:50

> På den anden side, så vil kørsel med lave omdrejninger medføre relativt
> tungere gashånd (á sejslæb), og dét giver en overfordeling af olie
> derved at oliepumpen styres af gaskablet

True nok. Men nu har jeg pillet remtrækket af oliepumpen på grund af den
hårde tuning, så den har fået 2% HELE tiden når den har fået noget
at leve af

> Jeg tror at højere tilkørings-blanding er en anakronisme der er blevet
> hængende fra gamle dages pre-mix'ede totaggere!

Måske..

> --
> Armand.

/Thomas

Fra : Armand

Dato : 13-03-02 23:29

> [...]
den
> hårde tuning, så den har fået 2% HELE tiden når den har fået noget

- - - Men også når den ikke får noget at leve af - For alet ikke at
tale om når den kører på choker
Hvordan er det nu du har det med kokset udstødning?

--
Armand.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 15-03-02 07:52

> - - - Men også når den ikke får noget at leve af - For alet ikke at
> tale om når den kører på choker
> Hvordan er det nu du har det med kokset udstødning?

Stille og roligt vil jeg sige. Valgte at kører til med en gammel rusten
potte jeg havde liggende, som passede nogenlunde til det kit jeg havde sat
på. Derefter gik jeg over til min nyindkøbte potte, som lever fint den dag i
dag.

> --
> Armand.

/Thomas