Offentliggørelse af samtale.
Fra : Fischer

Dato : 12-03-02 10:51

Hvis jeg nu optager en telefonsamtale mellem mig og en anden person, må jeg
så offentliggøre den?

Hvad nu hvis jeg lavede en MP3 af samtalen og lagde den ud på internettet -
eller hvis jeg videregav optagelsen til en TV-station som så sendte den på
skærmen?
Man ser jo så mange skjulte optagelser offentliggjort på TV.

Men hvad siger loven?

*Fischer

Fra : TGD

Dato : 12-03-02 12:57

"Fischer" <express@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skærmen?
> Man ser jo så mange skjulte optagelser offentliggjort på TV.

Hvis du er den ene part i samtalen så må du gerne gøre ovennævnte, hvis du
ikke bryder nogle andre regler herunder ansættelsesvilkår, tavshedspligt.

Fra : Fischer

Dato : 13-03-02 08:48

> internettet -

> Hvis du er den ene part i samtalen så må du gerne gøre ovennævnte, hvis du
> ikke bryder nogle andre regler herunder ansættelsesvilkår, tavshedspligt.

Jeg tænkte også om §264d om "private forhold" kommer ind i billedet?
Og hvornår er der så tale om private forhold?

§ 264 d.:
"Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens
private forhold ....."

*Fischer

Fra : Christian Andersen

Dato : 13-03-02 10:10

Fischer wrote:

> [...]
> "Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
> uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens

"Hej Bent! Nu skal du bare høre. Min kone er blevet lidt kold i sengen
så jeg er begyndt at gå i seng med hende den 15-årige piccolo på
arbejdet!"

ville for eksempel være at henregne under private forhold.

--
"...in Spain!"

Fra : TGD

Dato : 13-03-02 12:46

> [...]
> "Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
> uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på denne ´§, men det der er interesant må
være ordet "uberettiget", ved ikke hvordan denne skal fortolkes!

Fra : John Damm Sørensen

Dato : 13-03-02 23:15

TGD wrote:

> [...]
>
> Nu skal jeg ikke gøre mig klog på denne ´§, men det der er interesant må
> være ordet "uberettiget", ved ikke hvordan denne skal fortolkes!

Ud fra den kommenterede straffelov syntes paragraffen at sigte mod beskyttelse
af forhold, som er omfattet af lov om personregisteret (registerloven) og
forvaltningslovens regler om tavshedspligt.

Er din samtale foregået med en sagsbehandler og eventuelle personlige
oplysninger alene angår dig, må du frit kunne offentliggøre samtalen.
Du kan også betragte sagen ud fra om oplysningerne vil være omfattet af lov om
offentlighed i forvaltningen, hvis de er det vil du efter min opfattelse frit
kunne offentliggøre samtalen, da andre ville kunne skaffe sig viden om samtalen
ved at begære aktindsigt i sagen.
Hvis du har mulighed for at forvrænge den andens stemme, synes jeg du skulle
gøre det, da en eventuel offentliggørelse vel alene har til formål at gøre
andre bekendt med indholdet af samtalen. I den sammenhæng vil det være
uinteressant for andre at vide, hvem du har talt med.

Fra : Palle

Dato : 14-03-02 01:58

"John Damm Sørensen" <jdsoerensen@geocities.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre bekendt med indholdet af samtalen. I den sammenhæng vil det være
> uinteressant for andre at vide, hvem du har talt med.

To spørgsmål: Hvis der afholdes møde med en sagsbehandler, der refererer til
udtalelser/rapporter fra ikke-tilstedeværende eksperter må det så også
offentliggøres.
En lignende situation: et møde med en leverandør, der løber fra sit ansvar.
Må dette møde optages og offentliggøres.
Og meget vigtigt: skal vedkommende - dvs. modparten - på forhånd have
oplyst at samtalen optages?

Palle

Fra : John Damm Sørensen

Dato : 14-03-02 23:53

Palle wrote:

> [...]
> udtalelser/rapporter fra ikke-tilstedeværende eksperter må det så også

Såfremt oplysningerne vil være omfattet af Offentlighedsloven, kan jeg ikke tro
det vil skabe problemer.
Måske andre vil kommentere også.

> En lignende situation: et møde med en leverandør, der løber fra sit ansvar.
> Må dette møde optages og offentliggøres.

Såfremt han ikke røber personlige forhold, tror jeg ikke det er ulovligt.

Har du forresten overvejet at lave en afskrift af båndet?

> Og meget vigtigt: skal vedkommende - dvs. modparten - på forhånd have
> oplyst at samtalen optages?

Så vidt jeg er orienteret, er det ikke nødvendigt.