Andet multimedie
resize
Fra : peet_dk

Dato : 28-01-01 12:24

Er der ikke en måde hvor man kan resize et billede uden det bliver grumset?
Bruger PaintShopPro 6 Hvis man kan i coralDraw har jeg også adgang til det
program.

--
peet_dk was here.....
ICQ# 71309759

Fra : Isaack Rasmussen

Dato : 28-01-01 13:43

Følgende kan ødelægge det for dig, hvis du vil resize et billede,

1. At du prøve at resize et lille(f.eks 16x16) billede til noget
stort(256x256 eller mere). Det kan kun lade sig gøre med Vektor grafik.

2. Det billede du resize'r, er komprimeret kraftigt med JPEG. JPEG er bygget
til at fjerne detajler du ikke burde kunne se, derfor når du forstørre et
billede der ellers ser perfekt ud, så bliver de kompressions artifakter
ligepludselig meget tydelig.

Men ellers, prøv og se om det ikke er fordi at du slået diverse filter fra i
resize. Nu har jeg ikke så meget erfaring med PSP, så jeg ved ikke hvilke
der er.

Hvad er det for et billede og hvor stort er det?

Isaack

Fra : peet_dk

Dato : 29-01-01 06:41

| Hvad er det for et billede og hvor stort er det?
det er såkaldte "spray logos" i spillet half life. De skal gå op i 10752
(eller sådan noget kan ikke lige hsuke det), jeg har valgt 112*96, og hvis
jeg vil lave noget med ordenlig "grafitti" spray (den funktion der er inde i
PSP) Skal man op i opløsning, men så når jeg prøver at resize den bliver det
grimt og kantet. Men det er jo klart når der kun er en "prik" der hvor der
normalt plejer at være 4 (e.l.)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-01-01 15:09

On Sun, 28 Jan 2001 12:24:28 +0100, "peet_dk" <peet_dk@nospam.dk>
wrote:

>Er der ikke en måde hvor man kan resize et billede uden det bliver grumset?
>Bruger PaintShopPro 6 Hvis man kan i coralDraw har jeg også adgang til det
>program.

I Resize-dialogboksen er der et punkt som hedder 'Resize type'. Prøv
de forskellige muligheder der er i den og se resultatet. 'Bilinear
resample' og 'Bicubic resample' plejer at give et lidt skarpere
billede en 'Smart resize' syntes jeg.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk