Drik Coca-cola og bliv helbredt!
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 12-03-02 07:08

Læst i Udfordringen No 10;

Den fældeskirkelige helbredsprædikanten Orla Linskov er nået til
kristendommens "ende". Når han forkynder at Gud salver klude og giver Coca
Cola helbredelsens kraft.

Salvede klude der har guddommens helbredende kraft er et gammel religiøst
fænomen og disse salvede klude er da også blevet solgt ved menighedersdørene
for at indbringe mamon.

Men at Coca Cola skulle ifølge prædikanten også have en helbredende kraft på
kløen omkring og i endetarmen er vist "enden" på mirakler.

Jeg tror også jeg let kan blive "Helbredsprædikant under disse
omstændigheder og har et bedre råd end OL; -

> Vask dagligt din "enden" med sæbe, og tro på sæbens rensende kraft <a

Eller kald på menighedens ælste Jak 5v14 -

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Spørgsmål til dem der ikke har kill-fillét mig.

Er disse omrejsende levebrøds prædikanter Bibelsk og udsendt af Gud, eller
stjæler de menighedsarbejdet fra menighedens medlem(er) der har fået
helbredelsens nådegave af Gud til fældes brug i menigheden ??

Erik

Fra : Ole Madsen

Dato : 12-03-02 09:18

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> stjæler de menighedsarbejdet fra menighedens medlem(er) der har fået
> helbredelsens nådegave af Gud til fældes brug i menigheden ??

Gud gør brug af dem som vil lade sig bruge

Ole

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 12-03-02 09:29

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

drik det her drejer sig om er god hvis man har lidt mave problemer , en gang
var der en kendt prædikant der skrev til en anden at vedkommende skulle
drikke lidt vin for hans dårlige mave. hvis denne gruppe havde været dengang
ville det havde skabt voldsom røre her i gruppen.
Ja hvis apostle eller Jesus prædikede her ville de fleste nok kalde deres
lære for falsk.

--
Kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen
www.nydheder.subnet.dk www.oplevjesus.dk

Fra : Ole Madsen

Dato : 12-03-02 09:53

"Børge Højlund Jensen" <bhj@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> ville det havde skabt voldsom røre her i gruppen.
> Ja hvis apostle eller Jesus prædikede her ville de fleste nok kalde deres

Ja, der ville være oprør i hele gruppen, over at noget sådant kunne ske

Ole

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 12-03-02 09:35

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Salvede klude der har guddommens helbredende kraft er et gammel religiøst
> fænomen og disse salvede klude er da også blevet solgt ved

Det er jo ren katolsk supermarkedsteologi!

> Men at Coca Cola skulle ifølge prædikanten også have en helbredende kraft

> kløen omkring og i endetarmen er vist "enden" på mirakler.

Ikke forstået! Især ikke hvis den - som oftest er - indtages med fed og
usund mad, der - som så mange andre steder i tarmsystemet - kan irritere på
vej ud.

Det er heller ikke en god ide at spise meget stærk (krydret) mad...

> Jeg tror også jeg let kan blive "Helbredsprædikant under disse
> omstændigheder og har et bedre råd end OL; -

Fibertrim og kamillete? ;-D

"Give him an enema!"

> Eller kald på menighedens ælste Jak 5v14 -

Arj, dèt lyder da lidt for dumt?

Der er sørenstejleme ikke nogen, der skal bede over MIN endetarmsåbning!

(Nu er jeg p.t. igang med Mosegaards berygtede roman, hvor een af "skurkene"
er en pædofil katolsk præst - dèt sætter ligesom tingene lidt i perspektiv,
hvis du forstår...)

"PLEASE try to relax!"
Anders Peter Johnsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-03-02 10:48

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> writes:

[Salveklude]
> Det er jo ren katolsk supermarkedsteologi!

Det er - så vidt jeg kan gennemskue - også endnu et afsnit af den
spændende TV-føljeton "Eriks verden".

Det er vist uhyre almindeligt, at folk sender en klud, Lindskov salver
den og sender den tilbage - uden betaling.

Ja, jeg synes også, at der er noget relikvie-agtigt over det.

Nej, jeg kan heller ikke helt forlige mig med det.

Men det siges at virke og det giver Gud ære - hvad er så problemet?

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Mr. D

Dato : 12-03-02 16:58

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m38z8y2k2f.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

Hvis nogen er interesseret, kunne dette måske være en forklaring?

Mr. D

(Fra en ny side, som er på vej)

Salvedugen
er et lille stykke klæde med salveolie, som du modtager med posten. Inden
det bliver afsendt, har menighedens ældste bedt for dig og lagt hænderne på
salvedugen i tro på, at Gud vil helbrede. Når du modtager salvedugen, skal
du lægge den på det syge sted, og bede Herren hjælpe dig.

Bibelen
taler om, at den troende kan komme til Gud med sine problemer. Det sker i
bøn. Det kan også ske, at den troende opsøger menighedens tjenere og beder
dem være med i bønnen. Er du f.eks. syg, siger Jakob dette til dig:

"Er nogen iblandt jer syg, skal han kalde menighedens ældste til sig, og de
skal bede over ham, efter at de i Herrens navn har salvet ham med olie. Så
vil troens bøn frelse den syge, og Herren skal rejse ham fra sygelejet, og
har han begået synder, skal det tilgives ham."
Jakobs brev 5.14-16

Dette er den normale
fremgangsmåde. At du opsøger menighedens tjenere, og at de salver dig med
olie og beder troens bøn. Men der findes situationer, hvor du måske ikke har
mulighed for at opsøge kristne, der tror på hjælp og helbredelse ved bøn.
Bibelen giver os også eksempler på, at noget sådant kan ske. Læs blot her om
Paulus:

"Og Gud gjorde usædvanlige undergerninger ved Paulus´ hænder, så man enddog
bragte tørklæder og bælter fra hans legeme til de syge, og sygdommene veg da
fra dem, og de onde ånder fo´r ud"
Apostlenes Gerninger 19.11-12

Paulus
gjorde det, vi kender bedst. Der står at "Gud gjorde usædvanlige
undergerninger ved Paulus´ hænder". Det betyder, at Paulus lagde hænder på
de trængende og bad for dem - gennem dette gjorde Gud tegn og undere. Men
Paulus kunne ikke nå alle, der søgte Gud, og man begyndte at tage tøjstykker
og bælter fra ham og bringe dem til de syge, som blev helbredt.

Også apostelen Peter oplevede noget lignende. Læs blot her:

".Ja, man bar endogså de syge ud på gaderne og lagde dem på bårer og senge,
for at, når Peter kom gående, i det mindste hans skygge kunne falde på nogen
af dem. Endog fra byerne i Jerusalems omegn strømmede mængden sammen og kom
med syge og med folk, som var plagede af urene ånder, og de blev alle
helbredt"
Apostlenes Gerninger 5.15-16

Disse skriftsteder
viser os, at Guds helbredende kraft ikke begrænser sig til en bestemt form
og en bestemt måde at gøre tingene på. Hvor mennesker har behov og tro på,
at Gud vil gribe ind, udfolder Guds kraft sig. Hvor mennesker kan være i en
situation, hvor de ikke umiddelbart har mulighed for at opsøge Guds tjenere
i en menighed, er de ikke afskåret fra hjælp, men også her er der en vej.

Salvedugen
har sit forbillede i Jakobs tale om de ældstes salvning af den syge, i
Paulus´ klæder, som blev delt rundt, og i de syge, som blev lagt på gaden,
for at Peters skygge kunne nå dem. Når et menneske har behov for Guds hjælp
og kommer til menigheden for at få forbøn, lægger vi hænderne på
vedkommende, salver med olie og beder troens bøn. Her på internettet bliver
vi kontaktet af en del, som ønsker forbøn, og vi kan af gode grunde ikke
gøre, som Jakob foreskriver i sit brev. I stedet kommer vi sammen og beder
for dig, hvorefter vi i stedet for at salve dig, sender salven til dig på et
lille klæde, som du så selv kan lægge på det syge sted. Man kan kalde det
"fjernsalvning", og det foregår på samme måde, som da troende begyndte at
sende Paulus´ tøj og bælter til mennesker i nød.

Der er noget
meget vigtigt i dette, du må forstå: Der er intet magisk ved salvedugen. Det
er ikke en magisk genstand, ja ikke engang en specielt hellig genstand.
Kristendom beskæftiger sig på ingen måde med genstande, der indeholder
specielle kræfter. Der var heller ikke magi i Peters skygge eller i Paulus´
klæder. Da en blind en dag kom til Jesus, tog Jesus jord, blandede det med
sit spyt og gned det i den blindes øjne (Johannesevangeliet 9.1-7).
Resultatet var, at den blinde fik sit syn igen. Der var intet specielt ved
spyttet eller jorden. Helbredelsen kom fra Jesus selv og ikke fra spyttet.
Fælles for alle de tilfælde, som her er nævnt er, at helbredelsen og hjælpen
ikke hentes i disse synlige ting. Hjælpen og helbredelsen kommer alene og
direkte fra Jesus.

Fælles for det nævnte
er også, at de kun tjener som det, man kan kalde "troens kontaktpunkt".
Fokus er på Kristi værk på Golgata. Det er her på korset, Jesus bar vores
synd og tog vore sygdomme og svagheder. Men ofte behøver vi et kontaktpunkt
for vores tro. Dette kontaktpunkt er som oftest håndspålæggelsen. Vi får tro
for, at når hånden bliver lagt på os, modtager vi helbredelse. Ikke ved
hånden, men ved Kristi værk på Golgata. Således er også Peters skygge,
Paulus´ klæder, olien og salvedugen det kontaktpunkt, som vores tro kan
fæstne sig på i øjeblikket.

Man kan måske sige,
at dette behov for et kontaktpunkt er et udtryk for vores svaghed. Om vi var
rent åndelige væsener, kunne Gud handle med os rent og utvetydigt åndeligt.
Men det fungerer ikke sådan med vi mennesker. Vi kan have brug for det
umiddelbare, det synlige, i vores søgen efter Guds indgriben.

Derfor, kære ven,
om vi lægger vore hænder på den, der behøver forbøn og siger, at Gud vil
helbrede, om vi salver den syge med olie, om vi sender en salvedug, eller
som Jesus gjorde det, putter spyt i hans øjne, så er det alt sammen blot for
at få den syges opmærksomhed, eller rettere give hans tro et punkt, hvorpå
den kan fæstnes i øjeblikket for modtagelsen af helbredelsen. Kristus er
den, der helbreder, korset er det sted, hvor vore sygdomme blev båret, og
hvor Gud tog vor smerte. Dette må du forstå. Alt hvad vi modtager fra Gud,
modtager vi i Kristus.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 12-03-02 19:16

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:m38z8y2k2f.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
>
> Hvis nogen er interesseret, kunne dette måske være en forklaring?
>
> Mr. D

En stor veludført beskrivelse Mr. D. men der er forskel på det tøj og den
salvelse Paulus bar og det tøj og den salvelse OL bærer. Derudover er det
ikke OLs tøj eller bælte der sendes til folk. Dernæst mener jeg uden at
undervudere OL, at OL ikke bærer så stor en salvet som Peters skygge.

Havde Gud stadfæstet OLs fældeskirkelige forkyndelse med under, tegn og
kraftige gerninger ville jeg have været mere forsigtigt med at kalde hans
klude ubibelsk og usalvet af Gud.

Jesus siger; Joh 14 v12 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på
mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end
dem, for jeg går til Faderen; v13 og hvad I end beder om i mit navn, det
vil jeg gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen. v14 Beder I mig
om noget i mit navn, vil jeg gøre det.

Således er Joh 14v12-14 kendetegn på sand kristendom, vi beder og Gud
giver bønnen stor virkning. Se derefter tilbage gennem de mange år OL har
prøvet på at bede Gud om helbrede for de syge og sæt det i perspektiv med
Joh 14v12-14.

Erik

Er Jolly Cola bedre?

Fra : Mr. D

Dato : 12-03-02 21:29

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9Crj8.650$2E2.2999@news.get2net.dk...

> En stor veludført beskrivelse Mr. D.

Tak

> men der er forskel på det tøj og den
> salvelse Paulus bar og det tøj og den salvelse OL bærer.

Det forstår jeg ikke. Da lægger du jo netop noget magisk i tøjet. Du er vel
ikke magiker?

> Derudover er det
> ikke OLs tøj eller bælte der sendes til folk. Dernæst mener jeg uden at
> undervudere OL, at OL ikke bærer så stor en salvet som Peters skygge.

Men artiklen understregede jo netop, at dette ikke handler om manden,
hånden, der lægges på, olien, der bruges, hvem der har båret tøjet, eller
den kemiske sammensætning i spyttet. Dette handler ene og alene om troen på
det Kristus gjorde på Golgata med trospunktet som noget rent sekundært i
helbredelsen. Dersom du lægger den mindste værdi i manden eller effekten,
går du fra ren tro på Golgataværket til magisk eller relikvisk tro.

> Havde Gud stadfæstet OLs fældeskirkelige forkyndelse med under, tegn og
> kraftige gerninger ville jeg have været mere forsigtigt med at kalde hans
> klude ubibelsk og usalvet af Gud.

Jeg har aldrig selv mødt orla Lindskov personligt, og kan ikke forsvare ham.
men jeg kan så sandelig heller ikke angribe ham. Det lidt jeg kender til
ham, virker meget sobert.

I øvrigt kan vi jo alle konstatere, at undere og mirakler ikke altid følger
"god lære og forkyndelse". Mirakler sker hvor mennesker har et behov for
mirakler, og hvor den umiddelbare tro på Kristus tændes i hjerterne. Det er
ikke oplevelsen af mirakler, der fører mennesker på ret vej. mirakler løser
mennesker. Det er sideløbende lærerens opgave at føre på ret vej.

> Er Jolly Cola bedre?

Jeg kommer fra Randers. Selvfølgelig er Jolly Cola altid bedre

Mr. D

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 13-03-02 00:14

> [...]
>
> Tak

> Det forstår jeg ikke. Da lægger du jo netop noget magisk i tøjet. Du er

Nej det gør du vel ikke. Men Mr D. tøj med salarolie der kan helbrede
indholder vel et eller andet "overnaturligt"

> Men artiklen understregede jo netop, at dette ikke handler om manden,
> hånden, der lægges på, olien, der bruges, hvem der har båret tøjet, eller
> den kemiske sammensætning i spyttet.

Men Bibelen understreger ganske tydeligt hvem der havde båret tøjet. Men
intet om at Manden havde salvet tøjet?

> [...]
> helbredelsen. Dersom du lægger den mindste værdi i manden eller effekten,
> går du fra ren tro på Golgataværket til magisk eller relikvisk tro.

Mr D dog, læs udfordringen så vil du se at der skrives mere om hvad OL gør
end hvad Gud gør!

> Jeg har aldrig selv mødt orla Lindskov personligt, og kan ikke forsvare
ham.
> men jeg kan så sandelig heller ikke angribe ham. Det lidt jeg kender til
> ham, virker meget sobert.

Det har jeg i Holsrebre og det første og eneste jeg har sagt til mander er
at det fældeskirkelige ikke stammer fra Gud.

> I øvrigt kan vi jo alle konstatere, at undere og mirakler ikke altid
følger
> "god lære og forkyndelse".

Netop, undere og mirakler følger altid Guds Ord talt i sandhed med et
oprigtigt hjerte.

> [...]
løser
> mennesker. Det er sideløbende lærerens opgave at føre på ret vej.

Frelsen er da elles det største mirakel af alle, Vi er dybt uenig her for
åbenbare Jesus ikke sin vej gennem de ting der sker, vi intet menneske kunne
finde vejen.

> Jeg kommer fra Randers. Selvfølgelig er Jolly Cola altid bedre

Hi-Hi; så er det hansker, søde piger og Jolly Cola.

Erik

Fra : Mr. D

Dato : 13-03-02 00:35

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:iZvj8.731$2E2.4582@news.get2net.dk...

> Nej det gør du vel ikke. Men Mr D. tøj med salarolie der kan helbrede
> indholder vel et eller andet "overnaturligt"

Jo, men i den kristne tro findes der ikke noget tøj - med eller uden olie -
som kan helbrede. heller ikke Paulus´ tøj

> Men Bibelen understreger ganske tydeligt hvem der havde båret tøjet. Men
> intet om at Manden havde salvet tøjet?

Du mener altså at tøj, som Paulus har båret bærer en speciel kraft?

> Mr D dog, læs udfordringen så vil du se at der skrives mere om hvad OL gør
> end hvad Gud gør!

Det er vel ikke Lindskovs skyld?

> Frelsen er da elles det største mirakel af alle,

Enig

> Vi er dybt uenig her for
> åbenbare Jesus ikke sin vej gennem de ting der sker, vi intet menneske
kunne
> finde vejen.

Det er vi ikke uenige om

> Hi-Hi; så er det hansker, søde piger og Jolly Cola.

Pigen hentede jeg i det yderste nord, men ellers har du ret, og du kan lægge
reb, laks og EVANGELIESALEN til

Mr. D

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 13-03-02 07:37

> [...]
olie -
> som kan helbrede. heller ikke Paulus´ tøj

> Du mener altså at tøj, som Paulus har båret bærer en speciel kraft?

Nej, Guds stadfæstede det Paulus sagde og skrev med under og tegn for at
folk skulle se at Gud var med Paulus, nøjagtig som han gør idag hvis du vil
følge ham. (Som Kong David skrev i Sal 37 v 23-24.)

> Det er vel ikke Lindskovs skyld?

Det er da Lindskov selv der skriver og sender kludene til sine læser i
Udfordringen!

> [...]
> kunne
>
> Det er vi ikke uenige om

> Pigen hentede jeg i det yderste nord, men ellers har du ret, og du kan

Jeg må over og se den sal, en skønne dag!

Erik

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 12-03-02 19:08

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> writes:
>
> [Salveklude]

Peter der må være sket en vidunderlig ting, når vi to kan blive enige!

> Det er - så vidt jeg kan gennemskue - også endnu et afsnit af den
> spændende TV-føljeton "Eriks verden".

Øv vi var lige så enige, men jeg takker Jesus, der løskøbte mig fra din
verden, den dag jeg i tro lod mig døbe!

> Det er vist uhyre almindeligt, at folk sender en klud, Lindskov salver
> den og sender den tilbage - uden betaling.

Altså; ifølge dig er vi enige, en ren katolsk supermarkedsteologi uden
betaling??

uhyre almindeligt er det nu ikke, og rigtigt bibelsk er det heller ikke,

> Ja, jeg synes også, at der er noget relikvie-agtigt over det.
>
> Nej, jeg kan heller ikke helt forlige mig med det.
>
> Men det siges at virke og det giver Gud ære - hvad er så problemet?

Give Gud æren for helbredende Coca Cola, den er lidt vanskligt at dreje
rigtigt!

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-03-02 19:59

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Peter der må være sket en vidunderlig ting, når vi to kan blive enige!

Nå, du kan heller ikke finde ud af at læse citater. Nej, det undrer
mig ikke.

Det er Anders, du er enig med.

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 12-03-02 23:56

> Nå, du kan heller ikke finde ud af at læse citater. Nej, det undrer
> mig ikke.
>
> Det er Anders, du er enig med.

Så er det en vidunderlig ting at vi to er enige om da det var Anders jeg var
enig med!

Erik