Nye tendenser?
Fra : Tomas O.

Dato : 12-03-02 06:32

Hej

Det sker at jeg sidder og kigger på afklædte kvinder på nettet og
jeg har gjort det lidt mere end jeg plejer her de sidste uger. Jeg
er nemlig rendt på en ny tendens. Der er flere 'naturlige' kvinder
på de links jeg bruger.

Flere piger der ikke ser ud som om de har fået plastikkirurgi alle
vegne for oven og forneden. Tak det er sgu da rart man ka alippe
for at sidde og væmmes over al det silikone, som er pumpet ind i
piger under 25.

Samtidigt er der en tendens ude i det virkelige liv at piger i
Danmark der får lavet bryster er yngre end før. Piger mellem 18 og
25 er i fremmarch når det gælder om at få lavet mere fyld i
brysterne.

Sjovt at de to tendenser er lige modsat hinanden.

Hilsen
Tomas O.

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-03-02 09:01

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message
> [...]
> jeg har gjort det lidt mere end jeg plejer her de sidste uger. Jeg
> er nemlig rendt på en ny tendens. Der er flere 'naturlige' kvinder

Og det gør du selvfølgelig bare i videnskabens tjeneste? Frem med nogle
relevante links, så også andre kan deltage i denne dybt seriøse og meget
vigtige undersøgelse. It's a dirty job but somebody's got to do it.

> [...]
> vegne for oven og forneden. Tak det er sgu da rart man ka alippe
> for at sidde og væmmes over al det silikone, som er pumpet ind i

HØRT!

> [...]
> 25 er i fremmarch når det gælder om at få lavet mere fyld i
> brysterne.
>
> Sjovt at de to tendenser er lige modsat hinanden.

Underbygger bare min påstand om, at det er pigerne selv, der er de mest
(silikone-)brystfikserede. Mænd - de fleste med bare en smule modenhed og
erfaring ihvertfald - foretrækker jo det naturlige look, hvorfor internettet
selvfølgelig vil afspejle et stigende behov for at se denne type kvinde, når
vi nu ikke længere kan se ligeså mange af dem i det virkelige liv, som vi
kunne før i tiden (vrøvler jeg?).

Fra : Tomas O.

Dato : 12-03-02 13:04

Jens Bruun skrev:

SNIP surfe efter sild

> Og det gør du selvfølgelig bare i videnskabens tjeneste?
> Frem med nogle relevante links, så også andre kan deltage i
> denne dybt seriøse og meget vigtige undersøgelse. It's a
> dirty job but somebody's got to do it.

hehe.. overhovedet ikke i videnskabens tjeneste men for min helt
egen skyld. Jeg har brugt den same linksside i flere år og det er
der jeg ser tendensen tydeligere nu end for 3 år siden
http://xxxwebs.com/

> HØRT!

Der kommer en udsendelse på TVdanmark imorgen om piger under 20
der får silikone i brysterne!! Her i dette land. Det er lige så
man har lyst til at tude over hvor dumme de er.

SNIP

> [...]
> vi nu ikke længere kan se ligeså mange af dem i det virkelige
> liv, som vi kunne før i tiden (vrøvler jeg?).

Klart nok. Det er jo lige netop den tendens der er på vej mere og
mere. Pigerne på nettet sådan generelt blier mere og mere
naturlige mens pigerne udenfor..

Hilsen
Tomas O.

Fra : R.O.

Dato : 12-03-02 13:04

Jeg har brugt den same linksside i flere år og det er
> der jeg ser tendensen tydeligere nu end for 3 år siden
> http://xxxwebs.com/

Gode gamle xxxwebs!

--
Regards/Hilsen
/R.O

Mail [REMOVE]

Porno?
Beklager at skuffe dig, men jeg har intet lige nu.
Citat fra www.rene.hjorth.com

Fra : Michael Kjeldsen

Dato : 18-03-02 15:37

> Klart nok. Det er jo lige netop den tendens der er på vej mere og
> mere. Pigerne på nettet sådan generelt blier mere og mere
> naturlige mens pigerne udenfor..

Det har vel noget at gøre med at tendensen er startet et sted, mens
danskerne er (som sædvanlig, fristes man til at sige) er HÅBLØST bagud

--
....::Michael Kjeldsen::....
==>www.criterius.dk<==

Fra : R.O.

Dato : 12-03-02 11:09

> [...]

> vegne for oven og forneden. Tak det er sgu da rart man ka alippe
> for at sidde og væmmes over al det silikone, som er pumpet ind i

Ja det er svært at sætte sig ind i deres tanker op til dette...hvad mon de
har tænkt når man husker på at de "hænger" på det for resten af deres liv
(altså en regelmæssig udskiftning af puderne).

> Samtidigt er der en tendens ude i det virkelige liv at piger i
> Danmark der får lavet bryster er yngre end før. Piger mellem 18 og
> 25 er i fremmarch når det gælder om at få lavet mere fyld i

Det er også mit indtryk. Så vidt jeg har ladet mig fortælle gør størstedelen
det for at komme "hænge patter" i forkøbet hvilket selvfølgelig da er et
meget overbevisende argument (synes jeg).

Fra : Vanillepigen

Dato : 12-03-02 11:35

"Tomas O." <tfo@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Hej

Hej Tomas

> [...]
> jeg har gjort det lidt mere end jeg plejer her de sidste uger. Jeg
> er nemlig rendt på en ny tendens. Der er flere 'naturlige' kvinder

Jamen det var dejligt at høre (siger jeg, der til en hver tid vil forfægte
en kvindes ret til at lave om på sig selv, men I visse tilfælde ikke
forstår, hvorfor det skulle være nødvendigt).

> [...]
> vegne for oven og forneden. Tak det er sgu da rart man ka alippe
> for at sidde og væmmes over al det silikone, som er pumpet ind i

Ja netop i den aldersgruppe burde det jo ikke være nødvendigt.

> [...]
> Danmark der får lavet bryster er yngre end før. Piger mellem 18 og
> 25 er i fremmarch når det gælder om at få lavet mere fyld i

Jamen det svarer vel fint nok til den tendens, der også er "i samfundet" om
at unge mennesker tidligere og tidligere bliver konfronteret med sexuelt
ladede billeder, i medier og i film og ja endog porno. Det er vel blandt
andet derfra de unge kvinder henter deres "inspiration".

For nyligt var der i Politiken (kan desværre ikke finde linket) en lille
artikel om at børne - og ungdomsforskere, samt sexologer, råber vagt i gevær
over den tendens med at unge ser så meget porno, uden at oplevelserne bliver
"fordøjet" sammen med en voksen eller voksne. Altså at der ikke bliver talt
om det, de ser på filmenne, og derfor tror, at det er sådan sex er. Disse
forsker mener, at det rent faktisk smitter af på unges sexuelle vaner,
således at de tidligere begynder med fx oral - og analsex. Noget som *jeg*
personligt synes er "voksensex" og som jeg ikke ville bryde mig om, at min
12-13 årige søn/datter praktiserer, hvis jeg havde en sådan. Selvom børn er
sexuelle væsener, kan man måske i nogle tilfælde sætte nogle grænser for
deres aktiviteter.

> Sjovt at de to tendenser er lige modsat hinanden.

Jeg tror at det er de færreste yngre kvinder - alt andet lige - der sidder
og kigger på billeder på nettet, der henvender sig til mænd. På den anden
side har man vel at håbe, at den tendens, der afspejler i "dine" billeder
sig på før eller siden smitter af på tendensen hos de unge kvinder. Sådan at
de finder ud af at silikone er NOT. Men med det brystboom de får serveet i
de øvrige medier, så finder de vel snarere i højere grad, at det er HOT.

Knus fra Kristine.

Fra : R.O.

Dato : 12-03-02 12:52

> [...]
er
> sexuelle væsener, kan man måske i nogle tilfælde sætte nogle grænser for

Hvorfor?? Hvorfor vil de begrænse dine børn? Fordi dú er blevet
"indoktrineret" til at fx tro dette om analsex hvorfor så ikke give dine
børn muligheden for selv at afprøve deres grænser uden voksen indblanding og
selv danne deres frie holdninger til sex? Måske er porno belastende for
børn...siger hvem? og i forhold til hvad? Der kan dyrkes virkelig meget
Freud på det du har skrevet, og det ville da også være spændende at
"angribe" det fra flere vinkler, men lad os starte med det at du overvejende
er kritisk overfor analsex udført af dine børn; en slags voksensex
forbeholdt voksne forstås. Hvorfor denne "tabusering"? når du siger
voksensex hvad mener du så? Jeg kan næsten regne ud det er noget du
forbinder med syndigt (for nu at bruge et en vending i mangel af bedre), men
hvad har nogensinde gjort analsex tabu andet end vores egne overbevisninger
og "alterego" begrænsninger? Analsex er netop ved at vinde stærkt frem i
disse individualistiske tider og tilsydenladende har mange stor fornøjelse
af det; og alligevel står det i skærende kontrast til folks "officielle"
holdning til analtsamleje. Jeg tror netop at det er pornoen som har
legimatiseret udførelsen af analsex i "hjemmet", specielt hvis jeg kigger
tilbage på min egen "anale fase" som bestemt var udledt af pornoen; altså
selve samlejet kom fra porno men den latrinære interesse starter jo allerede
fra barnsben (jf. Freud, den anale fase) så dermed kan vi udelukke at det er
pornoen som har lagt kimet til analsex.
Nok om analsex. Porno -mener jeg- bryder det morale kodeks og tillader folk
at netop udføre deres dybeste fantasier da det jo "udføres på film af andre"
og derfor mener jeg at børn skam gerne må se porno (alt andet ville jo også
være umuligt at opretholde) da de så får kimet til at bryde "opdragelsens
bånd" (tag dig for eksempel) og dermed tideligt får en smagsprøve på hele
sexspektret som jo før i tiden underligt nok kun var forbeholdt "voksne" =>
et meget bedre sexliv til følge.

Lige tilsidst er det på plads at nævne at jeg selvfølgelig ikke mener børn
skal stop fodres med porno da dette selvfølgelig skader opvæksten og "det at
være barn", men det vil være helt i skoven at begrænse deres brug sålænge de
ikke sidder 24/7 foran skærmen. I ældre tider jagtede vi pornoblade; i dag
går de på nettet => same shit

Fra : R.O.

Dato : 12-03-02 12:58

Wops, glemte det med "den forkvaklede" kærlighed som følge af porno. Det
holder heller ikke stik. Forelskelsen kan intet tage fra os; så glemmer man
hurtig pornoen. Nej porno er til en hurtig udløsning for de flestes
vedkommende. Stort set alle mænd fra min vennekreds har set/ser _masser_ af
porno, og ingen af dem har fået noget som helst forkvaklet andet end deres
syn på kvinders kønsbehåring. Nej det positive opvejer langt det negative;
stillinger, tips og tricks, påklædning, væremåde osv.

Fra : Vanillepigen

Dato : 12-03-02 15:03

"R.O." <punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Wops, glemte det med "den forkvaklede" kærlighed som følge af porno. Det
> holder heller ikke stik. Forelskelsen kan intet tage fra os; så glemmer
man
> hurtig pornoen.

Enig. Hvad de fleste voksne angår. Men en forelsket 12 årig kan godt tro, at
det er bedst for hende at gøre som hendes 17 årige kæreste beder hende om
for at holde på ham. I foreskelse (især når man ert teenager) blander man
nogle ting sammen.

> [...]
> syn på kvinders kønsbehåring. Nej det positive opvejer langt det negative;
> stillinger, tips og tricks, påklædning, væremåde osv.

Påklædning!?
Jeg vil fandme ikke se ud som mange af de kvinder fremstilles, ej heller
ønsker jeg ikke at mine døtre skal tage deres udtryk på sig. Og jeg vil
nødig opføre mig på den måde gør, ej heller ønsker jeg at min kæreste skal
overtage mændenes adfærd.

Du overfører det vokne mænd gør og kan og synes og tænker til noget
generelt. Det er sleti kke noget nyt ...

Det kan da godt være at det er postitivt for jer - men for en 12-årig pige
?! Come on.

mange venlige hilsner fra Kristine.

Fra : R.O.

Dato : 12-03-02 16:55

"Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> wrote in message

> [...]
> for at holde på ham. I foreskelse (især når man ert teenager) blander man

Ja, du har nok ret

> [...]

> overtage mændenes adfærd.
>
> Du overfører det vokne mænd gør og kan og synes og tænker til noget
> generelt. Det er sleti kke noget nyt ...

Verden er -heldigvis- tildels mandsdomineret endnu.

> Det kan da godt være at det er postitivt for jer - men for en 12-årig
pige
> ?! Come on.

Nej helt ærligt; hvorfor skulle en 12 årige ikke opnå lige så stor nydelse
som du gør? (med forbehold for erfaringen selvfølgelig)

Fra : Vanillepigen

Dato : 12-03-02 19:44

> Verden er -heldigvis- tildels mandsdomineret endnu.
Ja, ja ...

> pige

> Nej helt ærligt; hvorfor skulle en 12 årige ikke opnå lige så stor nydelse
> som du gør? (med forbehold for erfaringen selvfølgelig)

Jeg tror faktisk at en 12 årig pige har nogle andre normer/kriterier for
nydelse end en voksen mand. Det er bare det. Så du kan ikke umiddelbart
overføre dine erfaringer med hvad porno kan gøre for dig til en sådan. Det
er bare det, der er min pointe.

Mange venlige hilsner fra Kristine.

Fra : Vanillepigen

Dato : 12-03-02 14:51

"R.O." <punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Kære R.O.
> [...]
og
> selv danne deres frie holdninger til sex?

Jeg er ikke blevet "indoktrineret" af nogen. Jeg erindrer ikke at jeg som
barn på noget tidspunkt har haft en samtale med en voksen om analsex. Det er
måske en fejl. Men ihvertfald; Så kan jeg ikke være blevet indoktrineret,
vel? At jeg så som voksen har en bestemt holdning til det, som er fremkommet
via samtaler med andre voksne, der både har været negative og positive
overfor analsex, er en anden sag.

Iøvrigt synes jeg at det er Helvedes arrogant af dig, at gå ud fra, at jeg
er blevet indoktrineret bare fordi jeg har en anden holdning end du! I
virkeligheden kunne jeg påstå, at *du* var blevet indoktrineret af at
analsex er godt etc (og det er ikke fordi jeg menner at analsex ikke er godt
per definition bedes du venligst bemærke) fra diverse pornofilm.

Måske er porno belastende for
> børn...siger hvem? og i forhold til hvad?

Ja måske er porno belastende for børn. Siger disse "eksperter". De er ikke
klar over nøjagtig hvilken konsekvens forbrug af porno har for børn på 10-13
år, der efter min overbevisning stadig *er* børn.
Og det er det, der er problemet, man er endnu ikke klar over konsekvensen af
det - det betyder ikke at der *ikke* kan være positive konsekvenser. Bare at
man nok skal tænke sig om, før man ordinerer porno til folk under 13 år.

Der kan dyrkes virkelig meget
> Freud på det du har skrevet, og det ville da også være spændende at
> "angribe" det fra flere vinkler,

Fint kom an.

men lad os starte med det at du overvejende
> er kritisk overfor analsex udført af dine børn; en slags voksensex
> forbeholdt voksne forstås. Hvorfor denne "tabusering"?

Tabuisering ? Ja ok - fordi jeg stadig et eller andet sted har en mening om,
at indtil børn er kommet over den sexuelle lavalder, så er det forældrenes
pligt, at holde øje med hvad de går og laver. Det betyder ikke, at jeg ikke
anerkender, at børn er sexuelle væsener, eller at de kan eksperimentere med
sex herunder oral - og analsex. Det er for mig ligeså meget et spørgsmål om,
at børnene ikke lider overlast, fordi de føler sig presset til at udføre
noget de har set på film, som de ikke er parat til.
Der vil jeg gerne have en finger med i spillet (so to speak) for at have
mulighed for at fortælle min søn/datter, at der er mulighed for at sige fra,
hvis han/hun dybest set ikke har lyst.

> voksensex hvad mener du så? Jeg kan næsten regne ud det er noget du
> forbinder med syndigt (for nu at bruge et en vending i mangel af bedre),

Jo tak - i mnagel af bedre - det er da vist din fortolkning, hvad? Nej jeg
mener ikke, som udgangspunkt at nogle former for sex er syndige. Jeg mener
bare, at man kan sætte spørgsmålstegn ved om alle former for sex er ligge
hensigtsmæssige at praktisere for fx piger på 12.

> [...]
allerede
> fra barnsben (jf. Freud, den anale fase) så dermed kan vi udelukke at det

1. Jeg tror at du har ret i, at interessen er der fra barnsben af (ifølge
fader Freud), jeg tror også at mange børn eksperimenterer med deres anus
etc. Så det er en "naturlig" drift. Og jeg tror også, at du har ret i
pornoen legitimiserer analsex i hjemmene (og jeg vender tilbage til det med
legitimisering). Men er der ikke også noget med at den anale fase også
(ifølge Freud) har nogle andre funktioner end bare interessen for
eksperiementere med anus og analsex. Fx noget med at kunne kontrollere
afføring og dermed mere generelt set kunne kontrollere drifter. Jeg mener
ikke at du kan bruge den anale, psykologiske udviklingsfase som en
legitimering af, at det er "godt" for børn at se porno. Jeg er ikke psykolog
og det er laaang tid siden, at jeg har læset Freud (i gymnaiet) - men ked af
det jeg køber ikke den argumentation.

2. At folks interesse for det i hjemet og deres officielle holdning er
divergerende er et spørgsmål om hykleri.Jeg er fløjtende ligeglagd med hvad
folk gør i deres hjem. Det der interesser mig er den offentlige mening, og
den måde den fungerer på i forhold til fx at presse holdninger ned over
hovedet på folk ( idette tilfælde om pornoens lyksaligheder eller om
mediernes fortæælling til unge kvinder at jo større bryster jo bedre).

3. Angående legitimisering af analsex i hjemmene, som pornoen skulle have
tilvejebragt. Fint, jeg tror at pornoen har forøget interessen for analsex.
Det tror jeg at du har ret i. Det er blvet okay og kinky at dyrke analsex,
Og man er nærmest frigid hvis man ikke tænder på det. Jeg *tror* at den
legitimisering mest af alt handler om, at det er blevet jeg legitimt for
mænd at bede deres koner om at dyrke analsex. Omvendt tror jeg at det derfor
i højere grad er blevet illigitimt for kvinder at sige nej. Og det er i høj
grad en generalisering, da jeg udmærket ved at mange kvinder godt kan lide
analsex. Men jeg tror og fornemmer også (udfra samtaler med andre kvinder og
læsning af artikler i dagblade, indslag i tv etc.), at mange kvinder væmmes
ved porno og væmmes ved den måde kvinder fremstilles på og ikke føler, at
det har noget med dem at gøre, men at det i stigende grad er blevet forkert,
at sige fra både i "samfundet" og i sengen.

4. Endelig generaliserer du fra voksnes brug af porno til en legitimisering
af, at det så skulle være godt for børn. Spørgsmålet er så, om vi taler om
voksne eller børn? Jeg r sådan set ligeglade med hvad fanden andre vokse
(herunder du) bruger porno til. Mit udgangspunkt var at diskutere, hvordan
børn bruger porno og hvad det fortæller dem om sex.

> Nok om analsex. Porno -mener jeg- bryder det morale kodeks og tillader
folk
> at netop udføre deres dybeste fantasier da det jo "udføres på film af
andre"

Enig. Jeg går ikke ind for en afskaffelse af porno - men derfor kan man godt
diskutere, om vi skal tage de ting pornofilm fortæller os (og vores børn)
for gode varer! Udfra det ovenstående om det forhold nogle kvinder har til
porno, så mener jeg at du gør tingene mere ligetil end de er. Det er stadig
mænd, der oftest "bestemmer" i pornofilm end kvinder (udfra de film jeg har
set) det er stadig fortrinsvist til mænd filmene producures og mænd, der
køber dem. Jeg ønsker simpelthen ikke at hverken mine (ufødte) drenge eller
piger skal se det billede af kønnene uden at det bliver diskuteret, uden at
sex bliver diskuteret, uden at det at sige nej bliver diskuteret etc.

og derfor mener jeg at børn skam gerne må se porno (alt andet ville jo også
> være umuligt at opretholde)

Ja det tror jeg du har ret - at det r svært at forhindre dem i det. Det er
jo også derfor at det blevet foreslået, at man skal vise børnene det i
folkeskolen, og så diskutere det med dem. I den anledning er det måske en
god i det at hyre nogle professionelle konsulenter til i det hele taget at
holde seksulaundervisning (eller andre unge) - for man kan godt forestille
sig at lærere m/k har svært ved at diskutere de ting. Og man kan dikutere om
det overhovedet behøver at være *læreres* opgave (i virkeligheden er det
forældrenes - men det er en helt anden diskussion).

> [...]
> sexspektret som jo før i tiden underligt nok kun var forbeholdt "voksne"

Ja hvis de er i stand til at sige nej og vide hvornår det er godt for dem at
dyrke analsex og hvornår ikke. For humlen er, at det kan da godt være at en
17 årig knægt er parat til at eksperimentere, men at hans 13 -årge kæreste
ikke er det. Det kan også godt være at deres sexliv bliver forkvaklet, det
kan være at de kommer til at opleve nogle ting de ikke var parat til som
12-13 årige - med nogle grimme sår på sjæl og seksualitet som følge. Det er
det spørgsmål, jeg tillader mig at stille - min ufrie barndom til trods.
(Faktisk vil jeg her sende en kærlig tanke til mine forældre, der har lært
mig at stille spørgsmål ved tingene - isteet for at sluge dem råt. Jeg
håber, at jeg kan videreformidle det mine egne børn)

> [...]
> skal stop fodres med porno da dette selvfølgelig skader opvæksten og "det

Nå det mener du alligevel? Hvad vil det sige at være barn for dig?
Husk at jeg *ikke* fratager børn deres seksualitet - jeg tillader mig bare
at mene, at der er forskel på børns seksualitet og voksnes. Gudskelov!!

I ældre tider jagtede vi pornoblade; i dag
> går de på nettet => same shit

Det mener jeg ikke; der er forskel på nogle af de film du kan finde på
nettet og så forholdsvist harmløse positioner af pik i kusse, sæd og bryster
etc.

Mange venlige hilsner, Kristine

Fra : Jacob Jensen

Dato : 12-03-02 15:41

> Det mener jeg ikke; der er forskel på nogle af de film du kan finde på
> nettet og så forholdsvist harmløse positioner af pik i kusse, sæd og
bryster
> etc.

enig... og jeg har set en del!

Fra : Vanillepigen

Dato : 13-03-02 14:11

> 2 be continued senere i aften.

Jeg venter - stadig - spændt

Mange venlige hilsner Kristine.

Fra : Anita

Dato : 12-03-02 17:31

"Vanillepigen" skrev

*KLIP en hel masse*

> [...]
> mig at stille spørgsmål ved tingene - isteet for at sluge dem råt. Jeg
> håber, at jeg kan videreformidle det mine egne børn)

Jeg synes at det du skriver i dette indlæg indeholder mange gode pointer.
Jeg vil dog nøjes med at fremhæve den du fremfører i ovenstående afsnit. Du
er inde på aldersforskel og det "at sige nej", hvis man ikke har lyst. Så
kom jeg til at tænke på, at unge mennesker jo er temmeligt eksperimenterende
og nysgerrige, og nogle gange er man måske så tilpas nysgerrig at man
"glemmer" at "mærke efter" om det egentlig er noget man har lyst til.
Altså min pointe er, at jeg tror, at man som ung let kan komme i en
situation, som man siden hen fortryder, fordi man måske ikke havde tænkt det
SÅ grundigt igennem. Dermed er det jo nærmest umuligt at sige fra, fordi man
først ved, at det var for grænseoverskridende, da det var for sent. Jeg ved
ikke om det overhovedet giver mening...

Hvis det giver mening.... Kan jeg sige at jeg ser dette som en god årsag
til, at vi som mennesker i høj grad bør passe på hinanden og ikke presse
andre ud i situationer som kan gå hen og blive ubehagelige...

Venligst Anita

Fra : Vanillepigen

Dato : 12-03-02 22:35

"Anita" <anita@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej Anita -
> Jeg synes at det du skriver i dette indlæg indeholder mange gode pointer.

Tak

> [...]
man
> først ved, at det var for grænseoverskridende, da det var for sent. Jeg

Jo da - det giver rigtig god mening, og jeg kan sagtens forstå din
tankegang. Jeg tror at du har ret i, at det i det hele taget kan være svært
i den alder at sige fra, når tingene opstår. Men det kan kun blive sværere,
hvis man serverer nogle ting som bliver præsenteret som "normalt" (fx af
kæresten eller af kammeraterne) uden at de disse nye normer eller tendenser
modsvares. Min tese er, at hvis unge/børn bare får smidt en masse indtryk i
hovedet fra pornofilm, der ikke bliver bearbejdet, vil de have sværere ved
at sige nej i det hele taget end hvis de indtryk bliver bearbejdet.

> Hvis det giver mening.... Kan jeg sige at jeg ser dette som en god årsag
> til, at vi som mennesker i høj grad bør passe på hinanden og ikke presse
> andre ud i situationer som kan gå hen og blive ubehagelige...

YeP!! Og derfor tror jeg ikke umiddelbart at det er godt, at meget unge
mennesker bliver repræsenteret for porno uden at dette diskuteres med en en
person med en moden seksualitet (hvilket forhåbetlig kendetegner de fleste
voksne), ligesom jeg mener at det er nødvendigt at opretholde en eller anden
form for skelnen mellem voksnes seksualitet og børns, så det første ikke
presses ned over de sidstes - hvis I forstår hvad jeg mener.

Jeg ved godt at meget af det jeg skriver (fx muligheden for at tale om det
med sine børn ikke altid er til stede, da børnene måske ikke ønsker at tale
med deres forældre om det, men man kan så håbe, at børnene har et
voksennetværk, hvor de kan tale med nogle andre om det). Under alle
omstændigheder mener jeg ikke at man med så unge unge (10-13 år) bare skal
have en laissez-faire holdning.

Mange venlige hilsener, Kristine.

Fra : Henning

Dato : 13-03-02 03:37

"Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> jeg mener at det er nødvendigt at opretholde en eller anden
> form for skelnen mellem voksnes seksualitet og børns, så det første ikke
> presses ned over de sidstes - hvis I forstår hvad jeg mener.

Ja, og derfor kan jeg heller ikke acceptere at nogen over den kriminelle
lavalder, har sex med nogen under, selv om grænsen sådan set kan være
flydende omkring 14-15-16 års alderen, men er springet mere end 1½-2
år, vil jeg nok gribe ind.

> [...]
> voksennetværk, hvor de kan tale med nogle andre om det). Under alle
> omstændigheder mener jeg ikke at man med så unge unge (10-13 år) bare skal

Men aligevel lidt i den retning, ud fra at 2 nogenlunde jævnalderne
børn eksperimentere med deres seksualitet i forhold til hinanden.
Da min mor fandt ud af jeg havde sex med pigerne, da jeg var
9-10 år, gav hun mig lige en lektion i hvordan små babyer bliver
til, det havde jeg slet ikke skænket en tanke, for alt det sjove og
spændende der skete, så jo, noget laissez-faire, men så sandelig
også oplysning fra kompetente personer, hvilket følgende kan
være et eksempel på: Vores søn fandt et pornoblad, hvor et
af billederne viste, at kvinden gav manden oralsex, han fik den
opfattelse, at manden fik bidt sin pik af og kvinden spiste den,
han var dybt rystet, og skrækslagen i nærheden af kvinde
i flere dage efter, selv om min kone gjore et ihærdigt arbejde
for at forklare ham, hvad der virkelig foregik.

MVH
Henning

Fra : Vanillepigen

Dato : 13-03-02 13:49

> [...]

> lavalder, har sex med nogen under, selv om grænsen sådan set kan være
> flydende omkring 14-15-16 års alderen, men er springet mere end 1½-2

Altså hvis pigen er 13 ½ og drengen er 18?

> [...]
> til, det havde jeg slet ikke skænket en tanke, for alt det sjove og
> spændende der skete, så jo, noget laissez-faire,

Jamen det er en balance, for som jeg har sagt/skrevet tidligere, vil jeg
ikke fratage børn deres seksualitet. Hvis jeg vidste at mit barn legede
doktor med naboens jævnaldrende, ville jeg ikke gribe ind, men svare på evt
spørgsmål, evt. prøve at komme til at tale med barnet om hvad han/hun tror
at de laver. Fx troede jeg (da jeg var 6-7 år) at hvis manden tissede på
kvinden så kom der børn, og så kan man da godt forklare sagens rette
sammenhæng. Og så ellers lade dem lege videre.

Men hvis min 11 årige pige legede doktor med noget noget større drenge
(13-14 år) så ville jeg gribe ind. Om ikke andet for at finde ud af om hun
virkelig var med i og forstod hvad der sker, og om hun er i stand til at
sige nej etc.

> [...]
> i flere dage efter, selv om min kone gjore et ihærdigt arbejde
> for at forklare ham, hvad der virkelig foregik.

Jamen det er præcis sådanne eksempler, der viser at man skal passe på at de
ikke bare ser porno og så ikke får tingenes rette sammenhæng forklaret. Det
gik vel over på et tidspunkt - na ja det gjorde det vel

Mange venlige hilsner
Kristine.

Fra : Henning

Dato : 13-03-02 17:45

> [...]

Hej Kristine

> Altså hvis pigen er 13 ½ og drengen er 18?

Ja, eller som Mirian kan acceptere, mellem en på 56 og en på 13½

> [...]
> kvinden så kom der børn, og så kan man da godt forklare sagens rette
> sammenhæng. Og så ellers lade dem lege videre.

IMO en fornuftig indstilling

> [...]
> virkelig var med i og forstod hvad der sker, og om hun er i stand til at

Nu kunne det jo være, at du og Mark fik sønner og ingen døtre
Igen er jeg enig med dig, det ansvar har man over for både egne
og andres børn.

> [...]
Det
> gik vel over på et tidspunkt - na ja det gjorde det vel

Han er ret blufærdig omkring de emner, når det gælder hans privatliv med
kæresten, og jeg har ikke lyst til at spørge, men mon ikke, han er kommet
sig over sin skræk for kvinder
Og jeg mener ikke børn skal have adgang til pornografi, før deres
begrebsverden er klar til at kapere det.

MVH
Henning

Fra : Vanillepigen

Dato : 13-03-02 20:11

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, eller som Mirian kan acceptere, mellem en på 56 og en på 13½

Det synes jeg nu også straks er værre.

> [...]

> Nu kunne det jo være, at du og Mark fik sønner og ingen døtre
> Igen er jeg enig med dig, det ansvar har man over for både egne

Klart. Hvis jeg fik sønner, ville jeg forsøge at tale med dem om, hvordan
piger kan lide det og at de skal respektere, når de siger fra etc. Så de
ikke kommer til at gøre noget ved pigerne, som ikke er godt, om jeg så må
sige. Endelig skal de jo også selv lære at sige fra. Måske også overfor de
andre drenge i en situation, hvor de gør noget grænseoverskridende overfor
en pige - hvad ved jeg.

> Han er ret blufærdig omkring de emner, når det gælder hans privatliv med
> kæresten, og jeg har ikke lyst til at spørge, men mon ikke, han er kommet
> sig over sin skræk for kvinder

Mon ikke

> Og jeg mener ikke børn skal have adgang til pornografi, før deres
> begrebsverden er klar til at kapere det.

Netop.

venlig hilsen Kristine.

Fra : Anita

Dato : 13-03-02 10:56

"Vanillepigen" skrev

> [...]
> hovedet fra pornofilm, der ikke bliver bearbejdet, vil de have sværere ved
> at sige nej i det hele taget end hvis de indtryk bliver bearbejdet.

Præcis. Og især nu hvor man tilsyneladende eksperimenterer med mange flere
ting i en ret tidlig alder end hidtil. Hvor man (apropos snakken om mangel
på styrke og selvtillid i en ung alder, i tråden om minimumsalder) næsten
tror man er unormal, hvis man ikke bryder sig om tanken, eller har prøvet
anal eller diverse andre former for sex.

> [...]
> form for skelnen mellem voksnes seksualitet og børns, så det første ikke
> presses ned over de sidstes - hvis I forstår hvad jeg mener.

Helt enig. Hvad synes du så om debatten, der kører omkring undervisning i
porno i folkeskolen. Jeg har lidt svært ved tanken om 'bare' at skyde det
hele over på skolen. Men som princip synes jeg nok det er en udemærket ide,
da man så forhåbentligt sikrer, at de unge får et mere realistisk billede
af, hvad der foregår i den branche.

> [...]
> voksennetværk, hvor de kan tale med nogle andre om det). Under alle
> omstændigheder mener jeg ikke at man med så unge unge (10-13 år) bare skal

Yes! Og det er netop den laissez-faire (lade stå til) holdning jeg ikke kan
fordrage. Og netop derfor jeg har så svært ved at acceptere det der med
"bare at gøre som alle de andre" jævnfør den anden tråd igen. Selvom det er
unge mennesker, har de stadig brug for at voksne fortæller/viser dem, hvad
der er ret og fejl (ikke kun omkring porno og sex, men generelt). Sidenhen
kan de unge så vurdere om de er enige i forældrenes/lærerenes/andres
holdninger, det er trods alt nemmere at gøre oprør mod sine forældre end
vennerne eller en hel porno/tøj/reklame-industri.

Venligst Anita

Fra : Vanillepigen

Dato : 13-03-02 13:39

"Anita" <anita@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej Anita

> [...]
> tror man er unormal, hvis man ikke bryder sig om tanken, eller har prøvet
> anal eller diverse andre former for sex.

Ja netop - jeg mener bare, at de et eller andet sted fra skal have at vide,
at de ikke *behøver* at gøre som de andre, at man kan sige fra etc.

> [...]
ide,
> da man så forhåbentligt sikrer, at de unge får et mere realistisk billede

Den er ikke 100 % negativ overfor, for de *ikke* kan eller vil tale med
forældrene om de ting (eller forældrene ikke kan eller vil tale med deres
børn), så skal den snak finde sted et eller andet sted. Jeg synes generelt,
at skolen påtager sig alt for mange ting som er forældres opgave - det hører
man i hvertfald nogle gange. Som udgangspunkt mener jeg at det er skolens
opgave primært at lære børnene nogle ting (mataematik, dansk etc),
senkundært at socialisere til samfundet (her har forældre også en stor del
af ansvaret). Men verden er ikke ideel, så skolen kan være et udmærket forum
for den snak.
Men det er ikke sikert, at det er *lærernes* opgave, - som jeg vist har
skrevet andetsetds i denne tråd - kunne man forestille sig at denne opgave
blev udliciteret til professionelle eksperter. Fx sexologer, læger,
psykologer etc, der så tog klasserne efter tur, sådan at sexologen tog sig
af det med forskellige former for sex og evt talte om køn og porno og den
slags, læger tog sig af snakken om kønssygdomme, forplantningsevne og
prævention og psykologen tog sig af de mere svære aspekter såsom at kende
grænser, at vide hvad man skal gøre ved overgreb etc. Og at denne
undervisning gik over et halvt eller et helt år og ikke bare var tre timer i
biologitimerne.

Altsammen udfra den tese, at det *ikke* er lærernes opgave, men det betyder
jo ikke, at forrummet for seksualvejledning (eller hvad det nu hedder - jeg
synes det skal hedde sex og samfund, så man både får det private aspekt med
egen og andres seksualitet og så de samfundsmæssige aspekter af det) ikke
godt kan være skolen.

Bare et forslag.

> [...]
> holdninger, det er trods alt nemmere at gøre oprør mod sine forældre end
> vennerne eller en hel porno/tøj/reklame-industri.

Yup. Det burde da også være muligt, at lave nogle regler i en klasse (det er
slevfølgelig noget forældrene selv skal finde ud af) om hvad tøjstilen er,
mobiltelefoner etc. Jeg ved godt at det er svært, men hvis der er en generel
enighed blandt kammeraternes forældre, så er det sgu svært at sige, at det
må de andre ...

Mange venlige hilsener,
Kristine

Fra : Anita

Dato : 13-03-02 15:11

"Vanillepigen" skrev

Hej igen

> Ja netop - jeg mener bare, at de et eller andet sted fra skal have at
vide,
> at de ikke *behøver* at gøre som de andre, at man kan sige fra etc.

Exactly my point!

*Klip om pornoundervisning i skolen*
> [...]
med
> egen og andres seksualitet og så de samfundsmæssige aspekter af det) ikke

Og temmelig sikkert et udemærket forslag. Jeg har en ide om at nogle lærere
sikkert allerede taler om porno med eleverne i sexualundervisningen, og der
indbefattet også de følelsesmæssige aspekter. Men der er med garanti også
mange lærere, der har vanskeligt ved at tackle dette emne på en fornuftig
måde. Så enten skal man gøre som du foreslår, inddrage professionelle, eller
også skal lærerne (efter-)uddannes til at undervise i emnet på fornuftig
vis.

*Klip*
> [...]
generel
> enighed blandt kammeraternes forældre, så er det sgu svært at sige, at det

Men så er problemet vel bare at ikke alle forældre er enige om hvordan børn
bør klæde sig, hvor mange penge de bør bruge på tøj og andre goder og så
videre. Så er det ganske vanskeligt at lave sådan en aftale. Derfor er det
jeg mener at man som forælder bør forsøge (så godt man nu kan) at give sine
børn så meget ryggrad, at de tør skille sig ud nu og da, at de tør have egne
meninger, der ikke følger mainstream, at de tør have en anderledes tøjsmag
eller hvad der nu skal til for, at de kan udtrykke deres egen personlighed,
som netop er _deres_ og ikke alle de andres.

> Mange venlige hilsener,
> Kristine

Lige så venlige hilsner
Anita

Fra : Vanillepigen

Dato : 13-03-02 20:16

"Anita" <anita@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa

> [...]
> eller hvad der nu skal til for, at de kan udtrykke deres egen
personlighed,
> som netop er _deres_ og ikke alle de andres.

Ja det er rigtigt. Men der hvor det er muligt at lave en sådan aftale er det
måske en god ide. At dte så ikke er muligt i alle tilfælde, fordi børn
(meget generelt) er blevet til statussymboler, der skal være så individuelle
som muligt (på den ufede måde), at jo mere tøj, jo flere mobiltelefoner etc
jo bedre. (Jeg hørte om eksempel med en kvinde, der ringede til sit barns
mobiltelefon i børnehaven for at sige hun kom for sent, istedte for at ringe
til pædagogen !!)

Men ellers er jeg fuldstændig enig med dig i det øvrige. Jeg kunne bare
forestille mig at en sådan aftale kunne fungere som en støtte i nogle
tilfælde.

Mange venlige hilsener,
Kristine

Fra : Henning

Dato : 13-03-02 17:27

> [...]
> grænser, at vide hvad man skal gøre ved overgreb etc. Og at denne
> undervisning gik over et halvt eller et helt år og ikke bare var tre timer

Sexologer er enten psykologer eller psykiatere, (og psykiatere er læger.)
Så hut jeg visker
MVH
Henning

Fra : Vanillepigen

Dato : 13-03-02 20:06

> Sexologer er enten psykologer eller psykiatere, (og psykiatere er læger.)
> Så hut jeg visker

Ja jeg ved godt, at jeg nok roder nogle begeber sammen , menjeg synes fatisk
at det er en god ide at lade professionelle tage sig af det, istedet for
lærere. Disse professionelle skal så selvfølgelig være rimelig gode
pædagoger, så de kan formidle til og kommunikere med de unge. Og de skal
have tavshedspligt, så de unge føler, at de kan betro sig til dem, hvis det
er nødvendigt.

Hilsen Kristine

Fra : Henning

Dato : 14-03-02 16:17

> [...]
fatisk
> at det er en god ide at lade professionelle tage sig af det, istedet for

Lige lidt "flueknepperi" er lærere ikke professionelle?

En lærer der har biologi som hovedfag, ved lige så meget
om anatomi og fysologi som lægerne gør, men da det oftest
er klasselæreren der har seksualvejledningen i folkeskolen,
er det ikke sikkert han/hun har biologi som hovedfag, men
udannelsen som lærer, burde borgre for pædagogikken.

Der har været nogle tiltag, hvor nogle 18-20 årige unge
mennesker tog rundt på skoler og gav seksualundervisning,
jeg vil tro, sådanne unge mennesker vil være bedre egnede
til at lærer andre teenagere om sex og følelser, end højt
uddannede akademikere, der typisk er på børnenes forældres
alder, jeg tror børnene lettere får fortrolighed til "nær jævnalderne"
End "Metussalemmer" Envider er der det, i sådan en model,
børnene afslører ikke sig selv over for skolens lærere, hvilket
jo heller ikke er tilfældet med dit bud på seksualvejledning,
det er et synspunkt jeg kan filslutte mig.

> [...]
> pædagoger, så de kan formidle til og kommunikere med de unge. Og de skal
> have tavshedspligt, så de unge føler, at de kan betro sig til dem, hvis

Som uddannet i sundhedsvæsnet, har jeg erfaring for, at
læger er utrolig dårlige undervisere generelt set, tørre,
kedelige og røvsyge at høre på

> Hilsen Kristine

MVH
Henning

Fra : Anita

Dato : 15-03-02 15:23

"Henning" skrev

Hej Henning
> Lige lidt "flueknepperi" er lærere ikke professionelle?

Jow, det er vi, men ikke professionelle sexologer eller lign.

> En lærer der har biologi som hovedfag, ved lige så meget
> om anatomi og fysologi som lægerne gør

Ej, det holder vist ikke. Jeg vil da håbe at lægerne ved NOGET mere end vi
gør.

> men da det oftest
> er klasselæreren der har seksualvejledningen i folkeskolen,
> er det ikke sikkert han/hun har biologi som hovedfag, men
> udannelsen som lærer, burde borgre for pædagogikken.

Problemet er bare at man ikke er inde omkring sexualundervisning på
seminariet. Så skal man selv tage nogle kurser ved siden af, hvis man har
dette som interesse.

> Der har været nogle tiltag, hvor nogle 18-20 årige unge
> mennesker tog rundt på skoler og gav seksualundervisning,

Ja. Og om alkohol, stoffer og andre emner. I nordjylland er det noget Amtet
arrangerer og betaler for. Hos os er det en flok studerende fra seminariet
der har taget kurser og efterfølgende er ude og undervise i disse emner.

> [...]
> uddannede akademikere, der typisk er på børnenes forældres
> alder, jeg tror børnene lettere får fortrolighed til "nær jævnalderne"

Det tror jeg du har helt ret i. Plus at situationen kan være lidt 'kikset'
for den lærer, der har eleverne til dagligt, når man skal stå og undervise i
"pik og kusse-begreber"

> Som uddannet i sundhedsvæsnet, har jeg erfaring for, at
> læger er utrolig dårlige undervisere generelt set, tørre,
> kedelige og røvsyge at høre på

*G* Sjovt, dén har jeg hørt før! Selv kender jeg en enkelt, der bestemt ikke
tilhører den kategori.

Venligst Anita

Fra : Henning

Dato : 15-03-02 16:53

"Anita" <anita@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Henning" skrev
>
> Hej Henning
>
> Jow, det er vi, men ikke professionelle sexologer eller lign.

Det var også derfo jeg kaldte det "flueknepperi"

> Ej, det holder vist ikke. Jeg vil da håbe at lægerne ved NOGET mere end vi
> gør.

Sansynligvis ikke meget, men til gengæld meget mere om
fejl ved apparatet

> Det tror jeg du har helt ret i. Plus at situationen kan være lidt 'kikset'
> for den lærer, der har eleverne til dagligt, når man skal stå og undervise
> "pik og kusse-begreber"

Det var noget i den retning jeg mente .

> *G* Sjovt, dén har jeg hørt før! Selv kender jeg en enkelt, der bestemt
ikke
> tilhører den kategori.

Jo, jeg har da haft et par læger, der bare kunne det der med at
gøre et svært og tørt stof, levende og nærværende

MVH
Henning

Fra : Vanillepigen

Dato : 15-03-02 19:57

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Henning

> Lige lidt "flueknepperi" er lærere ikke professionelle?

Jo men som Anita også påpegger ikke på samme måde som en uddannet sexolog.

> [...]
> er det ikke sikkert han/hun har biologi som hovedfag, men
> udannelsen som lærer, burde borgre for pædagogikken.

Ja det er rigtigt - men det er jo ikker sikkert, at *personen*
er parat til at hve de timer.

> [...]
> jo heller ikke er tilfældet med dit bud på seksualvejledning,
> det er et synspunkt jeg kan filslutte mig.

Akademikere behøver da ikke at være gamle !!!
Men borset fra det, så synes jeg at det er en god idé det med de unge, der
tager ud.

> Som uddannet i sundhedsvæsnet, har jeg erfaring for, at
> læger er utrolig dårlige undervisere generelt set, tørre,
> kedelige og røvsyge at høre på

Nu må du ikke generalisere vel. Hvis dette nu blev en amts -elller
landsdækkende model, kunne man jo sørge for at "de professionelle" blev
uddannet til at tale med børn og unge. Man kunne så kombinere med at
"rigtige unge" også kom med, sådan at målgruppen fik flere forskellige typer
af input, herunder det føflelsmæssige.

BTW : Der er fandme også nogle lærere, der ikke har pædagogisk sans. Jeg
husker vores seksualundervisning i folkeskolen. Det var bestemt ikke en
lærer, der havde lyst til at undervise i det, endsige havde hånd om den
form, det skulle formidles i - og han var biologilærer ...

Hilsen Kristine, der altid er parat til en gang flueknepperi.

Fra : R.O.

Dato : 13-03-02 15:29

> [...]

er
> måske en fejl. Men ihvertfald; Så kan jeg ikke være blevet indoktrineret,

Jo....ehm lad mig forklare. Det følgende gør sig formodenligt kun gældende
for analsex. Bare fordi du ikke har /snakket/ med nogle om analsex, så
betyder det ikke at du ikke er blevet /påvirket/ alligevel (det bliver vi
alle faktisk stadig). Fx så er det stadig forbudt at både dyrke analsex og
oralsex i visse stater i USA, og i andre kulturer kan det give dødstraf, dog
er vi heldigvis ikke så uciviliserede her hjemme, men alligevel stikker "den
anale samfundsmæssige opdragelse" dybt i os alle. Det umiddelbare eksempel
er
homoseksuelle mænd. Deres kønslige omgang er forbundet med stor afsky blandt
mange hvor lesbiske stadig opfattes som noget mere acceptabelt eller
ligefrem "rent/smukt". Hvorfor? Fordi vi for det første instinktivt
forbinder vores
bagendes indre med noget beskidt og "syndigt", og for det andet fordi al
omgang med det anale opfattes som tegn på homoseksualitet blandt mænd => de
er hurtige til at pege fingre, men til trods for dette nyder mange af dem
godt af at blive "nusset" heromme af kæresten derhjemme (noget som bestemt
ikke må komme ud i øvrigt). Alt dette er påvirkninger vi udsættes for
tidligst i teenagealderen hvor vi først der begynder at kunne forstå hvad
det vil sige, men vi bliver skam allerede opdraget/begrænset fra barnsben
af; børn har det jo med at fatte "anale interesser" da de ikke er styret af
samme overbevidsthedskomplejs som vi er, men det er jo ingen hemmelighed at
leg "deromme" medfører BAB! (~slag-over-fingrene.wav~) ...behøves der at
sige mere? Så nej du er måske ikke direkte /indoktrineret/, men alligevel
overfører du (som mange andre) selvsamme begrænsninger til dine børn som "en
naturlig ting" (tror vi da).

> [...]
godt
> per definition bedes du venligst bemærke) fra diverse pornofilm.

Måske. Selvfølgelig har pornofilm en afgørende rolle her. Det ville fx have
taget mig længere tid at få interesse for det uden porno i tidernes morgen,
men jeg ville stadig have haft kimet til den anale interesse. Jeg er måske
en af de børn som er blevet BAB'et for meget i min barndom....nej spøg til
side, så tror jeg de fleste har stort potentiale heromme; problematikken er
jo bare den at vi påtvinges denne tabusering.

> [...]
at
> man nok skal tænke sig om, før man ordinerer porno til folk under 13 år.

Lad os lige få noget på det rene: Jeg er sgu enig i at børn under 13 år ikke
skal have en officiel tilkendegivelse af at de gerne må forsyne sig med
pornoblade fra den nærmeste kioskpusher. Forældrene skal selvfølgelig heller
ikke tillade at lade dem læse det, men derimod behandle det som de altid har
gjort (her går jeg ud fra at forældre selvfølgelig er klar over at børn
læser/interesserer sig for sex og porno uden de kan gøre noget ved det),
altså at prædike dem den sædvanlige morale om at porno er uægte og
forkvaklet i forhold til "ægte" kærlighed.

> [...]
> Der vil jeg gerne have en finger med i spillet (so to speak) for at have
> mulighed for at fortælle min søn/datter, at der er mulighed for at sige

Ja det er meget kildent dette du er inde på nu, for hvad nu hvis de ikke
føler overlast men du derimod påvirker dem til at tro netop dette? Vi kommer
selvfølgelig ingen vegne med dette, men rent teoretisk ville det faktisk
være interessant at snakke om hvordan man vil tackle netop dette problem
uden at -overvejende- influere med sine egne meninger.

> [...]
> bare, at man kan sætte spørgsmålstegn ved om alle former for sex er ligge
> hensigtsmæssige at praktisere for fx piger på 12.

Selvfølgelig.

> [...]
> hovedet på folk ( idette tilfælde om pornoens lyksaligheder eller om
> mediernes fortæælling til unge kvinder at jo større bryster jo bedre).

Vi vender kajakken => Vi hører vi aldrig om analsex i medierne i samme
omfang som den mere gængse form?

> [...]
forkert,
> at sige fra både i "samfundet" og i sengen.

Hvad har det pornografiske indtryk at gøre med disse kvinders private
sexliv?
Du bliver nødt til at uddybe "sige fra i samfundet". -pornoen har vi da haft
i mange år så jeg forstår ikke hvor du vil.

> [...]
> (herunder du) bruger porno til. Mit udgangspunkt var at diskutere, hvordan
> børn bruger porno og hvad det fortæller dem om sex.

Ja, vi har snakket forbi hinanden. Jeg har hele tiden snakket om unge
teenagere. Altså konfirmationsalderen omtrent.

> [...]
> sex bliver diskuteret, uden at det at sige nej bliver diskuteret etc.
>
> og derfor mener jeg at børn skam gerne må se porno (alt andet ville jo

Selvfølgelig er porno stadig primært til mænd, og selvfølgelig instrueres
det også af mænd...alt andet ville jo være ulogisk når mænd nu engang er
hovedgruppen af aftagere. Men det irriterer mig grusomt at høre disse
tilsydenladende feministiske argumenter som "kvindenedladelse", "uværdigt"
osv osv. (jeg snakker selvfølgelig om den primære kvinderolle i porno).
Dette er et arbejde -endda et ekstremt højtlønnet et-, og disse mennesker
har taget valg! Hvor ser du problemet henne? Undergraver du disse kvinders
ansvar og kompetence til at træffe valg for dem selv?

Anyway, vil du ikke være så rar at uddybe hvad pornoen påvirker et pars
sexliv med? Vi må gå ud fra det er et medie den mandlige partner bruger som
stimuli i relation til onani, men vi er vel forhåbenligt begge enige om at
det egentlige samleje (hvordan og hverledes er sådan set ligegyldigt)
overhovedet _intet_ har med porno at gøre medmindre parret selv vælger at
indspille/immitere en film. Som sagt ser jeg også porno, men det er ikke
ensbetydende med at jeg tvinger min kæreste til at trække i dette
slave-sm-latex kinda like beklædning inden vi har sex...og i øvrigt tvinger
hende til en facial når akten for mit vedkommende er overstået (jeg har
selvfølgelig ikke skænket hende en tanke under hele pumperiet). nej vel ?

> [...]
> holde seksulaundervisning (eller andre unge) - for man kan godt forestille
> sig at lærere m/k har svært ved at diskutere de ting.

Tjoe. Måske. Den seksual"undervisning" jeg husker tilbage fra dengang var
mildest talt latterlig. Den var i hvertfald pornoens skyld at jeg lærte
hvordan kvindens underliv er opbygget (og selvfølgelig hvordan man
stimulerer det).

> [...]
> kan være at de kommer til at opleve nogle ting de ikke var parat til som
> 12-13 årige - med nogle grimme sår på sjæl og seksualitet som følge.

Yeap, men det er måske i hele taget ikke en særlig god ide at sætte en 17-
og en 13 årige sammen. De burde begge kunne finde en jævnaldrende begge to.
Med eller uden porno vil den 17 årige selvfølgelig have et helt andet syn på
"hvad der skal ske".

> [...]
> mig at stille spørgsmål ved tingene - isteet for at sluge dem råt. Jeg
> håber, at jeg kan videreformidle det mine egne børn)

Det er skam en glimrende ide, men jeg er nu stadig tilhænger af en fri (fri
med betingelser selvfølgelig) opdragelse. I det hele taget er kildekritik
generelt en rigtig god ting at lære sine børn i denne overvælgende verden
(kildekritik på selvfølgelig også andre vinkler).

> Det mener jeg ikke; der er forskel på nogle af de film du kan finde på
> nettet og så forholdsvist harmløse positioner af pik i kusse, sæd og
bryster

Selvfølgelig har internettet gjort det lettere at støve mere bizart porno
op, men der fandtes også dyreporno og hardcore anal dengang jeg var knægt
(og det læste vi jo med stor interesse når vi faldte over det -
kinky/grænsebrydende)

phew

Fra : Vanillepigen

Dato : 13-03-02 20:00

"R.O." <punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Kære R.O.

Først og fremmest - for en god ordens skyld - beklager jeg at jeg muligvis
var lidt skrap i mine udtryk, men jeg blev altså lidt gal over at blive
fejet af som være blevet indoktrineret. Dernæst vil jeg gerne påpege at jeg
ikke ser denne diskussion som konsensussøgning - altså som et udtryk for at
vi partout skal være enige, det lykkes nok alligevel ikke . I dette land
(men heldigvis ikke nødvendigvis på USENET) synes der at være en ide om at
det er bedre at være enige end kvalificeret uenige, dvs. for mig, en
diskusson hvor man forstår hinandens synspunkter og kan respektere hinanden,
uden at være enige af den grund. Af samme grund har jeg glædet mig til at
læse dit svar.

> [...]
> overfører du (som mange andre) selvsamme begrænsninger til dine børn som

Jeg kan godt se, hvad du mener med en samfundsmæssig repression (i større
eller mindre grad) mod interesse for analsex fordi det har visse
konnotationer. Det synes jeg er dybt beklageligt for de mennesker det går ud
over og jeg er glad for at leve i et samfund, der trods alt, er ret frit på
det område. Jeg kan godt acceptere, at børn viser interesse for at
eksperimentere med deres anus for at mærke, hvordan det føles etc. Men som
jeg skrev tidligere, så mener jeg stadig at der er og bør være en skelnen
mellem voksen sex og børnesexualitet af de grunde som jeg har skrevet andre
steder i den tråd - og det holder jeg fast i.

> [...]
er
> jo bare den at vi påtvinges denne tabusering.

Ja og i den sammenhæng kan jeg da medgive at pornoen kan have en befriende
betydning. Men det angår stadig mere os som voksne og det vi "tillader"
hinanden, end det vi tillader vores børn.

> [...]
> altså at prædike dem den sædvanlige morale om at porno er uægte og
> forkvaklet i forhold til "ægte" kærlighed.

Okay. Fint. Derf er er også derhen jeg vil når jeg skriver, at med den viden
forældre og lærere har om, at børn og unge under alle omstændigheder
interesserer sig for sex, og før eller siden finder frem til en pornoblad
eller - film fx via en kammerat - er det en god ide at de ting diskuteres
med børnene, når der er en lejlighed til det.

> [...]
> være interessant at snakke om hvordan man vil tackle netop dette problem
> uden at -overvejende- influere med sine egne meninger.

Det er jo den diskussion, der er i forbindelse med afhøring af børn, der har
været ofre for - voksensex var jeg lige ved at skrive - for seksulle
overgreb fra voksne. Her er det klart at man må gå med listefødder. At man
evt må observere barnet for at finde ud af om doktorlegen er sjov eller
skræmmende. Det kan faktisk gøres ved at observere deres reaktioner på andre
ting udenfor legen

Hørte et eksempel med en lille pige, der begyndte at opføre sig mærkværdigt
og sagde nogle obskøne ting, samtidig med at hun havde mareridt og ikke brød
sig om at blive rørt ved af sin mor. Det vidste sig, at hun havde leget
doktor med i børnehaven med nogle større børn, der havde stukket ting op i
hendes tissekone. Her mener jeg at moderen ikke overfører noget til sit
barn, men simpelthen kan se, at barnet har været udsat for noget hun ikke
har kunnet sige fra overfor.

Med hensyn til større børn tror jeg altså at det godt kan lade sig gøre at
give dem et indtryk af man godt kan sige fra, uden at blande sig for meget.
Ikke mindst ved at vise dem via andre eksempler, at det nogle gange er
nødvendigt at sige nej. Fx til at gå i noget bestemt tøj, at være længe ude
etc. Og ved at vise dem situationer hvor man selv siger nej til andre voksne
i sociale sammenhænge. Kan ikke komme på nogle eksempler, men det bør kunne
gøres.

Det handler selvfølgelig meget om, hvor fintfølende man er som voksen.

> Vi vender kajakken => Vi hører vi aldrig om analsex i medierne i samme
> omfang som den mere gængse form?

Nej - hvis jeg ellers har forstået dig rigtigt - så er der i de almindelige
medier mere tale om sexs signalværdi (konsekvensen af større bryster etc)
end om analsex - er det det du mener?

> Hvad har det pornografiske indtryk at gøre med disse kvinders private
> sexliv?

Det er faktisk ikke kun sådan at nalsex er noget, der *ikke*tales om.
Faktisk er det blevet hipt og man er nærmest NOT - hvis man ikke bryder sig
om det eller ikke dyrker det. Derfor er de signaler pornografien sender
dobbelte; både den ene side er de befriende (som vi har været inde på) på
den anden side ...[hvilket ord passer] ... kan de virke undertrykkende -
fordi de presser nogle bestemte normer ned over folk. Normer som man føler
at man skal leve op til, men hvor man måske ikke er parat til det. Det er
her teenagerne kommer ind i billedet. Og det er her jeg sætter spørgsmål
tegn ved om de altid er parate til at leve op til de normer.

> Du bliver nødt til at uddybe "sige fra i samfundet". -pornoen har vi da
haft
> i mange år så jeg forstår ikke hvor du vil.

Ja og det er vel også fint nok. Som sagt andetsteds går jeg *ikke* ind på
pornografiens afskaffelse. Men pornoen har (nu er jeg jo ikke pornograf så
at sige så jeg er ikke 100 % inde i pornografiens historie) jo også skiftet
Den er måske blevet mere voldsom, mere "mandsdomineret" og måske også mere
fikseret på anal - og gruppesex (hvor kvinders kneppes af tre mænd eller
flere) end tidligere.

Hertil kommer, at pornografiens signaler breder sig til andre medier, der
eksplicit henvender sig til yngere mennesker. Det er her vi kan tale om en
"pornoficering" af samfundet. Pornoen er så at sige "læk" - dens diskurs
breder sig til andre områder. Og det er her man måske - som kvinde -
begynder at overveje at sige fra, fordi disse signaler ikke er værdifri.
Fordi de billeder, der vises afspejler nogle bestemte normer, som man/jeg
ikke ønsker at blive defineret af. Det kan jeg så vælge at lade være med ja.
Men derfor behøver man jo ikke at blive konfromteret med et snart sagt
overalt. Fx var jeg en af dem, der ikke brød mig den passive fremtoning
Claudia Schiffer havde på den plakat for HM. Det er ikke direkte porno, men
det er bestemt kvindebillede, som pornoen også er med til at tilvejebringe.

Det er det jeg ville med pornoens rolle i samfundet. Håber at det er blevet
lidt klarere.

> Ja, vi har snakket forbi hinanden. Jeg har hele tiden snakket om unge
> teenagere. Altså konfirmationsalderen omtrent.

Ja det har jeg også; Men du har dog en tendens til at skrive om porno ud fra
dit eget forbrug. Da jeg går ud fra at du er en voksen mand over 20 (?) så
er det jeg ikke mener, at du kan lave det link fra dig selv til ganske unge.

> Selvfølgelig er porno stadig primært til mænd, og selvfølgelig instrueres
> det også af mænd...alt andet ville jo være ulogisk når mænd nu engang er
> hovedgruppen af aftagere.

Yup. Desværre er de film, der er lavet til og af kvinder vist ikke så gode.
Har desværre ikke fået set dem endnu. Pornoen er stadig et mandemedium.

> [...]
> har taget valg! Hvor ser du problemet henne? Undergraver du disse kvinders
> ansvar og kompetence til at træffe valg for dem selv?

Overhovedet ikke. Her vælger jeg at skelne mellem det private og det
offentlige (af analytiske årsager so to speak) De kvinder har truffet deres
valg og nogle af dem kan klare mosten og tjener styrtende med penge (håber
jeg sgu). Jeg kunne aldrig drømme om at se ned på den enkelte kvinde, der af
forskellige årsager havde valgt enten blive pornoskuespiller eller
prostitueret. Det er så en anden ting, at nogle kvinder så tiltrækkes af de
brancher af andre årsager, der har grund i social og psykisk armod, det er
en skam, og det er jeg fandme imod. Med det har igen ikke noget med den
enkelte kvinde at gøre.

Men derfor bryder jeg mig da stadigvæk ikke om de udtryk for kvindelighed
der udtrykkes de film og *ikke* mindst den måde det smitter af i samfundet
(som ovenfor beskrevet). Så ja jeg er feminist - det vedkender jeg mig
gerne. Men for at det overhovedet skal give mening, bliver man netop nødt
til at lave nogle skel. Så man går efter bolden og ikke kvinden - for nu at
bruge en fodboldmetafor.

I øvrigt kan det jo være at fornyelsen af pornofilmen, således at der kunne
komme nogle pornofilm, der højere grad appelerer til kvinder, netop kunne
komme fra de kvindelige aktører i branchen.

> [...]
> hende til en facial når akten for mit vedkommende er overstået (jeg har
> selvfølgelig ikke skænket hende en tanke under hele pumperiet). nej vel ?

Det glæder mig at du ikke agerer som mandlige pornofilmaktører. Det tror jeg
nu næppe, at de fleste mænd gør. Med mindre, at det er del af spillet. Jeg
tror at jeg har forsøgt at forklare, hvordan jeg mener at porno kan virke
med hensyn til de føromtalte normer. Det tror jeg så ikke er et problem for
de fleste voksne mennesker i deres parforhold. Føler kvinden sig *presset*
til analsex, så må man jo tage en snak indbyrdes. Det der afstedkom hele
diskussion handlede jo heller ikke om *voksne* mennesker, men om de indtryk
de kan gøre på unge mennekser, og deres forhold til seksualitet når de
indtryk ikke bliver fordøjet.

Selvom jeg ikke bliver behandlet som en pornobimbo i sengen af min kæreste
(medmindre jeg selv vil, altså) så kan jeg da godt blive led af den måde
kvinder fremstilles på i "det offentlige rum" - den føromtalte
Schifferplakat som eksempel.

> mildest talt latterlig. Den var i hvertfald pornoens skyld at jeg lærte
> hvordan kvindens underliv er opbygget (og selvfølgelig hvordan man
> stimulerer det).

Godt det fandt du fandt ud af på den måde så. Jeg erindrer heller ikke at de
sexualvejledningstimer, jeg fik, var noget at råbe hurra for, og det synes
jeg er en skam, og det synes, der burde laves om på.
Pornoen kan godt indgå i det. Jeg har skrevet om min mening om det i et af
svarene til Anita.

> [...]
to.
> Med eller uden porno vil den 17 årige selvfølgelig have et helt andet syn

Ja men tror du ikke at mange par *er* sådan? Det er muligvis en stereotyp,
men jeg tror at det forekommer.

> [...]
> generelt en rigtig god ting at lære sine børn i denne overvælgende verden
> (kildekritik på selvfølgelig også andre vinkler).

Enig.

> [...]
> op, men der fandtes også dyreporno og hardcore anal dengang jeg var knægt
> (og det læste vi jo med stor interesse når vi faldte over det -

Ja sikkert. Du gik sikkert heller ikke ud og kneppede en ged bagefter, vel.
Nej jeg tror, at mange unge ser porno, og at mange ikke tager skade af det,
men derfor kan man jo godt diskutere det med dem. Af alle de grunde, jeg har
fremført.

mange venlige hilsner
Kristine.

Fra : Sott

Dato : 13-03-02 21:06

Hej R.O. :0)

"R.O." <punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Nu har jeg læst hele tråden, og det er ret tilfældigt, at jeg knytter
mine kommentarer til dette dit sidste indlæg.

> [...]
"den
> anale samfundsmæssige opdragelse" dybt i os alle.

Det er en antagelse, som du ikke har ubetinget ret i. Det er en
noget voldsom generalisering at skrive "os alle". Jeg har f.eks.
været forskånet for både pottetræning og enhver tilkendegivelse
af, at der findes former for seksualitet mellem to mennesker, der
er "forkert". Jeg har tværtimod alt kun fået fortalt, at alt hvad to
mennesker kan finde på i samhørighed og enighed - det er som
det skal være. At intet er "perverst" eller "forkert" i den retning.
Til gengæld fik jeg også fortalt at man var ulækker, hvis man
som pige onanerede (dybt underligt - og det kunne jeg ikke tage
alvorligt, ikke engang som 7-8 årig, hvor jeg onanerede flittigt).

> [...]
blandt
> mange hvor lesbiske stadig opfattes som noget mere acceptabelt eller

Jeg har kendt homoseksuelle siden jeg var barn - og har aldrig
oplevet eller fået fortalt af mine forældre eller venner, at det
skulle være forkert eller forbundet med afsky.
Det er ud fra dette, at jeg lige pointerer, at din antagelse om
at dette skulle gælde alle - ikke kan være rigtig.

> [...]
> overfører du (som mange andre) selvsamme begrænsninger til dine børn som

Breeems *G*

> [...]
> være interessant at snakke om hvordan man vil tackle netop dette problem
> uden at -overvejende- influere med sine egne meninger.

En ting er jo helt sikkert, og det er, at der i hele denne tråd ikke
er taget det rent fysiske med i betragtningerne, og de ligger til
grund for min evt. bekymring - når vi taler f.eks. analsex og
børns seksualitet.

Børn har ingen større forudgående viden om de ting, som ikke
bliver portrætteret i pornofilm - så som den manglende langsomme
udvidelse af anus, tilvænningen og det at creme nærmest er et
must. Børn er også mere impulsive og mindre indfølende, det er
velkendt og en helt naturlig ting, eftersom de ikke er nået så langt
mentalt, at de kan overskue hele (eller blot større bestanddele af)
rækken af konsekvenser deres handlinger kan have. Ligesom børns
fornemmelse for ting de endnu ikke har oplevet, er begrænset af
deres endnu begrænsede erfaring - det er jo også noget af charmen
ved børn, deres umiddelbarhed, deres frygtesløshed, deres naivitet
osv. osv.

Det betyder så også bare, at et barn uforvaret kan skade et andet
barn for livstid, såfremt disse børn afprøver seksuelle områder, som
deres krop måske ikke er udviklet nok til, eller hvis de fejlagtigt tror,
at man blot gør "som på film". Og jeg tror i den forbindelse, at det
er lige skadeligt på sigt for begge børn, både den der "gør noget", og
den som der "bliver gjort noget ved".

Hvis en knægt på f.eks. 14 år presser pikken ind i anus på en ikke
forberedt pige på 12 år, som ellers er villig og interesseret og gerne
selv vil - så kan han sprænge hendes mellemkød med voldsom og
generende ardannelse til følge - hun skal måske gennem et par
operationer gennem livet pga. dette - især hvis hun danner tykke
ar. Og det er nok ikke helt urimeligt at formode, at en sådan smerte-
fuld og skræmmende hændelse, samt de efterfølgende "ydmygelser"
ved at skulle opereres og "stilles til skue" for læger og sygeplejersker
vil være meget ødelæggende for en 12 årig piges seksualitet både
i nuet og i fremtiden.

Det samme kan gøre sig gældende, hvis knægten fejlagtigt tror, at
han blot skal presse på, for at "tage hendes mødom" - og det så
viser sig, at hun rent faktisk er for snæver eller han for stor, og
hun så sprænges (at noget sådant finder sted ved jeg, idet det
har gjort sig gældende for en i min familie - og jeg forsøger ikke,
at ophæve det til alment gældende lov, da jeg ved, at det langt
fra forholder sig sådan for alle - jeg søger blot at fremhæve nogle
af de aspekter, som jeg ikke mener at have set i denne debat).

> Hvad har det pornografiske indtryk at gøre med disse kvinders private
> sexliv?

Når noget opfattes som "normalt", så rykker det ved individers
opfattelse af normalitetsbegrebet - og der vil være en del, som vil
følge dette "nye" normale, uden at forholde sig til det på en sund kritisk
måde først - dette er omvendt proportionelt med alderen. Ligeledes
vil mange mennesker (også kvinder) lettere lade sig "presse" bevidst
eller ubevidst til handlinger, hvis de forledes til at tro, at det er dem
selv der adskiller sig fra normen.

Mennesker er ofte sårbare og villige til at gå længere end de har
lyst til, for at tækkes den de elsker - og hvis de føler, at deres
modvilje mod f.eks. analsex kategoriseres i stil med frigiditet og
snerpethed - og at f.eks. analsex er "helt normalt at dyrke for alle",
så vil de have det sværere ved at sige fra.

Porno skaber et normalitetsbegreb hos forbrugerne af dette, fordi
det gentager noget tilpas mange gange - og hvad enten man vil
det eller ej, så påvirkes man i større eller mindre grad. Man
påvirkes også mere, jo mere ukritisk og ubevidst man er.

> Ja, vi har snakket forbi hinanden. Jeg har hele tiden snakket om unge
> teenagere. Altså konfirmationsalderen omtrent.

Og der kan være endog meget stor forskel på udviklingen,
og dette er ikke afhængigt af alder - nogle piger er f.eks. mere
udviklede som 12 årige, end andre er som 17 årige. Dette
ses f.eks. ved at der stadig er piger, som ikke menstruerer
i en alder af 17-19 år, mens der er piger, som menstruerer
i en alder af 9 år. Der kan også være stor forskel på den
mentale udvikling - hvor en 13 årig kan være meget udviklet
og tildels "erfaren" på områder, hvor det måske ikke ligefrem
forventes - og en anden 19 årig kan være lettere tilbage i
udvikling, uden at dette dog ligefrem er en diagnosticeret
tilstand i lægelig forstand. Dertil kommer den følelsesmæssige
udvikling, som er svær at bedømme - idet også voksne som
ellers virker velfungerende, kan være svært retarderede
når det gælder følelsesmæssig intelligens.

> [...]
"uværdigt"
> osv osv. (jeg snakker selvfølgelig om den primære kvinderolle i porno).

Disse argumenter har vist slet ikke været tilstede i denne
debat.

> [...]
kvinders
> ansvar og kompetence til at træffe valg for dem selv?

Så ekstremt højtlønnet er det nu heller ikke, slet ikke med
tanke på hvilke personlige omkostninger det i visse tilfælde
får. F.eks. får en pornoskuespillerinde ikke den samme
gyldne hyre, som f.eks. en estimeret skuespiller får.

> [...]
> mildest talt latterlig. Den var i hvertfald pornoens skyld at jeg lærte
> hvordan kvindens underliv er opbygget (og selvfølgelig hvordan man

Langt størsteparten af de mænd, som har "stimuleret" mit underliv
i stil med den stimuli der ses i pornofilm - har oplevet, at resultatet
ikke svarer til deres forventninger. Jeg er nemlig ikke betalt for
at fremføre et skuespil. Jeg får således ikke det helt store ud af
at der bliver kørt frem og tilbage med hverken dildoer, fingre
eller pikke - jeg stønner ikke højlydt blot man kysser min brystvorte
osv. osv. Noget af det der nemlig ikke vises i pornofilm er evnen
og lysten til at finde frem til netop det der "tricker" den person man
er sammen med. Præcis det samme gør sig gældende omvendt - ikke
mange mænd får det helt store sus ud af at blive suttet kontinuerligt
som i pornofilm - hvorefter pigen på lettere ufiks måde spytter hans
sæd ud.

> [...]
to.
> Med eller uden porno vil den 17 årige selvfølgelig have et helt andet syn

Men ofte er det netop det der sker - pigerne finder sammen med
de lidt ældre fyre.

> [...]
> op, men der fandtes også dyreporno og hardcore anal dengang jeg var knægt
> (og det læste vi jo med stor interesse når vi faldte over det -

Da jeg var pige, var der i hvert fald forskel på det jeg kunne støve
op, og så det mine børn ret nemt får smidt i hovedet, når de surfer
på nettet.

Det er næsten for letkøbt at mene, at børn blot skal være fri og
have adgang til stort set alt - ikke at jeg direkte mener det modsatte.

Fakta er desværre, at mange børn ikke får den oplysning de har
behov for, og at mindst lige så mange børn ikke får lov at vokse
op med deres selvstændighed osv. intakt. Det betyder så desværre,
at al den frihed vi så gerne vil give, også kan blive endog meget
svær at håndtere for dem - og de tror så efterfølgende, når de
har fejlhåndteret friheden, at det er fordi de ikke har levet op
til en eller anden "norm". Men det er ikke børnenes ansvar, ikke
deres "skyld" - voksede de op, uden at blive konfronteret med
f.eks. skam, skyld og porno - så ville deres seksualitet sikkert
trives på egne præmisser, hvilket godt kunne finde sted med en
ældre person, som tog hensyn til deres udvikling i øvrigt og som
derved blev en del af udviklingen på en givende og lærerig og
indfølende måde.

Analsex kan have nogle ret uoverskuelige konsekvenser, hvis
man ikke ved tilstrækkeligt til at udøve det med omtanke.
Det kan sprænge mellemkødet, være ødelæggende for
slimhinderne, forårsage gentagne underlivsbetændelser, som
kan medføre sterilitet, det kan ødelægge tarmfloraen, og ødelægge
ringmuskulaturen, sådan at det bliver "vanskeligt" at holde på
afføringen osv. osv.

Jeg tror simpelthen ikke, at pornoindustrien fremstiller seksualiteten
på en sådan måde, at denne forståelse bibringes til de uerfarne.
Jeg tror heller ikke, at det er noget en 14 årigs fantasi og erfarings-
grundlag rummer (dette gælder selvfølgelig ikke alle 14 årige).

At have frihed til at svælge i porno, gør ikke at man blot skal
gøre dette - uden omtanke og ansvarlighed. Den omtanke og
ansvarlighed er en udpræget mangelvare efter min bedste over-
bevisning. Det er trist, for der er ellers så meget godt og dejligt
at hente.

På falderebet vil jeg lige tilkendegive, at jeg selv i langt de fleste
situationer, virkelig godt kan lide at se porno - ligesom jeg holder
meget af analsex. Så jeg er bestemt ikke modstander af nogle af
delene - men jeg er kritisk overfor hvordan det formidles og til
hvem og hvornår.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Henning

Dato : 14-03-02 16:44

"Sott" <sott_s@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Søs

[SNIP]
> [...]
> meget af analsex. Så jeg er bestemt ikke modstander af nogle af
> delene - men jeg er kritisk overfor hvordan det formidles og til

For hivlen Søs! Som næsten altid er jeg ved at falde ned af
min sexede kontorstol af beundring for din udtryksfuldhed,
jeg er ved at få piskesmelds skader i nakken over at sidde og
nikke bekræftende til det du siger

Vel skal pornografi ikke forbydes eller sættes under censur,
men så sandelig heller ikke formidles ukritisk til børn, der ikke
har foudsætningerne for at sætte sig ind i hvad der sker, ikke
mindst på det følelsesmæssige plan, som pornografien jo
skøjter let og uelegant hen over ( ellers ville det jo også blive
alt for kedeligt for "mig") *G*
Jeg ser pornografien som ren fiktion, udlevelse af fantasier, og
som brug for noget der minder mig om en quicky på sofabordet.

> Tusinde hilsner
> Søs

Tusinde kys til dig.

MVH
Henning

Fra : Sott

Dato : 14-03-02 17:50

Hej Henning :0)

> For hivlen Søs! Som næsten altid er jeg ved at falde ned af
> min sexede kontorstol af beundring for din udtryksfuldhed,
> jeg er ved at få piskesmelds skader i nakken over at sidde og
> nikke bekræftende til det du siger

Uha - søde... skriv ikke mere, jeg kan næsten ikke klare det,
jeg bliver svimmel, når mit hovede sådan ryger gennem sky-
laget og jeg prøver at se jorden, med øjne der skinnende af
glæde er ved at ryge ud af mit hoved, som jeg tillige er helt
ør i *G*

> [...]
> mindst på det følelsesmæssige plan, som pornografien jo
> skøjter let og uelegant hen over ( ellers ville det jo også blive

Jeg er nu heller ikke til en masse føleri og "optakt" osv.
Gaaab... der skal "boller på suppen" hele tiden, ellers
gider jeg ikke se på det. Så vi er ret enige :0)

> Tusinde kys til dig.

uhhhh.......

Så futter vi - FUT: news.dk.snak.snik

Kramser til dig
Søs

Fra : Vanillepigen

Dato : 15-03-02 19:46

"Sott" <sott_s@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Søs

[langt snip]

> Det er ud fra dette, at jeg lige pointerer, at din antagelse om
> at dette skulle gælde alle - ikke kan være rigtig.

Det er altid problematisk at generalisere, på den ene side kan det være
nødvendigt i en diskussion, på den anden side kan det virke reducerende af
andres oplevelser. Hvis jeg (eller R.O.) antager, at det der er rigtigt for
os osse er det for alle andre. Eller det som gælder for os også gælder for
andre.

> [...]
> er taget det rent fysiske med i betragtningerne, og de ligger til
> grund for min evt. bekymring - når vi taler f.eks. analsex og

Det er fuldstændigt rigtigt, at det er et aspekt, som jg ikke har medtaget i
mine overvejelser over, hvorfor jeg mener at analsex ikke er godt for børn.
I virkeligheden måske det vigtigste aspekt af dem alle. Derfor er det godt,
at du kan bidrage med disse eksempler.

[snip en masse eksempler]

> [...]

> det eller ej, så påvirkes man i større eller mindre grad. Man
> påvirkes også mere, jo mere ukritisk og ubevidst man er.

Subscribe. Det er præcis det jeg mener.

[Snip om forskelle på unge menneksers udvikling]
Hvilket blot er endnu en grund til at man dybest set ikke generalisere ,
selvom det i diskussioner kan være nødvendigt.

> "uværdigt"

Jeg kan vist - med de modifikationer jeg skrev i sidste indlæg - hvor jeg
blandt andet mener at man skal gå efter bolden, ikke kvinden, godt tages til
indtægt for de holdninger.

[snip]

> [...]
> ældre person, som tog hensyn til deres udvikling i øvrigt og som
> derved blev en del af udviklingen på en givende og lærerig og

Yep.

> [...]
> Jeg tror heller ikke, at det er noget en 14 årigs fantasi og erfarings-
> grundlag rummer (dette gælder selvfølgelig ikke alle 14 årige).

Jeg mener ikke at porno fremstiller seksualitet på en måde, at et er godt
for børn (generelt) at bruge porno som "ledetråd" ind i seksualitetens
verden. Men jeg mener så godt, at man kan bruge porno til de lidt ældre børn
som udgangspunkt for diskussioner om de ting der har været oppe i denne
tråd.

> [...]
> ansvarlighed er en udpræget mangelvare efter min bedste over-
> bevisning. Det er trist, for der er ellers så meget godt og dejligt

Jamen det er vel et spørgsmål om vilje fra forældre og skole til at give den
omtanke og være ansvarlige omkring det faktum, at unge rent faktisk
interesserer sig for porno og måske gør det tidligere end førhen.

Exactly.

mange venlige hilsner, Kristine.

Fra : Sott

Dato : 02-04-02 17:15

Hej Kristine :0)
....nu har denne ligget og truet længe nok i min kladde-mappe *S*

> [...]
børn.
> I virkeligheden måske det vigtigste aspekt af dem alle. Derfor er det

Altid til tjeneste *aheeem*

> [snip en masse eksempler]

[også voldsomt snip herfra]

> [...]
> omtanke og være ansvarlige omkring det faktum, at unge rent faktisk
> interesserer sig for porno og måske gør det tidligere end førhen.

Bop, bop... det er nok ikke så simpelt.
Der er f.eks. mange forældre, som har svært ved at tale om disse
ting, og der er ligeså mange børn/unge, som ikke har lyst til at tale
med forældrene om lige dette emne. Og det er heller ikke helt
problemfrit at gøre det i skolerne - bl.a. fordi lærerne måske ikke
er helt trygge ved det. Jeg synes så, at der er løsninger, der ikke
tages i brug - f.eks. at få udefra kommende unge/voksne til at
komme ind i klasserne og undervise i og tale om sex og seksualitet.

I forbindelse med ovenstående skal det nok også overvejes, hvordan
der skal (hvis der skal) tages hensyn til forskelle kulturelt/religiøst
osv.

[snippe igen]

Tusinde hilsner
Søs

Fra : mc

Dato : 30-04-02 02:00

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-04-02 02:06

Tue, 30 Apr 2002 02:00:06 +0100, skrev "mc" <mcn@e-box.dk>:

Hej mc.

Det er fint, at du svarer på et indlæg, men det er ærlig talt
svært at overskue, hvad det egentlig er du svarer.

Hele indlægget står som en lang citering.

Normalt når man svarer på indlæg, svarer man mellem det man
citerer og klipper det væk, som man ikke svarer på.

Det man citerer, er der så >foran og det er ikke i det man
svarer.

Når man gør det på den måde, så kan man nemt se, hvad der er
svaret.

Gode råd om citering og måden at svare på finder du på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.

med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : MC

Dato : 30-04-02 02:17

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> svært at overskue, hvad det egentlig er du svarer.
>
> Hele indlægget står som en lang citering.

Det er fordi det er en lang citering. :)
Jeg ville slet ikke svare på indlægget. En beklagelig fejl fra min side.
Undskyld jeg spilder jeres båndbredde, jer der stadig har modem.

Men ellers tak for hjælpen, Knud.
Jeg skal da indrømme at jeg har ikke været på usenet i lang tid nok til
at finde ud af hvordan man sletter et indlæg.
Jeg har ikke haft brug for det før nu. Men jeg prøver desperat.

MVH

Fra : MC

Dato : 30-04-02 02:17

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-04-02 02:49

Tue, 30 Apr 2002 03:16:57 +0200, skrev "MC"
<mcnNOSPAM@e-box.dk>:

>Det er fordi det er en lang citering. :)
>Jeg ville slet ikke svare på indlægget. En beklagelig fejl fra min side.
>Undskyld jeg spilder jeres båndbredde, jer der stadig har modem.

Det er såmænd ikke så meget derfor, men fordi man desperat prøver
at finde ud af, hvad der evt. er svaret.

>Men ellers tak for hjælpen, Knud.

Velbekomme.
>Jeg skal da indrømme at jeg har ikke været på usenet i lang tid nok til
>at finde ud af hvordan man sletter et indlæg.
>Jeg har ikke haft brug for det før nu. Men jeg prøver desperat.

Det er ellers meget enkelt

Stå på indlægget, gå i meddelelse => slet meddelelse.

Fra : Gitte

Dato : 12-03-02 03:30

Hej

> [...]
>25 er i fremmarch når det gælder om at få lavet mere fyld i
>brysterne.
>
>Sjovt at de to tendenser er lige modsat hinanden.

Måske er det fordi alle de unge piger blindt følger strømmen? Og den
nye "trend" (hvis det da er det, og ikke bare er tilfældigt) med et
mere naturligt look så bare ikke har bredt sig endnu. Det tager jo
lidt tid, inden ringene spredes i vandet )

MVH
Gitte

Som i øvrigt hilser denne nye tendens velkommen...

Fra : Tomas O.

Dato : 12-03-02 17:56

Gitte skrev:

SNIP
> [...]
> tilfældigt) med et mere naturligt look så bare ikke har bredt
> sig endnu. Det tager jo lidt tid, inden ringene spredes i

Man har lov a håbe. Her er i alle tilfælde et sted hvor 'tilbage
til naturen' ville være skønt.

Der er en udsendelse om unger piger under 20 imorgen på tvdanmark
der får lavet bryster.

> Som i øvrigt hilser denne nye tendens velkommen...

Me too, me too

Hilsen
Tomas O.

Fra : Gitte

Dato : 13-03-02 08:01

Hej

>Der er en udsendelse om unger piger under 20 imorgen på tvdanmark
>der får lavet bryster.

Og det er ikke liiiige en af de kanaler jeg kan se herude på
bøhlandet...

MVH
Gitte